Jump to content

GTASajten Pixel-City


VickeX
 Share

Recommended Posts

oz43rq14mn4j.png

Först, om ni inte vet vad pixel-art är eller hur man gör, läs den här guiden (Länk) och lära er grunderna.

GTASajten Pixel-City:

Vi ska tillsammans skapa en stad i pixlar. Varje medlem får bidra hur mycket de själv vill.

Ni gör ett hus och postar en bild på huset i den här topicen. Varje hus ska utgå ifrån en template, närmare bestämt den här:

dknpcyv0luau.png

Template hittas här! (Länk)

Om staden:

Staden kommer att bli stor och det kommer att finnas flera delar. Vi ska göra city, med lägenheter, skyskrapor, torg och köpcenter.

Vi ska även göra mer avlägsna delar av staden, så som mindre orter med vanliga bostadshus.

Den första bilden på staden kommer upp då 10 personer postat ett hus.

Proportionenligt och bra:

Tänk på att allting ska vara proportionellt korrekt (storlekar och längder ska verka korrekta jämt emot verkligheten) med templaten.

För att ge er bättre perspektiv på hur stort olika saker ska vara så följer här några tips:

En vanlig husdörr rekommenderas till ca 13 pixlar hög och 6 pixlar bred.

0s2vba11opwy.png

En garagedörr rekommenderas till ca 20 pixlar hög och 22 pixlar bred.

Det är viktigt att templatens grund förblir så som den är när ni börjar, och att bakgrundens färg är 100% vit.

Skugga:

Om ni ska använda skugga, glöm inte heller att använda den korrekt.

För att ni ska kunna göra det måste ni veta "solens position", vilket är i det övre vänstra hörnet.

Ni kan komma ihåg detta genom att titta på trottoaren på templaten.

Både den övre och undre delen av den vänstra sidan av trottoaren har ljusare kanter än trottoaren själv, medans den högra sidan har mörkare.

Överdriv inte skuggan. Med andra ord får ni inte använda skuggan jätterealistiskt, så att den går ut över gatan om ni har ett högt hus.

Håll den på en bra nivå och skugga helst heller inte trottoaren.

Om ni skuggar gatan på templaten gör ni det väldigt svårt för mig att placera ut huset/byggnaden/platsen i staden.

Och jag tänker inte börja editera era bidrag för att det ska fungera.

Så glöm inte att skuggan inte får överdrivas.

Större byggnationer:

Om ni vill bygga hus/byggnader/platser som behöver mer plats än bara en template får ni lov att säga till i en post och vänta på acceptans.

(Detta gäller tills och EFTER jag gjort större templates)

Lista över pixlare:

Även den här topicen kommer att ha ett system för att visa skapelser som ännu inte lagts in (men även inlagda),

eller av någon anledning inte blivit godkända.

Detta görs den här gången på ett enklare och behändligare sätt. Varje deltagande person får sitt namn uppskrivet i en lista, där deras verk samlas, så kan man inte bara se fina hus och byggnader som inte är inlaggda, utan även vem som gjort dom. Vilket enligt mig är viktigt, då det finns många bra pixlare här, som verkligen förtjänar lite uppmärksamhet, och även att folk slipper fråga vem som gjort ett hus.

Hus högre än 200 pixlar kommer att länkas för att inte göra inlägget allt för långt.

Nedan följer listan:

VickeX

Inlagt:

Inte inlagt:

Godkänt:

zmh49n7k8ud3.png

9opzu4rwur4g.png

Icke Godkänt:

AngryAxel

Inlagt:

Inte inlagt:

Godkänt:

44e5r8ac5j7d.png

Icke Godkänt:

Valle-Ball

Inlagt:

Inte inlagt:

Godkänt:

valle-pixelartlol_986258_0.png

Icke Godkänt:

Xstreem

Inlagt:

Inte inlagt:

Godkänt:

3spb4o8l7z4j.png

Icke Godkänt:

KalleR

Inlagt:

Inte inlagt:

Godkänt:

74nhi000lzmm.png

Icke Godkänt:

Och jag kan lova er att jag ska göra mitt bästa att uppdatera topicen, så att den inte dör ut som den sista gjorde.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 105
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Sålänge ni inte byter template när 20 pers gjort sina hus som förra gången så kan jag nog slänga ihop nåt. Möjligen.

