Jump to content

Hur har din musiksmak ändrats genom åren?


P-C
 Share

Recommended Posts

Jo, tänkte att vi kanske skulle lätta våra hjärtan och berätta om vilka musikstilar/artister vi förut har diggat men inte längre KAN digga. Ni hajjar, va?

Well, för mig har det vandrat runt som bara fan.

13 år: Hiphop (bra hiphop dock) :)

14 år: Funk (Bar-Kays, James Brown, Ofantlion)

15 år: Metal (Rammstein, Metallica..) och Techno (Bassatack etc.)

16 år: Indierock och britrock (Laakso, Arctic Monkeys, Hard-Fi, Kaiser Chiefs ..)

Ganska interessant bana. Beskriver nog mitt sinneslag ganska mycket. I rammstein-eran så var jag ganska depressiv och tjafs men nu är jag fan .. lycklig och det uttrycks ju med lite gladare musik.

Hur är det för er?

FEL FORUM MOD FLYTTA!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 133
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Började gilla Kiss när jag var 6 år... Vad dom på småstjärnorna typ fast bara på lekis för våra föräldrar :P

Sen sluta ja väll lyssna på dom efter 2 år kanske... sen har ja knappt lyssnat på musik efter de upp till 6an... då ja började lyssna lite smått på Murderdolls.. Sen Cradle Of Filth, sen Iron Maiden, sen ökade det på med en massa andra band :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

~11-14 år: Hiphop. Eminem, Dr Dre.. bluh åt det nu.

Sen så kom Clawfinger in i bilden, min musiksmak började gradvis ändras, In Flames kom rätt tidigt, likaså Annihilator. Jag var fast på Clawfinger ett bra tag, orkade inte skaffa något nytt eller hur det låg till. Slipknot kom där nånstans också. Gradvis har jag börjat lyssna på "hårdare" musik och nu finns det inte mycket till spärr, lyssnar t ex på ett brutal death/black metal-band. In Flames slutade jag helt lyssna på för kanske 6-7 månader sen.

15-16 år: Thrash, post-thrash, death, speed, folk. Sen av någon anledning började jag lyssna på horrorcore (Bloodshot, ICP, Dark Lotus, Stitch Mouth, Temple Rain bla). Passar inte riktigt in med all metal jag har, men jag tycker ju att det är bra.

Metalmusiken kommer jag nog aldrig svika.

Colan K: Offspring, tungt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. Band som R.E.M och U2 har hängt med sen man lärde sig gå i stort sätt pga föräldrar med bra smak. I mina yngre dagar var jag mest förtjust i svensk musik, på svenska, kommer inte ihåg några speciella band. Under mitten av det juva 90-talet var det mkt Eurodance som var just i tiden då. Sen gick det över till Metallica, Nirvana i de tidiga tonnåren och även en kort period då hip-hop var överkomligt, men det vände ganska snabbt igen...

Smaken för Dance/Trance har alltid funnits i bakgrunden vad jag än lyssnat på, i början av 2000-talet bräddade jag min musiksmak en hel del! blev visserligen mkt mer dance/trance än förut men även allt ifrån svensk vispop till britpop till rock och metall. och det är där jag ligger fortfarande. Nu på senaste har vuxit ifrån Dance och Trance en hel del känner jag och britpopen och annan alternativ rock och liknande har blossat upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja

9: Rix FM

10: Rix FM, Fann The Beatles genom min mellanstadie lärare. Han spelade upp "Help" för hela vår klass en gång och fastnade genast för Beatles.

11: Slutade lyssna på Rix FM och en prövoperiod inleddes. Fortsatte med The Beatles, lyssnade lite Manowar, Metallica, Thin Lizzy och en massa andra band som jag inte kommer ihåg. Har för mig att min lilla snutt med rap började här men den varade inte särskilt länge.

12: Princip samma sak som 11:åring. Lyssnade på Techno, Trance, Rap, Rock, Pop, Hårdrock etc.

13: Rappen dog ut, likaså technot och trancet. Kvar stod Rocken och Popen.

14: Rock och Pop. Gick bakåt i tiden och fastnade för 50 och 60 tals rocken, som (Fortfarande The Beatles) Jimi Hendrix, The Who, Cream, Canned Heat, Chuck Berry, Little Richard. Även 70-tals rocken kom in lite grann.

15: Samma som 14:åring fast bluesen har kommit in lite mer nu genom Pandora (sidan som jag inte tyckt nå vidare om).

Reggae har jag också lyssnat på genom åren, men in så mycket och aldrig gått så vidare djupt in i den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssnade på Markoolio då jag var runt åtta bast. I övrigt lyssnade jag i princip inte på någon musik alls förrän jag var tolv och började lyssna på Thåström (eller ja, i början var det väl bara Ebba Grön, men men).

Nu har jag faktiskt lessnat rejält på Thåström, har ju hört de flesta av låtarna en massa gånger. Nu för tiden lyssnar jag på lite allt möjligt, men Bob Dylan och diverse sköna låtar som Max Romeo & The Upsetters - I Chase the Devil och Eire Og - Go On Home British Soldiers är det jag helst lyssnar på. :)

Redigerad av CurunirOfValinor
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dexy's, Clash, mycket reggae, The Prodigy, bl.a. präglade min uppväxt (blandat med en hel del skit, typ Kriss Kross, I won't deny it), för att gå över till hiphop (inom parentes, rätt bra hiphop, emellanåt: ATCQ, Crown City Rockers, Del The Funkée Homosapien, Pigeon John etc.), för att sedan övergå i ett kortfarigt funkträsk med - för det mesta - Prince, och hans funkgrejor (Black Album var min drog, och Sign 'O The Times min bibel), för att sen flörta med dixiejazz och traditionell be-bop, leka lite med Bowie och allmäna böggrejor med MBV och electronicascenen som ett sidospår, för att sedan bli en komplett musikälskare, nu mest inne på avant-gardistisk hetsjazz, bögig prettopop, electronica och electro, konstrock och lite godbitar från ett tidigare liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...