Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

Avatar

Fruktansvärt förutsägbar (20 minuter in så kunde man se vad som skulle hända och.. det hände) och medioker film rakt igenom. Fin, sure, och den har sina positiva sidor men t.ex. dialogerna var inte så himla bra, då de oftast stod och tittade på omgivningen istället för att prata.

6.5/10.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

G.I. Joe - Rise of the Silver Cobra

Avatar

Fruktansvärt förutsägbar (20 minuter in så kunde man se vad som skulle hända och.. det hände) och medioker film rakt igenom. Fin, sure, och den har sina positiva sidor men t.ex. dialogerna var inte så himla bra, då de oftast stod och tittade på omgivningen istället för att prata.

6.5/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

post-343-1261752428_thumb.jpg

SVT avslutade julaftonen med att påbörja juldagen med Hitchcock-klassikern The Lady Vanishes (En dam försvinner) från 1938. Passade på att kolla inatt.

En ung kvinna i ett fiktivt centraleuropeiskt land dras in i något av en komplott. Hon reser med tåg för att gifta sig med en väntande fästman, men när hon på avresestationen hjälper en äldre dam får hon en tegelsten(?) i huvudet och hjälps ombord av damen i fråga. När hon slumrar till och vaknar är damen borta och både passagerare och personal på tåget förnekar att hon någonsin varit ombord. En författare som hon tidigare haft ett allt annat en kärvänligt möte med på ett hotell då en lavin stoppat tåget blir hennes allierade. Inbillar hon sig bara eller har det hännt något på riktigt?

Faktiskt rätt spännande och rätt mycket humor också. Lite teatralt skådespel ibland men det störde inte helhetsbilden för min del. Rekommenderas. Tyvärr blev det något trassel hos SVT i slutet av filmen så ljudet försvann i omgångar, så kan det gå. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mickey's Christmas Carol (Musse Pigg's Julsaga)

Så underbar. En av de bästa Julfilmer som gjorts. Ända dåliga är att den är aldeles för kort.

10/10

Nikita (1990)

Knarkaren Nikita skjuter en polis och blir dömd till döden samt avrättad. Men sedan vaknar hon upp i en hemlig regeringsavdelning där hon får erbjudandet att bli deras nyaste Agent/Mördare.

Luc Besson's Franska klassiker. Bra för det mästa även om tidshoppen är lite förvirrande till en början. Slutet känns rätt oavklarat och hastigt.

Filmen fick en Amerikansk remake kallad Point of No Return/The Assassin samt en kultförklarad Amerikansk/Kanadensisk TV-serie vid namn "La Femme Nikita", gjort av skaparna till "24".

7/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halloween 5: The Revenge of Michael Myers

Den här filmen börjar precis efter där Halloween 4 slutade, där Michael Myers blir skjuten av hundratals skott och sen ramlar ner i ett hål och försvinner. Skådespelarna är ganska usla förutom Donald Pleasence som Sam Loomis och Danielle Harris som Jamie Lloyd. Filmen är egentligen en blodig 80-tals Slasher i mängden och är tyvärr en av dom sämre filmerna i serien, den är långt ifrån originalet och tvåan som innehöll allt en klassisk skräckfilm ska ha och inte bara 100 liter blod.

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lara Croft - Tomb Raider: The Cradle of Life

Lara Croft är tillbaka. Den här gången letar hon efter Livets Vagga. En box som senast öppnades av Pandora och släppte helvetet lös på gjorden. Och hon är inte den ända som söker den.

Bra film för det mästa även om de tonat ned på Croftigheten från första filmen. Men slutet suger.

6,5/10

Home Alone 3

Alex får en radiostyrd bil av den sura granntanten oventandes om att bilen innehåller ett tophemligt chip som ett gäng spioner är ute efter.

Inte lika bra som de första men rätt OK. Fånigare och barnsligare bara men den har sina roliga stunder.

5/10

High Plains Drifter/Mannen med Oxpiskan (1973)

En främling kommer till staden och målar den röd... bokstavligt talat.

Den mystiska främlingen blir anställ av staden för att hjälpa dem att beskydda sig från ettt gäng banditer som är påväg för att hämnas att de hamnade i fängelse efter att ha mördat stadens sheriff.

Men hjälper han verkligen dem eller driver han bara med dem? Och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i staden.

Bra och intresant med en hel del twister.

