Jump to content

Jämställdhet


Corleone
 Share

Recommended Posts

En fråga angående detta, har män skattefinansierad (el. åtminstone subventionerad) prostatacancer-koll? Förövrigt kan väl män få gratis mammografi förutsatt att de går till doktorn och beskriver problemet samt hittar möjlig cancer i bröstet?

Patrik, det är ju inte ett svart eller vitt-exempel tycker jag. Om kvinnor har möjlighet att parkera nära ingången till stormarknaden så löper de fortfarande x risk att bli utsatta för otäckheter (gäller även män), men om parkeringarna ej är specificerade för kvinns så kommer de ofta att få ställa sig långt bort från ingången vilket gör risken x+z att bli utsatta.

Fastän man brukar handla på dagen, så kan det till exempel i vintertid vara väldigt mörkt och på en stor parkeringsplats kan otäckheter ske. Det vore intressant med lite statistik om vilket kön som oftast blir utsatt för våldsdåd såsom misshandel/våldtäkt/rån, "överraskningsbrott" tänkte jag på. Inte sådant som sker i hemmet.

Nope, män har inte skattefinansierad prostatakoll. :ermm: Sedan när vi ändå är inne på cancer så ska jag passa på att länka till detta.

Visst låter det väl bra, men när man skrapar lite under ytan så framkommer det ju att det är pga en syn på män som potentionella pervon.

T.ex tunnelbanevagnar bara för kvinnor: "Stopp och belägg, du som man får inte åka i den här vagnen, du kanske tänker tafsa på någon."

Samma princip gäller parkeringshusen.

Angående statistiken så är majoriteten av offerna män. Edit: dock inte majoritet när det gäller våldtäkter, men det tror jag du förstår att jag inte menar. :P

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/scb...ease/view/56222

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 218
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Angående statistiken så är majoriteten av offerna män. Edit: dock inte majoritet när det gäller våldtäkter, men det tror jag du förstår att jag inte menar. :P

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/scb...ease/view/56222

Ja, det var något sådant jag hade fått för mig, att män är mer utsatta för våld rent generellt. Att den sociala konstruktionen att se på våldtäkt som något värre än rån och misshandel är något vi solidariskt måste motarbeta, bekämpa, bespotta och liknande verb.

Nej då, men att män blir rånade oftare än kvinnor beror ju på att kvinnan ses, med all rätt, som något vi ska beskydda samt att det oftast är män som har pengar då det är vår uppgift att försörja familjen. Antingen så ändrar vi på hela systemet eller så förlitar vi oss på att män ska vara arbetarfadern och kvinnan familjemodern. Feminister kan ju inte få kakan samt äta den med, så att säga.

Förargligt det där med sjukvården förresten. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är jättebra att alla kvinnor erbjuds skattefinansierad mammografi. Risken att män får det är så liten att det skulle vara onödigt slöseri av skattepengar om män också fick det skattefinansierat.

Det handlar här om att kvinnor löper mycket större risk att drabbas av sjukdomen än män att det skulle vara slöseri av tid, pengar och resurser att också kolla alla män.

Ah, så det är okej med diskriminering särbehandling om det finns, säg, biologiska skäl till det?

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du då?

Jag drog bara den slutsatsen av ditt svar på bröstcancerfrågan. Och sedan tänkte jag koppla det till debatten om hur kvinnor rent biologiskt måste sitta ner på toaletten (kom inte med några förslag om plaströr eller liknande), så då kan det vara befogat att de får en egen toalett. Men äsch, jag börjar tröttna på den här frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag drog bara den slutsatsen av ditt svar på bröstcancerfrågan. Och sedan tänkte jag koppla det till debatten om hur kvinnor rent biologiskt måste sitta ner på toaletten (kom inte med några förslag om plaströr eller liknande), så då kan det vara befogat att de får en egen toalett. Men äsch, jag börjar tröttna på den här frågan.

Men då svarar han ju bara att männen isåfall borde få en egen de också..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Amerika vill kristna fundamentalister få in sitt material i läroböckerna.

I Sverige vill genusfundamentalister få in sitt material.

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?t...e=&IsBlock=

Diskussion om genuscertifiering/genusmärkning i svenska universitet.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/07/...fientlig-rektor

På Södertörn ville rektorn ändra ämnet fysik, för hon ansåg att det inte var "jämställt".

De förmedlar budskapet att "fysik handlar om det objektiva, det som höjer sig bortom

känsla och mänskligt liv". Detta menar von Wright strider mot kraven på en jämställd text.

Någon mer än jag som blir rädd? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Amerika vill kristna fundamentalister få in sitt material i läroböckerna.

I Sverige vill genusfundamentalister få in sitt material.

