Jump to content

Dator och teknik recensioner


Alle090
 Share

Recommended Posts

Resencera eran favorit hårdvara här!!

Samma ämne finns för musik, film och spel, varför inte hårdvara också?

Jag tänkte att vi även skulle ha en tråd alla får resencion om hårdvara. som te.x om du har skaffat ett nytt chassi och vill rekommendera eller vara folk för så visa vad du tycker här.

Denna tråd gäller INTE bara dator komponenter/utrustning utan även höglurar, MP3/IPOD dylikt, skärmar, TV eller nåt som har med dagens multimedia att göra.

Regler:

  1. Eran resencion MÅSTE har minst en nackdel och en posetiv del/kommentar
  2. Motivare gärna varför
  3. Finns ingen MAX stolek. Men om väldigt stor så skapa gärna en slutsats i slutet.
  4. Ju mer info om produkten du ger ju lättare för oss andra
  5. Du MÅSTE rate den mellan -10.0 - 10.0
  6. När du ger produkten en rating så TA INTE MED egen modification, nämn den gärna do.c..

Var inte rädda, kom igen nu. Show me ur stuff XD

För att underlätt så börjar jag..

___________________________________________________________________

Jag hade tänkt och berätt om mitt nya Chassi Antec 182...

Detta Midi tower är underbart. Stort och svalt. Men får med 3st 120 mm fläktar med manuellt fläkontroller. 1 vid nätagget längst ner, 1 där bak, 1 därbak i taken. Dom 2 bakre fläktarna kan kontrolleras utanför chassit. Tillsammans skapar alla 3 fläktar en grym luft rörelse innuti chassit. Även då det är bara fläktar som puttar ut luft som gör jobb. Det finns 2 stora luft filter därfram som lätt kan renas tack vara e4n enkel klick dörr. Man kan sätta dit 2 alterntiva fläktar, en där fram bakom den övre filtret och en i ena hårddisk kabinen (Do.c ingen hårddisk kan då vara i kabinen då).

Där fram är det 5 st 5,25" rack och 1 3.5" rack. Dvd-läsare och dylikt monteras utifrån och in med klick skidor (Eller vad jag nu ska säga). Det finns 2 st hårddisk burar varan ena man kan ha 3 st vågrätt och andra 4 st verticalt. Det medföljer silikon fästen till den övre mindre buren. Det är den övre buren man kan sätta in en fläkt i.

Antec har även använt huvudet och gjort sladd gångar på baksidan av moderkorts plattan, Även då det kan vara otroligt svårt med VÄLDIGT många kablar så funkar systemet otroligt bra.

Det finns 2 st HD led på vänster sida och 1 power led därfram (Går igenom dörren). Do.c så är power led:en 3 pinnars vilket inte mitt moderkort stödde så jag kunde inte få njuta av power ledens blåa sken. utan använder ena hd leden för powerled status. :blink:

Att detta chassi väger 16 kg UTAN några komponenter i kan vara lite jobbigt. Men jag säger att det är styrke träning på väg till LANet. Totalt går det säker upp emot ca 25+ kg.

Vikten beror nog på att alla väggar är av 3 lager. Plast aliminum plast för att minska ljud volymen. Detta funkar bra, men pg.a dom stora fläkt hålen kan det låta lite än då. Där kommer fläkt kontrollerna perfekt in. Dörren går att låsa, varför förstår jag inte 100%, man skyddar bara alla 5.25" rack. Men att sedan finns tumskruvar därbak på höger sidan och INGET stöd för eget lås förvånar mig.

Som slutgiltig kommentar säger jag att detta chassi är underbart, Tycker det är värt dom 999 :- jag la ut på det. Kanske lite tråkigt är att utan kan lätt skadas men även städas lätt. Men känner inte för att sätta några klistermärken på chassit. Men då gjorde jag så att jag satte dom på insidan av dörren. Men det är trillräckligt kallt och låter inte mycket alls.

