Jump to content

Jämställdhet


Corleone
 Share

Recommended Posts

Mer eller mindre.

http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10421134

Läser man det som skrivits i Sverige om partnermisshandel hittar man faktiskt inte en enda undersökning som ens tar upp omfattningen av mansmisshandeln eller på ett seriöst sätt försöker mäta kvoten mellan mans- och kvinnomisshandel. Däremot finns det åtskilliga utländska studier över hur omfattande mansmisshandleln är i jämförelse med det omvända. Vad dessa undersökningar samstämmigt visar är att kvinnor misshandlar lika mycket som män i förhållanden - om inte mer.

Sen är det också så att det är mycket mer pinsamt för en man att anmäla att han blivit misshandlad av än kvinna...

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 218
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10421134

Läser man det som skrivits i Sverige om partnermisshandel hittar man faktiskt inte en enda undersökning som ens tar upp omfattningen av mansmisshandeln eller på ett seriöst sätt försöker mäta kvoten mellan mans- och kvinnomisshandel. Däremot finns det åtskilliga utländska studier över hur omfattande mansmisshandleln är i jämförelse med det omvända. Vad dessa undersökningar samstämmigt visar är att kvinnor misshandlar lika mycket som män i förhållanden - om inte mer.

Sen är det också så att det är mycket mer pinsamt för en man att anmäla att han blivit misshandlad av än kvinna...

"Det finns inga studier som visar att solen roterar runt jorden men däremot finns det studier som pekar på att det är tvärtom.. därför kan du inte veta att solen inte roterar runt jorden."

:D

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mer eller mindre.

:D

Så du tycker t.ex inte det är diskriminering mot män att gynna kvinnor i svensk lagstiftning?

Eller att mammorna vinner 95% av alla vårdnadstvister?

Kvinnor misshandlar också inom relationer. Visserligen blir skadorna inte lika stora då kvinnor är fysiskt svagare,

men varje år dödas hur som helst 16 kvinnor och 4 män av sin partner.

Läs den här: http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafrag...-ignoreras.html

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att resultatet blir ett företagsklimat där allt handlar om siffror; vinst, låter bra i mina och alla investerares öron. Men för att företagen ska få ännu större vinst krävs det att man tänker på människor, individen. Kriser är en naturlig del av vår ekonomi, förr eller senare kommer en kris och så är det bara. Dessa kriser är alltid kortsiktiga. Långsiktigt har vi tillväxt.

Njaa kriser måste inte vara så stora som dom är idag, i princip alla länder i världen har FIAT-valutor som genom lagtiftning tvingas användas av alla, vilket gör att även om man trycker pengar eller på något annat sätt fixar fram överdriven inflation kan inte folk byta till en som är mer stabil.

Våra banksystem idag bygger i princip på att pengar skapas när dom lånas ut vilket gör att när folk lånar snabbare än tillväxten får vi kriser. När lånar folk över tillväxten? T.ex. när Bill Clinton sätter in en regulation som tvingas banker att ha en viss mängd låginkomsttagare bland sina kunder ("alla måste ju ha rätten till ett hus"), trots att bankerna själva hade kunnat räkna ut att det finns ingen chans att dom lånen kommer betalas tillbaka. 200 000 nya bankregulationer under Bush gör ju inte saken bättre ens om 1% av dessa är lika dumma som Clinton-förslaget.

För att gå on topic, staten får gärna strikt 50/50-kvotera alla sina poster men snälla håll tassarna borta från folks egna företag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att kvinnor inte ska ha någonting att gnälla om. De ska bara ha och ha, och aldrig ge någonting åt oss män. De ska fan vara glada för det lilla de får, och sluta feminista omkring.

Kvinnor och män är inte helt lika, och bör därför inte behandlas lika.

