Jump to content

Trummor


Nik.
 Share

Recommended Posts

Trummor ja, jag har börjat att spela trummor men har inga egna..så jag funderar på att köpa ett .."sett"(eller vad man kallar de)

Dock så kan jag inte så mycket ennu..så finns de nån sida där man kan lära sig trummor eller nått sånt? :)

Är det nått jag borde tänka på när jag köper dom?

Ska jag köpa elektriska först eller ska jag satsa på akustiska först?

Jag skulle gärna vilja hålla mig run 5-7 tusen också.. :)

kom med era tips.. (jag vet inte om jag kanske borde ha postat detta i fråga tråden :D ..isåfall så e de bara att låsa,)

Redigerad av xXxGemagexXx
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 53
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det bästa är väll om du börjar lågt. Liksom, det är inte jättenödvändigt att köpa ett svindyrt set om du ändå tröttnar sen.

Mitt tips är att du ska börja ta trumlektioner, då du kan få mycket information av din lärare, och du lär dig grunderna på trummor.

Vill du veta mer om trummor kan du ju annars gå in i valfri musikaffär och fråga, dom brukar kunna sina saker.

Jag skulle råda dig till att börja med akustiska trummor, eftersom det är två olika känslor. Elektriskt trumset är kul ett tag, men akustiska är bäst i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är väll om du börjar lågt. Liksom, det är inte jättenödvändigt att köpa ett svindyrt set om du ändå tröttnar sen.

Mitt tips är att du ska börja ta trumlektioner, då du kan få mycket information av din lärare, och du lär dig grunderna på trummor.

Vill du veta mer om trummor kan du ju annars gå in i valfri musikaffär och fråga, dom brukar kunna sina saker.

Jag skulle råda dig till att börja med akustiska trummor, eftersom det är två olika känslor. Elektriskt trumset är kul ett tag, men akustiska är bäst i längden.

Jag ska prata med min musiklärare på måndag...och få lite tips av han också.

jag funderar på akustiska trummor för typ 5000 som jag då kan träna på grunderna lite och sen blir bättre och bättre :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hjälpa dig.

För det första, börja gå på din lokala musikskola och ta lektioner där. Inhandla ett par stockar med kvalitet, exempelvis Vater. Sedan är det bara börja köra. Du måste dock ha tålamod. De första två åren lär du dig inte mycket utöver grunderna men allt det "häftiga" med öppna hi-hats, fill och dubbelpedaler kommer senare också skall du se.

Om du skall handla ett trumset skall du ta akustiska, helt klart. Elektriska är koolt och roligt, men det kan aldrig bli lika riktigt som ett akustiskt. Dessutom är de billigare elektroniska ganska dåliga. Mitt budget-set är tämligen sönderslaget, åtminstonde hi-haten. Skäms som tusan över den, därav varför jag sparar till en ny.;) Ett set för 3000-5000 duger gott och väl, med lite inställningar låter det riktigt bra. Du kan faktiskt hitta Pearl-set, som alla håller grym kvalitet (som många av proffsen använder. Alltså inte set för 5000:-, men Pearl ;) ) för femtusenlappen.

Har själv spelat i ungefär fem år, och tycker själv att jag är ganska bra. :lol: Tar dock längre inte lektioner, funderar desvärre som fan på att börja göra det igen. Jag vill verkligen utvecklas mera, för det är svårare om man är ensam.

Om du vill lära dig någon kool sak, säg till så kan jag filma och skicka till dig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett elektroniskt trumset, och tycker det funkar bra med tanke på att vi har mycket grannar och att vi spelar in egna låtar med dator. Men du ska lära dig på ett riktigt trumset, det är inget snack om saken tycker jag. Såvida man inte köper tokdyra trummor kommer man aldrig få exakt samma studs och motstånd när man spelar. Dessutom är det många nyanser i ljudet man går miste om.