Det finns ett syskon chassi som heter P182 SE som ska vara en Second Edition. Men skillnaden är att P182SE har en USB driven lampa inbyggd och är helsvart innuti. Visst jag gillar svart men jag orkade inte leta upp och betala lite extra för det.

Posetivt

+ Stort

+ Svalt, med bra fläktar

+ Snyggt

+ Lätt att underhålla

Negativt

- Moderkorts plattan är INTE borttagbar, Den är nitad. Även fast chassit är skapad för att kunna skruva bort moderkortsplattan.

- Tungt?

- Dörren är inte den mest robusta dörr jag sett. Men detta är då ett chassi.

- Kanske inte det lättaste att modda innuti p.g.a inga fönster

Jag ger Antex P182 9.8/10

//Alex090

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 84
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Funderade på att välja ett sånt chassi till min nya dator, men det blev fail pga att chassit inte har nån on/off knapp på framsidan. Öppna och stänga luckan varje gång? No thanks

Jo, det kanske inte är det roligaste. Men sen finns det ju oftas funktioner hos moderkort som låter dig starta datorn via tangentbordet eller musen. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saitek P880

ltpnrjz0jw2b.jpg

Saitek P880 är en spel dosa för datorn. Den är väldigt bra, liten, praktisk och underbar med 2 analoga styrspakar. Jag har använt den till mycket och den står aldrig fel! Jag har haft den till bil spel som tex Need For Speed Underground 2, Den fungerar utmärkt till det spelet. Du styr med analoga kontrollerna som ger att du kan styra svakt (inte TVÄR svänging som kan leda till kraschar :blink: ) Har även använt den till FPS spel som tex James Bond och det fungerar också bra. Provat den till Flight Simulator och GUD vad den är bra för plan! Den har totalt 12 knappar med 2 analoga styrspakar och en D-PAD med 8 hörn.

+ Mycket knappar och bra placerade

+ Liten

+ Härlig känsla

- Styrspakarna kan tryckas ner och fungerar som knapp... NFS ställde det som broms vilket var irriterande!

- Styrspakarna kan bli irriterande efter ett tag då som slits ut och kanske drar åt ett håll!

- Spelar du mycket får du blåsor av fästet på handtagen!

Jag ger Saitek P880 7/10 \ Gav 7 för att styrspakarna kan krångla! (Bara att omkalibrera)

Klart ett bra köp enligt mig!

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(Kopierar direkt från butiken):

Bättre klös i datorljudet med Logitechs X-530-högtalare. I satelliterna med dubbla membran används Logitechs FDD2™-teknik eliminerar de ojämnheter i utsignalen som normalt förknippas med traditionell dubbelmembransdesign. Basreflexelementet är utrustat med en dynamisk equalizer som ger maximal, bultande kraft i basen samtidigt som distorsionen minimeras. De matchande främre och bakre satellithögtalarna ger ett balanserat surroundljud. Systemet är dessutom utrustat med lättåtkomliga volym- och basvolymreglage. Uttag för hörlurar för privat lyssning. Med väggmonteringsfästen för satellithögtalare.

+ Grymt ljud.

+ Snygg design.

+ Tar inte upp så stor plats.

- Man måste själv ställa om stödet som är inställt på väggfäste vid köp. Men det är inte svårt, bara lossa lite på skruven och vrida fästet så högtalaren kan stå på bordet.

Grymmaste ljudet jag haft till datorn, ångrar inte köpet.

10/10.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh fläsk, vad mycket felstavningar och särskrivningar. Jaja.

---

Sennheiser HD555

SennHD555_1_994954_0.jpg

Ett par ordentliga hörluar från den tyska, välrenommerade tillverkaren Sennheiser. Har haft dessa i två och ett halvt år nu och använder dem mer än vad jag använder mina högtalare. Har varit kär i dessa hörlurar ända sen jag skaffade dem. Förutom att de låter mycket bra, det är jag inte ensam om att tycka så är de även mycket hållbara, lätta och bekväma. Under de två och halvt åren jag har haft dem har snavat otaliga gånger på sladden och puttat ner dem på golvet utan att de har gått sönder eller börjat bete sig konstigt på något vis. På grund av den relativt låga vikten och bekvämligheten tänker jag sällan på att jag har dem på mig över huvud taget. Jag blir aldrig heller svettig runt öronen av dem.