Stadsbefolkningen anställde det banditer för att de skulle mörda deras sheriff eftersom han hade kommit på dem med en olaglig gruvverksamhet. Sedan föråder de banditerna och ser till att de fängslas.

När de kommer ut ur fängelset så återvänder de för att hämnas. En främling blir erbjuden att beskydda dem men främlingen är igentligen sheriffens bror och är där för att hämnas sheriffens död och driver med folket i staden i väntan på banditerna.

Lite mer kompliserad än vad western filmer brukar vara. Dessutom får man aldrig riktigt veta vem främlingen är och han kan lika väl ha varit

ett övcernaturligt väsen där för att hämnas.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Money Master

(Dokumentär) Handlar om hur dem stora bankerna blev så mäktiga och hur dem manipulerar våra pengar för sin egen vinst osv. Den är 3,5 timmar lång men ni borde alla se den, jag blev helt paff i skallen av faktan som las fram. Den finns även på youtube!

10/10 (kan man sitta 3,5 timmar utan paus och vara helt ometveten vad som försiggår utanför ditt rum så förtjänar den full poäng).

Ni kan ju börja med att kolla första delen av youtube versionen, garanterat att ni fastnar.

The Money Masters (Part 1 of 22)

http://www.youtube.com/watch?v=lXb-LrVkuwM

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Money Master

(Dokumentär) Handlar om hur dem stora bankerna blev så mäktiga och hur dem manipulerar våra pengar för sin egen vinst osv. Den är 3,5 timmar lång men ni borde alla se den, jag blev helt paff i skallen av faktan som las fram. Den finns även på youtube!

10/10 (kan man sitta 3,5 timmar utan paus och vara helt ometveten vad som försiggår utanför ditt rum så förtjänar den full poäng).

Ni kan ju börja med att kolla första delen av youtube versionen, garanterat att ni fastnar.

The Money Masters (Part 1 of 22)

http://www.youtube.com/watch?v=lXb-LrVkuwM

Jag såg första delen. Jag tycker inte att den var så jätteintresant, men bland klipp som var länkade till det klippet fanns det en mycket bättre och mindre partisk video som faktist visar det där du pratar om... om hur bankerna fick sin vinst och hur det, när man började ge lån till personer som inte kunde betala tillbaka, skapade finanskrisen.

The Crisis of Credit Visualized

10/10

10/10

Filmerna ger en bättre överblick hur bankerna får sin vinst utan att ge en partisk synvinkel; utan att hacka sönder citat från historiskt kända personer för att "bevisa" att banker är dåligt för folket.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg första delen. Jag tycker inte att den var så jätteintresant, men bland klipp som var länkade till det klippet fanns det en mycket bättre och mindre partisk video som faktist visar det där du pratar om... om hur bankerna fick sin vinst och hur det, när man började ge lån till personer som inte kunde betala tillbaka, skapade finanskrisen.

Filmerna ger en bättre överblick hur bankerna får sin vinst utan att ge en partisk synvinkel; utan att hacka sönder citat från historiskt kända personer för att "bevisa" att banker är dåligt för folket.

Ja ja, kolla hela filmen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2012

Helt jävla värdelös, tänker inte gå in så djup på varför jag tycker att den är skit.

Visst var effekterna fina och som någon sa att det är gött att sitta med en kopp

choklad och mysa till. Men om man ska se till budskap så saknades det under

hela filmen, bara en massa ögongodis. Och folk som dör till höger och vänster,

fulfinger som pekas och fula kulisser samt dåliga skådisar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pan's Labyrint

Ack, så bra den är. Spanien, 1944, i slutet av inbördeskriget som råder. Unga flickan Ofelia gräver helst ner sig i sina sagoböcker i den rådande situationen, och när hon och hennes höggravida mamma får tillskott till familjen av El Capitan, Vidal, är en verklighetsflykt det hon kan behöva allra mest. Och verklighetsflykt ska hon få - för utan avv veta ordet av det träffar hon på en faun, som förkunnar att hon egentligen är en prinsessa, och måste genomgå tre prövningar för att återförenas med hennes far kungen.

Fruktansvärt väl berättad - parallelhistorien med motståndsmännens kamp mot Francos arméer i det lilla skogsrefuget, samtidigt som Ofelia orädd kryper runt i mörka gångar och bekämpar ondskefulla ting är ett filmiskt mästerverk. Och barn-ätar-ögon-monstret är nog det läskigaste som släppts lös på en filmduk sedan skivad ost. Se den, om ni inte redan gjort det.

