Jump to content

San Andreas Stories


Reve
 Share

Recommended Posts

I de tidigare Stories-spelen har man fått spela som karaktärer som inte var någon av de "viktigaste" i originalen. Cipriani var iofs uppdragsgivare i GTA3 om jag inte minns fel, men han var ju ingen av de som hade störst betydelse precis. Victor Vance var ju bara med i några sekunder i VC.

Cesar, Big Smoke, Ryder & Sweet var med mycket i San Andreas. Att spela som Brian tror jag inte heller på, eftersom man inte fått veta nästan någonting om honom. Att spelet skulle sluta med att karaktären dör, skulle inte vara något vidare heller, men det hade varit coolt och lira som Sweet och att man då får se Brians död.

Det absolut coolaste hade ju varit att springa runt som The Truth under hippie-tiden i San Fransisco (Fierro) :lol: . T-Bone Mendez är en annan jag skulle kunna tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det var därför de valde Victor Vance eftersom man vet hans öde. Många gissade på Lance Vance innan Vic presenterades. Fast problemet är ju att man hatar Lance i slutet på Vice City så han hade ju inte varit passande.

I GTA2 så vet man ju att Claude dör. Lite samma sak där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Victor Vance var ju bara med i några sekunder i VC.
Men han hade stor betydelse ändå. Det var det som var grunden till Lances beteende.

...eftersom man inte fått veta nästan någonting om honom.
Just därför bara ökar troligheten för att det skulle bli Brian. Att spela som Brian och få veta hela SA-"universumet" innan -93 vore väl en jäkla bonus för alla GTAfans? Man vet inte mycket om tiden innan SA, därför vore det nästan som ett helt nytt spel med SAS pre-93. Fast det vore nice med en brutalt förändrad SA-stat, eftersom VCS var ganska få förändringar i, och LCS ännu färre. Att totalt ändra på en av de fyra delarna i SA till SAS vore fint, de får gärna plöja LS till grunden och presentera den som en mer rik stad än den var -93.

T-Bone Mendez är en annan jag skulle kunna tänka mig.
Näh, det räcker med hans släktingar (kusiner?) i VCS. Han är dessutom väldigt tråkig, hur många uppdrag är han egentligen med i, och vad har han för egentlig betydelse för storyn? Jag minns inte att hans existens i SA påverkade varken CJ, sidkaraktärer eller storyn.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men han hade stor betydelse ändå. Det var det som var grunden till Lances beteende.

Just därför bara ökar troligheten för att det skulle bli Brian. Att spela som Brian och få veta hela SA-"universumet" innan -93 vore väl en jäkla bonus för alla GTAfans? Man vet inte mycket om tiden innan SA, därför vore det nästan som ett helt nytt spel med SAS pre-93. Fast det vore nice med en brutalt förändrad SA-stat, eftersom VCS var ganska få förändringar i, och LCS ännu färre. Att totalt ändra på en av de fyra delarna i SA till SAS vore fint, de får gärna plöja LS till grunden och presentera den som en mer rik stad än den var -93.

Nu spekulerar jag bara, men.. Jag är nästan säker på att man får se Brians död i SAS (om det släpps) eftersom det var ett mysterium i San Andreas. Att spelet skulle sluta med karaktärens död låter väl inte troligt? Tror inte att man spelar som Brian och att spelet tar slut innan han dör och att vi stannar ovetandes om hans död. Eller man kanske spelar som Brian i början, sen dör man under ett uppdrag, sen spelar man som CJ/Sweet resten av spelet :) Det vore coolt :ermm:

Min idé om T-Bone Mendez var inte genomtänkt. Det enda som händer med han egentligen är ju att man dödar honom. Jag kommer inte ens ihåg om man gör något uppdrag åt honom, bara att han är polare med Jizzy. Jag har ju sett att du är ett proffs på GTA-universe så du har kanske rätt iaf :P

(rövslick)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu spekulerar jag bara, men.. Jag är nästan säker på att man får se Brians död i SAS (om det släpps) eftersom det var ett mysterium i San Andreas. Att spelet skulle sluta med karaktärens död låter väl inte troligt? Tror inte att man spelar som Brian och att spelet tar slut innan han dör och att vi stannar ovetandes om hans död. Eller man kanske spelar som Brian i början, sen dör man under ett uppdrag, sen spelar man som CJ/Sweet resten av spelet :P Det vore coolt :wub:

Min idé om T-Bone Mendez var inte genomtänkt. Det enda som händer med han egentligen är ju att man dödar honom. Jag kommer inte ens ihåg om man gör något uppdrag åt honom, bara att han är polare med Jizzy. Jag har ju sett att du är ett proffs på GTA-universe så du har kanske rätt iaf :ermm:

(rövslick)

Folk spekulerade i att man i VCS skulle spela som Lance i slutet av spelet, men det var fakta att det utspelades två år innan VC. Vic dör 1986, det är absolut säkert. Skulle två år bara flyga förbi? Njäh. Vad skulle Lance sedan göra? Det enda skulle vara att jobba ~10 uppdrag med/åt Tommy Vercetti, och att han skulle vara med var dementerat.

