Jump to content

Jämställdhet


Corleone
 Share

Recommended Posts

Vi har ju redan diskuterat det i den här tråden: http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=48583

Hade gärna fortsatt den diskussionen, hade ju gjort så fin poll och allt! Synd att den dog så snabbt.

Hoho, klar majoritet har röstat på att män är mer diskriminerende än kvinnor. Det

och att SD leder i valtrådsomröstningen

får ju en att undra vad det är för idioter som drar sig till GTAsajten...

Eller så kanske du borde börja fundera på om det ligger något i det? Män är ju t.ex den enda grupp som är diskriminerade enligt svensk lag.

Edit: och dessutom är det 17 respektive 18 som tycker att män respektive kvinnor är mest drabbade. :confused:

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 218
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hade gärna fortsatt den diskussionen, hade ju gjort så fin poll och allt! Synd att den dog så snabbt.

Eller så kanske du borde börja fundera på om det ligger något i det? Män är ju t.ex den enda grupp som är diskriminerade enligt svensk lag.

Edit: och dessutom är det 17 respektive 18 som tycker att män respektive kvinnor är mest drabbade. :confused:

Jag har ju funderat på det och uttryckt hur extremt korkade jag tycker att du och de övriga 16 röstande i en andra tråden är. Vi behöver inte gå dit igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, och då tycker The Dude att det är korkat. Svårförstått?

Om han anser att alla som inte uppfattar saker som han själv gör är korkade, då har jag svårt att förstå det.

Varför jag frågade var för att jag tänkte att kan kanske kunde förklara närmare av vilken anledning han har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om han anser att alla som inte uppfattar saker som han själv gör är korkade, då har jag svårt att förstå det.

Varför jag frågade var för att jag tänkte att kan kanske kunde förklara närmare av vilken anledning han har rätt.

Jag har ju funderat på det och uttryckt hur extremt korkade jag tycker att du och de övriga 16 röstande i den andra tråden är. Vi behöver inte gå dit igen.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Dude

Ok synd, hade varit intressant att höra lite mer om dina åsikter då det inte blev så mycket av vår förra diskussion. :D

Jag kan gärna diskutera andra frågor i ämnet jämställdhet men du kom helt enkelt inte med någon vettig poäng till varför män skulle vara mer diskriminerade. Men om du nu har något mer så shoot!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan gärna diskutera andra frågor i ämnet jämställdhet men du kom helt enkelt inte med någon vettig poäng till varför män skulle vara mer diskriminerade. Men om du nu har något mer så shoot!

När man ser det globalt så har kvinnor givetvis det sämre ställt. Men i t.ex Sverige tycker jag att männens situation är värre,

eftersom kvinnor redan tagit itu med många av sina problem. Men egentligen bryr jag mig inte om vem som har det värst,

utan jag bryr mig om att båda könen har för- och nackdelar i samhället, och att det i nuläget är så att mäns nackdelar inte diskuteras

så mycket som de borde.

Som jag sa, män är den enda grupp som diskrimineras av svensk lag. Det borde väl vara ganska aktuellt att göra någonting åt.

Men det är knappt någon som vet om problemet. Istället diskuterar man "problem" som att Herr Gårman är en man.

Men vilka orättvisor tycker du är högaktuella?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man ser det globalt så har kvinnor givetvis det sämre ställt. Men i t.ex Sverige tycker jag att männens situation är värre,

eftersom kvinnor redan tagit itu med många av sina problem. Men egentligen bryr jag mig inte om vem som har det värst,

utan jag bryr mig om att båda könen har för- och nackdelar i samhället, och att det i nuläget är så att mäns nackdelar inte diskuteras

så mycket som de borde.

Som jag sa, män är den enda grupp som diskrimineras av svensk lag. Det borde väl vara ganska aktuellt att göra någonting åt.

Men det är knappt någon som vet om problemet. Istället diskuterar man "problem" som att Herr Gårman är en man.

Men vilka orättvisor tycker du är högaktuella?

:D

Du skrev ju precis samma sak igen nu!

Med diskriminerade av svensk lag antar jag att du menar värnplikt?

