Jump to content

Dator och teknik recensioner


Alle090
 Share

Recommended Posts

Inga problem med roder-reglaget? Iofs så har du kanske inte haft den så länge så det börjat fela? :P

Är på jakt efter en ny efter att min gamla börjat sjunga på sista versen med rodret.

Har du haft en sådan? :sick:

Jag har bara haft min i en vecka med från och till spel. Först funderade jag på en Sateik Pro EVO men dom går ju på 500+ så jag tog denne på Clasohlsson för 350:-. Blir kanske något mer stabilare när denna har gett upp.

FAN, nu gör du mig rädd :naughty:

QEDIT: Ny SIDA OMFG! XD!

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 84
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har du haft en sådan? :sick:

Jag har bara haft min i en vecka med från och till spel. Först funderade jag på en Sateik Pro EVO men dom går ju på 500+ så jag tog denne på Clasohlsson för 350:-. Blir kanske något mer stabilare när denna har gett upp.

FAN, nu gör du mig rädd :naughty:

QEDIT: Ny SIDA OMFG! XD!

Ursäkta min otydlighet. :P

Nä, jag har inte haft en sådan. Har en gammal Logitech Wingman.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir 2 reviews här då jag ångrade mig snabbt..

jag skulle köpa ett nytt par hörlurar till min Walkman, Väl hos Teknikmagasinet så trodde jag på

KOSS UR40

110374_1057974_0.jpg

Förrst när jag fick dom så kände jag något fel.

Första känslan var PLASTIG och ömtålig. Efter ha varit på väg hem i 40 min uter så ångrar jag mig och åker tillbaka för att byta.

Dom knastrade vid för hög BAS, (skulle tippa på 200 vid hz) och folk omkring hörde TYDLIGT min musik samtidigt som jag hörde dom så klart. Inget jag gillade.

Inte nog med det var 15 min så var jag tvungen att lufta öronen p.g.a att det vart varmt! Öronen kvävdes.

Det enda man fick med var en 3.5 mm till 6.3 mm kontakt som även den kändes att vara av dålig kvailté

Spec:

Didn't find any

3/10 för skapligt ljud och lätta

+ Varma

+ skapligt ljud

- ömtåliga

- INTE den bästa kvalitén.

BTW: Ska bara säga att dom är otroligt mindre än av man kan tro jämt med bilden..

Väl tillbaka så bytte jag till

Koss Porta Pro Red

Först var jag skeptiska emot dessa för dom inte var hel täckande och varkade inte ge den totala känslan jag ville ha.

Det slår mig dock att jag sett otroligt många gå runt med dessa lurar.

MEN till min förvåning var dom MYCKET bättre än väntat, Ljudkvaliten var mycket bättre än jag trott.

Dom har också en konstig funktion som låter mig ändra tryck som lurarna har emot huvudet.

Även då dom INTE var heltäckande så hörde omgivningen INTE mycket, allt detta PLUS att jag gick plus med 100 :-

Men jag måste nämna att dom känns lite omtåliga men inte lika som KOSS UR40. Även här fick man med en 3.5 mm till 6.3 mm kontakt men som var heltäckande guld färg (Kvalité ^^)

och en påsen till dina lurar. Men hur lurarna ska läggas inte har jag inte listat ut ännu.

Spec:

- En av de bästa streetlurarna!

- Hopvikbar

- Frekvensomfång 15-25000 Hz

- Impedans 60 Ohm

- 45 mm drivsteg

- 1,2 m kabel

- 3,5/6,3 mm stereokontakt

9/10

+Bra ljud

+Diskret

+lättaa

- Känns ömtålig

- Hur fan ska dom vara i påsen?

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Intel® Core™2 Quad Processor Q9300

513J-WIo9JL_SL500_AA280__1074110_0.jpg

Så, jag har nu köpt denna processor från komplett så min dator är lite mer framtids säker. Mitt första intryck när jag öppnade boxen så var den medföljande cpu fläkten mindre än Intels standard, det visade sig tydligen att dom börjat köra med mindra kylflänsar på sina kylare. Men jag ahr ju min egna cpu fläkt så jag skippade Intels egna.