Det där hade inte mycket med saken att göra, men det visar ändå hur osannolikt det vore att man byter huvudperson mitt i spelet. Vad som däremot vore coolt är att antingen ha tre olika storys där Sweet, CJ och Brian alla deltar i samtliga uppdrag, men alla har olika uppgifter i alla uppdrag.

Till exempel: Brian ska hålla gängområdet under kontroll ( = skjut stormande Ballas-uppdrag) under tiden CJ, tokjagad av fyrstjärnigt polisuppbåd åker tvärs över SA ( = biluppdrag kryddat med poliser) för att plocka upp Sweet, som själv har problem med anfallande Maffiaknuttar som gör att han får fly från A till E genom B, C och D. B, C och D är olika "checkpoints" eller platser där man måste stanna till och vänta tills fältet är röjt. (T.ex en lobby, ett hustak, en parkering...) På plats E står CJ och väntar efter en lång biltur. När Sweet är upplockad, ska han skjuta alla Maffiaknuttar som kör ikapp ( = drivebyuppdrag, jämför med VCS-uppdraget där man ska hämta Lance). De åker hem till Brian, som nu fått ett helvete med alla anfallande Ballas och Varrios. Tillsammans fixar de alla anfallande gäng och polisen har under tiden fått bli upptagna med Maffian, som fått för sig att Enforcers är ett bättre mål än nollan Sweet som inte är värt besväret.

Nu till det smaskiga: Varje cutscene och huvudstoryn i spelet är likadan, men själva uppdragen ska spelas i tre omgångar, där de två andra låses upp efter att man klarat tidigare storys. Man börjar som Brian, man klarar storyn med Brians del i kakan och låser därmed upp CJ, som efter en lika lång story (samma storyuppdrag, men CJ hade en annan uppgift än Brian i exemplet ovan) låser upp Sweets karaktär. Han ska i sin tur göra precis samma story igen, men även han hade ju en annan uppgift i exemplet ovan. Låter inte det lite lockande, så säg? Samma story, men ur tre personers perspektiv där alla tre olika karaktärer har varsina unika utformningar av samma storyuppdrag?

Jag hade skrivit upp detta i mitt aslånga mail till R* inför VCS-släppet, men de svarade inte.

Alternativt kan också ett sprillans nytt Multiplayerläge skapas där kompisarna när som helst under uppdragen intar rollen som Cj, Sweet eller Brian. YOWZA!!

Vad sägs om att spela som Woozie? Helt vitt skärm och man får hoppas på tur att klara uppdrag, köra bil och att ens ladda ett sparat spel. :)

Hahahahaha! Ja för fan, några klagomål på batteritider lär vi iaf inte uppleva med ett sånt spel! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt bra planerat, eller bra idéer. Du skulla passa som GTA-utvecklare hos R*, tror jag. :)

Det vore ju drömyrket. Bara en C++ -allmänbildning som saknas så är jag på väg :P

Men det är rent ut sagt förjävligt att R* har stoppat all kontakt med sina fans efter Hot Coffee-olyckan, det enda som finns kvar är Tech support. Jag mailade Tech support efter att ha kommit fram till att det var den enda mailaddress de hade på sidan. Brevet nedan fick svaret "Tack för dina tips och synpunkter, men vi kommer inte kunna realisera dem eftersom vi bara är tech support.". Jag svarade dem att det var "den enda address som fanns på R*-hemsidan utom mouthoff@rockstargames.com, som bara ger mig mailer-daemons.". "Tack för ditt svar, ditt mail har nu vidarebefordrats till berörda parter.". Det var det sista jag hörde från dem, men ärligt talat undrar jag inte om de faktiskt snappade upp åtminstone en av mina idéer och utvecklade den halvt: Möjligheten att spela om hela storyn med upplåsta 100%-benefits. Efter att man klarat 100% i VCS har man möjlighet att se om samtliga cutscenes till spelet om man står i sitt safehouse vid Chunder Wheel. Jag är inte säker, men jag hoppas att de lyssnade på mig och utvecklade denna feature så långt de hann innan det var dags för skivtryck och release.

