Jump to content

~* Hi-Fi *~


The Dude
 Share

Recommended Posts

Som du säkert märker behöver du ha mycket högre volym till de stora lurarna vilket drar med ström så nej, din batteritid kommer inte att bli lika lång.

Maila tillverkaren om sladdfrågan, tror ingen här äger en "Sumajin SmartWrap".

Actually, så gjorde min granne sånna och sålde, som UF-företag. Helt värdelösa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Actually, så gjorde min granne sånna och sålde, som UF-företag. Helt värdelösa.

Att linda sladden med ett svart hårband is the shit. Det gör jag med mina SR-80.

@Kebab: Grejen är att det blir mindre oxid på kontakten, och oxid är dåligt. Sen menar vissa att det enda rätta är kablar helt i guld för tusentals kronor och såklart kontakten också, medan andra mest tycker att det är bull.

Guld är snyggare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Jag var på Stockholms High End-mässa på Sheraton Hotel idag och lyssnade på extremt jävla bra grejer. Jag fick en fribiljett av en polare men han blev sjuk så jag strosade runt där själv i några timmar bland massa dreglande 45-åriga ljudnördar. Riktigt najs.

Hade inte kameran med mig men knäppte ett par mobilbilder iaf:

1-2_1086558_0.jpg

2-2_1086558_1.jpg

3-2_1086558_2.jpg

4-2_1086558_3.jpg

Anläggningen på den sista bilden var väldigt speciell. Jag vet inte hur det funkade men den hade sensorer lite överallt i rummet, och hela golvet och alla väggar var täckta med vitt tyg. Jag tror att grejen är att det ska låta lika bra överallt och att den anpassar ljudet efter rummets form.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på Stockholms High End-mässa på Sheraton Hotel idag och lyssnade på extremt jävla bra grejer. Jag fick en fribiljett av en polare men han blev sjuk så jag strosade runt där själv i några timmar bland massa dreglande 45-åriga ljudnördar. Riktigt najs.

Hade inte kameran med mig men knäppte ett par mobilbilder iaf:

[Massa bilder här]

Anläggningen på den sista bilden var väldigt speciell. Jag vet inte hur det funkade men den hade sensorer lite överallt i rummet, och hela golvet och alla väggar var täckta med vitt tyg. Jag tror att grejen är att det ska låta lika bra överallt och att den anpassar ljudet efter rummets form.

Whoa, hur mycket kostar de där ljudbestarna? Lär inte vara några kaffepengar direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Whoa, hur mycket kostar de där ljudbestarna? Lär inte vara några kaffepengar direkt.

Jag har faktiskt ingen aning men det är så sjuka summor att det inte ens är intressant att spekulera i. På såna här mässor kommer liksom creme de la creme inom högtalartillverkning och visar upp sina riktiga värstingprodukter. Det finns anläggningar där bara kablaget kostar en halv miljon...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt ingen aning men det är så sjuka summor att det inte ens är intressant att spekulera i. På såna här mässor kommer liksom creme de la creme inom högtalartillverkning och visar upp sina riktiga värstingprodukter. Det finns anläggningar där bara kablaget kostar en halv miljon...

Sweet, det är något att satsa på alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är en D/A-omvandlare för något? :D

I'm glad you asked =D

D/A-omvandlare, aka DAC, aka digital->analog signalomvandlare aka externt ljudkort. Istället för att använda datorns sunkiga inbygda ljudkort så kopplar man in DAC:en en USB-port och kopplar den sen till en förstärkare.

Stor skillnad blev det också, riktigt nöjd med köpet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I'm glad you asked =D

D/A-omvandlare, aka DAC, aka digital->analog signalomvandlare aka externt ljudkort. Istället för att använda datorns sunkiga inbygda ljudkort så kopplar man in DAC:en en USB-port och kopplar den sen till en förstärkare.

Stor skillnad blev det också, riktigt nöjd med köpet!

Åååh. Låter som något för mig med andra ord.

Vad kostar det?

Dum fråga egentligen. jag har ju fungerande internet.. men men.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åååh. Låter som något för mig med andra ord.