Har spelat mer eller mindre hela tiden sen jag var tio-elva, nu är jag nitton ;) Men det går fort att lära sig trummor om man har taktkänsla - teorin och tekniken är inte svår, men det kan vara knepigt i början att höra i vilket tempo/vilken takt en låt går i. :)

Hjälper gärna till om du har frågor ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grabbarna boys har sagt i stort sagt allt du behöver veta. Håller dock inte med Samuelszon angående hur utvecklingen går. Dom första två åren lärde jag mig mycket mer än vad du nämner. Vi övade upp handlederna, så att vi blev bra mycket snabbare i händerna än vad vi var innan, många svåra komp, många koordinationsövningar osv, Antar att det har att göra med läraren att göra.

Du ska inte köpa ett digitalt trumset när du precis har börjat. Det känns inte som ett riktigt trumset, och det är inte särskilt bekvämt att sitta bakom.

Om du är rädd att väsnas och få en stämning av grannarna med ditt akustiska så är det bara att köpa små gummiplattor som du fäster på varje del av trumsetet, det gör ingen större skillnad när det gäller känslan, men ljudet dämpas totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all informationell läsning, uppskattar det mycket :teehee:

Nu har jag bestämmt mig att jag ska köpa ett akustiskt trummstätt...men ska prata lite med min musiklärare..först

ni kanske kan filma eller nått så man kan få se hur proffsen gör ;)

Redigerad av xXxGemagexXx
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grabbarna boys har sagt i stort sagt allt du behöver veta. Håller dock inte med Samuelszon angående hur utvecklingen går. Dom första två åren lärde jag mig mycket mer än vad du nämner. Vi övade upp handlederna, så att vi blev bra mycket snabbare i händerna än vad vi var innan, många svåra komp, många koordinationsövningar osv, Antar att det har att göra med läraren att göra.

Du ska inte köpa ett digitalt trumset när du precis har börjat. Det känns inte som ett riktigt trumset, och det är inte särskilt bekvämt att sitta bakom.

Om du är rädd att väsnas och få en stämning av grannarna med ditt akustiska så är det bara att köpa små gummiplattor som du fäster på varje del av trumsetet, det gör ingen större skillnad när det gäller känslan, men ljudet dämpas totalt.

Det är klart att det beror på hur snabbt man lär sig också. Jag menar att när du har spelat i två år är du inte en komplett trummis, som kan spela så jävla coolt. Jag har en polare som har spelat i fyra år, och han är bedrövlig. Men som sagt, det beror ju på hur villig man är och lära sig också.

Detta är inte speciellt svårt, och mycket möjligt att man kan efter två år. Det duger för att imponera, men det som imponerar på mig är detta, och det tar mer är två år. :teehee:

xXxGemagexXx, kom ihåg att oftast kan du inte bara börja spela trummor utan det kallas, alltihopa samlat för "Slagverk" vilket innebär marimba, xcylofoner och stoooora feta trummor och gong-gongar.

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att det beror på hur snabbt man lär sig också. Jag menar att när du har spelat i två år är du inte en komplett trummis, som kan spela så jävla coolt. Jag har en polare som har spelat i fyra år, och han är bedrövlig. Men som sagt, det beror ju på hur villig man är och lära sig också.

Detta är inte speciellt svårt, och mycket möjligt att man kan efter två år. Det duger för att imponera, men det som imponerar på mig är detta, och det tar mer är två år. ;)

xXxGemagexXx, kom ihåg att oftast kan du inte bara börja spela trummor utan det kallas, alltihopa samlat för "Slagverk" vilket innebär marimba, xcylofoner och stoooora feta trummor och gong-gongar.

Ah maj gard .....får man va så bra som lillen ? :lol:;)

hoppas jag kan beställa några trummor nästa vecka så man kan öva lite ^_^

humm...slagverk..ahapp aja ska prata med LASSE LARSSON(storgubbeiroslagen) som då ger mig och SpamSnuten Extra musik lektioner...typ :teehee:

Redigerad av xXxGemagexXx
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Näh, det tar knappast flera år att lära sig, men det är ju klart imponerande vid den åldern. Men flera år tar det inte.

Njaevisst, men.

