Jump to content

Dator och teknik recensioner


Alle090
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 84
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

EDIT: Topp3 din pöng, DU glömde "Ny sida!"

Ja, då fortsätter jag!

Jag gjorde om lite, tog bort CPU fläkten och låter den stå och dra på ett annat ställe. Och nu kyler Tricool fläktarna kylanordning.

FAN VA BRA RESULTAT..

Har ju en het Q9300 som håller sig stabil idle (låg fläkthastighet) på 37/50 och på full 33/44 (Grader celcius)

Vart nöjdare nu, lite synd med vad kan man förvänta sig med ett trångt omoddat P182 chassi..

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Topp3 din pöng, DU glömde "Ny sida!"

Ja, då fortsätter jag!

Jag gjorde om lite, tog bort CPU fläkten och låter den stå och dra på ett annat ställe. Och nu kyler Tricool fläktarna kylanordning.

FAN VA BRA RESULTAT..

Har ju en het Q9300 som håller sig stabil idle (låg fläkthastighet) på 37/50 och på full 33/44 (Grader celcius)

Vart nöjdare nu, lite synd med vad kan man förvänta sig med ett trångt omoddat P182 chassi..

Hur i hela friden kan processorn ligga på lägre värme när den arbetar för fullt? Du har inte bara vänt på talen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
Skrivet (redigerad)

G2410HD-05-3_imageimage_1112928_0.jpgG2410HD-01-3_imageimage_1112935_1.jpgG2410HD-04-3_imageimage_1112935_2.jpg

BenQ G2410HD

Som andra sett så ville jag köpa en skärm och jag valde då BenQ G2410HD.

Kartongen den kom med i är small och lite större än skärmen själv. Enkelt att packa upp och ner vilket gör den även vänlig för LAN.

Skärmen kom med bara kablar och foten bortmonterad. Foten är mount-&-klick, tyvärr så är inte foten den stabilaste jag har sett. Hela skärmen gungar när man trycker på knapparna undertill.

Det första jag märkte var att man INTE fick med en DVI kabel utan bara en D-SUD (Vanlig VGA kabel). Detta var sjukt jobbigt och tvingade mig att åka in och köpa en på stubben. Så där las det på en liten kostnad på 159 kr från Clas Ohlsson.

Själv installationen var otroligt enkel och det var ingen konfigurations guide när man startade skrämen.

Så klart finns det alltid små saker man vill ställa in och min första tanke var ljuset. Då jag är ljus känslig så sänker jag ljus i min omgivning även skärmar. I menyn kan du ställa in det mesta basiska så som färg, position av bild och olika förprogrammerad alternativ för te.x filmer eller dynamisk. Denna skärm hade även en funktion som heter "Senseye+Photo Image Technology" och gör bilden vitare och klarare. Detta är då vad jag fattade det som då jah prövar det inbyggade Senseye demot inbyggt i menyn vilket stänger av Senseye för halva skrämen.

Det som jag fall för mest är att man själv kan välja ratio för hur bilden ska visas för olika upplösningar. Detta gör så att spel inte är så pixliga eller utdragna när dom visas med en lägre upplösning än vad skrämen är gjord för.

Te.x:

Counter Strike 1.6 @ 640*480

100_1921-1_1112935_3.jpg

100_1920-1_1112935_4.jpg

Det stör mig ibland att meny knapparna är lite krångliga ibland och menyn är lite seg. Men man är trots allt inte i menyn alltid.

Nu har ju jag då hoppat från en 19" med en upplösning 1280*1024 till 24" 1920*1080 så detta är ju ett otroligt hopp för mig. Förhoppningsvis så kommer denna skärm att hålla i mer än ett år som garantin var på.

Spec

LCD Size 23.56" Wide

Resolution (max.) 1920 x 1080

Pixel pitch 0.2715 mm

Brightness 300 cd/m²

Contrast 1000:1

Contrast Ratio 40000:1

Response time (tr/tf) 5ms / 2ms (GTG)

Colours 16.7 million

Features Senseye+Photo Technology

HDCP Support

AMA Technology

_:_:_:_:_:_:_:_:_:_:_:_:_:_:_:_:_

Slutsats:

Jag tycker denna skräm är otroligt bra för det pris. Men att man inte fick med en DVI kabel är bara förjävligt och foten är inte den stabilaste. Knapparna är lite små krånliga men det är något man vänjer sig med. Skrämen hade ju trots allt dom mesta basiska funktionerna och lite till.