Nu är ju jag ny för Quad världen, så klart ökade prestandan otroligt när det gäller 3D rendering och ca 10 FPS plus i Gta IV. Men p.g.a den låga L2 Cache på 6mb så lider spel prestanda lite.

Denna processor ligger på 2.50 Ghz fabriksklockad med en multiplier på 7.5. Men då mitt moderkort bara kan använda 7 så låg min på 2.333.

Temperaturerna är lite över vanliga, (oklockad) idle= 35c-39c full= 40c-45c. Men det gick ett tag innan jag bestämde mig själv för att klocka den, nu har jag tryck upp processor till 3.001 ghz, lite hetare än väntat men ändå under vad den klarar.

(klockad) idle 40c-43c full= 49c-60c.

Gränsen för detta processor är 71 grader celcius.

Lite fakta:

sSpec Number: SLAWE

CPU speed: 2.50 ghz

PCG: 05A

Bus speed: 1333 mhz

bus/core ratio: 7.5

L2 Cache Size: 6 mb

L2 Cache Speed: 2.50 ghz

Package Type: LGA775

Manufacturing Technology: 45nm

Core Stepping: M1

CPUID String: 10677h

Thermal Design Power: 95W

Thermal Specification: 71.4°C

VID Voltage Range: 0.85V – 1.3625V

(Info tagen ifrån)

Min överklock info:

474607_1074110_1.png

Denna processor kostade 2550 kr på komplett, men jag fick den för 2200 kr p.g.a momsfritt. Men jag skulle säga att denna processor är värd ca 2000 kr och inte 2500 kr.

Positivt:

+ Quad

+ 45 nm

+ lätt klockad (stabil under överklockning)

Negativt:

- Blir het vid överklockning

- BARA 6 mb L2 Cache

- Medföljande dålig fläkt

Men ändå skulle jag ge denna produkt en 9 av 10

På grund av L2 cache och att den blir lite för varm vid överklockning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sony Bravia KDL-40W4000

Jaha, så var det dags. Har suttit med en Telefunken sen <85 sedan jag föddes. Ett under att den äns har hållit så länge, men Telefunken är väl helt enkelt hållbar skit. Jag har velat köpa nytt länge, och har alltid gillat just denna varianten av Bravia TV'n sen dom kom för ett par år sedan. När den nu slank under 10.000-strecket och jag hade min svåger som jobbar på Siba hemma över julhelgen så bestämde jag mig för ett köp.

Vet inte vad jag ska säga som alla inte redan vet på ett eller annat sätt. Just Sony Bravia måste ju vara den TV sorten som har fått mest reklamtid bland TVaparater någonsin, och jag förstår varför. Det är inte mycket som du kommer sakna när du köper den. Det finns så mycket grejer på som inte äns jag vet om som äger TV'n och jag kommer säkerligen inte hitta dom på bra länge. Vad jag dock gillade var ju såklart att gå från en gammal Telefunken till detta vidunder på 40" och FullHD 1080p. Bilden är snuskigt skarp och jag har lyckats kolla på en sample från en BlueRay rip och jag kom lite i byxan.

Dom inbyggda högtalarna var faktist väldigt bra, och dom är bra gömda i den nedre avdelningen av TV'n. Nu har jag dock fått lite expertishjälp så jag har kopplat ihop den med min dator, så jag har bild PC>TV med en DVI>HDMI kabel, och sen kopplat ljudet 3.5mm från TV>PC, då jag har ett 5.1 ljudsystem på datorn. Att kolla på en BlueRay film på datorn med 1920x1080 och 5.1 ljud är en jävligt härlig känsla.

Gillar även dom små detaljerna, som favoriter och guiden, vilket ger dig en egen programlista med enbart dom kanaler du själv vill välja mellan, som sen kan nås med en snabb knapptryckning på dosan. Guiden är även underbart då det nullifierar TV-tidningar och liknande.

Positivt:

-Priset

-Strömförbrukning (den 40" som drar minst, miljömärkt t.o.m)

-Många uttag

-FULLHD!111

-Detaljerna

-Design

-osv. Den äger.

