Jump to content

Ljudböcker


Vice.
 Share

Recommended Posts

Skrivet (redigerad)
Annan upplevelse med att lyssna på en bok. Sitta på soffan med ögonen stängda och lyssna i mörkret på en spännande bok.. :shifty::wub:

- Håller på drar hem Snabba Cash i ljudformat just nu. Blir att lyssna senare!

Sant.

Du kommer inte bli besviken.

Har man lässvårigheter eller dålig syn så är en ljudbok perfekt.

Sant, men det är även skönt att lyssna utan funktionshinder. På tåget/bussen/jobbet/whatever.

Prova...

Tack för att du inte låser. =)

Okej, nått mer ljudbokstips?

Skall prova Tackleberrys tips

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det är bara vissa böcker som finns på ljudbok och eftersom uppläsaren påverkar upplevelsen rätt mycket så är visst denna tråd bra. Jag har t.ex. lyssnat lite på Fear And Loathing In Las Vegas som ljudbok och den rekommenderar jag inte eftersom röstskådespelarna är alldeles för överdrivna och innehåller massa värdelösa ljudeffekter. Däremot är boken grym!

Den enda ljudbok jag har lyssnat igenom är Franz Kafka - Processen och den kan jag däremot rekommendera!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag har lyssnat igenom "Snabba Cash" och "Aldrig Fucka Upp" nu. Bra böcker båda två, men vilken otrolig skillnad det blev med olika uppläsare. I "Snabba Cash" levde läsaren sig in mer och förvrängde rösten så gott han kunde, medan läsaren i "Aldrig Fucka Upp" var nästan helt neutral. Jag gillade den första bättre, både p.g.a. handlingen och läsaren. Det jag inte gillade i båda böckerna var att de hade väldigt snabba slut.

Nu vill jag börja med nästa, mer tips någon?

EDIT:

Visade sig att jag hade tre filer kvar på "Aldrig Fucka Upp", nu kommer jag nog gilla slutet mer...

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyssnat igenom "Snabba Cash" och "Aldrig Fucka Upp" nu. Bra böcker båda två, men vilken otrolig skillnad det blev med olika uppläsare. I "Snabba Cash" levde läsaren sig in mer och förvrängde rösten så gott han kunde, medan läsaren i "Aldrig Fucka Upp" var nästan helt neutral. Jag gillade den första bättre, både p.g.a. handlingen och läsaren. Det jag inte gillade i båda böckerna var att de hade väldigt snabba slut.

Nu vill jag börja med nästa, mer tips någon?

EDIT:

Visade sig att jag hade tre filer kvar på "Aldrig Fucka Upp", nu kommer jag nog gilla slutet mer...

Lasermannen är sjukt bra. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Coming soon: Punktskriftsboktråden.

Haha! :doh:

Jag har lyssnat igenom "Snabba Cash" och "Aldrig Fucka Upp" nu. Bra böcker båda två, men vilken otrolig skillnad det blev med olika uppläsare. I "Snabba Cash" levde läsaren sig in mer och förvrängde rösten så gott han kunde, medan läsaren i "Aldrig Fucka Upp" var nästan helt neutral. Jag gillade den första bättre, både p.g.a. handlingen och läsaren. Det jag inte gillade i båda böckerna var att de hade väldigt snabba slut.

Orsaken till att böckerna var så olika och att uppläsarna läste på olika sätt kan bero på att din första bok var en ljudbok medan den andra var en talbok. Ljudböcker är avsedda för massmarknadsförsäljning och har då ofta uppläsare som är mer inlevande och engagerade medan talböcker är gjorda för människor med synproblem och har då ofta lite mindre engagerade uppläsare.

Vad gäller ljudboktips rekommenderar jag Arn-böckerna, uppläsaren (Tomas Bolme) är utmärkt och höjer bokserien till nya nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att böckerna var så olika och att uppläsarna läste på olika sätt kan bero på att din första bok var en ljudbok medan den andra var en talbok. Ljudböcker är avsedda för massmarknadsförsäljning och har då ofta uppläsare som är mer inlevande och engagerade medan talböcker är gjorda för människor med synproblem och har då ofta lite mindre engagerade uppläsare.

Vad gäller ljudboktips rekommenderar jag Arn-böckerna, uppläsaren (Tomas Bolme) är utmärkt och höjer bokserien till nya nivåer.

Låter rimligt, men det var faktiskt den version avsedd för massmarknadsförsäljning som jag läste. Uppläsare var Jonas Malmsjö.

Nu är jag inne på "Män Som Hatar Kvinnor", av Stieg Larsson. Uppläsare är Reine Brynolfsson och han är riktigt duktig (förutom när han läste upp "Google" som "goggle"...). Boken verkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...