Jump to content

~* Hi-Fi *~


The Dude
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...

Äntligen har jag fått en tillfredsställande hörlurs-setup, om än relativt budget. Köpte en Pro-Ject Head Box mk II idag!

macbook-pro_1152375_0.jpg -> 503_m_1152375_1.jpg -> XHA305-100_1152375_2.jpg -> project_headbox2_1152375_3.jpg ->

Det låter bra vill jag lova!

Steely Dan är förövrigt en snubbe som gör riktigt intressant "finlyssningsmusik". Fantastiskt bra mixat & mastrat och många detaljer att lyssna på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag har bestämt mig för att fullända ett ljudsystem med Pro-Jects boxkoncept. Äger som som jag skrev i förra posten både USB Boxen och Head Box II.

Ska köpa en Pro-Ject Debut II-skivspelare från en polare inom kort, och ska med det även inskaffa RIAA-steget Phono Box II. Det riktigt dyra blir ju Stereo-Boxen men det är ju vad som kommer fullända den, + ett par hifi-högtalare då...

600348_1161938_0.jpg

http://box-designs.com/main.php?prod=desig...es&lang=en#

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 months later...

Yo!

Har haft ett antal hemmabiosystem av olika slag och just nu har jag som reserv fått ett Sony-kit i 5.1 med ganska små högtalare. Eftersom jag gärna använder mina större högtalare för musik undrar jag om jag kan använda dem som surround.

Alla små högtalare som ingår i kittet är på 3 Ohm, medan de två surroundhögtalare jag har (används just nu som stereohögtalare i en kompaktstereo) är på 8 ohm. Skadar man något om man byter lite grann som man vill mellan olika högtalare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Jag har bestämt mig för att fullända ett ljudsystem med Pro-Jects boxkoncept. Äger som som jag skrev i förra posten både USB Boxen och Head Box II.

Ska köpa en Pro-Ject Debut II-skivspelare från en polare inom kort, och ska med det även inskaffa RIAA-steget Phono Box II. Det riktigt dyra blir ju Stereo-Boxen men det är ju vad som kommer fullända den, + ett par hifi-högtalare då...

600348_1161938_0.jpg

http://box-designs.com/main.php?prod=desig...es&lang=en#

Det där blev aldrig av och tur är väl det för jag hade inte varit nöjd med Project-prylarna idag tror jag.

Nu har jag igen såhär några år senare, övertygat mig själv om ett köp av stereo. Det lutar mycket åt Rotel RA-12 tillsammans med Sonus Faber Toy. Ska bara gå och provlyssna dessa innan jag bestämmer mig.

Sonus Faber Toy är små stereohögtalare med mycket stort ljud. Tror de passar perfekt i medelstort lägenhetsrum. 6000 kr.

DSC00488_1239907_1.jpg

Och Rotel som är välkända för sin ljudkvalitet har just släppt RA-12 till vad som verkar vara mycket prisvärda 7000 kr. Den har en välgjord integrerad DAC vilket gör att jag kan mata den optiskt från datorn utan något flaskhalsande mellansteg såsom datorns ljudkort eller Pro-Ject DAC:en jag har.

ra12_blk_1239907_2.jpg

Någon däremot?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle investera i schysst ljud skulle jag satsa på bra örsnäckor. Kan inte riktigt tänka mig att någonsin behöva ett bra system hemma när man bor i lägenhet och sådär.

Jag har resonerat så tidigare eftersom man får mer ljud för pengarna med lurar, men det är faktiskt en annan känsla (och bättre enligt mig) med välljudande stereohögtalare. Sen är ju musik något som väldigt ofta är på när man är tillsammans med folk, och då är man väl inte så glad för ett par lurar.

Grejen med Toy är att de är små och inte menade att maxa volymen på så att väggarna skakar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär! Cyklade till Ljudmakarn på Drottninggatan och satt i deras lilla lyssningsrum en bra stund. Det tar lite tid innan man hör bra ljud, men efter hand gick det upp för mig. Det blev RA-12:an och ett par Toy.