Det tar sin tid att lära sig hålla takten, att lära sig vad som låter bäst till olika låtar, att lära sig höra en låt innan man har spelat den (alltså nån spelar t.ex ett D på gitarr och ska fortsätta med EM och sedan C så ska man kunna höra det)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njaevisst, men.

Det tar sin tid att lära sig hålla takten, att lära sig vad som låter bäst till olika låtar, att lära sig höra en låt innan man har spelat den (alltså nån spelar t.ex ett D på gitarr och ska fortsätta med EM och sedan C så ska man kunna höra det)

Om man spelar tillsammans med någon kan man ju kolla på den som spelar bas eller gitarr eller något annat och se när människan byter. Jag spelar inte trummor ofta, men jag skulle vilja spela trummor mycket mer. Ibland när vi tar paus från repandet brukar jag spela lite trummor när de andra sitter utanför och... sitter.

En sak som är lite roligt (imo) är att jag spelar egentligen bas. Där har jag inga som jag "ser upp till". Men inom trummandet finns det några :) . Bland annat Chris Adler, Mike Mangini och John Bonham

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man spelar tillsammans med någon kan man ju kolla på den som spelar bas eller gitarr eller något annat och se när människan byter. Jag spelar inte trummor ofta, men jag skulle vilja spela trummor mycket mer. Ibland när vi tar paus från repandet brukar jag spela lite trummor när de andra sitter utanför och... sitter.

En sak som är lite roligt (imo) är att jag spelar egentligen bas. Där har jag inga som jag "ser upp till". Men inom trummandet finns det några ^_^ . Bland annat Chris Adler, Mike Mangini och John Bonham

Det är klart att man kan kolla på dom andra hur dom spelar när man själv spelar trummor. Men mestadels skulle jag vilja säga att det handlar om känsla. Man kan känna när någonting ska hända i låten och då lägger man in ett fill.. Det handlar om gehör och taktkänsla! Det är det jag använder mig av iaf.. ^_^

Måste hålla med om att Bonham är någon som jag ser upp till också! Men jag fattar inte hur Mike Mangini kunde spela så där fort med bara ena handen. Han gjorde ju en virvel på virveltrumman samtidigt som han gjorde en virvel på en hihat. Det såg sjukt svårt ut. Jag kan kanske spela så där fort med båda men med en...? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att man kan kolla på dom andra hur dom spelar när man själv spelar trummor. Men mestadels skulle jag vilja säga att det handlar om känsla. Man kan känna när någonting ska hända i låten och då lägger man in ett fill.. Det handlar om gehör och taktkänsla! Det är det jag använder mig av iaf.. ;)

Måste hålla med om att Bonham är någon som jag ser upp till också! Men jag fattar inte hur Mike Mangini kunde spela så där fort med bara ena handen. Han gjorde ju en virvel på virveltrumman samtidigt som han gjorde en virvel på en hihat. Det såg sjukt svårt ut. Jag kan kanske spela så där fort med båda men med en...? :)

Det han gör med hi-haten kan jag typ göra. Inte riktigt lika fort och inte lika länge som han gör det. Men jag kan tekniken liksom.

Och ja, självklart är det mycket med gehör och taktkänsla. Trummor är faktiskt ett ganska "fritt" instrument eller vad man ska säga. Visst, det följer regler precis som gitarr och bas (om vi kör på en vanlig banduppsättning). Men om gitarren spelar på ett sätt kanske ett speciellt fill passar till det så kan man exprimentera lite... såklart kan man det på alla instrument men ja, du fattar nog.

Jag har funderat på att skaffa ett digitalt trumset. Nu tänker ni nog "AMAGAD! What the fuck... varför?! :D ". Don't worry, I'll tell you why. Eftersom jag inte spelar ofta och inte spelar "seriöst" så kan lika gärna lägga pengar på ett sådant som inte är så bra. Två andra anledningar som är lite mer konkreta är väl att jag bor i radhus där det är hyfsat lyhört och vi har inte tillgång till lokal OCH att i huset har vi typ inget utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...