Hur många svenska män blir kanonmat idag, för hundra år sen, för två hundra år sen? Ska vi se historiskt sett så kan vi ju tala om häxbränning och dylikt, systematiskt kvinnoförtryck men eftersom det inte sker längre så är det inte intressant.

Jag tycker det är fel att värnplikten inte är lika för män och kvinnor, men ser det som ett relativt litet problem i jämställdhetsfrågorna. Som värnplikten ser ut idag blir knappast någon tvingad till det (och det är inte med sitt liv som insats man gör det så det är bara trams från din sida), medan andra former av diskriminering sker dagligen.

Du tycker fortfarande att män är mer diskriminerade, jag säger fortfarande

Det är helt absurt att påstå att män är lika eller kanske till och med mer könsdiskriminerade än kvinnor i Sverige... Jag listade några exempel såsom balett, arbete med barn och du kunde fylla på med att familjerättstvister oftast döms till kvinnans fördel, man kan säkert komma på några stycken till. Men skulle jag börja lista alla vanligt förekommande fall av diskriminering mot kvinnor skulle det bli too long didnt read av de flesta... Jag har svårt att tro att du ens är seriös när du påstår något sådan.

Anledningen till att jag låter brysk och kallar dig korkad är för jag tycker åsikten är väldigt provocerande och ett hån mot kvinnor som kämpar för sin sak i ett mansdominerad land...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag låter brysk och kallar dig korkad är för jag tycker åsikten är väldigt provocerande och ett hån mot kvinnor som kämpar för sin sak i ett mansdominerad land...

Får jag då fråga, utan att bli idotförklarad, om du anser att män och kvinnor är exakt likadana?

Syftar lite på om du tycker man bör ta bort kvinnors fördelar i lagboken, som också ligger i tråden du citerar från.

Jämnställdhet i lagen (1/2)

Jämnställdhet i lagen (2/2)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag då fråga, utan att bli idotförklarad, om du anser att män och kvinnor är exakt likadana?

Syftar lite på om du tycker man bör ta bort kvinnors fördelar i lagboken, som också ligger i tråden du citerar från.

Jämnställdhet i lagen (1/2)

Jämnställdhet i lagen (2/2)

Likadana biologiskt? Nej det finns såklart biologiska skillnader som styrs av hormoner m.m. PMS är inte direkt en social konstruktion.

Kollade lite kort på videon och håller med om de lagar där kvinnor får fördelar just bara för att de är kvinnor, är orättvisa. Det är helt kart diskriminering av män.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med diskriminerade av svensk lag antar jag att du menar värnplikt?

Långt ifrån det enda. Som du ser i Youtube-klippen som Sniper postade, så finns det väldigt många.

Speciellt inom området barn.

Anledningen till att jag låter brysk och kallar dig korkad är för jag tycker åsikten är väldigt provocerande och ett hån mot kvinnor som kämpar för sin sak i ett mansdominerad land...

Men tänk efter, vad säger jag egentligen? Jag säger att män har problem i samhället som man måste diskutera.

Att detta uppfattas som provocerande har jag väldigt svårt att förstå. Att män blir orättvist behandlade i många sammanhang kan väl knappast vara "ett hån" mot kvinnor?

Har kvinnor ensamrätt att vara diskriminerade eller? Detta är just det problemet jag påpekar, att man är oförmögen att diskutera annat än kvinnors problem.

Men vilka orättvisor tycker du är högaktuella?

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Långt ifrån det enda. Som du ser i Youtube-klippen som Sniper postade, så finns det väldigt många.

Speciellt inom området barn.

Jag nekar som sagt inte till att det är diskriminering av män.

Kvinnor diskrimineras för övrigt ganska rejält i domstolar också, tänker på våldtäktsrättegångar där det händer att det används som argument att kvinnan var lättklädd eller berusad vid övergreppet och därmed får skylla sig själv. Även om detta nu inte står i lagboken.

Men tänk efter, vad säger jag egentligen? Jag säger att män har problem i samhället som man måste diskutera.

Nej du säger att män är MER diskriminerade än kvinnor i samhället.

Men vilka orättvisor tycker du är högaktuella?