De spelar nu i mitt rum med stor elegans. Placeringen som jag har det nu med högtalarna på skrivbordet är väl inte den bästa men det får duga så länge. Sen har jag 200 speltimmar kvar innan de låter som de ska (enligt Mr. Ljudmakare).

Roooligt!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Det där blev aldrig av och tur är väl det för jag hade inte varit nöjd med Project-prylarna idag tror jag.

Nu har jag igen såhär några år senare, övertygat mig själv om ett köp av stereo. Det lutar mycket åt Rotel RA-12 tillsammans med Sonus Faber Toy. Ska bara gå och provlyssna dessa innan jag bestämmer mig.

Sonus Faber Toy är små stereohögtalare med mycket stort ljud. Tror de passar perfekt i medelstort lägenhetsrum. 6000 kr.

DSC00488_1239907_1.jpg

Och Rotel som är välkända för sin ljudkvalitet har just släppt RA-12 till vad som verkar vara mycket prisvärda 7000 kr. Den har en välgjord integrerad DAC vilket gör att jag kan mata den optiskt från datorn utan något flaskhalsande mellansteg såsom datorns ljudkort eller Pro-Ject DAC:en jag har.

ra12_blk_1239907_2.jpg

Någon däremot?

Och nu är de sista pusselbiten på plats: subben. Det blev en begagnad Velodyne SPL-800R. Har länge gått och velat kring detta men nu är det gjort och det låter toppen! Synd bara att den måste hållas igen rejält för att inte störa grannar.

velodyne_splr_1247521_2.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Började ju producera elektronisk musik för några månader och har nu kommit fram till att mina högtalare och hörlurar inte fungerar så bra att mixa musiken med. Högtalarna överdriver kicken och basen och hörlurarna är bara kassa.

Tänkte att det var billigare med studiohörlurar än monitorer och sitter och glor här: http://www.4sound.se...spx?id=11008001

Men jag har ingen aning om vad jag ska gå med. Jag vill ha något som funkar samtidigt som jag inte känner behovet av att investera flera tusen... Någon som har några rekommendationer?

Edit: Det blev ett par Shure SRH440 efter rekommendation ifrån försäljaren :)

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För ungefär ett halvår sedan så testade jag ett par hörlurar på Grafit här i Övik som jag blev helt kär i. Jag visste bara att dom var gjorda av Bose då, och när jag hittade dom på hyllan (Bose QC15) så låg prislappen på 3600 kronor. Jag gick därifrån ganska snabbt, men varje jäkla gång som jag gått förbi den butiken så har jag gått in och provlyssnat dom igen. Dom är helt efterblivet bekväma och precis vad jag gillar, jag har inte kunnat glömma dom!

Först nu fick jag för mig att jag måste ha dom, så jag letade runt och hittade dom på elgigantens hemsida för 2600, och där fanns och en 15i-modell som är blåa och limited edition. Problemet var att dom inte gick att köpa över internet, utan bara på dom få butiker som hade dom på lager. Självklart var ingen av dessa var inom rimligt avstånd till Örnsköldsvik och självklart, envis som jag är, så skulle jag ha limited edition om det fanns limited edition.

Det hela resulterade i att jag ringde en kompis som pluggar i Luleå, varvid han fick leta reda på en bil att låna (butiken låg långt från honom) och fara för att köpa dom åt mig. Nu är dom äntligen faktiskt köpta och klara, jag måste bara få honom att posta ner dom. Jag är så jäkla pepp, jag är less på in ear-lurar!

Bose_QC15B_noise_cancelling_headphones_1250673_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För ungefär ett halvår sedan så testade jag ett par hörlurar på Grafit här i Övik som jag blev helt kär i. Jag visste bara att dom var gjorda av Bose då, och när jag hittade dom på hyllan (Bose QC15) så låg prislappen på 3600 kronor. Jag gick därifrån ganska snabbt, men varje jäkla gång som jag gått förbi den butiken så har jag gått in och provlyssnat dom igen. Dom är helt efterblivet bekväma och precis vad jag gillar, jag har inte kunnat glömma dom!