Jag ger skrämen:

8.1 / 10.0

+ 1920*1080 HD

+ Billig för sin klass (1995 :- @ Webhallen)

+ snabb att montera

+ Strömsnål

- krånlig menyn samr menyn knappar

- INGEN DVI KABEL

- Inte den stabilaste foten

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

lg-km900-arena-001_1128047_0.jpg

457605_1128047_1.jpg

LG KM900 Arena (Svart)

Så jag köpte en ny mobil, Först stod det emellan Xperia och Arena. Men jag valde Arena efter mycket om och men!

LG Arena är den första mobil som kommer med det första 3D interface som även kallas S-class. Även då många komponenter är de samma som föregångare så som 5mp kamera och skärm (oklart) så har denna mobil en drös med nya funktioner.Några nya funktioner är FM sändare/mottagare, Proximity sensor, WLAN, 3,5 mm uttag, 8 gb internminne varav man får 6 gb att leka med och A-GPS, Man skulle kunna kalla denna mobil för årets Iphone budget kopia.

Utseendet på den är snyggt och stilrent men även så har det ryktas som att den är hållbar, nu om detta stämmer vet jag inte 100% men jag vill inte testa själv. Till skillnad från själv skalet så får skärmen väldigt lätt finger avtryck men är inte lätt repas. Hela skalet består för det mesta av hårdplast och runt om skärmen finns det en detalj ram bestående av borstad metall. Telefonen är rätt så liten men sitter ändå bra i handen och det funkar att göra saker med en hand medens man t.ex går.

Mobilen är förmesta del lätt att använda och att förstå, ge en timma för att fullt ut kära sig och konfigurera mobilen totalt. Nu har ju denna mobil lite starkare processor jämnfört med sina föregångare så det speciella 3D temat rinner på riktigt fint. Men vid vissa situationer så kan det även vara jobbigt då skärmen ibland inte reagerar på rätt sätt (Underligt nog bara i menu GUI), t.ex när man ska scrolla åt sidan.

Jag har ju rätt så stora fingrar men trots det så funkar det riktigt bra.

En stor ide med S-Class temat är att hela menyn är en stor kub, var sida av kuban har sin speciallité.

Det finns:

  • Contacts - Här finns dom kontakter som man själv vill ha framme så det är enkelt att nå, Själv har jag inte använt denna funkltion så mycket.
  • Widgets - Här kan man lägga till så kallade Widgets som kan vara memo, mini kalender (en mindre version av den större, samma tider/möten).
  • Multimedia - Här kan man välja att ha framme favorit valda låtar och bilder i en fin vertical scroll miljö.
  • Shortcuts - Här kan man lägga till 9 egnen valda favoriter som kan vara till kalender, camera, my stuff eller andra program.
  • Special meny med ALLT! - Inte en del av kuben men där finns ALLA program/funktioner i en fin ordning.

LG KM900 Arena Emulator (OBS segare än orginalet)

Med sina effecter och GUI så bildar mobilen en otrolig rolig känsla. MEN en sak tynger ner hela detta koncept otroligt, MAN KAN INTE ÄNDRA TEMA. Alltså, men kan ändra on-/off- bild, out-/in- telefonsamtal's bild och den låsta backgrunden. Men inte meny bakgrunden vilket är väldigt tråkigt. Det sägs dock att en fransman har lyckat låsa upp mobilen och fått tag på alla mobilens filer så en så kallade CFW kommer väl snart som tillåter att mycket ändras så som teman.

Många av funktionerna fungerar utmärkt och andra mindre utmärkt. GPS'en funkar inte när man köper telefonen utan kan kräva en uppdatering, denna uppdatering fixar även att man kan kolla på youtube via WLAN samtidigt som hela meny UI snabbades upp lite. Dock förlorade jag funktionen att kunna spara spelistor och batteritiden har sjunkit till 48 h med en dags aktivit användande med musikspelaren.

