Jump to content

Dator och teknik recensioner


Alle090
 Share

Recommended Posts

Finns ju massor av sådanan fel stavningar ser jag nu, får skräpa mig..

Haha, hoppas att du skämtade med det där. >_<

Tänkte speciellt på den här: http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s...t&p=1112935 men du har gjort samma fel i LG-recensionen och nu även HTC-recensionen. Tryck CTRL+F på sida 4, skriv in "skräm" och kolla. :confused:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 84
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Haha, hoppas att du skämtade med det där. :confused:

Tänkte speciellt på den här: http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s...t&p=1112935 men du har gjort samma fel i LG-recensionen och nu även HTC-recensionen. Tryck CTRL+F på sida 4, skriv in "skräm" och kolla. >_<

Sedan så skrev han ju också "sådanan" också... Han skriver mycket fel >_< >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, hoppas att du skämtade med det där. <_<

Tänkte speciellt på den här: http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s...t&p=1112935 men du har gjort samma fel i LG-recensionen och nu även HTC-recensionen. Tryck CTRL+F på sida 4, skriv in "skräm" och kolla. :doh:

Haha, det var ett skämt. Men när du först nämde så kollade igenom denna sida och insåg det. Detta har nog försämrats mycket hos mig, vet inte om man kan kalla det dyslexi. >_<

Sedan så skrev han ju också "sådanan" också... Han skriver mycket fel :doh:>_<

Ame, du är en pöng pöjk! :confused:

>_<

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Thermalright IFX-14 med backplate-kylare HR-10 (följer endast med vissa revisioner).

Testsystem:

CPU: AMD Phenom II X4 940 Black Edition @ 3,6GHz – 1,44V

Moderkort: Gigabyte GA-MA790X UD4

Grafikkort: Club3D HD4870 512MB (Arctic Cooling TwinTurbo)

RAM: Corsair 4x1GB 800MHz

Chassi: Fractal Design Define R2

Nätaggregat: Corsair HX 520W

Världens största luftkylare. Tillverkad med stöd för dubbla 140x140x38 mm-fläktar, jag har dock nöjt mig med dubbla 120x120x25 mm. Det är en kylare som gillar mycket luftflöde, Thermalright har påpekat att den inte är ämnad för passiv kylning. Dock klarar den säkerligen många processorer passivt.

Monteringssystemet är om än tidskrävande väldigt igenomtänkt och säkert. Den 800g tunga besten tänker inte åka iväg någonstans när man dragit åt fjäderskruvarna. Dokumentationen och monteringsanvisningarna är bra. Ett extra plus i kanten är att den går att montera åt vilket håll man vill, även på AMD-plattformar!

Fästandet av fläktar är som med de flesta andra kylare med wire clips ibland frustrerande, men fläktarna sitter bra och de behöver inte ha öppen fästmekanism. Jag har två stycken Scythe Slip Stream 1600 rpm, grymt luftflöde och därmed högljudda – körs givetvis på lägsta när processorn inte jobbar.

Så till det Thermalright är sämst på, kontaktytan mot processorn. Bottenplattan är både utåtbuktande och har tydliga spår av tillverkningen. Detta kan lösas genom att ”lappa” den, då man slipar ner ytan med allt finare våtslippapper tills den blir jämn och om man vill, spegelblank. Men med tanke på kylförmågan känner jag inget behov av det.

Prestanda då? Ganska brutal. Den smått gigantiska Scythe Ninja Rev. B klarade knappt av att hålla processorn under AMD:s rekommenderade maxtemperatur 62ºc. IFX-14 håller processorn på 43-44ºc i 100 % load med fläktarna på max. Med fläktarna på lägsta (~1000 rpm) stiger temperaturen som högst till 46,5ºc. I idle tuffar den lugnt på i 32-36ºc.

+ Extrem prestanda med rätt fläktar

+ Säker och stabil fästmekanism

+ Kostar inte mer än konkurrenter från exempelvis Noctua och Zalman

+ Klarar dubbla, till och med tredubbla, 140x140x38 mm-fläktar

+ Vibrationsdämpande silikon för fläktarna

- Konvex och ojämn bottenplatta

- Byggd för högt luftflöde, inte låg ljudnivå

- Stor, kräver mycket av chassit – särskilt med backplate-kylaren HR-10

- Tidskrävande montering

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SuperSilent Freezer 7 PRO, Socket 775

Testsystem:

Moderkort: Random , ATX, PCIe, 775-sockel

Prossesor: INTEL P4 560 med HT (3.6GHz, 800MHz FSB, 1MB L2, 775-sockel, Prescott)

Grafikkort: PowerColor Radeon HD4650 SCS3 512MB (Kommer att recenseras senare)

Har nu inskaffat och testat SuperSilent 7 PRO från Inet.se. Köpte det mestadels för det billiga priset 213kr då min dåvarande lät som ett tåg!

Kylen mäter 107 x 96,5 x 126,5 mm och väger 520g och är desutom rekommenderad av sweclockers. Det som tillverkarna har prioriterat är tystheten, med bla gummifästen till fläkten och utan fläktram (låter mindre)

Första intrycket är rätt bra, en rätt stadig kylare med 6 heatpipes, fläkten som har ett intervall 900-2500RPM är rätt klent monterad, inge lyftande här inte, den är bara skyddad med flexibel plast. Själva fläkten måste vara den mest lätt(de)monterade fläkten någonsin. Sitter endast fast med 2 st klamrar på sidorna (Höger på bilden).

Monteringen var för min del inte den lättaste! Mitt moderkort har bara skruvfästen, denna har klickfästen! En liten miss från min sida men genom att ta bort klickfästena från kylaren och använda skruvarna från gamla fungerade det ypperligt. I och med den redan färdigmonterade kylpastan på kylaren är monteringen busenkel! Att fläkten går att ta lös på 1 sekund underlättar även montering om det är trångt!

Hur fungerar den då? I mina ögon perfekt. Man kan ju inte vara riktigt säker på om temperaturerna visar rätt men i idle ca 45º och Full load 60º. Som ni ser så lägger sig temperaturen på stadiga 60º i full load. Notera att jag inte har en aning om fläkthastigheten, den har jag låtit vara automatisk. Hör inte alls fläkten i mitt chassi men troligen har hastigheten inte alls ökat mycket. Tror det finns rätt mycket kapacitet kvar!

post-6197-1256142500_thumb.png

Ja, vad är egentligen negativt? I så fall kylningen men helt ljudlös och 60º anser jag bra!

+ Sweclockers rekomenderar

+ Gummiupphängning till fläkten

+ Färdigsatt kylpasta

+ Busenkel montering!

+ tyst (IMO)

- Värmen

- ostadig fläkt (men flexibel)

Betyg: 9.5/10

Länkar:

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylnin...et-775/6308282/

http://www.sweclockers.com/articles_show.p...=591&page=2

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...