Negativt:

Jag har inget jag kan sätta fingret på. Tänkte säga värmen, men var nyss och kände på den och den var ju inte äns ljummen..

-Just för mitt rum så skulle jag gärna velat att man hade kunnat snurra tv-foten några grader extra, men det är förståligt att den inte ska gå att snurra 360 grader.

Hade tänkt ge er specs direkt här, men det är så jävla mycket så ni får en länk till sony istället; Specifikationer

Billigast: 9719 kr (PixMania.com med PriceRunner rabatt) Min är köpt på Siba för 9984 kr

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker inte göra något otroligt seriöst utan punktar upp lite, men jag har köpt den här.

Jag visste att det inte direkt var det finaste som går att få tag på, men för den ringa summan och bra specifikationer slog jag till.

För det första känns den rätt stabil i konstruktionen, men det går bara att tilta den lite framåt och en bakåt vilket suger.

Att man bara får med VGA-kabel är ett skämt.

Det känns som att det är fukt på skärmen, som något slags lager, vilket gör att ytan ser smutsig ut. På helt vita ytor ser det knottrigt ut ungefär. Jag vet inte om det beror på att jag köra analogt eller något, men det är riktigt störande då min CRT-monitor hade fullkomligt kristallklar bild. Jag har ingen större erfarenhet av LCD-monitorer, så det kanske är att jag inte är van vid matta ytor.

Upplösningen på den här storleken fungerar väldigt, väldigt bra, 16:9-formatet stör mig inte heller. Nu kan jag äntligen se 1080p-material.

Ganska grov backlight bleeding i övre och undre delen av skärmen.

Hanterar mörka scener horribelt, även i 1080p-material. Stora pixelklumpar, och det borde inte vara själva filmen som är problemet då jag inte upplevde detta med CRT-monitorn.

Jag kan inte få 3,5-ljudingången att fungera till de inbyggda högtalarna. Spelar jag upp något med rätt inställningar kan jag inte höra något, men om jag konstigt nog ställer in högtalarna på "mute" i själva monitorinställningarna hör jag ljudet väldigt svagt. >_<

Hittade skiten gömd på baksidan. Fantastiskt dåliga högtalare dock, givetvis.

En del av dessa problem kan säkert lösas om jag fixar en DVI-kabel och kör digitalt, men det har inte känts helt hundra att ha bytt från CRT (som visserligen var en Eizo).

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar du den till en fattig student utan jobb? Jag har nämligen varit sugen på en platt-tv ganska länge, men aldrig hittat någon för ett överkomligt pris, förränn nu.

Det är ingen TV.

Visserligen har den HDMI, så PS3 och liknande går ju att koppla in. Om du inte tittar på vanlig TV så fungerar det ju såklart, 22" är ju inte så stort bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Scythe Ninja II SCNJ-2000 CPU-Kylare

scnj2000-main_000_1086639_0.jpg

Hemsida

Pris: 395 kr (Webhallen sthlm)

Ja, jag behövde en ny CPU kylare så jag passade på att köpa en Scythe. Fick höra ev en flertal kompis(ar) att detta var en otroligt duglig kylare för lite små överklock. Så jag åker och när kassören tar fram detta paket så blir jag först rädd över storleken, men jag bet hästen i rumpan och köpte den.

th_ST831169_1086639_1.jpgth_ST831167_1086639_2.jpg

Tyvärr så är det bara 3 pinars kontakt, vilket innebär mindre kontroll över fläkten.

th_ST831161_1086639_3.jpg

Jag tog ut den och undrarde om verkligen detta fetto skulle få plats i mitt Antec P182.

th_ST831159_1086639_4.jpgth_ST831157_1086639_5.jpg

En sak som slog mig var HUR FAN SKA MAN KUNNA TRYCKA NER SPÄNNENA?!?!

th_ST831171_1086639_6.jpgth_ST831174_1086639_7.jpg

Så väl monterad märker jag hur två av mina minnestickor är iväg för fläkten och fläkten lyftes upp. HELVETE!!!!!

