Jump to content

Jämställdhet


Corleone
 Share

Recommended Posts

Till följd av att feminism tycks vara ogillat av många, samt att rasistiska utspel bland unga hörs allt oftare, ställer jag nu dessa frågor, för att försöka väcka debatt och diskussion kring ämnet, vilket jag tycker finner sig nyttigt:

Vad är jämställdhet? Är jämställdhet viktigt? Vad händer om jämställdhet inte finns? Är feminism någonting som gynnar jämställdheten, eller är det tvärtom - att den stjälper? Kan man tvinga fram jämställdhet ur samhället, eller stör det människors frihet allt för mycket?

Till viss del definierar jag jämställdhet vid begreppet normlöshet - det finns inga principer utsatta av samhället gällande vilken kultur, religion eller dylikt en människa borde hänge sig. Exempelvis accepteras all sexualitet människor emellan i ett land med äkta jämställdhet (pedofiliska handlingar och våldtäkter uträknade). Vad som uttrycker sig manligt respektive kvinnligt är enbart biologiska företeelser under ett sådant lands flagga. Man behandlar alltså ingen människa efter vilket kön - eller ras heller för den delen - en människa har/tillhör, då jämställdhet härskar. Jobb - för att bara ge ett exempel - ska lönas efter meriter, och ingenting annat. Och om du har en uns folkvett blandat i ditt blod, så begriper du att dina testiklar inte är någon merit!

Är ett samhälle jämställt befinner det sig i total demokrati, vilket, av mig ansett i alla fall, är det mest nödvändiga för att en stat ska fungera ordentligt.

Det finns mer att gott att säga om jämställdhet och lika värde, men jag låter er ta ton en stund nu.

Så, hur ställer ni er i frågor som dessa? Är rasism berättigat? Eller? Va? Va? Va?

---

(Jag ursäktar om jag på något sätt uttryckte mig grumligt)

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 218
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Till följd av att feminism tycks vara ogillat av många, samt att rasistiska utspel bland unga hörs allt oftare, ställer jag nu dessa frågor, för att försöka väcka debatt och diskussion kring ämnet, vilket jag tycker finner sig nyttigt:

Vad är jämställdhet? Är jämställdhet viktigt? Vad händer om jämställdhet inte finns? Är feminism någonting som gynnar jämställdheten, eller är det tvärtom – att den stjälper? Kan man tvinga fram jämställdhet ur samhället, eller stör det människors frihet allt för mycket?

Till viss del definierar jag jämställdhet vid begreppet ”normlöshet” -det finns inga principer utsatta av samhället gällande vilken kultur, religion eller dylikt en människa borde hänge sig. Exempelvis accepteras all sexualitet människor emellan i ett land med äkta jämställdhet (pedofiliska handlingar och våldtäkter uträknade). Vad som uttrycker sig manligt respektive kvinnligt är enbart biologiska företeelser under ett sådant lands flagga. Man behandlar alltså ingen människa efter vilket kön - eller ras heller för den delen - en människa har/tillhör, då jämställdhet härskar. Jobb - för att bara ge ett exempel - ska lönas efter meriter, och ingenting annat.

Är ett samhälle jämställt befinner det sig i total demokrati, vilket, av mig ansett i alla fall, är det mest nödvändiga för att en stat ska fungera ordentligt.

Det finns mer att gott att säga om jämställdhet och lika värde, men jag låter er ta ton en stund nu.

Så, hur ställer ni er i frågor som dessa? Är rasism berättigat? Eller? Va? Va? Va?

---

(Jag ursäktar om jag på något sätt uttryckte mig grumligt)

Jag måste ta bussen nu, så jag fattar mig kort om en liten del av ämnet:

Ett parti som väljer att kalla säger för feminism kan inte skapa jämnstäldhet mellan könen. Det är en stor och fin paradox! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jämställdhet är då alla behandlas lika, både på gott och ont.