Allt detta kan fixas tidligen om man skickar inden hos LG för en snabb fix, men detta är ju Sverige så hur lång tid det tar kan jag inte veta.

Men många är väldigt praktiska så som proxxy sensorn som låser mobilen när den känner att den är nära örat, vilket bidrar till inga "råka-trycka-på-knapp-med-kinden" olyckor. En funktion som jag hade velat se mer av är accelerometern, men kan vända på mobilen för att få horizotellt vy, men accelerometern är både seg och det funkar inte överallt som t.ex i vanliga menyn. Men den kommer väl till pass i webbläsaren och när man ska skriva mycket.

Musikspelaren funkar men kunde ha förbättrats, ett exempel är att när jag lagt in ca 3000 musikfiler så tar det för lång tid att ladda spelaren så att man var tvungen att ta bort låtar till ca 1500. Mobilen har en EQ men basen är väldigt svag (man känner den dock) och det finns en special funktion som spelar ljudet med Dobly kvalité. Man märker skillnad men den funktionben passar INTE alla låtar, den går att stänga av.

Spelarens UI är enkelt och funkar också flytande, skulle gärna vilja ha valet att stänga av vizulationer totalt och inte bara ändra. Det tråkigt med spelaren eller snarare mobilen är att när man vill byta låt måste man låsa upp mobilen och scrolla efter låten, lite värre ifall man ha tabbat ner musik spelaren då man måste leta upp shortcuten (inte för att det är en svår sak men irriterande).

GPS'en funkar också bra till en börjarn, det dåliga som kanske är förståligt är då att man har inga kartor från början så det kräver att man antingen laddar ner dom i användning antingen via WLAN eller 3G (kostar pengar). Man kan också ladda ner kartor ifrån nätet men detta tar otrolig tid och bilder många filer, jag valde bara stockhom och hade en inzoomning på 20 stepps och det vart inte klart på en dag av tankande.

Det återstår att fixa. Positionen är inte helt fel alltid men har inte den bästa heller, fel tolkningen kan variera från 50 m till 1700 m. Jag testade i Masmo och låg precis utanför den gränsen som mobilen sa.

Man kan även spela upp flash filmer/spel men tyvärr får inte storleken på filen överskrida 500 kb vilket limiterar valet av spel och filmer otroligt, och så har denna mobil en ny version av flash vilket gör att inte alla äldre flash spel/filmer funkar.

Kameran funkar bra och tar förhållandevis bra foton, med lite effecter och en hel del funktioner så är den riktigt användbar. Man kan ta foton som högst i 2560*1920 som blir skapliga foton för en mobil.

En sak som är kul är att man kan spela in filmer i 120 fps vilket kan leda till att man får effecter som uppspeedade eller slowmotion. Tyvärr bara i 320*240 upplösning. Men med vanlig inspelning sä kan man spela in i 720*480.

Kamerans UI är lite krångligt och en irriterande sak är att man lätt kommer åt rödlur vid inspelning/fotografering och då kommer man tillbaka till menyn. Detta speciellt när man har mobilen horisontellt och ska spela in.

Bild exempel:

th_P124501_04-09-09_1128047_2.jpgth_P124502_04-09-09_1128047_3.jpgth_P191301_05-09-09_1128047_4.jpgth_P191401_05-09-09_1128047_5.jpgth_P1914_05-09-09_1128047_6.jpg

___________________________________________

Full Spec1

Full Spec2

Kort sagt så är denna mobil helt okej, den har sina upp och ner men den funkar. Och JA, man kan ringa med den. Mycket skulle kunna vara bättre men det är mest mjukvaran det gäller, hårdvaran finns ju där det är bara att fixa så att mjukvaran funkar också.

+ Snygg

+ Bra kamera

+ Roligt GUI

+ Stabil

+ Många funktioner

+ 3,5 mm jack för musik spelare

- Batteri tid efter firmware uppdatering

- lite krånligt med touch screen

- Man kan inte ändra tema

- För mycket som inte funkar vid köp. (GPS, )

Slutbetyg:

7,8 / 10,0

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AoNike Ok-x5

hittade ingen större bild.