Sladden är cirka tre meter lång vilket kan ses som både positivt och negativt. Positivt för att man kan gå runt datorn och sträcka sig efter saker utan att behöva ta av sig hörlurarna. Negativt för att det blir lättare att snava på sladden och långa sladdar är aldrig snyggt. För den som använder dem till datorn så är lösningen att gå från 6,3 mm > 3,5 mm via adapter en klumpig lösning. Man bör ha något som orkar driva dessa hörlurar, en MP3-spelare ger klen bas bland annat. De är av halvöppen design, alla hör vad man lyssnar på.

+ Utmärkt ljud- och byggkvalitet

+ Bekväma

+ Bra inställningsmöjligheter för huvudet

+ Lång sladd

+ Guldpläterade kontakter

+ Medföljande guide för hur man byter sladden

- Klumpig adapter

- Inte så vackra när man har dem på sig

- Lång sladd

- Inte lämpliga för offentligt användade

- Någorlunda svårdrivna

Sennheiser HD555 får

8,5/10,0

Lägsta pris 2008-04-06: 719 kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18597

-----

Antec Sonata II

antec_sonata_2_frontsideview_356x468_994954_1.jpg

Har haft detta chassi i cirka ett och ett halvt år. Det absolut första som hände när jag skulle starta upp den nya datorn som var monterade i denna dator var att det medföljande nätaggregatet (Antec Smartpower 2.0 450W) brann upp. Så fort jag tryckte på startknappen började det ryka ur nätaggregatet och den underbara doften av bränd elektronik uppenbarade sig i rummet. Jag är långt ifrån den enda som har haft problem med nätaggregatet: http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...mp;pagenumber=1

Att bygga i detta chassi är inte vad jag kan kalla en fröjd. Det är litet chassi med väldigt traditionell uppbyggnad utan några särskilt innovativa lösningar. Två saker som är positiva är den utåtvända HDD-buren med gummifästen på de uttagbara slädarna och att man kan avlägsna 5.25”-enheter framifrån. Med en modern, stor CPU-kylare (exempelvis Scythe Ninja) är det mycket svårt att skruva i de övre moderkortsskruvarna. Chassiet har inga smarta lösningar för sladdragning och det blir lätt ett ormbo om man inte har ett modulärt nätaggregat. Detta chassi marknadsförs som att vara tyst, vilket jag inte alls kan hålla med om, det har inget ljuddämpningsmaterial alls och det är vanlig, tunn plåt som omger komponenterna.

Det medföljer en Antec Tricool 120 mm-chassifläkt som sitter med gummifästen i bakre delen av chassiet. Det finns även plats för en till 120 mm-fläkt i fronten där det även sitter uttagbart dammfilter.

+ Gummifästen för hårddiskar och den medföljande chassifläkten

+ Låsningsbar front- och sidodörr

+ I/O-panel i fronten med USB, Firewire och ljud

+ Helt okej temperaturer

+ Till stor del skruvlös montering

+ Medföljande 120 mm-fläkt

- Medföljande nätaggregat av högst tvivelaktig kvalitet

- Inte alls så tyst som Antec vill påstå att det är

- Ingenting innovativt eller nyskapande

- Kvaliteten är okej, inte mer

- Inte världens mest lättarbetade chassi, mest pga liten storlek

- Pianolack innebär fingeravtryck och lättrepat

Antec Sonata II får

5,5/10,0

Lägsta pris 2008-04-06: 1 130 kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38747

Efterföljare: Antec Sonata III 500

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nvidia GeForce 8600 GTS 730 XXX

Nvidia GeForce 8600 GTS kortet börjar bli gammalt nu men jag ska ändå skriva om det :blink: Detta kort är ett väldigt bra kort för priset som dom satt på det... Priset ligger runt 1700 kr, har tillgång till DX 10 och var ett av dom första korten med den funktionen. Det finns även 3 olika versioner om detta kort... Korten heter som deras klockfrekvens ligger på som tex det billigaste (1100 :- / 1300:- ) heter 600 och ligger på 600 mhz, sedan har vi 675 (1400 :- / 1600 :- ) som ligger på 675 Mhz och sedan har XXX versionen som ligger på hela 730 mhz och kostar mellan 1700 :- och 1900 :-. Jag anser att detta är ett riktigt bra budget kort som rekommenderas starkt till dom som vill komma in på Dx10 versionen.