Vad kostar det?

Dum fråga egentligen. jag har ju fungerande internet.. men men.

Jag köpte den för 1190:- på ljudmakarn i Stockholm. Rekommenderar den affären väldigt mycket. Bra priser, trevlig personal och ett schyst litet rum där man kan sitta själv och prova hörslursförstärkare och lurar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte den för 1190:- på ljudmakarn i Stockholm. Rekommenderar den affären väldigt mycket. Bra priser, trevlig personal och ett schyst litet rum där man kan sitta själv och prova hörslursförstärkare och lurar.

Sounds good. Ska letas upp nästa gång jag tar mig till stockholm vilket borde bli ganska snart. Suget börjar bli stort!

tack för infon

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Funderar på att köpa AKG K240STUDIO hörlurar.

Frekvensområdet är 15Hz – 25kHz, impedans 55 ohm m.m.

Är dem bra? Är dem basiga?

Kan inte riktigt bestämma mig, dem finns iallafall på blocket för 600kr vilket är ett lovande pris enligt mig. Men tydligen så behöver jag en hörlursförstärkare om jag ska använda den till min mp3-spelare? Wtf is that all about? Jag tänker inte betala ännu mer. Det lutar sig åt AKG K530...

AKG K530

SENNHEISER HD205

AKG K518DJ

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Funderar på att köpa AKG K240STUDIO hörlurar.

Frekvensområdet är 15Hz – 25kHz, impedans 55 ohm m.m.

Är dem bra? Är dem basiga?

Kan inte riktigt bestämma mig, dem finns iallafall på blocket för 600kr vilket är ett lovande pris enligt mig. Men tydligen så behöver jag en hörlursförstärkare om jag ska använda den till min mp3-spelare? Wtf is that all about? Jag tänker inte betala ännu mer. Det lutar sig åt AKG K530...

AKG K530

SENNHEISER HD205

AKG K518DJ

Det tror jag är ett bra köp! De har fått bra recensioner och är sjukt snygga imo. Om du däremot söker mycket bas så tror jag du är lite fel ute eftersom studiolurar/referenslurar eftersträvar så korrekt återgivning som möjligt och inte (överdrivet) fet bas.

Det låter förmodligen bra även utan hörlursstärkare till mp3-spelaren, även om det blir mycket bättre med men det är ju inget man kan gå och släpa runt på direkt. Om du använder dem till datorn är nog en stärkare bra att att ha emellan fast det behöver ju inte vara en hörlurssärkare.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag är ett bra köp! De har fått bra recensioner och är sjukt snygga imo. Om du däremot söker mycket bas så tror jag du är lite fel ute eftersom studiolurar/referenslurar eftersträvar så korrekt återgivning som möjligt och inte (överdrivet) fet bas.

Det låter förmodligen bra även utan hörlursstärkare till mp3-spelaren, även om det blir mycket bättre med men det är ju inget man kan gå och släpa runt på direkt. Om du använder dem till datorn är nog en stärkare bra att att ha emellan fast det behöver ju inte vara en hörlurssärkare.

Hmm :D Jag vill gärna ha ett par hörlurar som är lika basiga som Koss Porta Pro och som liggar på ~500 kr! (Och nej, jag vill inte ha Koss Porta Pro).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm :D Jag vill gärna ha ett par hörlurar som är lika basiga som Koss Porta Pro och som liggar på ~500 kr! (Och nej, jag vill inte ha Koss Porta Pro).

AKG-lurarna lär var 1000x bättre än Koss Porta Pro, jag tycker de lurarna har ganska illaljudande bas även om det är mycket av den.

Köp AKG!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Upgrades!

Har fått låna ett egenbygge av min kusin som är en riktig stereonörd. Man blir förvånad hur de där lådorna med bara ett element kan prestera så bra både på höga och låga frekvenser. De är inget om man önskar väldigt hög volym och dånande bas men jag bor i lägenhet och har dessa i sovrummet så det är perfekt. Återigen ett riktigt lyft!

upg2_1122014_0.jpg

upg1_1122014_1.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...