Nedan är mitt långa mail till R* som jag faktiskt försökte skicka 20 gånger under en månad, tills jag slutligen skrev till Tech Support:

---------------------------------------------

Spoiler
Hello Rockstar!

First of all, I'd like to thank you /---/

There are a few tips I'd like to give you, just to make VCS something

special. The tips aren't that big or of major importance (well, most

of them), but there are always details in any game you play that

you'd like to change or add. I had quite a few tips for you a while

ago, but after seeing Gamepro's preview of VCS, you have already

fixed many of these. Now, all I've got left as tips for you are the

small ones. The big ones were swimming, helicopters, the fact that it

HAD to take place in the 80's, but most important is the radio

stations. The radio stations in VC with their wild variations made

more than half of the game. It would be a big shame and pity to

switch and scrap the soundtrack of VC into something worse in VCS.

It's the best soundtrack for a game ever. Don't forget that.

Now, onto the tips for you - they shouldn't be too time-consuming or

difficult to cram into the game:

Multiplayer: Why does it have to be in Ad Hoc Mode? You can't believe

what a *huuge* succes GTA:VCS would be if you could play it online

(InfraStructure mode), rather than finding one person in your whole

state living close enough to play GTA (LCS) with. Personally, I've

never played GTA:LCS multiplayer yet, and I've had the game for

months now. I'm begging you to please, please reconsider the ignoring

of Infrastructure mode.

Multiplayer Co-Op: Any time during the game, a friend who also owns

GTA:VCS will be able to jump right into the action of a mission,

where you can beat the missions together. Or, why not play some

free-roaming whenever you like? Alternatively, you play as the good

guy whereas your friend plays one of the bad guys you're supposed to

take out (or corresponding). Now, wouldn't that be cool?

Storyline Missions: Ever since GTA3, I've always wished for the

possibilty to re-play any preferable storyline mission without

starting a new game. After 100%, your gaming character has always had

certain abilities that you didn't have before, making it worth the

effort of trying to reach 100%. Abilities such as infinite ammo,

double health and armor points, spawned special vehicles such as the

Hydra, Rhino or Hunter by your safehouse. My advice to you is: after

100% completion, please add a pick-up-icon by every storyline

mission-giving location (such as the Printworks, for example), which

when entered will display a list of all the missions taken from here.

Then, you select which already-completed mission you want to play

over and over again, only this time with all the benefits of having

completed one-hundred percent of the game. That'd be great, don't you

think?

Map Target function: The target function in the map is great, but it

would be really strange if it only was one single place in the map

you'd like to mark, considering how huge your GTA cities are, and

with its easter eggs, hidden weapons/packages etc. I think it would

be easier to navigate and give greater roaming-freedom if you simply

added on 9 extra target blips for the map, all in different colors.

10 target blips would do.

Snapshot function: In San Andreas, you could take a picture with a

camera and then it would be saved into the "Documents and Settings"

folder, as a JPG picture. This was a good idea, I hope you'll include

this in GTA:VCS too. (Only "MS:/PSP/PHOTO/GTA:VCS Snapshots" folder,

of course.)

Weather / year seasons: According to Gamepro, there will be quite a

few extra weather types in VCS, which can only mean good. But have

you ever thought of adding months and seasons to the game: winter,

spring, summer, fall - with all the typical weather types. Not too

much though, you don't want to play 20 gaming hours of massive rain,

indicating that "right now, it is fall". Imagine the beauty you could

create with red, orange and yellow leaves falling down from the

trees, just to bloom up again in April! Now that - that would be

gorgeous.

Modding possibilities: The vehicle/model/texture modding universe is

a really big one for the PC editions of previous GTA titles, why

wouldn't it be nice to open great possibilities for the

modding-developers also for the PSP games? I hope you understand I'm

not talking about the modding garages in San Andreas, but programs

with which you make your own polygons, creating any object you want.

Airplanes: I'm really glad you will include helicopters for VCS;

without them, it wouldn't really be Vice City. One thing I liked with

San Andreas is all the different types of airplanes you can fly,

compared to the unflyable Dodo in GTA3, and the single Skimmer in

Vice City. I hope you'll include some more airplanes to VCS, and give

them a little more space and importance in the story.