+ Den har DX 10 funktion

+ Korten ligger på bra klockfrekvens

+ Korten stödjer upp till 16x Anti-Aliasing

- Inte det starkaste och effektivaste kortet

- Har inte chipseten G92 eller G93

Jag ger kortet 8.3/10

Ett säkert köp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

nVidia 8800GT

nVidia var ganska diskreta ang. detta kort innan det släpptes, men ändå fick folket tillräckligt med information för att hungra efter det. Ett kort som var kraftigare, billigare och svalare än 8800GTS. Jag likt som många andra satt redo med kreditkortet när kortet släpptes på nätet. Jag fick mitt på Datorbutiken för 2080kr, då var det Asus-versionen. När folk väl började få sina kort så visade det sig att all information som läkt ut var sann, detta kortet var det mest prisvärda grafikkortet som man kunde köpa då. Jag fick mitt tillsammans med en gäng andra komponenter, hade nämligen beställt en helt ny dator då jag var utan en egen. När jag väl monterat alla komponenter och fixat alla drivrutiner var det dags för att testa datorn. Började lite lätt med Unreal Tournament 3 demon, detta flöt på i 60FPS (framerat tak i spelet) konstant på max inställningar. Sen var det dags för Medal of Honor Airborne. Detta spelet hade inte alls funkat speciellt bra på datorn jag hade innan min nuvarande, med en maxfps på 15. Startade upp spelet och satte alla inställningar i spelet på MAX. Flöt på galant. Inte en enda gång under 60FPS. Det gav även fina poäng i 3DMark 06.

Tyvärr hade jag problem med mitt kort av någon anledning, det är ännu okänt varför det var så men som tur väl är så funkar det bra nu. Spel som drevs av Unreal Engine 3 krashade efter 10 minuters spelande. Var inte pga värme för det var helt acceptablet även fast kylningen var urkass. I mars så monterade jag på en ny kylare på kortet, en HR-03 GT för att vara exakt. Denna gjorde så att temperaturen sjönk från 60 idle till 37 idle och 100+ load till 41 load. Den kylaren rekommenderar jag alla att köpa om ni har ett 8800GT.

+Bra prestanda

+Litet (jämfört med andra kort i 88-serien)

+DX10

-Varmt och högljutt (med standardkylaren)

9/10

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antec Sonata II

5,5/10,0

Håller med där, har ett likadant. Jag har fått en känsla av att luftflödet inte är det bästa heller. :D

------

hp_01_995418_0.jpg

HP w2207h.

Köpte skärmen i höstas och kan bara säga att jag är riktigt nöjd med den, 22", fungerar klockrent till film (speciellt 720p HD) med sin glossyskärm. En del personer kan få för sig att det är störande med det eftersom den kan spegla rummet om det är för ljust. Men riktiga gamers/filmtittare spelar/ser ju i mörkret, eller hur?

Jag valde mellan denna och Samsung 226bw, jag är nog rätt säker på att om du som bara är ute efter att spela blir nöjd med vilket som, den enda skillnaden (förutom att HP'n är glossy) är att Samsungen har 2ms istället för 5ms som HP'n har. Jag kan inte säga att jag har haft några problem i spel, HL2, EP1, EP2, CoD4 - allting ser skitbra ut och fungerar kanon, inga problem där.

Det enda "problemet" är väl att den tar ganska mycket plats för att vara en plattskärm, men vem kan inte offra en extra decimeter på skrivbordet?

