Jump to content

Bloggar!


Tweak
 Share

Recommended Posts

Ja. Bloggar. Det är ju trevligt att diskutera!

Vad tycker du om bloggar? Dagsslända eller här för att stanna? Vilka sorters bloggar kommer vara störst om fem år, med tanke på att det idag mest är tonårstjejer som driver modebloggar som för uppmärksamhet för sina bloggar?

Skriver du kanske själv en blogg, eller föredrar du bara att läsa? Har du några bra bloggtips?

Jag har alltid gillat att läsa, jag läste enormt mycket som liten och även under högstadiet. I takt med att jag mer och mer började sitta vid datorn (läs: gtasajten) så är det väl läsandet som fått ta mest stryk, då jag fortfarande umgås med kompisar och är utomhus och gör grejor. I alla fall. Förresten har jag blivit lite bättre på att läsa igen, tog tag i det nu i vintras. Men återigen, i alla fall. Jag läser vara bloggar, och det kan väl ses eom en kompensation för den uteblivna läsningen av skönlitterära verk utanför internet, även om man kanske inte kan jämföra innehållet och upplevelsen de två formerna mellan. Men jag tycker om att läsa bloggar i alla fall.

Utöver vänners och bekantas bloggar, som ofta håller äckligt låg klass med vissa undantag, så är Kenzas och Blondinbellas två av de jag haft bokmärkta som favoriter, och det är också de två som är störst i Sverige och som ofta, i kvällstidningar, kan utmålas som rivaler. Kenzas blogg är... tråkig. Hon skriver bara om vad hon gör om dagarna, sin kärlek till Tokio Hotel och andra vardagsbekymmer som hon tycker är jobbiga men som egentligen inte är någonting. Så.. den engagerar liksom inte. Men den är fortfarande bättre än Blondinbellas, eftersom Kenza har en sak Blondinbella inte har: Självmedvetenhet och -insikt. Hon vet sin nivå helt enkelt. Hon försöker sig inte på att kommentera huruvida muslimer ska få bära slöja eller inte i badhuset, det amerikanska valet eller jämställdhetsfrågor.

Det gör Blondinbella. Och hon gör det så jävla dåligt att man vill spy. Ibland kommer hon väl med hyfsat normala åsikter, men då verkar hon tro att hon är upphovsmannen till dem, när de i själva verket är allmänt vedertagna sen typ fem år tillbaka. Och när hon ibland känner sig lite bättre och mer upplyst än andra, som enligt henne känner sig så begränsade av politisk korrekthet och jantelagen, försöker hon sig på en egen analys och får känna sig lite sådär gosigt kontroversiell men... Nä. Hon misslyckas bara. Hon är lika trög som vem som helst, bara att hon fått förmågan att uttrycka sin dumhet. Och det är problemet, korkade människor brukar i regel vara för dumma för att kunna visa hur tröga de är.

Jag följde hennes blogg dagligen och tyckte väl det var rätt intressant att få se hur trög en människa faktiskt kan vara, men sedan kom jag på att det förmodligen är såna som jag som gör att hon tjänar 5 miljoner om året på sin blogg. Folk som läser den för att fascineras av hennes ignorans och dumhet, och på så sätt hjälper henne med hennes besökssiffror. Hon är nu borttagen från favoriter och jag tänker inte läsa den igen.

Annars så läser jag med glädje bröderna Schulmans blogg som får mig att gapskratta lite här och var, Hanna Fridéns blogg som är väldigt ojämn och en massa andra. Totalt följer jag väl 18-20 bloggar. Men ja... kör hårt!

*edit* Stavfel och grejer.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 104
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

15-20 bloggar, rätt imponerande. Ang. kenza och blondinbella läste jag just en artikel om dom i aftonbladet (papperstidningen) här om dagen. Och det är ju äckligt sjukt, ja sjukt, hur mycket man kan tjäna på en blogg. Har inte kvar tidningen, men kenza, blondinbella och en till vars namn jag inte kommer ihåg tjänade var och en mellan 20,000 - 50,000 per månad, bara för att blogga. Och det är ju väldigt mycket pengar med tanke på att de båda (?) är studenter.

Hur som helst, jag följer några bloggar, främst dom som har med idrott att göra. Läser både Tomas Ros samt Per Bjurmans ishockey- (Elitserien/NHL) bloggar. Sedan läser jag även Peters och Kristoffer spelblogg som är vidrigt intressant och bra. Även viss filmbloggar. Även Expressens Magnus Nyströms elitserieblogg och Gunnars NHL-blogg. Sedan även andra bloggar. Kollar in lite på Kenza då och då, men inget jag följer rejält. Sedan tittar jag även ganska dagligen in på mina klasskompisars bloggar för att se hur dom skildrar saker och ting. Skriver även min egen blogg med lite jämna mellanrum.

Tror dock att bloggar var en stor boom för ett-två år sedan. Nu har det svalnat av då så många har börjat skriva, men vissa bloggar är rätt intressanta som sagt. Tillsammans kan man säga att jag följer någonstans runt 10 bloggar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror dock att bloggar var en stor boom för ett-två år sedan. Nu har det svalnat av då så många har börjat skriva, men vissa bloggar är rätt intressanta som sagt. Tillsammans kan man säga att jag följer någonstans runt 10 bloggar.

Skulle tro att det aldrig varit större än nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är galet löjligt med bloggar, eller tyckte. Som tur är så har det kommit upp roliga bloggar. Tycker det är dock är någorlunda underhållande att läsa just bara för att det är så jäkla töntigt vad någon random fjortis har haft på sig idag, eller hur mycket latten på stan kostade.

Jag och en kompis i skolan startade en blogg lite i protest mot detta, där vi gjorde parodier på "Dagens Outfit" etc. Den blev sjukt populär i skolan, så vi ville sprida vår sjuka humor och körde en julkalender á la Oioioi.se och även den blev succé. Vi bloggar fortfarande men kör mest "interna" skämt men trots det får vi jävligt mycket beröm från okända som har hittat dit. Igår hade vi 80 besökare. :cry:

Tänker inte posta länk dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bloggar är bland det värsta jag vet. Bloggar och svamp. Om det finns ett helvete är det en plats där de fördömda sitter och skriver bloggar och äter svampstuvning.

Bloggning har blivit så mainstream att det inte är klokt. Små snorvalpar och gamla klimakteriekärringar, white-trash-fjortisar och fula farbröder i en salig blandning. Människorna sitter och skriver om sina tråkiga jävla svenssonliv och tror att nån annan än deras närmaste är intresserade. Det är ingenting annat än ett tafatt, dumt, lönlöst och sorgligt försök till att leka Z-kändis.

Tvi och urk!

Okej, det finns kanske nåt enstaka guldkorn men överlag är det bara skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är fjantigt med bloggar (alltså de personliga, vissa med speciella teman kan vara intressanta). Räcker det inte att man snackar med kompisar och familj om vad man gör om dagarna, måste man skriva en slags offentlig dagbok också?

Håller med. Bloggar som bara handlar om vad folk har gjort om dagarna är tråkiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Enda bloggen jag läser är denna.

Jag vet inte hur jag hittade dit, men den var intressant att läsa. Hon är au pair i USA, och skriver om vardagen och så vidare.

Hon såg förjävlig ut, kallar sig Miss America, citerar Charlotte Perrelli och hela hennes blogg gick i rosa. Nej tack. :cry:

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...