Parachutes: Now this was a real surprise for San Andreas, I really

hope you won't skip them in VCS. That'd be a loss.

Helicopter platforms: This is a thing I personally find really

interesting. I've been thinking about it since helicopters appeared

in Vice City. There are spawning points for cars, motorbikes, trucks

and so on, and there are also garages in which you can store them for

later use. For helicopters, however, there are only spawning points,

and there's no normal way of storing them, except for pushing and

pushing them into tiny garages, and when you want the helicopter

again, you'll have to push it out for another two minutes. In Vice

City, there are helicopter platforms in a few places in town, which

don't have any function. In the GTA:VC mission called Love Juice,

you're supposed to pick up Mercedes in the Vice Point area. Her house

has a helicopter platform, but no spawning point. Conclusion: What if

these platforms will work as storing-places (open garages) for

helicopters? That way you don't have to run all over town to get the

same helicopter again, but you can have it stored in your own back

yard! Best of all: it won't even take 15 minutes for you to cram this

into the game.

Boat storing: Same thing as above. There are spawning points for

boats, but there's no way to store them. If you get a beachhouse or

boatyard, you should be able to store boats there, without any

problems.

Gangs: If you're going to include gangmates, then at least make them intelligent enough to get their own car. There was no use of being able to get 8 members to follow you (in SA), but only make three of them hop into your car.

Yep, I guess that's about it. I hope it wasn't too long to read, and

that it's not too late for you to add stuff to the game, but there's

a lot of time and thought behind this mail and these suggestions. I

really hope some of them will be of some use for you /---/

Hoping for another amazingly great game,

Yours sincerely,

******.

Vad tyckte ni? Läs noga, läs igen. icon12_714337_0.gif

Redigerad av Henkibojj
Herregud, vilken långpost... //Henki, anno 2012
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Bra skrivet*

Toppidéer :P Det där samma story, olika perspektiv var streetsmart :ermm:

Jävligt dålig stil av R* och inte svara när du har lagt ner tid på mailet. Har själv mailat till R* en gång, dock något i stil med:

"Hello Rockstar! Listen up, if you don't release San Andreas on PC, me and my friends will come home and bitchslap you all. And hör sen! Best wishes/ A couple of happy swedes"

Det var innan de hade bekräftat att SA skulle komma till PC och vi var rädda att de inte skulle komma. Vi tyckte att vi var skitroliga.

Konstigt nog fick vi inget svar :)

Nå Henki, tycker du att spelet ska utspela sig i enbart Los Santos eller hela San Andreas?

EDIT: Nu har jag läst hela ditt mail, det var riktigt bra idéer. Speciellt den med repeterbara (annat ord?) uppdrag :)

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker snarare att om någon stad ska skippas, är det LS.

Fast nja... jag vill ju ha hela SA. LS blev lite väl uttjatat med all ghettokultur, så om SAS släpps vill jag verkligen inte ha enbart LS. Ett alternativ är ju att släppa SAS i episoder precis som Sam and Max, där de släpps med ~1½ månads mellanrum. Tre-fyra skivor kanske, så spelen blir grymt innehållsrika. Enda nackdelen är att man måste byta skiva för att åka mellan städerna, men hey! Det pallar vi väl? SA Portable! Wunderbar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast nja... jag vill ju ha hela SA. LS blev lite väl uttjatat med all ghettokultur, så om SAS släpps vill jag verkligen inte ha enbart LS. Ett alternativ är ju att släppa SAS i episoder precis som Sam and Max, där de släpps med ~1½ månads mellanrum. Tre-fyra skivor kanske, så spelen blir grymt innehållsrika. Enda nackdelen är att man måste byta skiva för att åka mellan städerna, men hey! Det pallar vi väl? SA Portable! Wunderbar!

Det har jag också tänkt på. Dom släpper ett GTA spel på en skiva. Sen släpper dom fler skivor med nya städer och lite (många?) nya uppdrag i dom nya städerna. Teoretiskt kan dom släppa hur många skivor som hellst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ju faktiskt kunna maila R* nån gång senare i veckan och fråga vilken address man ska skriva till om man vill bidra med tips, och dessutom påpeka att jag faktiskt tipsat dem inför VCS. Ger de mig en address kommer jag starta en tråd här där seriösa förslag listas (dvs inga "man ska kunna våldta", som sades i en tidigare tråd), och sen formulerar jag det snyggt och prydligt ( :teehee: ) i ett tja, vad sägs om dubbelt så långt mail?