En sak jag tycker är väldigt skev är att det i många yrken aldrig finns några kvinnor i eliten. Det är ytterst sällsynt med kvinnliga stjärnkockar, trots att kvinnor lagar mer mat och jag känner inte till någon kvinnlig stjärnarkitekt, trots att Arkitektskolan examinerar ut fler kvinnor än män. Kvinnors arbete värderas inte lika högt, det är ett högaktuellt problem utan tecken på förbättring.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag tycker är väldigt skev är att det i många yrken aldrig finns några kvinnor i eliten. Det är ytterst sällsynt med kvinnliga stjärnkockar, trots att kvinnor lagar mer mat och jag känner inte till någon kvinnlig stjärnarkitekt, trots att Arkitektskolan examinerar ut fler kvinnor än män. Kvinnors arbete värderas inte lika högt, det är ett högaktuellt problem utan tecken på förbättring.

Det där kan inte bero på att de män som är i ledningen kanske är bättre än kvinnorna?

Det kan nog delvis bero på att man i familjer ofta prioriterar mannens karriär över kvinnans om man tvingas välja.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kvinnor diskrimineras för övrigt ganska rejält i domstolar också, tänker på våldtäktsrättegångar där det händer att det används som argument att kvinnan var lättklädd eller berusad vid övergreppet och därmed får skylla sig själv. Även om detta nu inte står i lagboken.

Jo, det har jag också hört. En sak jag också hört, som kanske även du hört,

är att det i många andra fall är så att killar dömts oskyldigt, där exen har velat hämnas.

Så det finns två sidor av detta problem. I vissa fall är det för svårt att döma och i vissa fall för enkelt.

Nej du säger att män är MER diskriminerade än kvinnor i samhället.

Ja, det gör jag (fast som sagt inte när det gäller jordklotet). Men det är inte viktigt. Det viktiga är att förespråka att även männens problem belyses.

Sen att jag säger att männens situation idag är mer akuta än kvinnornas har att göra med mina personliga värderingar. Jag värderar t.ex umgänge med

sina egna barn högre än löneförhöjning, osv. Hoppas dock inte du känner dig provocerad, men jag hoppas verkligen att du inser att männens

situation iaf ÄR akut, även om du inte tycker att den är lika akut som kvinnornas.

En sak jag tycker är väldigt skev är att det i många yrken aldrig finns några kvinnor i eliten. Det är ytterst sällsynt med kvinnliga stjärnkockar, trots att kvinnor lagar mer mat och jag känner inte till någon kvinnlig stjärnarkitekt, trots att Arkitektskolan examinerar ut fler kvinnor än män. Kvinnors arbete värderas inte lika högt, det är ett högaktuellt problem utan tecken på förbättring.

Ja, det är sant att män är i majoritet i toppyrkena. Och det är inte speciellt jämställt.

Män är även i majoritet vad gäller samhällets botten (alkisar, knarkare, hemlösa), så det borde också vara något man reder ut.

Men det roliga är att trots att männen står för en klar majoritet av de hemlösa så finns massor av specialsatsningar på kvinnliga hemlösa,

så det är verkligen ett problem att samhället har en sån oförmåga att satsa på män.

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Män är även i majoritet vad gäller samhällets botten (alkisar, knarkare, hemlösa), så det borde också vara något man reder ut.

Men det roliga är att trots att männen står för en klar majoritet av de hemlösa så finns massor av specialsatsningar på kvinnliga hemlösa,

så det är verkligen ett problem att samhället har en sån oförmåga att satsa på män.

Det beror självklart på att grunden i jämställdhetsdebatten/feminismen går ut på att kvinnor är sämre än män och måste tas hand om medan män som inte är lika duktiga som andra får skylla sig själva. Det är ungefär som kommunism, inte ens en fin tanke.

Mäns systematiska diskriminering sker inte bara på nationell nivå, som många tycks tro här, utan det förekommer överallt. Se denna länk till exempel, där män utan familj tvingas stå under ensamstående/alla kvinnor i biståndsutdelning i form av föda. Det handlar alltså om Haiti-katastrofen.

