Jump to content

DNS-haveri


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Tänkte bara informera om varför gtasajten.com låg nere igår (och fortfarande har lite småproblem).

Av någon anledning blev våra DNS-inlägg korrupta när två av fem DNS-servrar var utsatta för en DDOS-attack.

GTAsajtens DNS-inlägg ligger på alla fem servrar, men vi använder bara två av dom, varav en var under attack och den andra helt ok.

Andra sidor som använder exakt samma DNS-servrar, bland annat gtasajten.se hade inga problem (dock fungerar inte forumet genom gtasajten.se).

För att fixa problemet tog jag bort alla DNS-inlägg och la till dom på nytt igår kväll. Tyvärr går det väldigt långsamt när man håller på med DNS-inlägg, att ta bort eller lägga till DNS-inlägg kan ta flera timmar. Nu verkar problemet vara att DNS-inläggen är osynkade (kanske inte var så bra idé att ändra DNS-inlägg när en DNS-server som vi normal använder inte var tillgänglig).

Jag hoppas dock att problemet löser sig under dagen.

TIPS: Det är skillnad mellan gtasajten.com och www.gtasajten.com, det är olika DNS-inlägg. gtasajten.com verkar synkad för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör alltid www.gtasajten.com/forum, men hsh ska alla adresser funka nu för alla, eller? Duktigt att fixa det så fort iallafall, andra sidor kan ligga nere i veckor.

Och sen undrar jag en annan grej som jag frågat i andra trådar, bäst jag frågar nu när du ändå är här.

Vad kostar gtasajten inklusive allt per år/månad? Är det "dyrt" att vi laddar upp grejer på gtasajten istället för t.ex imageshack etc? :shifty: Vet iaf att det är du som betalar, och det är jag väldigt tacksam för! Jag skulle kunna betala för att få tillgång till sajten om det skulle komma upp på tapeten. Månadsavgift eller så, det skulle inte göra mig alltför mycket om det var fråga om vara/icke vara för forumets del. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själva serverkostnaderna är ju desamma, men domännamnen kanske kom i paketerbjudande eller så. Så dyrt är det inte, om det ens kostar alls. Man kan ju skaffa egna .com-hemsidor gratis, men jag har inte provat sånt så jag vet inte om det är bluff.

Du säger vars. Jag är beredd att testa =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med "vars" menar du "Norrland-vardå", eller? Vet inte vars, men man ser ju banners om det hela tiden och det är så tröttsamt.

Är det ingen utom inaktive Hultan som vet serverkostnaderna? :D

Hm.. Hur vet ni att han är inaktiv.. Han kanske loggar in som "Log in as invisible" och bara skriver i Admin Forumet eller nått. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...