Hah, fan vad skön du är :mf_doof:

edit: Jag kände att tråden kan behöva lättas upp lite.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pappa nekas vårdbidrag trots delad vardnad

– Det finns en automatisering som missgynnar framförallt papppor. Man kan bara bli folkbokförd på en adress och när det gäller barn till skilda föräldrar blir det i de allra flesta fall hos mamman, säger Sonya Aho, pressekreterare hos Diskrimineringsombudsmannen (DO).

Försäkringskassan tillämpar en lagregel som i praktiken gör pappor till andrahandsföräldrar. Det är inte förenligt med ett jämställt samhälle, säger diskrimineringsombudsmannen Katri Linna i ett pressmeddelande.

Vad säger P-C om detta? Är det fortfarande så att män inte kan bli diskriminerade?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Tycker du det här är en jämställdhetsfråga?

Känner du dig diskriminerad nu när du inte får kissa på båda toaletterna när du åker med All Nippon?

Japp.

Funderade faktist att flyga med dem, men nu kanske jag flyger med BA istället. Dock stör det mig personligen inte mycket då ANA inte direkt är något flygbolag jag flyger med eftersom deras hub är i Japan. Hade det varit BA eller SAS hade jag däremot skickat klagomål.

Det handlar inte om det drabbar mig eller inte, det är mer av en principsak. Skulle du helt strunta i om t.ex. Taxibolag i Umeå skulle ta dubbla priset för kvinnor endast för att du inte är drabbad?

Dock är jag inte helt förvånad över detta då det redan finns Women-Only tågvagnar i Japan.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tycker du att det är diskriminerande?

Saker är inte per definition ojämställda för man gör skillnad på kön, toaletter är väl ett väldigt bra exempel på detta.

Det hade inte varit diskriminerande om den andra toaletten (antar att det bara finns 2 per "avdelning") varit men-only. Men att bara skapa en women-only och sedan ha den andra för båda gör så att kvinnor får 2, män får 1. Märk väl att man från början hade 2-2 W/M men att det reducerades till 2-1 W/M.

Sedan är det antagligen också en manlig majoritet som flyger (t.ex. alla japanska affärsmän; majoriteten är män) och det gör det hela ännu värre.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade inte varit diskriminerande om den andra toaletten (antar att det bara finns 2 per "avdelning") varit men-only. Men att bara skapa en women-only och sedan ha den andra för båda gör så att kvinnor får 2, män får 1. Märk väl att man från början hade 2-2 W/M men att det reducerades till 2-1 W/M.

Sedan är det antagligen också en manlig majoritet som flyger (t.ex. alla japanska affärsmän; majoriteten är män) och det gör det hela ännu värre.

Det är fortfarande bara tramsigt att kalla detta en jämställdhetsfråga. Börja räkna på toalett-ration på flygplan... kom igen, hur desperat är du att att hitta diskriminering mot män?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Sverige får tjejer i genomsnitt högre betyg. Inga åtgärder görs trots att

det finns saker som pekar på att killar får lägre betyg för samma resultat.

Detta har t.o.m skolverket själva rapporterat om. MEN! Nu är det så här att på

en skola i Växjö så får pojkarna högre betyg. Och då jävlar ska det åtgärdas!

Rektorn fick nämligen 80 000 kr för att förbättra flickornas betyg.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/pojkarna-p...281774977%29.gm

Den vanliga dubbelmoralen alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp.

Funderade faktist att flyga med dem, men nu kanske jag flyger med BA istället. Dock stör det mig personligen inte mycket då ANA inte direkt är något flygbolag jag flyger med eftersom deras hub är i Japan. Hade det varit BA eller SAS hade jag däremot skickat klagomål.

Det handlar inte om det drabbar mig eller inte, det är mer av en principsak. Skulle du helt strunta i om t.ex. Taxibolag i Umeå skulle ta dubbla priset för kvinnor endast för att du inte är drabbad?

Dock är jag inte helt förvånad över detta då det redan finns Women-Only tågvagnar i Japan.

Så det finns inte något positivt i att kvinnor slipper sitta i kiss på flygtoan och bli antastade på tågen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...