Att vi dessutom låter sådana här människor löpa fritt på våra gator är över mitt förstånd. Dessa "aktivister" är inte bara ett falsk hot mot tryggheten, utan ett reellt hot mot mitt folk, det svenska folket. Hon yttrar sig, för att ta ett exempel, så här:

PS. Jag tänker aldrig föda en vit man, så det så. Man vill ju inte utsätta andra tjejer för samma obehag i framtiden eller begränsa deras sexliv.

Som svar på detta kan jag ju ge Joanna ett tips att hon gärna får lämna landet och flytta ned till de goda svarta männen i Afrika. Där behandlas minsann kvinnan som något gudomligt, det är i alla fall vad jag har hört.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mäns systematiska diskriminering sker inte bara på nationell nivå, som många tycks tro här, utan det förekommer överallt. Se denna länk till exempel, där män utan familj tvingas stå under ensamstående/alla kvinnor i biståndsutdelning i form av föda. Det handlar alltså om Haiti-katastrofen.

Att vi dessutom låter sådana här människor löpa fritt på våra gator är över mitt förstånd. Dessa "aktivister" är inte bara ett falsk hot mot tryggheten, utan ett reellt hot mot mitt folk, det svenska folket. Hon yttrar sig, för att ta ett exempel, så här:

Som svar på detta kan jag ju ge Joanna ett tips att hon gärna får lämna landet och flytta ned till de goda svarta männen i Afrika. Där behandlas minsann kvinnan som något gudomligt, det är i alla fall vad jag har hört.

Tänkte precis nämna det där med Haiti. Trodde ju att Titanic-sexismen var över, tydligen inte.

Haha, ja det hon säger tyder ju bara på extremt manshat. Om man tittar på Newsmill finns massa liknande artiklar från extremfeminister som jämför alla män med den där pedofil-polisen.

Konstiga är dock att dom får detta utrymme att öppet uttrycka sitt hat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte precis nämna det där med Haiti. Trodde ju att Titanic-sexismen var över, tydligen inte.

Ja, det trodde jag med. Vi drog förövrigt samma parallell i sammanhanget.

Haha, ja det hon säger tyder ju bara på extremt manshat. Om man tittar på Newsmill finns massa liknande artiklar från extremfeminister som jämför alla män med den där pedofil-polisen.

Konstiga är dock att dom får detta utrymme att öppet uttrycka sitt hat?

Ja, det är väldigt tråkigt och upprörande. Att det sker på Newsmill har jag förvisso ingenting emot, då det är en slags nyhetsblogg som endast existerar på internet. När det slängs (oförtjänt, skall tilläggas) skit på mig och mitt folk i massmediala tidskrifter tycker jag däremot att det är att gå över gränsen.

Internet är ett fritt medium där det är frivilligt att välja sina nyhetsbesök medan exempelvis en massmedial tidning som Svenska Dagbladet, enligt min uppfattning, ska kräva en viss kvalitet i sina ledarsidor/debattartiklar. Om vi tillåter radikaliserade feminister att yttra sig i dessa ser jag faktiskt ingen anledning att inte fullblodsnazister eller svartmakt-anhängare skall få säga sin åsikt i dessa medier. Frågan är om det är så vi vill ha det i lättåtkomna medier?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är väldigt tråkigt och upprörande. Att det sker på Newsmill har jag förvisso ingenting emot, då det är en slags nyhetsblogg som endast existerar på internet. När det slängs (oförtjänt, skall tilläggas) skit på mig och mitt folk i massmediala tidskrifter tycker jag däremot att det är att gå över gränsen.

Internet är ett fritt medium där det är frivilligt att välja sina nyhetsbesök medan exempelvis en massmedial tidning som Svenska Dagbladet, enligt min uppfattning, ska kräva en viss kvalitet i sina ledarsidor/debattartiklar. Om vi tillåter radikaliserade feminister att yttra sig i dessa ser jag faktiskt ingen anledning att inte fullblodsnazister eller svartmakt-anhängare skall få säga sin åsikt i dessa medier. Frågan är om det är så vi vill ha det i lättåtkomna medier?

Nu är jag långt ifrån Sverigedemokrat, men det är lite underligt att Aftonbladet inte publicerar

Sverigedemokraternas debattartiklar samtidigt som dom publicerar rena hattexter emot män.

Fast, förväntar man sig logik utav Aftonbladet? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...