Jump to content

Neger eller Nigger?


Plaisir
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 108
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Neger är ett okej ord tycker jag. Om jag var neger (eller mörkhyad, wtf) skulle jag tyckt det var okej att bli kallad för det.

Däremot blir jag arg när riktigt respektlösa invandrare (eller vilka som helst, oftast invandrare) kallar en för svenne. Det är rasism tycker jag (och då tycker jag att det är ungefär samma sak som att kalla någon nigger).

I Martin Luther King's tal säger han negro, då måste väl det ändå vara okej att säga neger? (Eftersom hela talet handlar om rasism)

Edit: Wörd with The_go.

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv är invandrare (Kroat) fast jag tog aldrig illa upp när någon kalla mig för svarskalle eller blatte.. det är ju precis det jag är!!!

Fast nu är inte Kroater svarta bara så du vet.

Edit: Hur beskriver ni en "neger"? Ni kan ju inte säga mörkhyad eller svart för det kan man ju vara utan att vara neger.

Redigerad av Crille_
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Hur beskriver ni en "neger"? Ni kan ju inte säga mörkhyad eller svart för det kan man ju vara utan att vara neger.

En neger = en svart människa = nån som har svart/brun hudfärg.

Däremot kan en neger tolkas lite olika. Som jag sa innan så är en neger en svart/brun person, men jag skulle faktiskt personligen kalla Ronaldo för en neger eftersom han inte är vit direkt.

Så här beskriver Lexin vad neger är (skoldatanätet):

Neger negern negrer subst.

person som tillhör en folkgrupp med svart hy

Översättning till engelska/amerikanska:

negro

Så där har ni, neger är egentligen inget annat än en synonym för mörkhyad/svart/brun (i personsammahang). Enligt mig och många andra är neger ett vanligt ord men som på senare tid har misstolkats och används som ord för att trycka ner personer.

Det är ju samma sak som bög ungefär, det har oxå blivit ett skällsord på sistonde och räknas som ganska fult och säga (i alla fall i min skola). Men det är ju ett substantiv och inget skällsord.

;)

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En neger = en svart människa = nån som har svart/brun hudfärg.

Jaha så du menar att en indier eller en zigenare (en mörkhyad sådan) är neger?

Du tror alltså att alla mörkhyade personer är negrer.

Neger är menat åt den negroida rasen som härstammar från Afrika och jag skulle beskriva dom med stora läppar och krulligt hår osv. Så bara för att man är mörkhyad är man INTE neger.

Och ordet nigger är ett ord som de vita slavhandlarna använde i Amerika förr när de menade sina slavar. T.ex en Syd afrikan vill inte bli kallad för nigger. För det kallade man dom som blev impoterade till Amerika.

Redigerad av Crille_
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Neger är ett okej ord tycker jag. Om jag var neger (eller mörkhyad, wtf) skulle jag tyckt det var okej att bli kallad för det.

Däremot blir jag arg när riktigt respektlösa invandrare (eller vilka som helst, oftast invandrare) kallar en för svenne. Det är rasism tycker jag (och då tycker jag att det är ungefär samma sak som att kalla någon nigger).

I Martin Luther King's tal säger han negro, då måste väl det ändå vara okej att säga neger? (Eftersom hela talet handlar om rasism)

Edit: Wörd with The_go.

Haha, Varför i hela helvete ska man kalla en mörkyad svart(dv.s neger) för då? Dom andvänder ju inte precis det latinska(eller wtf det är) ordet för vit och kallar oss det. Varför kalla dom något överhuvudtaget?

Redigerad av T-Ryder
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Crille_: Vart i texten som du quote:ade står det att jag uppfattar en neger som en mörkhyad person?!

Och sedan behöver inte en neger vara från Afrika, även om de kommer där ifrån. Jag menar, en neger kan ju vara vitryss och vara lika svart som en afrikan. Men visst, en neger är inte bara svart utan har även en platt näsa och stora läppar, det håller jag med dig om.

@T-Ryder: Jag menar inte att man ska kalla en svart person för något speciellt. Men eftersom frågan löd om det är okej eller inte att kalla en svart person för neger och det tycker jag. Det är lite svårt att förklara och man undrar ju varför inte de vita har något smeknamn om alla svarta har det. Varför ska man kalla en svart för neger, ja du, du frågar nog fel person då jag inte har kommit på det direkt.

Neger är som sagt ett ord från negro som betyder svart på bl.a. spanska. Niggah = Nigger är slang för neger och används lika mycket det, även om det 'låter' fulare. Jag satt på T-banan här om dagen och så råkade en neger knuffa till en annan neger och då sa han: 'Sorry niggah, are you cool?'.

Och förlåt, jag såg mörkhyad som en mörk person d.v.s. en svart sådan men givetvis kan ju en indier eller en romer vara lika mycket mörkhyad som en neger. Givetvis fattar jag, jag tänkte inte bara på det, sorry. Indier är inte negrer.