AoNike är bra i början. Micken fungerar, den sitter skönt. Men efter ca 2 månader(2 månader om du har tur) så går allt åt helvete.

Ibland hörs bara ljud genom ett håll, jätte ofta händer det också att ljudet blir så lågt att man inte hör något, man måste hålla på att trixa med sladdarna så att ljudet fixas.

Men man blir fan galen när ljudet helt plötsligt går bort och man försöker få tillbaks det.

+ Micken fungerar

- Man hör ljud från headsettet när man är flera meter ifrån. Lyssnar du på musik så hör alla i rummet bredvid

- Dålig kvalité, går sönder snabbt

Betyg: 0/10

Köp inte skitet, håll er borta.

Redigerad av Skotten_31
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AoNike Ok-x5

hittade ingen större bild.

AoNike är bra i början. Micken fungerar, den sitter skönt. Men efter ca 2 månader(2 månader om du har tur) så går allt åt helvete.

Ibland hörs bara ljud genom ett håll, jätte ofta händer det också att ljudet blir så lågt att man inte hör något, man måste hålla på att trixa med sladdarna så att ljudet fixas.

Men man blir fan galen när ljudet helt plötsligt går bort och man försöker få tillbaks det.

+ Micken fungerar

- Man hör ljud från headsettet när man är flera meter ifrån. Lyssnar du på musik så hör alla i rummet bredvid

- Dålig kvalité, går sönder snabbt

Betyg: 0/10

Köp inte skitet, håll er borta.

Det låter som att det är glapp i lödningarna inne i kåpan. När du måste trixa med sladden.

Hade samma problem när jag råkade rycka i sladden på min SB45, som förövrigt är det bästa headset jag haft :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

l_1243071788424_1132087_0.jpg

SteelSeries 5Hv2 3,5 mm versionen

Köpte dessa lurar när mina Koss SB/45 gick sönder (ena snäckan hade lossnat, hållt i 3 år). Och då kände jag för nya tider och kanske även nya lurar, efter mycket om och men så köpte jag dessa OTROLIGT dyra märkes lurar. Ty min stora förväntning krossades.

Man får dom i en överdrivet stor plast kartong med en kort warrty manual och ett klister märke som man kan smycka datorn med.

Det första jag märkte var att dom kändes lite bräckliga, alltså, bra men inte som om dom skulle hålla lika länge som dom äldra Koss.

Dom satt fint på huvudet och funktionen att kunna rulla in mikrofonen i den högra öron snäckan var en liten fint och söt funktion. Även då man drar sakta för att inte skada något.

En annan otroligt användabar funktion var att dom hade öppningar som gjorde att det inte blev lika varmt innuti för öronen, men detta gjorde att man hörde exakt allt runt om kring och även lite till för att störa ljud som man lyssnar på, Riktigt synd.

Jag saknade funktionen att kunna fälla ihop lurarna på ett enkelt sätt. Jag är även en sådan person som sitter ofta med ena örat utanför snäcka och ena på, men dessa lurar är total stela och går inte flytta sidleds.

Jag sitter nästan ständigt och pratar över internet och dessa jag pratade med kände direkt av en skillnad, dom tyckte det var mer brus än vanligt och det var lågt.

När jag är inne på ljud så kan jag nämna att ljud var bra till en början, inte så stark bas. Men jag förlorade det helt när jag hörde en av mina kompisars röst sprakade och försvann (inte hans fel utan lurarnas fel).

Så in och byta tillbaka för att sedan köpa ett par Koss SB/45 igen, bästa köpet som jag gjort. Sköna och pålitliga.

Spec:

Specifications for SteelSeries 5H v2:

Headphones:

- Frequency response: 16 - 28.000 Hz

- Impedance: 40 Ohm

- SPL@ 1kHz, 1 Vrms: 110 dB

- Cable length: 1,0 + 2,0 = 3 m (9,8 ft.)