th_ST831178_1086639_8.jpgth_ST831177_1086639_9.jpg

Så jag vände på fläkten vilket gjorde det HELT omöjligt att spänna vänster-top spänne. Men det fixade en skruvmejsel genom takfläkten enkelt.(Sedan att få upp skiten vet jag inte...)

th_ST831180_1086639_10.jpg

En otroligt dålig sak, fläkten är bara en 1000 rpm så ingen SUPER kylning direkt. MEN, min bakre chassi fläkte och CPU fläkt SUGER i motsatt riktning. Med andra ord jobbar emot varnandra. Anledningen att jag inte vände på fläkten var för att jag är rädd för att CPU-fläktens huvud skulle gå emot kylflänsarna.

Lite roliga är, sätter jag chassi fläktarna på högsta så minskar CPU fläkten från 995 -> 745 rpm. Lite lustig. Inte så bra för fläkten dock. Hur jag gör i framtiden vet jag inte.

Kylningen är sisådär, Troligen på grund av fläktens position. Men jag har sett bättre kylning. Men som sagt tror jag inte jag har dom bästa förhållandena.

Så mitt betyg:

5.5 / 10

+ Rejäl kylfläns anordning

+ enkelt konstruktion

+ Tyst som F*N

+ Går och köra utan CPU fläkt

- För stor för mitt chassi

- Svag fläkt

- 3 pinnars kontakt

- Svår att montera

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Hur ser luftflödet ut? Menar, fläkten som sitter på kylaren, blåser den in i kylflänsarna eller blåser den in i fläkten som är bakom? Och fläkten som är bakom, suger den in luft eller blåser den ut luft ur burken? Och sen den i toppen, suger eller blåser den?

Whoops, läste inte såå noga :innocent: Som Dude sa nedanför, vänd chassifläkten

Efter det, hur står dom? båda så att luften sugs ut ur datorn? Hur är den i toppen?

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Scythe Ninja II SCNJ-2000 CPU-Kylare

En otroligt dålig sak, fläkten är bara en 1000 rpm så ingen SUPER kylning direkt. MEN, min bakre chassi fläkte och CPU fläkt SUGER i motsatt riktning. Med andra ord jobbar emot varnandra. Anledningen att jag inte vände på fläkten var för att jag är rädd för att CPU-fläktens huvud skulle gå emot kylflänsarna.

Lite roliga är, sätter jag chassi fläktarna på högsta så minskar CPU fläkten från 995 -> 745 rpm. Lite lustig. Inte så bra för fläkten dock. Hur jag gör i framtiden vet jag inte.

Vänd på din bakre chassifläkt då...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Hur ser luftflödet ut? Menar, fläkten som sitter på kylaren, blåser den in i kylflänsarna eller blåser den in i fläkten som är bakom? Och fläkten som är bakom, suger den in luft eller blåser den ut luft ur burken? Och sen den i toppen, suger eller blåser den?

Whoops, läste inte såå noga :wub: Som Dude sa nedanför, vänd chassifläkten

Efter det, hur står dom? båda så att luften sugs ut ur datorn? Hur är den i toppen?

Vänd på din bakre chassifläkt då...

Jag är rädd att nosen på fläkten kommer gå emot kylflänsen. Funderar dock på att ta bort CPU fläkten och låta mina 2 tricool fläktar sköta kylningen av kylflänsen, dom är rätt så kraftfulla. DOCK så blåser dom ut. :)

Andledningen att jag inte vänder en av Tricool fläktarna är att jag vill inte blåsa in damm, bara ut.

Exempel..

post-3210-1234793592_thumb.jpg

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte vågar vända CPU fläkten så testa att ta bort den, kanske kanske så duger dom två chassifläktarna. Och det är bara bra att dom blåser ut, inte vill du ha den varma luften från CPU kylaren i datorn?^^

Ska ta bort CPU-fläkten senare, orkar inte gräva i datorn nu. Kommer med rapport senare!

Men det ultimata vore ju om CPU-fläkten och blåste genom kylflänsen och emot baken. Då blåser all varm luft till de bakre flktarna jue :)

Fan va sur jag bli dock, trångt och otympligt....

*GGgaaaaaahhhhh*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...