Jump to content

~* Hi-Fi *~


The Dude
 Share

Recommended Posts

Är det någon som har tips på "hifi-musik" då? Jag gillar att lyssna på Diana Krall, Bo Kaspers Orkester, Pink Floyd, Rage Against The Machine med mera när man ska finlyssna.

Stacs of Stamina, Phoenix skiva Alphabetical (nördigt bra ljud), My Bloody Valentine. Det är väl sådär "klar" musik i lager som gör sig bäst i bra ljudsystem!

Själv har jag ett par Sennheiser HD 200.

HD-200-big_871871_0.jpg

De funkar jättebra. Fast sladden är sjukt lång och sjukt dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

R2D2: Är det en funktion man måste installera? Jag tog nämligen bara de nödvändigaste drivrutineran eftersom detta inte är den datorn jag ska ha kortet på i slutänden (min riktiga dator "gick sönder" i morse)

okka: Okej, jag ska tanka allt utom MBV-skivan för mina öron blöder av deras låtar.

Roxxy: Skoj! Jag har funderat mycket på att köpa det HarmanKardon systemet, vad tycker du om det?

GTApimpfoolife: Prisklass måste du ju ange i så fall! Om din budget är på 2700 så ska du köpa Z-5500, annars vet jag inte. Kolla runt lite på prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förändrar "crystalizern" (vet inte rikitigt vad dom kallar den) ljudet för musik till det bättre eller är det bara lite förhöjd diskant och bas som på alla andra "ljudförbättrare"?

Fixade programvaran så man kunde leka med Crystalizer nu och jag var lite imponerad faktiskt!

Nordic Hardware har testat den: http://www.nordichardware.se/Recensioner/?...p;skrivelse=373

Utrdag:

I grund och botten handlar det om att skala upp allt ljud från dess utgångsformat till 24 bit/96 KHz. Bara en rå uppskalning av bitdjup i sig ger inget extra och därför får X-Fi-chippet jobba hårt för att försöka lista ut hur det ska "återskapa" förlorad dynamik. Detta görs genom att chippet i realtid analyserar ljuden som det matas med och försöker lista ut var i ljudet mer dynamik behövs och hur det i så fall "återskapa" det.

De ljud som Crystalizer är ute efter är ljud med snabba transienter, det vill säga ljud som dyker upp snabbt och "spikar" för att sedan lika snabbt försvinna. Enklaste exemplen är trummor i musik eller pistolskott i ett spel eller en film. Ljud med väl markerade transienter är ofta dem som mest får lida av att befinna sig inom en 16 bits rymd och här siktar Crystalizer på att "återskapa" något av det dynamiska omfång originalljudet hade

---

Phoenix-skivan var MUMS!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har datorn kopplad till en förstärkare och två högtalare, som fungerat fint sen 70-talet. Jag har också en Xbox 360 och TV kopplad till förstärkaren.

Men när datorn är igång och ska spela upp vad som helst i ljudväg kommer det bara ljud ur den högra högtalaren. Och det är bara den högra kanalen som låter också, så musik som spelas i stereo blir inte någon hit. Jag har haft det här problemet ett tag, och det stannar kvar även när jag formaterat om datorn. Så jag tror inte det är mjukvara, och eftersom båda högtalarna fungerar när jag använder TV:n och Xboxen så tror jag inte det är fel på förstärkaren eller högtalarna. Och jag har samma problem när jag använder hörlurar, så det borde ju bero på datorn. Jag är ingen expert men kan det vara så att mitt ljudkort i datorn är fucked up?

Kan tillägga att både vänster- och högerkanal fungerade i början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har tips på "hifi-musik" då? Jag gillar att lyssna på Diana Krall, Bo Kaspers Orkester, Pink Floyd, Rage Against The Machine med mera när man ska finlyssna.

Klassisk musik, har ett helt FLAC-arkiv på datorn.

Har förresten Grado SR-60 med ett M-Audio Delta Audiophile-ljudkort, bra budgetlur men ska införskaffa en dyrare modell snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Roxxy: Skoj! Jag har funderat mycket på att köpa det HarmanKardon systemet, vad tycker du om det

Ljudet är något utav det bästa jag har hört komma från en högtalare.

Subwoofern gör saken ännu bättre. Det finns också 'Touch'' volym kontrollen på högtalarna.

Me like :shifty:

Redigerad av Roxxy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Vilket märke är bättre, Philips eller Sony? Vad ska frekvensomfången ligga på hos ett par sköna hörlurar? Är känsligheten något man ska ta hänsyn till? Är surroundljud något bra att ha i hörlurarna?

Funderar nämligen på att köpa dessa http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE95326

Känslighet: 106 (dB/mW)

Frekvensomfång: 5-30000 Hz

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket märke är bättre, Philips eller Sony? Vad ska frekvensomfången ligga på hos ett par sköna hörlurar? Är känsligheten något man ska ta hänsyn till? Är surroundljud något bra att ha i hörlurarna?

Funderar nämligen på att köpa dessa http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE95326

Känslighet: 106 (dB/mW)

Frekvensomfång: 5-30000 Hz

Frekvensomfånget är ganska irrelevant, precis som alla andra siffror när det gäller hörlurar och högtalare. Läs proffsrecensioner och gå och provlyssna själv, bestäm sen. I mina öron klingar varken Philips eller Sony bra när det kommer till hörlurar, kolla in Sennheiser, AKG, Grado, Koss med flera istället.

Jag har aldrig provat surround men det är inget jag skulle lägga pengar på iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frekvensomfånget är ganska irrelevant, precis som alla andra siffror när det gäller hörlurar och högtalare. Läs proffsrecensioner och gå och provlyssna själv, bestäm sen. I mina öron klingar varken Philips eller Sony bra när det kommer till hörlurar, kolla in Sennheiser, AKG, Grado, Koss med flera istället.

Jag har aldrig provat surround men det är inget jag skulle lägga pengar på iaf.

Är den här värd att köpa då? http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE95443.

Annars finns den här och den här!.

Men det ända som skiljer dem åt är Frekvensomfången. Kvittar det om det är 18-21500 Hz eller 15-28000 Hz? Jag menar, märker örat verkligen någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är den här värd att köpa då? http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE95443.

Annars finns den här och den här!.

Men det ända som skiljer dem åt är Frekvensomfången. Kvittar det om det är 18-21500 Hz eller 15-28000 Hz? Jag menar, märker örat verkligen någon skillnad?

Nej det enda som skiljer dem åt är inte frekvensomfången, lurarna innehåller olika delar och är byggda på olika sätt.

Grado SR-60 för 900kr har samma frekvensomfång som Grado SR-225 för 2500kr, dvs 20-20 000hz. Även de sketnaste 99:-lurarna kan ha det omfånget, det säger inte särskillt mycket.

Jag vet inte om lurarna du postade är bra men kolla runt lite på prisjakt.nu och pricerunner och se vad folk rekomenderar. http://www.pricerunner.se/cl/94/Hoerlurar-...a_5302=H%F6rlur

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...