- Jack: 3,5 mm

Microphone:

- Frequency response: 75 - 16.000 Hz

- Pick up pattern: Uni-directional

- Sensitivity: -38dB

- Impedance: 2K Ohm

Pris: ca 700 kr på EB games (545 kr billigaste PC city)

Resultat:

3,9 / 10.0

Pos:

+ Sköna

+ passar stora huvuden

+ klart ljud

Neg:

- dålig kvalité

- dämpar inte omgivningen bra

- känns inte stabila

- Inte bra mic (//vad jag fick höra//)

Dom kändes som en hora (ursäkta mitt språk). Dom verkar ge en det man vill ha och ser snygga ut, men det är inte riktigt kvalité man får. Detta är en produkt som är dyr och bara finns för att.

Och då ska det nämna att DETTA var version 2, hörde dåligt mycket 5H vanliga.

__________________________________________

deathadder_lrg2-450x450_1132087_1.jpg

Razer Deathadder

Jag kände mig tvungen att köpa en mus som hade kvalité och var enkel. Min gammla var lite för taskig och tillät mig inte nå dom där svåra pixlarna utan problem vid arbeten till skolan.

Sååååå jag taggade en Razer, Har ett fåtal kompisar som säger att dom är sköna för det pris man får dom för.

Jag köpte min på Kjell&Co för 500 :-

Musen är placerad i en medel stor kartong som passar, i så får du en CD med mjukvara samt manual i ett fin litet brev.

Installationen gick felri och den kändes skön ifrån början. Lite lustigt då jag hade redan en stor mus matta ifrån Razer (Razer Mantis).

Nu är jag rätt så stor och har stora händer så den kändes lite gnutta liten för mig men det är absolut fara utan jag har vant mig.

Hela toppen på musen är gummi belagd och ger faktiskt bra grepp medens kanterna är av glänsande plast, det menas även sido knapparna.

Ibland i spel så kan det kännas som om den bakre sidoknappen är lite för långt bak men åter igen så har jag större händer än normalt så det kan ju vara det. höger/vänster knapparna är ju delar av toppen och är sköna då dom nästan gropar lite inåt som fingrara landar i. Scrollen är mjuk och tyst.

Mitt på toppen plasten lite längre ner där man har handflatan så finns det i LED som sakta tänds och sakta släcks. Lite musigt när man går förbi och ser den ligga och vänta på att bli tagen.

Mjukvaran som man får med kan man ändra olika profiler för musen så som vilken DPI samt repons i både X och Y axeln vilken ger mycket bra kontroll över hur man vill ha det. Man kan även bestämma om man vill ha scroll lampan eller Razer märkens LED av eller på.

Spec:

* 3500dpi Razer Precision™ 3.5G infrared sensor

* Ergonomic right-handed design

* 1000Hz Ultrapolling™ / 1ms response

* Five independently programmable Hyperesponse™ buttons

* On-The-Fly Sensitivity™ adjustment

* Always-On™ mode

* Ultra-large non-slip buttons

* 16-bit ultra-wide data path

* 60–120 inches per second and 15g of acceleration

* Zero-acoustic Ultraslick™ Teflon feet

* Gold-plated USB connector

* Seven-Foot, lightweight, braided fiber cable

* Approximate size: 128mm (length) x 70mm (width) x 42.5mm (height)

Slutsats:

8,9 / 10,0

Pos:

+ Skön i handen

+ bra respons

+ Kvalité för pengarna

+ minne för profilerna på musen, så man kan använda dom profilerna på andra datorer.

+ Grym medföljande mjukvara

Neg:

- Lite för liten för mig

- Knapp för profil ändrig under musen

- Inget extra utan en mus bra märkes bara

Finns inget mer att säga, den funkar och den gör sitt jobb. Har inget att klaga på utan små saker som kanske gäller mer för mig så som stroleken.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

steel_ikari_laser_big_1132088_0.jpg

STEELSERIS IKARI

Har använt Ikari i ca 6 veckor nu. Den är otroligt skön att hålla i, nästan som gjuten för min hand. Jag har dock väldigt stora händer, så det är nog osäkert om den passar för alla.

Komfort: Perfekt, känns inte som att jag håller i musen.

Knappar: 5st. Inte för många, inte för lite. DPI-knappen ovanför scrollen kan vara jobbig eftersom jag kommer åt den ibland. Scrollen är bland det bästa jag har sett.

Utseende: Den är inte fin, nä. Lysdioderna på sidan borde gå att stänga av.