5/5

Offside

Rolig, svensk film. Kanske något bagatellartad, men det gjorde inte så mycket. Torkel Petersson for president!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Obama Deception

(Dokumentär) Vad gör Obama? Vad han inte gör är iaf att följa upp på alla dem löften han gav folket när han skulle komma in i vita huset!

Filmen handlar om den stora pjäs vi idag kallar politik och visar oss att för varje pjäs som visas så står dem som finansierar bakom kullisserna och smider planer för nästa pjäs. Den talar även om hur det amerikanska folket och resten av världen som visar intresse blir manipulerade genom dem två partierna och blir grundlurade när dem bråkar om sina idéer, men när det kommer till saker som gynnar dem stora bankerna så stpr dem enade och folket tror att det är för deras bästa.

Den talar om "the new world order", dvs världen enad som en stor diktatur under dem rika och mäktiga och om hur detta förbereds, om hur det sätts upp stängsel i amerika som påminner väldigt mycket om just dem inhängnader judarna satt i under nazi-regimen, dem är redo för revolten som kommer när deras planer är utförda.

Finns i full längd och i mindre klipp på youtube om inget annat!

The Money Masters

The Obama Deception

Fall of the Republic

3 dokumentärer om samma ämne och jag anser att följa just den ordningen är bäst då den första berättar om bildningen av amerika och hur vissa insåg hur dem kunde manipulera ekonomin redan då.

Dem andra två spelar nog egentligen inte så stor roll vilken ni ser först men jag fann det världigt bra att ha sett dem i just den ordningen.

The Money Masters(Del 1 av 22)

http://www.youtube.com/watch?v=lXb-LrVkuwM

The Obama Deception

Fall of the Republic

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drömkåken

Göran köper sitt drömhus i förorten. Huset behöver lite renoveringsarbete men det tycker Göran verkar enkelt att fixa. Men tyvärr visar det sig att huset behöver mer jobb än han någonsin kunde ha anat.

Klassisk Svensk humor när den är som bäst. Lite väl fånig i slutet kanske men väldigt rolig.

8,5/10

John Tucker Must Die

John Tucker är skolans populäraste kille. När 3 tjejer får veta att de alla 3 dejtar honom samtidigt så bestämmer de sig för att hämnas genom att totalt krossa hans liv och image. Till deras hjälp har de den nya tjejen Kate som motvilligt går med på det hela. Men det visar sig lättare sagt än gjort.

Väldigt rolig komedi. Jag skrattade mycket och filmen var mycket underhållande med bra skådespelare.

I slutet så flippade den lite och blev kanske lite för vek men annars så var slutet rätt OK.

8/10

Nim's Island

11-åriga Nim och hennes pappa, forskaren Jack, bor på en söderhavs ö. Hon älskar livet tillsammans med hennes djur-vänner men allt det förändras när hennes pappa försvinner till havs och en grupp turister invaderar ön. Hon ber sin idol Alex Rover, hennes favorit äventyrs-författare, att komma och hjälpa henne, ovetandes om att Alex har torgskräck, fobier mot allt och är en kvinna.

Lite söt underhållande familjefilm. Lite barnslig men det får man stå ut med. Fast jag tycker filmen slutar när den börjar bli som bäst.

6,5/10

Raw Deal/Hårda Bud (1986)

Mark Kaminsky är en föredetta FBI-Agent som jobbar som sheriff. När sonen till en gammal vän blir dödad av maffian så får han erbjudandet att infiltrera Maffian och hitta ett sätt att krossa den från insidan. Med det nya namnet Joseph P. Brenner blir han Maffians nya stjärnskott.

Klassisk action med Arnold Schwarzenegger i högform. 80-tals action när den är som bäst.

7,5/10

High School Musical 2

Troy goes Darkside! Ryan goes Lightside!

Det är sommarlov. Troy, Gabriella och deras vänner får jobb på en exlusiv Golfklubb där Sharpay är medlem. Besluten att få Troy att falla för henne, börjar Sharpay att locka honom med lyx, framgång och stupendie till hans dröm-Universitet. Samtidigt får Sharpay's missbehandling av sin tvillingbror Ryan resultatet att han börjar umgås med de andra istället.

Jag fann ettan helt OK men jag gillade den här mycket bättre. Medans ettan var lite för showig och därmed överdriven som en musikal på scen så blev 2:an mer en film med musik&dans-inslag. Bättre skådespeleri, bättre sånger, och mycket bättre handling.

