Jump to content

Serverflytt


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Tänkte meddela att gtasajtens rackserver kommer att genomgå en liten fysisk flytt.

Orsaken till flytten är en kostnadsfråga, serverhallpriserna i hela London Docklands-området har ökat med 70% (!) bara under det senaste året (!).

Att vara kvar i samma serverhall kommer förmodligen bli BETYDLIGT dyrare inom bara några månader, så det finns bara ett val - att flytta till en serverhall utanför Docklands-området.

Servern kommer trots det ha samma IP-adress som tidigare då vi följer med vår ISP, så inget krångel där inte :blink:

Nätverket borde också vara ganska samma då serverhallen har 2x10 GBit/s direktaccess till LINX med mindre än 1 ms fördröjning.

Flytten kommer att ske inatt (alternativt imorgon natt), så bli inte förvånad om forumet är offline några timmar under natten.

Edit: Flytten är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att priserna kom på tal, jag har nämligen en fråga:

/---/

Hehe, jag trodde du skrev "dyra" först, jag blev förvirrad. Just därför kom jag på vad jag vill fråga Hultenius personligen - vad kostar forumet och sajten per år? Jag har frågat många gånger men vad jag minns har jag aldrig fått svar från den ende som vet exakt.

? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget direkt svar eftersom servern också används till några andra få men viktiga uppgifter.

Men helt klart är att GTASajten står för nästan hela serverns belastning (iaf 90+%).

Man ska även ta i beräkningar att GTAsajten kan ha stora peakar, vilket kräver ett högt tak (minst 200-300% mer resurser än vad som används normalt).

Som exempel steg besökarantalet från ca 90 personer till straxt över 210 när GTA4-trailern släpptes, med den ofantliga ökningstakten på ca 10 personer per minut (en person per 6 sekunder).

Snacka om att jag var orolig där i några minuter innan besökarantalet planade ut, kunde lika gärna ha blivit 300+ personer :rolleyes:

Men jag återkommer senare nån dag med mer info om prisläget.

GTASajten behöver en finanseringsplan nu när själva sidan (GTASajtens enda inkomstkälla) är borta.

Blir mycket dyrt för mig att betala allt helt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde fixa ett sätt för oss medlemmar att donera pengar. Jag skulle gärna ge dig några kronor.

Absolut! Så mycket utbyte av underhållning, men även hjälp med saker jag undrat, som jag fått från forumet skulle det kännas otroligt udda att bara strunta i en donation. Kan inte snacka belopp, men ...mer pengar än någon utomstående skulle tycka var vettigt :P

Kan du inte hacka LiUs superdatorer då? Köpa in dig för en nätt summa där på Sveriges superdatorcentrum? :rolleyes: Eller, det kanske du redan gjort och har forumservern i studentlägenheten :D

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget direkt svar eftersom servern också används till några andra få men viktiga uppgifter.

Men helt klart är att GTASajten står för nästan hela serverns belastning (iaf 90+%).

Man ska även ta i beräkningar att GTAsajten kan ha stora peakar, vilket kräver ett högt tak (minst 200-300% mer resurser än vad som används normalt).

Som exempel steg besökarantalet från ca 90 personer till straxt över 210 när GTA4-trailern släpptes, med den ofantliga ökningstakten på ca 10 personer per minut (en person per 6 sekunder).

Snacka om att jag var orolig där i några minuter innan besökarantalet planade ut, kunde lika gärna ha blivit 300+ personer :blink:

Men jag återkommer senare nån dag med mer info om prisläget.

GTASajten behöver en finanseringsplan nu när själva sidan (GTASajtens enda inkomstkälla) är borta.

Blir mycket dyrt för mig att betala allt helt själv.

Fanns ju reklam på forumet förr, varför inte införa det igen? Jag har inget emot det så länge det inte placeras på nåt störande ställe, inte består av popups och inte är störande i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Reklam ger förvånadsvärt lite pengar, men det kommer säkert finnas på ett eller annat sätt.

Donering kommer att finnas, vill även att det ska infogas i profilen hur mycket man har donerat så det syns.

Har ett par idéer som jag presenterar om någon vecka eller två.

Kan du inte hacka LiUs superdatorer då? Köpa in dig för en nätt summa där på Sveriges superdatorcentrum? -_- Eller, det kanske du redan gjort och har forumservern i studentlägenheten -_-

Jodå, jag har varit där (NSC), dock i helt andra syften.

Du har inte funderat över varför rackservern är nästan identisk (både gällande hårdvara och operativsystem) med rackservrarna i Nationella Superdatorcentret bästa kluster (Tornardo)? -_-

Har moniterat serverns nätverk sedan fredagen och ser att det har blivit betydligt segare under söndagen. Förmodligen är det något som har gått sönder, för så här segt ska det inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, jag har varit där (NSC), dock i helt andra syften.

Du har inte funderat över varför rackservern är nästan identisk (både gällande hårdvara och operativsystem) med rackservrarna i Nationella Superdatorcentret bästa kluster (Tornardo)? ;)

Oh my God, du har inte bara stulit Tornado från NSC utan utvecklat den och gjort den till huvudserver för GTAsajten? :P Har jag rätt? :D Allt det där med brittiska servrar är ju såklart bara en täckmantel, jag vet vad du sysslar med. "TILLHÖR HULTENIUS" stod det med stora bokstäver senast jag var inne där :ermm:

Jag antar också att den gamla superdator som nu står i Colosseum utanför C3, omvandlad till rödklädd sittplats, tidigare stod för GTAsajtens huvudsida innan den lades ner (eftersom servern blev sittplats)? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...