Jump to content

Jämställdhet


Corleone
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 218
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hahaha, vafan då för? Om man ska gå på fördomar känns ju en bög som en förträfflig hyresgäst.

Jag håller med. Efter ha sett Spin City har jag alltid velat ha en rumspolare som Carter, faktiskt, haha. (Jag vet att en serie knappast speglar det verkliga livet, men ändå.)

Edit: isch.. förlåt för att jag går helt utanför diskussionens syfte. Lite rolig trivia bara. :wub:

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, vafan då för? Om man ska gå på fördomar känns ju en bög som en förträfflig hyresgäst.

Kanske du tycker, men jag skulle känna mig oerhört obekväm. ;)

Observera att det var uthyrning av ett RUM vi pratade om. Det är alltså någon man ska ha i sin närhet. Om det gäller uthyrning av hela lägenheten i andra hand så skiter jag i om han sätter på kvinnor, män eller åsnor.

Karl-Gunnar är en person med vidrig värderingar, det har vi fått bevis på flera gånger tidigare.

Jag tycker att du överdriver, men jag respekterar din åsikt i hopp om att du ska respektera mina.

Redigerad av Karl-Gunnar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Karl-Gunnar är en person med vidrig värderingar, det har vi fått bevis på flera gånger tidigare.

Soo.. Är det för att han inte delar dina åsikter? Eller bara allmänt? För att alla som inte delar dina åsikter, verkar ju i din mening vara idioter.

I'm just sayin'.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Soo.. Är det för att han inte delar dina åsikter? Eller bara allmänt? För att alla som inte delar dina åsikter, verkar ju i din mening vara idioter.

I'm just sayin'.

Inte allmänt, jag känner ju inte karln, men när det kommer till jämställdhet, kvinnosyn, synen på köttkonsumtion och andra liknande frågor så är han uppenbarligen en idiot:

Jag anser att kvinnor ska ta hand om disk, tvätt, städning, matlagning.

Jag var nog lite berusad när jag skrev det där. ;)

Jag vill iallafall klargöra min åsikt för alla som kanske fått en felaktig uppfattning om mig:

Jag tycker inte att kvinnor ska vara någon sorts slavar, men kvinnor och män är olika och bör därför ha olika ansvarsområden. T.ex så tar jag hand om bilen och såna typiskt manliga saker, medan min sambo tar mest hand om hushållet. (Därmed inte sagt att jag vägrar ställa bort tallriken efter mig.) Och det är så det ska vara enligt mig, det blir bara fel om man ska försöka uppnå någon sorts "jämlikhet" genom att män ska hjälpa till att tvätta osv, sånt som jag anser att män inte är särskilt bra på.

Själv skulle jag aldrig hyra ut ett rum till en bög till exempel.

@dibel: Vem är du att prata om människoförakt? Du är ju för fan nazist.

@Tweak: Jag tycker iofs R2D2 har ganska vidriga politiska åsikter också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@dibel: Vem är du att prata om människoförakt? Du är ju för fan nazist.

Ja, och "nazister" kan ju aldrig ha rätt i sakfrågor, utan är endast av ondo och skall behandlas som undermänniskor som det helst ska utföras en slutgiltig lösning på?

Jag tycker att det tyder på ett visst människoförakt att inte respektera andra människors åsikter i frågor som denna, dessutom när åsikten i fråga är en relativt utbredd sådan. Speciellt om dig, som ofta reflekterar så mycket och är en väldigt uppskattad skribent på forumet, kan man tycka att du bör stå i ledet med toleransens fana högt i topp och pedagogiskt förklara vad du anser är fel med åsikten. Givetvis är det ju inget brottsligt att kalla någons åsikt för vidrig eller dylikt, men vadan detta hat inom dig att du är tvungen att spä ut sådana kommentarer?

Detta berör det som skrivits och citerats i tråden och ingenting om köttkonsumtion eller andra liknande frågor, då jag inte läst vederbörandes åsikter i dessa.

Jag håller med dig Tweak, The Dude är en god debattör när han har viljan även om ad hominem abusive-stilen förekommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, och "nazister" kan ju aldrig ha rätt i sakfrågor, utan är endast av ondo och skall behandlas som undermänniskor som det helst ska utföras en slutgiltig lösning på?

Jag tycker att det tyder på ett visst människoförakt att inte respektera andra människors åsikter i frågor som denna, dessutom när åsikten i fråga är en relativt utbredd sådan. Speciellt om dig, som ofta reflekterar så mycket och är en väldigt uppskattad skribent på forumet, kan man tycka att du bör stå i ledet med toleransens fana högt i topp och pedagogiskt förklara vad du anser är fel med åsikten. Givetvis är det ju inget brottsligt att kalla någons åsikt för vidrig eller dylikt, men vadan detta hat inom dig att du är tvungen att spä ut sådana kommentarer?

Detta berör det som skrivits och citerats i tråden och ingenting om köttkonsumtion eller andra liknande frågor, då jag inte läst vederbörandes åsikter i dessa.

Jag håller med dig Tweak, The Dude är en god debattör när han har viljan även om ad hominem abusive-stilen förekommer.