Jag gillade hur Ryan

äntligen lämnade Sharpay's skugga och gick över till "the godguys" och hans hämd i slutet var klockren.

>_<

Lite väl sötsliskigt perfekt i slutet men det får man stå ut med i den här typen av film. Det hör till musikaler.

7/10

Scarface

Tony Montana, och hans bästa vän Manny, flyr Kommunismens Cuba för att slå stort i USA. Snart har Tony's fräkhet och ovilja att krypa gjort att han vuxit sig allt starkare i USA's kriminella värld av knarklangare.

Jag har sett filmen många gånger men jag kan aldrig förstå hur folk kan se den som ett mästervärk och hylla den till skyarna som de gör. Jag tycker filmen är bra men långt ifrån en av världens bästa. Inte bara är den extremt överdriven, och inte på ett roligt sätt, utan den är dessutom extremt gnällig. Första halvan är riktigt riktigt bra men sedan blir det bara en massa gnäll, en massa "f*ck", skrikande, deppande och en jäkla massa knark. Ärligt talat, Tony borde ha dött av överdos halvägs in i filmen. Han sniffar ränder tjocka som en arm och när han har ett stort berg av pulver på skrivbordet och bara sätter näsan i den och snortar så känns det löjligt.

För att inte tala om slutet när ett tio tal personer med maskingevär står och brassa på och han forfarande står kvar, hoppar och skriker. Visst, coolt kanske, men extremt överdrivet mer än vad aktionfilmer brukar ha. Jag kan förstå varför filmen en gång kliptes till 80 min lång för 3 timmars versionen tröttnar man på.

Men som sagt, den är ändå bra. Men någon Godfather är den inte.

6,5/10

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Lika bra 3:e gången. :)

10/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Avatar i 3D igår och det är den bästa bio-upplevelsen jag haft, någonsin. Ni får inte missa detta! Så sjuuuukt bra.

10000/10

Jag såg den också den 30:e i 3D och det sjuka är att jag längtar tillbaka till platsen som filmen utspelar sig på, som om jag har varit där. Snacka om att man var inne i filmen.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Surrogates sedd.

Inom en närliggande framtid styr alla människor sig själva genom robotar som kan se ut och bete sig exakt som dess ägare vill. Det hela skapar förstås ett evigt gräl mellan de människostyrda robotarna och de människor som vägrar att använda en robot.

Först och främst så kändes det som att jag visste vad som skulle hända i den första halvan av filmen, eftersom trailern är väldigt avslöjande. Slutet känns även det väldigt förutsägbart då skaparnas moral tydligt lyser igenom hela tiden. Storyn är väldigt simpel och antagonisterna avslöjas snabbt, så någon slags spänning finns egentligen inte. Trots det så skulle jag vilja säga att filmen är sebar. Helt okej action och den ger upphov till ett par filosofiska frågor hos tittaren. Se den, men ha inte högre förväntningar än de som trailern ger er.

2/5

När jag klickade på den här topicen hamnade jag väldigt långt bak, men jag vill hursomhelst skriva lite om Surrogates. :D

Jag gillar filmen. När jag först såg trailern och såg "Based on the graphic novel" som jag så många gånger sett till andra filmer bestämde jag mig faktiskt för att läsa den. Den var inte särskilt lång, och jag gillade den skarpt. När jag senare gick på bio och såg Surrogates blev jag lite besviken. Tempot i filmen var lite för högt, det var mindre skön dialog och istället en massa action. Men vad ska man förvänta sig när Hollywood adapterar en sådan berättelse?

I den tecknade berättelsen (eller hur man nu översätter graphic novel) är det en ganska stor fokus på huvudpersonens tankar om moralen med hela robotgrejen, något som jag gillade. Jag skulle nog ge den tecknade serien 4,5/5 just för att den är så nyskapande, och förutom lagom mängd action har bra karaktärer och dialog, och samtidigt ge filmen 2,5/5, då den inte kopierar tecknade berättelsen på rätt sätt, utan slänger i hollywoodsegment som extra action och en del dumma subplots eller vad man ska säga. Jag gillade dock hur man i filmen gjorde en liten ändring i slutet, och hintade till slutet i den tecknade berättelsen.

När Bruce Willis kommer hem och ser hans frus välta medicinburkar, kollar i badrummet (?) där hon i serien ligger död, men nu hittar han henne i ett annat rum där hon står med gråten i halsen i stället, väldigt bra scen.

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...