Jump to content

Jämställdhet


Corleone
 Share

Recommended Posts

Jag är för jämställdhet, men feminism torkar jag mig där bak med. Hur orkar man klaga på att reklam är sexistisk och massa annat strunt? Är väl bara för att ruggugglorna kollar på en snygg model och sedan ser sig själv som underlägsen.

Tja, den mesta reklam som riktar sig till kvinnor bygger upp ett orealistiskt ideal för hur de ska vara - dvs smala, stora bröst, glada, med mera. Man ska gärna vara photoshoppad också! Du kan ju gissa hur detta påverkar tonårstjejer, som från dag ett blir tvångsmatade med detta.

Babyz_1059321_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 218
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag håller med om mycket han säger men det roligaste med klippet är hur chockad den där pk-tjejen blir! Haha! :)

"Feminism är för mig Schyman och extrema vänsterfanatisker" - en vanföreställning från hans sida, som intervjuaren påpekade så säger sig väldigt många ickeextrema politiker sig också att vara feminister.

"Det är bara gå ut på stan och se hur världen funkar, så ser man att det är skillnad mellan män och kvinnor" - Ja, i samhället ser man att det är löneskillnader, att män alltid tar för sig mycket mer, är mer framstående inom forskning, blir kända i större utsträckning även i "typiska kvinnosysslor", t.ex. matlagning. osv osv osv. Och det är ju detta man som feminist vill ändra på!

Fast en poäng han har är att många sociologer och folk som har utbildat sig inom detta oftast bara diskuterar sin fråga med likatänkande och blir "cementerade" i sina åsikter. Det håller jag med om.

Jag lyssnade heller inte hela klippet först men baserar mina åsikter om Pablo på andra intervjuer också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, den mesta reklam som riktar sig till kvinnor bygger upp ett orealistiskt ideal för hur de ska vara - dvs smala, stora bröst, glada, med mera. Man ska gärna vara photoshoppad också! Du kan ju gissa hur detta påverkar tonårstjejer, som från dag ett blir tvångsmatade med detta.

Babyz_1059321_0.jpg

Låter ju som någonting taget från feminist propaganda, tror inte ett dugg på att dom blir så extremt påverkade av att se bilder på fräscha kvinnor lite här och var.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är för jämställdhet, men feminism torkar jag mig där bak med. Hur orkar man klaga på att reklam är sexistisk och massa annat strunt? Är väl bara för att ruggugglorna kollar på en snygg model och sedan ser sig själv som underlägsen. Jag tror också att om det går längre så kommer det bli tvärtom, att det är kvinnorna som får 'förtur' överallt på chefspositioner och vid jobbansökningar för annars skulle feministerna gå till attack. :)

Låter ju som någonting taget från feminist propaganda, tror inte ett dugg på att dom blir så extremt påverkade av att se bilder på fräscha kvinnor lite här och var.

Nej, det blir de ju inte. Ska säga det till en av mina bästa tjejkompisar som har ätstörningar och spyr upp maten hon ätit flera gånger i veckan. Fyfan för såna som du.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjaaa, inte vet jag någon kanske kallade henne 'fetto' i skolan, vilket fick henne att psyka till.

Troligt. Aja, vill inte diskutera henne med dig något mer, det gör mig ledsen att någon är så okänslig och puckad när det handlar om någon jag bryr mig om.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mäns högre lön bero på att dom enligt statistik från SCB arbetar 35% längre per dygn?

Enligt SCB har kvinnor i dagsläget, i medelvärde, 90% av männens lön. Hur ska man tolka det?

När man mäter löneskillnader känns det ju som att det är lite av en förutsättning att man mäter för samma jobb och samma arbetstimmar..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad mellan killars och tjejers hjärnor:

http://www.psychologytoday.com/articles/in....xml&page=2

Fortfarande: skillander mellan individer är mycket större vilket gör att könsliga skillnader spelar så stor roll. Framförallt är det uppväxt som spelar roll, så beroende på den kan en individ vara hur som helst oberoende av kön.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
Varför är det alltid så att man talar om när kvinnor blir missgynnade när man talar jämnställdhet? Det finns massor med tillfällen få män blir diskriminerade, men det tas aldrig upp; särskilt inte när man talar jämnställdhet.