Först nu fick jag för mig att jag måste ha dom, så jag letade runt och hittade dom på elgigantens hemsida för 2600, och där fanns och en 15i-modell som är blåa och limited edition. Problemet var att dom inte gick att köpa över internet, utan bara på dom få butiker som hade dom på lager. Självklart var ingen av dessa var inom rimligt avstånd till Örnsköldsvik och självklart, envis som jag är, så skulle jag ha limited edition om det fanns limited edition.

Det hela resulterade i att jag ringde en kompis som pluggar i Luleå, varvid han fick leta reda på en bil att låna (butiken låg långt från honom) och fara för att köpa dom åt mig. Nu är dom äntligen faktiskt köpta och klara, jag måste bara få honom att posta ner dom. Jag är så jäkla pepp, jag är less på in ear-lurar!

Jag är fullt medveten om känslan att bli kär i en viss produkt, och vill inte vara en party pooper här, men innan du bryter förpackningen känner jag att du bör du veta att ¾ av priset motiveras av två anledningar; det är Bose, och att lurarna har en av marknadens bästa "Active Noise Control". Om man bortser från ANC:n verkar den allmänna uppfattningen vara att ljudet motsvarar ett par för 6-7-800 kr. Observera även att lurarna inte fungerar utan batteri och att ANC inte går att stänga av.

Så länge ANC:n inte är den främsta anledningen till ditt köp och att de inte har komfort du aldrig tror kan överträffas, så finns det betydligt billigare lurar vars ljudbild inte ens spelar i samma division som Bose-lurarna. :)

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fullt medveten om känslan att bli kär i en viss produkt, och vill inte vara en party pooper här, men innan du bryter förpackningen känner jag att du bör du veta att ¾ av priset motiveras av två anledningar; det är Bose, och att lurarna har en av marknadens bästa "Active Noise Control". Om man bortser från ANC:n verkar den allmänna uppfattningen vara att ljudet motsvarar ett par för 6-7-800 kr. Observera även att lurarna inte fungerar utan batteri och att ANC inte går att stänga av.

Så länge ANC:n inte är den främsta anledningen till ditt köp och att de inte har komfort du aldrig tror kan överträffas, så finns det betydligt billigare lurar vars ljudbild inte ens spelar i samma division som Bose-lurarna. :)

Som sagt, jag har funderat i ett halvår. Jag har gjort mina eftersökningar och är säker på mitt val av flera anledningar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter fortfarande med ett Logitech Z-5500 system och ljudet är fortfarande överlägset när det kommer till högtalare i samma prisklass som dom kostade förr.

Skaffade dom 2005 tror jag, och dom spelar som om dom vore nya. mf_doof_1186830_0.gif

Enda negativa kan vara att basen är lite för djup ibland.

Z5500 är ju, om man vill ha ett kit som boostar och överdriver såväl diskant som bas, ett fantastiskt ljudsystem... det bästa är ju just subbens enorma omfång och kommersiella sound för sagda peng.

Mitt system fick väldigt ofta under gymnasietiden följa med på fester och agera musikens mittpunkt varför de inte höll längre än fem år (lödningarna i subbens kontrollkort hade erroderat till följd av överansträngning och började därför glappa mer och mer tills allt man hörde var ett surr).

Idag har jag efterföljaren till Z5500, Z906, som på sätt och vis känns som en bantad version... det är fortfarande ett riktigt grymt ljudsystem om man inte är intresserad av få en reell ljudåtergivning (man bör tillexempel inte mixa med dem) men baslådanr mindre och kontrollenheten känns mindre påkostad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Finns det någon här som har koll på turntables? Typ Numark Mixtrack Pro II-serien och liknande?

Koll skulle jag inte vilja påstå, men jag var rätt nära på att köpa för kanske ett halvår sedan och det var just Numar Mixtrack Pro II jag tittade på mest. Tydligen väldigt prisvärt och bra all around, då i alla fall.

Kollade även en del på Traktor Kontrol S2 som också ska vara hyfsat, fast det beror ju på vilken programvara du tänkt köra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...