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?t...e=&IsBlock=

Diskussion om genuscertifiering/genusmärkning i svenska universitet.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/07/...fientlig-rektor

På Södertörn ville rektorn ändra ämnet fysik, för hon ansåg att det inte var "jämställt".

Någon mer än jag som blir rädd? :lol:

Orkar inte lyssna på programmet men jag är säker på att du bara missuppfattade eller råkade ta något ur sitt sammanhang.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Orkar inte lyssna på programmet men jag är säker på att du bara missuppfattade eller råkade ta något ur sitt sammanhang.

Nä då, men jag tycker det är överdrivet. Vissa människor verkar ju vara totalt fanatiska när det gäller allt som har med genus att göra.

Här är en jättebra jämförelse: http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=2-AV_ID=989193,00.html

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag stör mig jävligt mycket på och undrar om det ens är godkänt ur diskrimineringslagstiftning är folk som hyr ut rum och lägenheter i andra hand. Kollar man på blocket står det i väldigt många fall att de inte tar män som hyresgäster.

Exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Stort_rum_...m?ca=11&w=1

"Hyr ut ett rum i min stora tvåa på 63m2 på nedre Kungsholmen. Endast till kvinna/tjej"

/.../

"Själv är jag 28år, arbetar heltid och söker trevlig och lugn person.

Vänlig hälsning "

Män är per definition alltså inte trevliga och lugna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag stör mig jävligt mycket på och undrar om det ens är godkänt ur diskrimineringslagstiftning är folk som hyr ut rum och lägenheter i andra hand. Kollar man på blocket står det i väldigt många fall att de inte tar män som hyresgäster.

Exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Stort_rum_...m?ca=11&w=1

"Hyr ut ett rum i min stora tvåa på 63m2 på nedre Kungsholmen. Endast till kvinna/tjej"

/.../

"Själv är jag 28år, arbetar heltid och söker trevlig och lugn person.

Vänlig hälsning "

Män är per definition alltså inte trevliga och lugna?

Du har inte tänkt på att personen i fråga kanske tycker det är lättare att bo med en kvinna, än med en man? Att dra slutsatsen att "Män är per definition alltså inte trevliga och lugna?" är löjlig, det finns inget som stödjer att hon tror så förutom att hon inte letar efter en manlig roomie. Personen i fråga kanske är i en relation och vill inte riskera något? Personen i fråga kanske är rädd för våldtäktsmän?

Eller så vill hon kanske helt enkelt inte bo med en man just nu? Vi vet inte hennes resonemang, därav borde det inte dras några skumma slutsatser som t.ex. att hon anser att män inte är trevliga och lugna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personen i fråga kanske är rädd för våldtäktsmän?

Ja, precis. Män kan ju vara våldsamma/brottslingar/våldtäktsmän/whatever!

Det är nog dessa fördomar som är anledningen, och det är iaf något som jag stör mig på och inte tänker ta.

Bara för att majoriteten av alla brottslingar är män så betyder inte det att majoriteten av alla män är brottslingar,

men tyvärr är det så många verkar tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, precis. Män kan ju vara våldsamma/brottslingar/våldtäktsmän/whatever!

Det är nog dessa fördomar som är anledningen, och det är iaf något som jag stör mig på och inte tänker ta.

Bara för att majoriteten av alla brottslingar är män så betyder inte det att majoriteten av alla män är brottslingar,

men tyvärr är det så många verkar tänka.

Nu tar du väl åt dig lite väl mycket? Var inte en jävla fitta för att jag sade en möjlig anledning varför hon inte vill ha en manlig rumskamrat? Det är ingen som kallar dig för en våldtäktsman. Ingen kallar MÄN för våldtäktsmän. Jag skrev bara att det kan vara en av anledningarna.

Jag har heller inte sagt att något om män som brottslingar, du verkar spöka till hela mitt resonemang till något du har tagit åt dig eller något och det är nästan skrämmande hur förvridet det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tar du väl åt dig lite väl mycket? Var inte en jävla fitta för att jag sade en möjlig anledning varför hon inte vill ha en manlig rumskamrat? Det är ingen som kallar dig för en våldtäktsman. Ingen kallar MÄN för våldtäktsmän. Jag skrev bara att det kan vara en av anledningarna.

Jag har heller inte sagt att något om män som brottslingar, du verkar spöka till hela mitt resonemang till något du har tagit åt dig eller något och det är nästan skrämmande hur förvridet det är.

Jag menar bara att det finns en allmän bild av män att dom "kan" vara våldtäktsmän/ect,

och att det förmodligen är någon sån fördom som ligger till grund för att folk hellre vill ha kvinnliga rumskamrater.

Skrev aldrig att det var du som påstod något sådant, isf är det väl du som tar åt dig lite väl mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...