Feminism är dock en fördjävlig ideologi. Man hela tiden försöker ge kvinnor privilegier, och skiter i att ge dom mer ansvar. Nåt parti var det som ville sätta en minimispärr på hur stor andel av VD:erna som skulle vara kvinnor. Däremot fanns där ingen minimigräns för männen. Sen är det så att kvinnor nästan alltid har förtur till omvårdnad av barn. Och dessutom finns ingen kvinnlig värnplikt. F! har kommit på roliga idiotidéer som mansskatt, där alla män ska betala skatt för att någon tiondels procent brukar utöva våldtäkter.

Jag förstår dock inte hela den här idén med att man ska ta bort vad som är manligt och kvinligt... Jag skulle inte vilja bo i ett land där kvinnor går runt klädda som män.

Jag tycker INTE att man bör framtvinga jämställdhet med lagar. Man ska ändra på attityder, man ska lära ut jämställdhet till barn från dagisåldern.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jämställdhet är då alla behandlas lika, både på gott och ont.

Feminism är dock en fördjävlig ideologi. Man hela tiden försöker ge kvinnor privilegier, och skiter i att ge dom mer ansvar. Nåt parti var det som ville sätta en minimispärr på hur stor andel av VD:erna som skulle vara kvinnor. Däremot fanns där ingen minimigräns för männen. Sen är det så att kvinnor nästan alltid har förtur till omvårdnad av barn. Och dessutom finns ingen kvinnlig värnplikt. F! har kommit på roliga idiotidéer som mansskatt, där alla män ska betala skatt för att någon tiondels procent brukar utöva våldtäkter.

Jag förstår dock inte hela den här idén med att man ska ta bort vad som är manligt och kvinligt... Jag skulle inte vilja bo i ett land där kvinnor går runt klädda som män.

Jag tycker INTE att man bör framtvinga jämställdhet med lagar. Man ska ändra på attityder, man ska lära ut jämställdhet till barn från dagisåldern.

QFT, Feminismen idag har gått mer från att jämna ut klyftorna mellan män och kvinnor till att sätta kvinnor i först hand.

Jag är för ett jämställt samhälle, och skulle kalla mig "feminist av den gamla skolan". =P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

F! har kommit på roliga idiotidéer som mansskatt, där alla män ska betala skatt för att någon tiondels procent brukar utöva våldtäkter.

Bara med det citatet så kan man idiotförklara deras parti. Inte för att det skulle behövas, med tanke på alla idiotiska framträdanden de gjort i media tidigare. De enda som stödjer detta parti är dom själva, blåsta kvinnor som inte vet något alls om någonting överhuvudtaget och manshatare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det nämndes i den här tråden och jag måste bara påpeka att "Män är djur" är inget citat som kommer från FI, det var bara Ireen von Wachenfeldt (tämligen störd, ja) som refererade från en feministisk tidsskrift, det är inte partiets åsikt. En missuppfattning skapad av tidningsrubriker.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara med det citatet så kan man idiotförklara deras parti. Inte för att det skulle behövas, med tanke på alla idiotiska framträdanden de gjort i media tidigare. De enda som stödjer detta parti är dom själva, blåsta kvinnor som inte vet något alls om någonting överhuvudtaget och manshatare.

Var det inte massa skit om att män inte skulle få gå i tunnelbanan efter kl 23:00 också? Hörde det nånstans

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan lika gärna bara skita i dom, så jävla löjliga, man har ju lust att bara gråta när dom kommer med ett uttalande.

Det skulle vara lättare att diskutera om du kom med något konkret istället för att bara sprida massa dynga.

Hur som helst är det lite konstigt med enfrågepartier och min röst skulle inte hamna på detta. Självklart stödjer jag den feministiska rörelsen men att rösta på F! eller Piratpartiet för den delen är lika med att rösta på moderaterna! (Min röst skulle ju annars hamna på vänsterblocket (tyvärr får jag inte rösta över huvud taget, född några månader för sent))

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara lättare att diskutera om du kom med något konkret istället för att bara sprida massa dynga.

Hur som helst är det lite konstigt med enfrågepartier och min röst skulle inte hamna på detta. Självklart stödjer jag den feministiska rörelsen men att rösta på F! eller Piratpartiet för den delen är lika med att rösta på moderaterna! (Min röst skulle ju annars hamna på vänsterblocket (tyvärr får jag inte rösta över huvud taget, född några månader för sent))

Det är en jäkla tur att du inte får rösta. Bidra till ett sämre samhälle är inte att föredra, enligt mig.