Programvara: Följer med en cd. Ger dig inga fler alternativ än att välja vilken DPI-switch du ska kunna köra med. Har aldrig brytt mig om det så mycket.

betYG: Bra.

cons: Den är ful, DPI-knappen kommer ivägen.

pros: Jag skjuter hs

@alle: Att fälla ihop ett par 5hv2 är ju bland det simplaste man kan göra

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@alle: Att fälla ihop ett par 5hv2 är ju bland det simplaste man kan göra

Brinn, satt med skiten i 30 min och försökte få ihop den. Måste ha varit trött

LG KM900 Arena (Svart)

Jag vart så jävla trött på alla problem efter ett tag med Arenan, det är en kul mobil och den är bra. Men med alla dom problem jag hade som t.ex musik slutade att spelas eller GPSen inte funkade som den skulle så stack jag tillbaka för att byta ut den.

Hade ofantligt tur, men mannen på NetonNet gav mig en lyckans chans att byta telefon mot en annan, för mig vart det HTC Hero för ca 1 000 lappen dyrare. Alltså 5 000 kr.

HTC_Hero_2-530x426_1132136_0.jpg

htc-hero-teflon_1132136_1.jpg

HTC Hero

Min nya HTC Hero, hade förstås kollat upp innan om lite recensioner före köpte förstås men tyckte den så skaplig ut.

Kartongen var otroligt saml och väldigt liten för att vara en mobil kartong, den vär inte mycket bredare än mobilen själv och är nästan bara dubbelt så lång. Men allt finns i snyggt och fint, mobilen sitter hårt men endå enkelt att få lös. Lite jobbigt då är att den kartog som är runt om lådan med allt i glider lätt av. Så ibland när man bara håller i kartongen så glider lådan innuti ut och faller.

Men nog om kartongen..

Hero är ju som sagt utrustad med googles OS Android som är helt otroligt. Tillsammans med sina många funktioner så fyller den verkligen värt att köpa gränsen. Med en 3,5 mm jack, 3,2" skärm Kamera på 5.0 mp, WLAN och en riktigt GPS så blir denna mobil otroligt kul att använda. Man får med ett handfree (tråd (Som inte är så bra)) med kontroll för musik och mic så man kan prata. Man får även med 2 gb Micro SD kort som passar en bit för musik och övrigt kul, App store till Android gör mobilen och MYCKET roligare.

Utseendet på mobilen är snyggt, locket för batteriet är av smal hårdplast som hela skalet är inprincip och hela mobilen ger en len känsla, därbak finner vi även kameran och en högtalare samt ett litet hål för eventuell livlina(?). Man måste ta bort locket för att sätta dit livlinan.

Där fram hittar vi alla knappar och skärmen (duh), skärmen omges av en svart ram som i sitt fall omges av en grå ram som även dessa är gjorda av hårdplast. 3,5 mm jacken finns på toppen av mobilen där även hålet för att ta bort locket finns.

Formen undertill på telefonen är böjd ett visst antal grader, detta gör så att den vänklas upp lite emot ansiktet och känns därför skönare i handen, dock känns det inte alltid bra att ha den i fickan då just denna böj ibland går emot.

På framsidan finner vi även grön och röd lur. HOME som tar dig till huvud start menyn var du än är vi tillfället. Menu knappen öppnar mini menyer för dom program/ställen du är, t.ex i music spelaren får du upp en liten bar som har knappar till låt info eller att ta bort låten, ialbum så får du fram alternativ så som använd som (wallpaper osv), delete och send.

Under dessa 4 knappar finns 3 till, en trackball. Trackbollen känns iböand överflödig men är faktiskt användbar ibland när fingrarna är ivägen för skärmen när man trycker, trackballen går att trycka ner för effekt.

Jämte trackballen finns en sök knapp, denna låter dig söka på vad som helst i både mobil och på internet. Även då jag aldrig använder den så finns den där.

På sidan finns en avlång knapp med 2 möjliga tryck, denna är för volyme upp och ned, denna knapp är lite jobbigt ibland när man t.ex har mobilen på snedden för att kolla på film, man trycker ibland fel.

Jämte den finns en back knapp som tar dog bakåt till där du nyss var, eller så tar man bort den använda programmet som man använder.