Det som är lite tråkigt är att det är en TN-skärm, men vad jag har förstått så finns det inga 22" som inte är TN. Det är även bättre pris på dem så är man inte überbildbehandlare nr1 så klarar man sig bra ändå!

9/10 - Jag känner att jag kommer använda den här skärmen ett bra tag till! :)

----

Upcoming - Antec Nine Hundred chassi.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Gigabyte4stor001_1053287_0.jpg

Gigabyte GeForce 9600 GT

Ja, jag köpte detta kort för inte så länge sen och har använta redan nu rätt så hårt hittils.

För mig vart det en uppgradering från Gainward GeForce 6600GT till Gigabyte GeForce 9600 GT.

Jag är otroligt nöjd med detta kort, kanske för att jag hade ett sämre kort innan. Det klarar Crisis High DX9 på ca 60 FPS konstant.

Även då detta är en passivt kort så håller sig temperaturen på 40 Idle och 60 load.

Enligt Gigabyte så har denna version av 9600GT förbättrade komponenter och drar mindre störm.

Jag har också hört rykten om att detta kort ska vara lätt klockat och att det finns en spärr som varnar/stänger av datorn ifall värmen blir för varm. (ett hett kort :lol: )

SPEC:

Klockfrekvens (GPU) 650 MHz

Minnesfrekvens 1800 MHz

Shaderfrekvens 1625 MHz

Bussgränsnitt 256 bitar

Minnesmängd 512 MB GDDR3

Förenade shaders 64 shaderprocessorer

Jag ger detta kort 8½/10

Plus

+ bra temperaturer oklockat

+ Tyst

+ Bra prestanda för pengarna

Minus

- 2 PCI luckor

- passiv kylning (föredrar faktiskt fläkt, men detta funkar ju bra hittils.)

SWEclockers.se Recesion

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gigabyte GeForce 9600 GT

Det klarar Crisis High DX9 på ca 60 FPS konstant.

Kan det verkligen stämma? Ingen AA och låg upplösning då, eller?

---

Själv skriver jag en utförlig recension när jag får mitt HD4870X2 (på måndag förmodligen). :lol:

Jag skulle kunna skriva en om X1950Pro men... Äh. Jag älskar det kortet i alla fall, det var oerhört prisvärt för ett år sen, och ändå håller det väldigt bra än idag. Dagens budgetkort är emellertid HD4850, men X1950Pro förtjänar ändå en hyllning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det verkligen stämma? Ingen AA och låg upplösning då, eller?

---

Själv skriver jag en utförlig recension när jag får mitt HD4870X2 (på måndag förmodligen). :lol:

Jag skulle kunna skriva en om X1950Pro men... Äh. Jag älskar det kortet i alla fall, det var oerhört prisvärt för ett år sen, och ändå håller det väldigt bra än idag. Dagens budgetkort är emellertid HD4850, men X1950Pro förtjänar ändå en hyllning.

No AA. Behövs inte när jag redan kör FULL upplösning för min skärm... :lol:

Men som sagt det är ju bara DX9..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är min recension av min mp3/4, dessutom får ni höra min pubertala röst!

Observera av jag inte är särskilt bra på det, plus att jag har godis i munnen när jag pratar. Förövrigt så har jag inte redigerat något (jag är lat) så ibland kan det vara en paus på 10-15 sek...

http://www.youtube.com/watch?v=45hzIkjwWmQ

Ni bör nog ha på ganska högt ljud eftersom jag pratar rätt så lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle AA inte behövas för du kör maximala upplösningen för din skärm? :>

I och med att skärmen inte kan 'spela upp' högre än 1280*1024 så blir bilderna inte så pixliga. Det är ju skillnad ifall du kör 1024*768 på min skärm, då blir ju allt pixligt och man behöver AA för att få bort det.

With me? :confused:

Även då det inte blir lika skrap som om jag skulle köra på 1900*1600 på en 1900*1600 skärm för att det är mer pixlar...

För han har IQ fiskpinne

Kan inte du bara droppa kommentarerna eller måste du visa att du finns hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...