Absolut inte. Templaten är gjord av mig och den är lite större än tidigare templates för att ge lite större möjlighet att få proportionerna att falla in lättare (Desto större saker är desto lättare är det, som dom flesta borde veta).

Den är även lite mörkare för att det av någon anledning känns mer seriöst än om det är jätteljusa färger och färger överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Typ mitt glädjeflicke-hus? :lol:

Request: Kan du flippa templaten så att 'solen' kommer från vänster? Känns mer naturligt

Det är möjligt. Dock tycker jag att det är lite onödigt. Delvis har jag gjort mitt hus och måste ändra skuggningen på väggarna, men jag valde också att göra så att ljuset ( solen ) kom från höger för att det är så vanligt att den kommer från vänster. Det var någon anledning till att jag kände för att göra så, men hur som helst.

Jag skulle helst vilja behålla det som det är, men om det verkligen behövs och majoriteten kräver så går det att ordna.

Jag ser fram emot att se lite Axel-style här. :D Tyckte att ditt glädjeflicke-hus skulle passa fint i "logon" så jag kopierade det och såg till att göra den konstiga texturerade grunden... fullbordad (eftersom att den nya templaten är större än den gamla).

Edit: Whatever jag fixar det... Hold on.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
:lol::D

Equalizer eh?

Smart ide. Vore dock bra om du kunde tona ner färgerna lite, och kanske göra det gröna fada mot rött (alltså grönt -> orange -> rött) istället för att gå direkt på. Sedan vore det bra om du bara kunde ta och göra den gråa färgen lite mörkare (för att passa staden som ska bli lite mörkare än tidigare versioner) och vända bilden horisontellt (CTRL + R + Enter i Paint).

Edit: Det är även enormt högt. Bara de stora glasfönsterna längst ner är kanske 20 gånger högre än en normalstor människa.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Equalizer eh?

Smart ide. Vore dock bra om du kunde tona ner färgerna lite, och kanske göra det gröna fada mot rött (alltså grönt -> orange -> rött) istället för att gå direkt på. Sedan vore det bra om du bara kunde ta och göra den gråa färgen lite mörkare (för att passa staden som ska bli lite mörkare än tidigare versioner) och vända bilden horisontellt (CTRL + R + Enter i Paint).

Equalizer indeed, hade en ful tanke att vissa hus kan vara som trådar, då tänkte jag på musiktips-tråden och därför blev det en equalizer :lol:

Det du tyckte jag borde ändra ska väll inte vara för mycket att begära. men isf gör jag det senare när jag kan se lite fler hus av folk så jag vet på ett ungefär hur mörk så den passar in fint

Angående fönstrerna så gjorde jag den bara lite snabbt, du kan anse bilden som vol.1, stay tuned :D

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Equalizer indeed, hade en ful tanke att vissa hus kan vara som trådar, då tänkte jag på musiktips-tråden och därför blev det en equalizer :D

Det du tyckte jag borde ändra ska väll inte vara för mycket att begära. men isf gör jag det senare när jag kan se lite fler hus av folk så jag vet på ett ungefär hur mörk så den passar in fint

Angående fönstrerna så gjorde jag den bara lite snabbt, du kan anse bilden som vol.1, stay tuned :)

Ok gött. :lol:

Om ni inte orkar ge er in på några större projekt så skulle det vara bra om vi fick in några vanliga bostadshus till att börja med. Tvåfärgade, vitt och brunt, beigt

Vanliga färger. Ja kolla ut genom fönstret. Det ska bli så verkligt som möjligt så inga 70-tals-disco-hus med en vägg i femton olika färger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett vanligt bostadshus kommer vara sådär stort borde ju nästan alla byggnader bli 2-4 rutor om man ska hålla en verklig skala någorlunda. :lol:

Men visst, det stämmer om man ser till hur stor dörren är och våningsvis och så, men tänk er en villa mot en skyskrapa t.ex., hur mycket stor grund har de inte osv.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett vanligt bostadshus kommer vara sådär stort borde ju nästan alla byggnader bli 2-4 rutor om man ska hålla en verklig skala någorlunda. :lol:

Men visst, det stämmer om man ser till hur stor dörren är och våningsvis och så, men tänk er en villa mot en skyskrapa t.ex., hur mycket stor grund har de inte osv.. :D

tänkte också på det, men sen såg jag att staden skulle vara indelad i downtown med skyskrapor, villaområden osv.

Redigerad av Valle-Ball
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...