Jump to content

Neger eller Nigger?


Plaisir
 Share

Recommended Posts

Efter Skuurt's misslyckade tråd om att Jesus var svart fick jag för mig att många här hade åsikter om vilket ord som var "rätt", eller om det alls spelade någon roll vilket ord man använde på mörkhyade människor.

Så nu tänkte jag att varför inte få fram min egna mening i denna debatt genom att skapa en tråd om det.

Här kommer det:

Ordet neger betyder svart men har fått helt fel innebörd i alla fall här i Sverige.

Här betyder ordet mer svarthyad och har ingenting med färgen att göra. För det mesta i alla fall.

Ordet Nigger används däremot enbart som skälsord vilket inte är så trevligt. Eller hur?

Därför anser jag att båda orden är så kallade "fula" ord förutom när neger används i ett sammanhang vilket framhäver att det handlar om färg.

Vad anser ni?? Har jag några fel i mitt inlägg som ni vill påpeka? Jag kan ta kritik så länge den är ifrån någon med lagom hög IQ som inte bara säger: "du är dum i huvet, jag vet inte vad jag tycker men det jag tycker är bättre än vad du tycker".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 108
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag tycker såhär.

Neger ska man inte kalla mörkhyade personer för ifall de inte vill bli kallade negrer. Det är respektlöst.

Neger har mer eller mindre blivit ett skällsord i och med att folk missbrukat det ordet. Ta min cs-server som ett exempel. Folk på den skrev "JÄVKLA NEGER" eller "NEGERKUK" när de dog så jag tvingades att sätta in ett svärfilter i servern för att få bort detta, innan kickade jag får sånt där.

Så min slutsats:

Det är lättast att säga mörkhyade i och med att det inte kan missuppfattas och att det inte är fult eftersom att de är mörkhyade, likväl som vi är vita.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är relativt. Vissa tar illa upp om de blir kallade neger andra inte.

Min kompis, vi kan kalla han Machmut, tar inte illa upp om man säger neger till honom. Han är ju neger. Däremot blir han sk*t sne om man kallar han för svart eller färgad. "Man delar in människor efter färg då" menar.

Han är Afrikan eller neger.

Sen tycker jag att vissa är överdrivet känsliga. Ta bara den här historien som negerbollar som pågick förra året. Det var en Stockholms tjej(!) som anmälde ett bageri här i Skåne för att de sålde "Negerbollar".

Det heter "negerbollar" och kommer alltid heta det. Skall man börja dra paraleller mellan namn på kakor och rassism så kan man dra det hur långt som helst. Vi skall alltå byta namn på Napoleon bakelser, gubbröra, finska pinnar, ryssar och många fler.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska man säga neger eller nigger överhuvudtaget? Dom är ju människor oxå, det är som att säga svarting till en svart pudel, eller? Att behandla en vit pudel bättre än en svart är väl som att trycka ner en mörkhyad människa eller? Dessutom om neger var ett fult ord varför ska kan man då säga negerboll? Jag tycker att man ska säga det man vill, får man stryk av en mörk person person för att man säger neger kan man ju inte rå för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I dom flesta "svarta områden" i USA, så använder svarta människor uttrycket "nigger" till varandra. Men skulle en vit kille komma och säga "nigger" till en svart kille i Brooklyn, då skulle personen minst sagt bli upprörd. Men varför har ordet "neger" en sorts rasistisk uppfattning, om det kommer ifrån någon som är vit? För ordet "neger" står med i National Ecyklopedin, att neger är ett uttryck för svarta människor´, eller hur jag nu ska säga det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett extra moderator-öga på denna tråd.... ;)

^_^

Tack för upplysningen. Sluta nu gå offtopic...

Maimstream: Vad skall man kalla "Negerboll" då? Det fick ett nytt namn men det var för avancerat för att jag skulle lära mig det. Nån som minns?

Den fick inte heta kokosboll för det fanns redan en som gjorde det och chokladboll gick inte för kakohalten är för liten i den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Negrer i USA säger till varandra när dom träffas: "EY WHATS UP NIGGA?!!"

men när en vit peerson säger neger eller nigga till dom blir han ihjälsparkad eller kallad för rasist.. hur sjuk får man vara??

Negerboll är inget rasistiskt och inte neger heller för det härstammar från ordet negro=svart mm mm. ser inget rasistisk i att säga neger.. men däremot nigger..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Negrer i USA säger till varandra när dom träffas: "EY WHATS UP NIGGA?!!"

men när en vit peerson säger neger eller nigga till dom blir han ihjälsparkad eller kallad för rasist.. hur sjuk får man vara??

Negerboll är inget rasistiskt och inte neger heller för det härstammar från ordet negro=svart mm mm. ser inget rasistisk i att säga neger.. men däremot nigger..

Sjuka förklaringar du har, tojo909, måste jag säga...

Är inte nigger och neger samma ord? Nigger är bara slang för neger eller negro.

Varför skall ni säga så om personen tar illa upp, personen vill inte att ni använder det ordet men det gör ni ändå. Varför? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ligger något i det som tojo säger att om en svart säger till en annan svar "Yo, wazzup, niggah" så är det ingen som bryr sig men om någon vit säger det så är det säkert någon som tar illa upp. Nigger kommer från negro (svart) men användes av slavdrivare som det generella namnet på slavarna från afrika. Alltså var innebörden av ordet "nigger" (neger för oss) nedsättande.

Angående negerboll så tycker jag det borde heta chokladboll. För den är ju inte gjord på negrer... Eller hur.

Det är mina egna tankar dock... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser egentligen inget fel med "neger". Finns inga fula ord enligt mig. Men om någon inte vill bli kallad neger så kan jag förstå. Men finns ju en del svarta som kallar sig själv för neger/blatte, oftast på skoj. Finns en snubbe i min klass från Somaila som alla kallar för neger, inklusive han själv. Så fort något går dåligt för honom brukar han säga "Det är bara för att jag är svart!"

Så det ligger mycket humor i det också. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Neger använder jag aldrig som ett skällsord, de gånger jag använder neger är väl om jag ska beskriva en mörkhyad person. Om vi säger att Olle, Pelle och Kalle är födda i Sverige, Olle och Kalle är vita men Pelle är svart, hur beskvriver ni då Pelle enklast?

Men neger säger jag oftast aldrig, de få gånger jag säger det så uttalar jag det "Najger" eller "Näjger" mestdels för skojs skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv är invandrare (Kroat) fast jag tog aldrig illa upp när någon kalla mig för svarskalle eller blatte.. det är ju precis det jag är!!!

Det handlar ju om vad folk menar med ordet. Om 'stolsben' helt plötsligt skulle klassas som skällsord skulle ju inte jag vilja bli kallad det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...