Tycker att du är feg som jämför F! och Piratpartiet med moderaterna. Du ser moderaterna som het hot i och med att du VET att de kommer vinna detta val och drar därför massa sjuka och vrickade paraleller. Tvi!

Det är alltså frittfram att kalla sin polistiska syn för kommunism?

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara lättare att diskutera om du kom med något konkret istället för att bara sprida massa dynga.

Hur som helst är det lite konstigt med enfrågepartier och min röst skulle inte hamna på detta. Självklart stödjer jag den feministiska rörelsen men att rösta på F! eller Piratpartiet för den delen är lika med att rösta på moderaterna! (Min röst skulle ju annars hamna på vänsterblocket (tyvärr får jag inte rösta över huvud taget, född några månader för sent))

Både F! och Piratpartiet är VÄNSTER. Jag kan inte se någon likhet mellan dom partierna och Moderaterna, förutom att du ogillar allesammans.

*Edit*

Förhoppningsvis vinner högerblocket valet. Jag kan i alla fall säga att min släkt har tröttnat på vänsterregeringen. Till och med de som inte brukar rösta i min släkt ska rösta höger i år. Morsan, mormor och moster. Och så är jag förstagångsväljare.

Jag är trött på att behöva leva i ett land där det finns nonsensskatter och idiotiska lagförslag kommer vartenda vecka.

Bostadsskatten ska BORT, och så ska regeringen inte tvinga fram några fler bubblor (IT-bubblan orsakades av regeringen och inte av företagen själva. Programmerarna kunde ha fortsatt bli dubbelt så många varje år i tio år till, och fortfarande kunde de ha glidit runt i Porschar, men NEEEEJ, antalet personer i överklassen får INTE öka för då blir de statligt anställda ledsna).

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en jäkla tur att du inte får rösta. Bidra till ett sämre samhälle är inte att föredra, enligt mig.

Tycker att du är feg som jämför F! och Piratpartiet med moderaterna. Du ser moderaterna som het hot i och med att du VET att de kommer vinna detta val och drar därför massa sjuka och vrickade paraleller. Tvi!

Det är alltså frittfram att kalla sin polistiska syn för kommunism?

Eftersom vänsterblocket står för mina åsikter vill jag att de vinner valet (är det så lustigt?), om jag skulle rösta på Piratpartiet så förlorar vänsterblocket en röst till högerblockets fördel, ganska simpel logik och jag förstår inte varför du går till angrepp mot mig. Det samma gäller ju dig om du skulle rösta på Piratpartiet så skulle det vara fördel för vänsterblocket. Såvitt jag vet så jämförde jag inte F! och PP med moderaterna på något sätt och jag förstår verkligen inte varför du blandar in kommunism i bilden.

Jag tror inte att högerblocket kommer vinna valet, det känns snarare som det är du som är pressad.

---

Darkjak: jag har som sagt inte påstått att det är någon likhet, läs mitt inlägg igen. Sedan att F! och Piratpartiet är vänster är också nåt som du har inbillat dig. De partierna driver inga andra frågor än just piratkopiering och feminism och tillhör därmed varken höger eller vänster.

---

Ska sova, svarar på vidare bullshit imorgon.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom vänsterblocket står för mina åsikter vill jag att de vinner valet (är det så lustigt?), om jag skulle rösta på Piratpartiet så förlorar vänsterblocket en röst till högerblockets fördel, ganska simpel logik och jag förstår inte varför du går till angrepp mot mig. Det samma gäller ju dig om du skulle rösta på Piratpartiet så skulle det vara fördel för vänsterblocket. Såvitt jag vet så jämförde jag inte F! och PP med moderaterna på något sätt och jag förstår verkligen inte varför du blandar in kommunism i bilden.

Jag tror inte att högerblocket kommer vinna valet, det känns snarare som det är du som är pressad.

---

Darkjak: jag har som sagt inte påstått att det är någon likhet, läs mitt inlägg igen. Sedan att F! och Piratpartiet är vänster är också nåt som du har inbillat dig. De partierna driver inga andra frågor än just piratkopiering och feminism och tillhör därmed varken höger eller vänster.