Puh, blev lite mycket text men jag hoppas att ni fattar att jag inte är nån rasist. Nigger är väl okej att använda och ännu mer okej att säga neger. Däremot är det ju rasism till 100% om du säger till en neger 'Vafan gör du, din fula neger jävel?' eller nåt liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker man kan säga neger såvida man inte menar något illa(eller riskerar att någon tolkar det som det) med det. Skälv kan jag säga neger, kanske inte om en okänd neger står brevid dårå men...

Varför ska de ta illa upp? Det är egentligen lika lite kränkande som mörkhyad.

Så om en svart kallade dig viting skulle du inte bry dig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, here goes.

Vi börjar med ordet neger. Ordet neger härstammar från negro som betyder svart på spanska (tror jag), som i sin tur härstammar från ordet nero som betyder svart på latin. Låt oss nu applicera dett ord i en mening:

"Jag är neger."

Notera att här blir det "jag är svart", alltså inga problem än så länge, eller hur?

Vi går vidare till olika sätt att säga neger på:

"Jävla neger!"

Här blir det istället till ett skällsord, men observera att man oftast använder utmärkande drag, med andra ord, en svart skulle aldrig kalla en annan svart för "jävla neger" då han själv är en sådan. Likadant händer om en vit person är arg på en annan vit person, då skulle denna person istället klanka på något annat utmärkande, exempelvis, "jävla glasögonorm" eller liknande.

Ska man använda ordet neger i vardagligt tal? Det beror på. Som många innan har sagt, en del tar illa upp, andra inte. Anledningen till detta är väl att en del följer det första exemplet som jag visade, att det endast syftar på hudfärg. Andra tror att man i och med ordet neger ser ner på den personen, som i mitt andra exempel. Krångligt? Jo, en aning.

Ordet nigger då. Detta ord användes ju först av amerikanska slavdrivare som benämning på deras (svarta) slavar, som en nedsättande beteckning. Nu för tiden använder svarta sinsemellan (dock inte alla, naturligtvis) ordet nigger, som benämning på varandra. "What's up nigga" och så vidare. Det här är något som väldigt ofta syns i hip-hopen. Till och med vita rappare använder ordet nigga i sina låtar, och då anses det vara helt okej. Samma sak om en vit person kallar sin svarta kompis för nigger, det funkar också. Men om man som vit, kallar en främmande svart person för nigger, då ligger man plötsligt illa till. Varför? Misstolkning skulle jag tro. Det beror som vanligt på hur man uppfattar ordet.

Vad ska man använda för ord då? Personligen så använder jag inte något. I min mening är det lika oväsentligt som att säga vilken ögonfärg en person har. Undantag är ju sjävklart om man till exempel säger till någon att titta på en svart människa, eftersom att det då är lättare att förklara vem man syftar på.

I afrikanska länder har man ju benämningar på vita människor, det var i något afrikanskt land, minns inte vilket, där man använde ett ord, minns tyvärr heller inte detta, som betydde "avskalad banan". Och det sa man till och om vita människor. Det är därför det inte "finns" någon benämning på vita människor i västvärlden, eftersom att majoriteten av befolkningen består av vita. Alla minoriteter får smeknamn och benämningar. Om de flesta vara homosexuella så skulle man kanske kalla hetereosexuella för någonting, kanske till och med nedsättande.

Jag föreslår att man använder ord som mörkhyad eller svart, då det verkar vara de mest accepterade uttrycken. Möjligen även afro-amerikan, fast det kan man ju bara använda i Amerika förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En del personer tar illa upp för ingenting, en del bryr sig inte utan ser det mesta med en glimt i ögat. Själv är jag lite mörkhyad i och med att far min är från Tunisien. Och personer som känner mig väl kan skämta och kalla mig för "negerjävel", "turkjävel" och liknande. Kan bli lite störande i längden men jag har lärt mig att, som sagt, ta det med en glimt i ögat och det är inte farligt. Men personer man inte känner, och inte vet var deras gränser går ska man vara försiktig med. Därför är det bättre om man säger 'mörkhyad', eftersom det inte finns någon som tar illa upp av det ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Crille_: Vart i texten som du quote:ade står det att jag uppfattar en neger som en mörkhyad person?!

Hehe skojjar du eller?

Du skrev "En neger = en svart människa = nån som har svart/brun hudfärg."

Man är väll mörkhyad om man har svart/brun hudfärg?

@Skribb: Vilken vit rappare använder ordet nigger i sina låtar? Alltså jag vill bara veta >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe skojjar du eller?

Du skrev "En neger = en svart människa = nån som har svart/brun hudfärg."

Man är väll mörkhyad om man har svart/brun hudfärg?

@Skribb: Vilken vit rappare använder ordet nigger i sina låtar? Alltså jag vill bara veta >_<

Eminem andvände ordet "nigger" i låtar han spelade in när han var 16 år eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...