Mailet skulle isf gälla GTAIV eller SAS, eller rentav ett helt annat spel (yeah right). Jag skulle definitivt ta med alla de där punkterna igen iaf. :wub:

EDIT: Jag höll på att skriva i IV-tråden, men jag splittade det svaret och la denna del i denna tråd istället. Det blev mer ontopic och mindre crosswriting -_-

Önskan: När man klarat storyn med Brian ska man kunna använda honom till freeroam, har man klarat det med CJ också ska man få välja mellan dessa två innan man börjar - i huvudmenyn, och har man klarat det med Sweet också ska man kunna freeroama med alla tre samtidigt - man väljer karaktär ingame helt enkelt.

Ponera att trion står mitt i gatan och skjuter mot ett gäng Ballas. Visst vore det väl trevligt om man styrde den unge, lille Brian att smyga bakom bilarna under tiden Sweet och CJ höll Ballas upptagna, för att Brian sedan kunde skjuta dem bakifrån? Om de sedan kommer i knipa när två poliser dyker upp, kan man växla till store bocken Bruse-Sweet som startar ett slagsmål med polisen under tiden man växlar tillbaka till Brian, som springer till polisbilen och sätter sig i baksätet. Sweet fortsätter brottnings-slagsmålet AI-styrt, under tiden man växlar till CJ som nu fått tid att hjälpa Sweet i bråket. Poliserna är snart grejade och man byter tillbaka till Sweet, som sätter sig bakom ratten och åker därifrån. Polisen hann rapportera händelsen, och de får snart sällskap på vägen hem. Skymningen börjar falla, och antingen spelar man nu med Brian, CJ eller Sweet. Givetvis ska man fortfarande kunna växla emellan. Sweet kör bilen, och växlar du till CJ har han en Mac-UZI som skydd när han hänger utanför passagerarrutan och sprayar poliser. Växlar du till Brian gör du så gott du kan med en Deagle och diverse hjälpmedel han hittat i polisbilen. Det skulle kunna vara en spikestrip han hittat i bagagen, kanske en bensindunk han stoppat en tygtrasa i och tänt på, eller kanske en oljedunk han tömmer på innehåll för att förföljarna ska slira av vägen i en fotorealistisk HDTV-kaskad av vatten och flygande bildelar, när Enforcertruckarna plötsligt fått bildäcken söndersprängda av Brians klockrena spikmatta och truckarna flyger ner från den höga bron på countryside i en fantastisk in-game actioncam-cutscene. Stormen har lugnat sig och bröderna fäller kommentarer om händelsen hela vägen hem till Grove Street, som nu ligger stilla i natten som kommit under tiden.

Föreställ er sedan allt det här med en 47" Widescreen-HDTV med den trådlösa, rörelsekänsliga Sixaxiskontrollen till Playstation 3.

heart_857285_0.jpg

:'(

Damn, det var till PSP vi filosoferade, va? Ok, glöm allt jag sa :teehee:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittar inga ord för dina idéer Henkibojj. :teehee: Du borde nog skicka in en arbetsansökan till R* nån gång. Då skulle vi få se ett GTA-spel som heter duga. -_-

Kunde inte sagt det bättre själv.

Men jag tyckte att det var lite väl mycket "växla-mellan" möjligheter där. Om man nu "ställer in" Sweet på att brotta ner poliserna, och man växlar till CJ, vad ska Sweet då göra då han har brottat ner och dödat poliserna? Bara stå kvar?

Hmm, under tiden jag skrev kom jag på att han mest troligt går till CJ eller Brian och hjälper respektive person. :teehee:

Well, du borde söka jobb hos R*. Fatta hur spelen skulle se ut då. :wub:

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vad ska Sweet då göra då han har brottat ner och dödat poliserna? Bara stå kvar?

Well, han kanske har en AI-checklista att följa?

If Poliser är nedbrottade=1

then sätt dig i bilen

Växlar man till Sweet och kör bilen själv, är CJs kod följande:

If Polisbilar i närheten>4

then häng ut och skjut

Brian har under tiden sagt till CJ och Sweet (med förinspelat ljudklipp)

"Hey, homies! Check out this stuff in tha back!" (Gärna med pre-målbrottsröst! :wub: ) och sakerna hamnar plötsligt i Brians privata inventory. (Alla de tre karaktärerna har egna inventories :teehee: ). Brians kod blir väl mycket svårare att göra intelligent, men ett försök:

If polisbilarnas däck=precis vid sidan om Brian

then skjut däcken

Som sagt, lite C++ på det där så klarar det sig fint :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...