För att låsa upp mobilen så måste man väcka den genom att trycka på röd lur får skärmen att lysa, sedan drar man en bar neråt för att låsa upp den. Lite jobbigt men inte världkatastrof. Samma gäller även för att låsa mobilen, tryck på rödlur (om inte i ett samtal) så låses mobilen och skärmen släcks. Ett rätt så bra system inte allt för svårt heller, nu har ju jag också en lås kombination för att få upp mobilen.

OSet Andriod är helt otroligt, med så många gratis apps och andra billiga men användbara så blir denna telefon en värdig motståndare till Iphone. Allting har ju blivit mer som en dator, Andriod är som ett dator baserat OS, det har sina posetive delar och negative delar. Allt körs som program, att ringa görs via ett program, telefonboken är ett program, Tyvärr så lider telefonen mycket p.g.a det låga storleken på RAM (256 mb) och intern minne (512 mb varav 168 mb ledigt för program). Detta limiterar antalet program som kan vara öppna och hur snabbt det går samtidigt som batteritiden går ner när minnet är fullt.

Hela start menyn eller vad man ska säga, där man är mest består av 7 sidor som man kan göra personliga och lägga till vad man vill ha lite likt S-class fast mer möjligheter och icke 3D.

Det som göra hela så användbart är att när man väl har fått fram allt man vill ha så är det enkelt att nå det. Den första huvud sidan kan man antingen har en stor klocka och kanske snabb knappr till messages eller webläsare, drar man sen fingret över skärmen så scrollar man över till nästa sida som man kanske har massor av små genvägar till diverse program. Man kan ha mycket så som facebook status, mail, kalender, favorit personer, bilder ifrån album, väder, mini ikoner till ALLA program som finns på telefonen och även vissa app som är gjorda för att finns där så som notes eller liknande.

Tyvärr så finns det inte jätte mycket ifrån börjar och det mesta kanske är saker som man inte använder, men det täcker ju app market upp direkt. Ett exempel är en snabbare webläsare eller notes. Men allt har otroligt mycket funktioner som man kan ställa efter sitt gena tycke vilket jag gillar starkt. DFom har verkligen lyckats med att få så mycket info så enkelt som möjligt på samma ställe. T.ex i telenboken, om jag har all info om en kontakt för så som Facebook, mail och nummer så kan med en scroll bläddra mellan alla dessa utan att byta program.

Längst upp finns det en panel för status, program som är startade. Drar man ner fingret så får man fram en meny där alla notifications finns, för te.x nytt meddelande på msn, klar med en nedladdning ifrån market eller nytt sms. Allt sådant som vill kanske ha din uppmärksamhet, trycker man på respektive nodification så tas du till respctive program då. Riktigt användbar funktion och smart då den inte hela tiden syns, Kanske lite ripp off ifrån Windows taskbar men who the hell cares.

Lite tråkigt men förståligt är batteritiden, om man har allt igång så som GPS, WLAN och 3G till exempel så ryker batteriet på ca 2-3 dagar. Men man kan spara in genom att stänga av bakgrunds autosync och göra så att inga program ansulter automatiskt.

Det finns en brist även här också, startar man ett program och sedan trycker på back så stängs inte programmet av helt utan ligger igång i bakgrunden vilket senare kan leda till att mobilen måste startas om om det går för segt. Det finns ingen taskmanager i andriod MEN det finns på app market, där kan man få tag på gratis (reklam dock) taskmanager program som stänger av programmen helt och hållet. Lite synd att detta måste tankas seperat men andra personer vinner på det.

App market till Andriod är inte stängs så som Apples Appstore, alltså man behöver inte ett godkännande för att publicera sin mjukvara. Detta är då även negativt då det kan komma upp alla sorters mjukvarar vilket både bådar gott och ont. Alla apps ratas efter alla användare och man kan anmäla apps som osäker/olämplig. Man kan även ladda ner apps utanför market men det är inget som rekomenderas.

Men samtidigt kan man hitta ALLT, ifrån compass, Offline GPS, spel, värdelösa men roliga apps och även kontakt blockare.

