Jump to content

~* Hi-Fi *~


The Dude
 Share

Recommended Posts

Har vi några hi-fi-nördar här på forumet med schyssta anläggningar/hörlurar eller musiktips på bra inspelningar ect? Även öppet för en del skryt.

Fick just hem ett par AKG K24P som får ersätta mina numera trasiga Porta Pro. Måste säga att dessa lurar låter grymt bra med tanke på sitt pris (299:- på cdon.se)

K24P_683408_0.jpg

Mina finaste lurar, som jag även vet att explosiv_anka besitter är Grado SR-125, köpta tidigare i år.

sr125_683408_1.gif

Men dessa lurar har jag inte på bussen och så utan driver dom med min gamla Pioneer-receiver och datorn, ger inte det klaraste ljudet men det funkar.

Ett annat ljudsystem jag använder är Logitechs 5.1 Z-5500, låter prima.

00102198_683408_2.jpg

Diskutera på!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har vi några hi-fi-nördar här på forumet med schyssta anläggningar/hörlurar eller musiktips på bra inspelningar ect? Även öppet för en del skryt.

Fick just hem ett par AKG K24P som får ersätta mina numera trasiga Porta Pro. Måste säga att dessa lurar låter grymt bra med tanke på sitt pris (299:- på cdon.se)

Mina finaste lurar, som jag även vet att explosiv_anka besitter är Grado SR-125, köpta tidigare i år.

Men dessa lurar har jag inte på bussen och så utan driver dom med min gamla Pioneer-receiver och datorn, ger inte det klaraste ljudet men det funkar.

Ett annat ljudsystem jag använder är Logitechs 5.1 Z-5500, låter prima.

Diskutera på!

Min danske väns far har en sådan 5.1-ljudanläggning.

Jag hatar honom för det!

Jävla THX-skabb som är bättre än mitt :ph34r:

*EDIT*

Dessa använder jag när jag är på bussen och lyssnar på musik. Man hör inget annat än musiken! ;)

(Dessutom brukar jag ha dem när jag spelar trummor. Säger det något om ljudisoleringen? :o )

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt förtjust i mitt headset, eftersom hörlurarna är bass- hörlurar. Koppla dem till USB- uttaget och de vibrerar av basen. Det kan låta som ännu ett onödigt påhitt för att stjäla spänning ur USB- uttaget, men, dang, det är skitskönt.

*L'Editation*

The Dude, jag tror det ska vara en siffra före de två niorna i Tomtefars fall.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste väl jag tipsa om Sennheisers underbara lurar HD-555. Aldrig ångrat mitt köp, även så om priset var högt (895:- om jag inte minns fel). De är snuskigt bekväma och har ett helt underbart ljud. Trots sin storlek så väger de ingenting - 260 gram. Det blir aldrig svettigt runt öronen och de känns aldrig tunga, ibland glömmer jag bort att jag har dem på.

Finns väl två nackdelar som jag ser det, varav en som inte påverkar mig. Det ena är att original så är det 6,3 mm kontakt som går in i en 3,5 mm adapter, så det blir en rätt stor grunka (bild nedanför). Den andra nackdelen som jag ser det är att de låter ganska kasst om man kopplar direkt in i datorn eller MP3-spelare, man borde koppla via högtalare eller förstärkare, svårdrivna med andra ord. Påverkar inte mig för att jag alltid kör via högtalarna :ph34r:

Bild på själva lurarna:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att köpa sådana Z-5500 eller vad dom hette. Eller iaf något liknande.

Nu har jag ett par (iofs THX) helt okej Altec Lansing-högtalare, och Sonys dyraste lurar.

På bussen har jag bara ipod orginal eftersom jag oftast bara har en lur ändå när polarna kommer.

Ner i källaren har pappa en NAD-stärkare och ett par Audio Pro-högtalare. Dom låter skitbra, även om dom kanske var lite väl dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har tips på "hifi-musik" då? Jag gillar att lyssna på Diana Krall, Bo Kaspers Orkester, Pink Floyd, Rage Against The Machine med mera när man ska finlyssna.

R2D2: Z-5500 låter väldigt fint och mäktig bas men enligt en audiofilsnubbe som jag har snackat med är den för långsam för musik, basen alltså. Jag är inte riktigt säker på vad han menar men den lämpar sig iaf ypperligt till filmtittande.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har tips på "hifi-musik" då? Jag gillar att lyssna på Diana Krall, Bo Kaspers Orkester, Pink Floyd, Rage Against The Machine med mera när man ska finlyssna.

Jag vet inte riktigt hur du menar, men både KoRn och Rammstein gör musik med många "lager", eller vad man nu vill kalla det. Inte så väldigt diskant musik, kan man kanske säga. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har tips på "hifi-musik" då? Jag gillar att lyssna på Diana Krall, Bo Kaspers Orkester, Pink Floyd, Rage Against The Machine med mera när man ska finlyssna.

Faithless gör grymt bra Triphop/Dance/Chillout som är väldigt fint producerad.

Lemon Jelly och Groove Armada har också nån sorts Ambient/Chill-musik.

Placebos senaste är fint producerad och himla skön Rock/Indiepop/nånting, om du gillar lite dystrare musik.

Ska du ha nåt tungt så är Roadrunner United-skivan bra gjord, himla bra skiva. Men den är åt metalhållet, så det kanske är för hårt för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...