Nu låter det kanske som jag sitter på en allt för hög häst, men i likhet med alla seriösa debattörer och ledarskribenter tar jag inte diskussioner med nazister. Dagens Nyheter skulle aldrig få för sig att släppa in en nazist på debatt-sidan eftersom det är en nivå man inte vill sjunka till, nazistens argument bygger på lögner och hat, och inte politiska åsikter som är värda att diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, och "nazister" kan ju aldrig ha rätt i sakfrågor, utan är endast av ondo och skall behandlas som undermänniskor som det helst ska utföras en slutgiltig lösning på?

Jag tycker att det tyder på ett visst människoförakt att inte respektera andra människors åsikter i frågor som denna, dessutom när åsikten i fråga är en relativt utbredd sådan. Speciellt om dig, som ofta reflekterar så mycket och är en väldigt uppskattad skribent på forumet, kan man tycka att du bör stå i ledet med toleransens fana högt i topp och pedagogiskt förklara vad du anser är fel med åsikten. Givetvis är det ju inget brottsligt att kalla någons åsikt för vidrig eller dylikt, men vadan detta hat inom dig att du är tvungen att spä ut sådana kommentarer?

Detta berör det som skrivits och citerats i tråden och ingenting om köttkonsumtion eller andra liknande frågor, då jag inte läst vederbörandes åsikter i dessa.

Jag håller med dig Tweak, The Dude är en god debattör när han har viljan även om ad hominem abusive-stilen förekommer.

En ideologi som inte stödjer demokratin förtjänar den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kan förstå er båda i er syn på saken, men nu handlade det inte om min åsikt i övrigt (även om er guilt by association-teknik må ha en viss befogad grund att stå på så anser jag den vara inkorrekt). Nej, detta var en attack mot Karl-Gunnar där Tweak ställde en bra motfråga till honom, varav du, The Dude, var tvungen att indikera att majoriteten av Karl-Gunnars värderingar är vidriga (=värda att bespotta?) och det är det jag ställer mig emot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude: Jag ser inte vad som är fel med att jag anser att kvinnor ska städa och tvätta? Det är ju jag som får ta hand om bilarna och hemmet, ja, allt annat faktiskt. Ska jag börja hjälpa till med "kvinno-sakerna" också, då är det ju för tusan jag som gör allt! Det är inte jämlikhet.

Nä, jämlikhet är när mannen gör sitt och kvinnan sitt. Min sambo, och blivande fru, förstår och håller med mig till fullo vad gäller detta, och missförstå mig inte - Jag älskar henne och jag anser inte att kvinnor är mindre värda än män om det är vad du, The Dude, fått för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude: Jag ser inte vad som är fel med att jag anser att kvinnor ska städa och tvätta? Det är ju jag som får ta hand om bilarna och hemmet, ja, allt annat faktiskt. Ska jag börja hjälpa till med "kvinno-sakerna" också, då är det ju för tusan jag som gör allt! Det är inte jämlikhet.

Nä, jämlikhet är när mannen gör sitt och kvinnan sitt.

Så länge "sitt" är något som kvinnan eller mannen inte känner sig tvingad till, men du verkar tycka att det är kvinnans naturliga plats att vara i köket, och mannens under bilen med en skiftnyckel i handen. Om kvinnan vill mecka med bilen, skulle inte hon få göra det då lika mycket som mannen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge "sitt" är något som kvinnan eller mannen inte känner sig tvingad till, men du verkar tycka att det är kvinnans naturliga plats att vara i köket, och mannens under bilen med en skiftnyckel i handen. Om kvinnan vill mecka med bilen, skulle inte hon få göra det då lika mycket som mannen?

Det är väl upp till varje hushåll att bestämma, men jag tycker att man borde göra det man är bäst på. På så sätt blir det mest effektivt, och i Karl-Gunnars fall verkar det som om han själv är bättre på att mecka med bilar är hans sambo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl upp till varje hushåll att bestämma, men jag tycker att man borde göra det man är bäst på. På så sätt blir det mest effektivt, och i Karl-Gunnars fall verkar det som om han själv är bättre på att mecka med bilar är hans sambo.

Precis, å andra sidan talade han om kvinnor i plural som om att alla kvinnor ska bete sig på så vis. Däremot, som en kvinna i newsmillartikeln jag länkade till förut beskriver, ska ju inte de kvinnor som väljer att glida ifrån sin feminina plikt få möjlighet att trycka ned dem som väljer att använda sig av de traditionella könsrollerna och kalla dem för tvivelaktiga förolämpningar. Vi har ju sett denna tendens här på sajten, för att ta ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl upp till varje hushåll att bestämma, men jag tycker att man borde göra det man är bäst på. På så sätt blir det mest effektivt, och i Karl-Gunnars fall verkar det som om han själv är bättre på att mecka med bilar är hans sambo.

Exakt. Så är det i 9 hushåll av 10. Och så finns det faktiskt personer som säger att vi inte har ett jämställt förhållande och grundar det på att vi har den uppgiftsfördelningen vi har. :)

*stavfel

Redigerad av Karl-Gunnar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...