För att vi män är manipulativa monster med enbart sex på hjärnan, vi bryr oss inte om att vi blir diskriminerade. Om det finns fitta i luften, så bryr vi oss inte.

...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det alltid så att man talar om när kvinnor blir missgynnade när man talar jämnställdhet? Det finns massor med tillfällen få män blir diskriminerade, men det tas aldrig upp; särskilt inte när man talar jämnställdhet.

Det är klart det inte är lika vanligt, men det tas visst upp. Du har inte sett, eller bara väljer att ignorera (mitt spider sense säger att det är någon slags act of unfairness mot feminister, typ) debatterna om t ex hur jämställdheten missgynnar män vid vårdnad av barn vid skilsmässa, misshandel i förhållande, eller att män oftast inte spenderar lika mycket tid på barnledighet som kvinnor. Det finns massor av debattartiklar att gotta sig i - sök, och du skall finna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart det inte är lika vanligt, men det tas visst upp. Du har inte sett, eller bara väljer att ignorera (mitt spider sense säger att det är någon slags act of unfairness mot feminister, typ) debatterna om t ex hur jämställdheten missgynnar män vid vårdnad av barn vid skilsmässa, misshandel i förhållande, eller att män oftast inte spenderar lika mycket tid på barnledighet som kvinnor. Det finns massor av debattartiklar att gotta sig i - sök, och du skall finna.

Om jag söker kommer jag finna dessa ariklar.

En artikel om en kvinna som blir diskriminerad blir enkelt en förstasidesnyhet.

En artikel om en man som blir diskriminerad blir enkelt en liten notis i slutet av nyhetsdelen.

Jag har inte valt att ignorera dessa artiklar, men jag ställer mig frågande till varför de inte tas på samma allvar som artiklar om kvinnlig jämnställdhet. Jag förespråkar lika rättigheter för båda könen, därför är det ej någon vinst för mig att välja att belysa detta som kritik mot feminism.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det alltid så att man talar om när kvinnor blir missgynnade när man talar jämnställdhet? Det finns massor med tillfällen få män blir diskriminerade, men det tas aldrig upp; särskilt inte när man talar jämnställdhet.

Det beror självfallet på att vi sedan barndomen har fått detta intryckt i skallen av diverse vänsterextrema falanger som har fått ett oproportionerligt stort medialt utrymme i massmedier. Det är samma vänstermänniskor som delar in folk i underklasser och utsatta grupper, de har även agerat emot folkviljan genom att indoktrinera de nya generationerna i Den stora lögnen. Förövrigt tycker jag inte att det är intressant att även män blir diskriminerade, till exempel i vårdnadstvister, då kvinnor allt som oftast är mycket bättre att handskas med barn.

Leve jämställdheten, död uppå Den stora lögnen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag söker kommer jag finna dessa ariklar.

En artikel om en kvinna som blir diskriminerad blir enkelt en förstasidesnyhet.

En artikel om en man som blir diskriminerad blir enkelt en liten notis i slutet av nyhetsdelen.

Jag har inte valt att ignorera dessa artiklar, men jag ställer mig frågande till varför de inte tas på samma allvar som artiklar om kvinnlig jämnställdhet. Jag förespråkar lika rättigheter för båda könen, därför är det ej någon vinst för mig att välja att belysa detta som kritik mot feminism.

På senare tid har folk vågat sig ut och påpeka att även män har orättvisor.

Förhoppningsvis kommer det växa exponentionellt så att vi tillslut får en jämställd jämställdhetsdebatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det alltid så att man talar om när kvinnor blir missgynnade när man talar jämnställdhet? Det finns massor med tillfällen få män blir diskriminerade, men det tas aldrig upp; särskilt inte när man talar jämnställdhet.

Vi har ju redan diskuterat det i den här tråden: http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=48583

Edit: Hoho, klar majoritet har röstat på att män är mer diskriminerende än kvinnor. Det och att SD leder i valtrådsomröstningen får ju en att undra vad det är för idioter som drar sig till GTAsajten...

Viss statistisk felmarginal får förvisso dras för trollande i frågor som dessa.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...