---

Ska sova, svarar på vidare bullshit imorgon.

"Självklart stödjer jag den feministiska rörelsen men att rösta på F! eller Piratpartiet för den delen är lika med att rösta på moderaterna!" För att citera dig.

Det är inte sant och jag förstår inte hur du kommer fram till det. Jag missförstod även dig vilket jag ber om ursäkt för. Tolkade det i all hast som om att du jämförde F! och piratpartiet med ett seriöst parti som moderaterna. Varken F! eller PiratPartiet har en ideologi och ett tänk som skulle kunna styra landet. Däremot skulle Piratpartiet vara bra i riksdagen för att kunna påverka all denna piratnojja!

Givetvis är jag pressad, jag är moderat. Vill att ett vettigt parti ska vinna valet. Vi får se din kommentar efter valet, ska bli skoj. :unsure: Det vore yttest konstigt om sossar och moderater inte var pressade nu när valet förmodligen kommer att bli 49 51 eller likande.

Edit;

The doodle, jak er snel hest.. Låt oss inte gå av trådens ämne, det är inte första gången det händer. Vi lämnar valet och återgår till jämställdhet.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Självklart stödjer jag den feministiska rörelsen men att rösta på F! eller Piratpartiet för den delen är lika med att rösta på moderaterna!" För att citera dig.

Edit;

The doodle, jak er snel hest.. Låt oss inte gå av trådens ämne, det är inte första gången det händer. Vi lämnar valet och återgår till jämställdhet.

Nej jag vill svara på det där också. När du tog det där citatet låter det onekligen som jag jämförde men jag har föklarat inte mindre än två gånger hur jag menar.

Vad vi vet är att antingen kommer högerblocket eller vänsterblocket att vinna. Jag stödjer vänsterblocket och det är dom jag röstar på. Piratpartiet tillhör ingen ideologi och kommer förmodligen inte komma in i rikstagen. Om jag skulle rösta PP skulle det förvisso vara positivt för piratrörelsen, vilket jag gillar, men det är fortfarande Moderaterna som tjänar på det i slutänden eftersom jag egentligen är en vänsterörstare. På samma sätt tjänar sossarna på om du skulle rösta på PP istället för Moderaterna. Därav mitt citat, förstår du fortfarande inte hur jag tänker?

Jag inte säker på att sossarna kommer vinna men jag tror det, jag ser snarare framemot din kommentar om det nu skulle ske. För jag är till skillnad från dig inte 100% övertygad. Låt oss skapa en tråd om valet när det börjar dra ihop sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag vill svara på det där också. När du tog det där citatet låter det onekligen som jag jämförde men jag har föklarat inte mindre än två gånger hur jag menar.

Vad vi vet är att antingen kommer högerblocket eller vänsterblocket att vinna. Jag stödjer vänsterblocket och det är dom jag röstar på. Piratpartiet tillhör ingen ideologi och kommer förmodligen inte komma in i rikstagen. Om jag skulle rösta PP skulle det förvisso vara positivt för piratrörelsen, vilket jag gillar, men det är fortfarande Moderaterna som tjänar på det i slutänden eftersom jag egentligen är en vänsterörstare. På samma sätt tjänar sossarna på om du skulle rösta på PP istället för Moderaterna. Därav mitt citat, förstår du fortfarande inte hur jag tänker?

Jag inte säker på att sossarna kommer vinna men jag tror det, jag ser snarare framemot din kommentar om det nu skulle ske. För jag är till skillnad från dig inte 100% övertygad. Låt oss skapa en tråd om valet när det börjar dra ihop sig.

Jag är med på ditt tänk nu.

Btw, jag är säker för att jag vill att moderaterna ska vinna. Jag är också säker på att moderaterna håller deras vallöften om de vinner i och med att de vill göra bra ifrån sig. Jag vet också att sossarna inte håller sina, maktmissbruk är inget jag föredrar.

Men det jag ville komma fram till är att jag faktiskt inte är så säker som jag är på den punkten, jag är orolig över att sossarna fakstiskt ska vinna. Det är delade känslor.

Jag är med på att starta en "valtråd" när det kommer till kritan. Ser fram emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...