Väldigt tråkigt så finns det ingen brandvägg, utan alla program kan koppla upp sig utan att man vet. Man kan stänga av backgrunds data men jag tror inte det funkar helt och hållet, jag upptäckte att jag bara hade 22 kr en vecka efter en laddning med 100 :- och INTE mycket ringt/sms'at. Detta måste då ha varit internet användning, inte ett req för den som har kontantkort. Jag har nu löst det genom att beställa en tjönst som ger mig gratis internet varje månad.

But never the less, det är väldigt dåligt att man inte har kontoll över internet användning. Det finns ju program som mäter och kollar internet anvädning men inget som stoppar just nu, men med en update kan det ju komma snart.

Multimedia spelare är helt ok, tyävrr ingen EQ men bara att det finns 3,5 mm jack är herdeligt. Nu har jag dock upplevt att musiken stannar upp när jag går, men vissa tror att det beror på att man pausar medens mobilen är låst (man kan det på den låsta skrämen). Inget som stör mig då det finns en temporär fix.

Tyvärr lite smått jobbigt att leta efter låtar men allt FUNKAR. Spela upp film går också, rätt så många stödja typer gör det enkelt att får in lite filmer om du har utrymme till det.

Kameran är faktiskt riktigt bra, man märker dock att kameran inte vari fokus när mobilen gjordes. Den har dom mest grundläggande funktioner så som zoom, ISO och lite annat kul.

En kul funktion när man fotar är att där man trycker på skrämen så fokar det på det området, Lite små kul funktion. Denna mobil saknar också lampa vilket förminskar foto möjligheterna avsevärt. Tyvärr är video inspelningen inte den bästa med det går att spela in i 352 x 288 H.263, tyvärr bara i .3gp format. Finns inte mycket att säga tyvärr, men den funkar...

Exempel:

th_IMAG0004_1132136_2.jpgth_IMAG0005_1132136_3.jpgth_IMAG0011_1132136_4.jpg

lite spec:

Processor Qualcomm® MSM7200A™, 528 MHz

Operating System Android™

Memory ROM: 512 MB

RAM: 288 MB

Display 3.2-inch TFT-LCD touch-sensitive screen with 320x480 HVGA resolution

Device Control Trackball with Enter button

GPS Internal GPS antenna

Connectivity Bluetooth® 2.0 with Enhanced Data Rate and A2DP for wireless stereo headsets

Wi-Fi®: IEEE 802.11 b/g

HTC ExtUSB™ (11-pin mini-USB 2.0 and audio jack in one)

3.5 mm audio jack

Camera 5.0 megapixel color camera with auto focus

Audio supported formats MP3, AAC(AAC, AAC+, AAC-LC), AMR-NB, WAV, MIDI and Windows Media® Audio 9

Video supported formats MPEG-4, H.263, H.264 and Windows Media® Video 9

Fullspec

Slutsats:

9,8 / 10,0

Posetiv:

+ en ljus framtid

+ Många apps

+ enkel men kan bli avancerad

+ skön att hålla i

+ Går att få batteri tiden att varar längre

+ WLAN! GPS!

+ många och roliga funktioner

Negativ:

- inte total kontroll över internet användandet

- taskmanager saknas

En otroligt kul mobil, men som alla dagens mobiler så finns det buggar som kan lösas med en firmwareupdate. Många funktioner ifrån start och mycket mer på Market.

Rekomenderar den till alla även tyvärr prislappen är lite hög.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta jefla monster skall recenseras senare i veckan tillsammans med Fractal Design Define R2. Om nu kylaren går in där, det är ju trots allt den största luftkylaren på marknaden.

http://pici.se/pictures/SuXPOmsXT.jpg

Akta dig så du inte får samma problem som jag, speciellt med Fractal chassit. Det var en trång uplevelse >_<

Nu måste jag fråga Alle, hur kommer det sig att du alltid skriver "skrämen" istället för "skärmen"? Jag har sett dig göra det så många gånger så det kan inte vara en tillfällighet.

Du, det visste inte ens jag att jag gjorde. Jag tyckte jag kollade igenom det jag skrivit lite extra. Men har ingen aning :confused:

Finns ju massor av sådanan fel stavningar ser jag nu, får skräpa mig..

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...