Jump to content

Religon


Zix
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 564
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ja men månen är väl knappast något muslimerna gjort, korset är däremot något som de kristna gjort.

Det ursprungliga korset var inte gjort av kristna, precis som den ursprungliga månen inte var gjord av muslimer.

Men faktum kvarstår, vi har en tradition att sätta kors på gravar och minnesmärken. Quit whining.

@L_Voll: Har du inte sett halv/nymånarna på muslimska länders flaggor? Hur som helst, nu vet ni.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan kvarstår ju: varför är den det?

Jadu... Det är en fråga vi kan ställa oss.

Hittade lite svar på detta. Från Wikipedia. Many people assume that the star and crescent symbolize Islam, but these were actually the insignia of the Ottoman Empire, [9] not of Islam as a whole.

Alltså egentligen inget med Islam att göra. Den kopplas dit ändå.

Men det är knappast så att om man är emot all religion så får man inte ens kolla på månen och stjärnorna för att det har koppling Islam.

Nu har jag krånglat till det men jag orkar inte "sudda"

Kristendomen har ett kors. Ser man ett kors så tänker man automatiskt kristendomen.

Islam har ingenting. (Muslims do not accept any icon or color as sacred to Islam, as worshipping symbolic or material things is against the spirit of monotheism.).

Sa emot mig lite. Men det gör jag egentligen inte... Orkade bara inte ändra på allt. Det sista jag skrev med Islam hittade jag efter det innan.

Redigerad av Bubbli
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kristendomen har ett kors. Ser man ett kors så tänker man automatiskt kristendomen.

Tänker du på kristendom när du ser en person med ett kors-halsband? Tänker du på kristendom när du ser röda korsets symbol? Tänker du på kristendom när du ser DirectX-symbolen? Tänker du kanske på kristendom när du ser bokstaven X? Om du svarar ja på alla frågor (och några fler som du säkert själv kan komma på), så rekommenderar jag dig att skaffa något annat att tänka på! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker du på kristendom när du ser en person med ett kors-halsband? Tänker du på kristendom när du ser röda korsets symbol? Tänker du på kristendom när du ser DirectX-symbolen? Tänker du kanske på kristendom när du ser bokstaven X? Om du svarar ja på alla frågor (och några fler som du säkert själv kan komma på), så rekommenderar jag dig att skaffa något annat att tänka på! :rolleyes:

Dom ser ju olika ut. Ser man detta kors tänker man ju på kristendomen.

-NightHawk-, klart man har varit på månen. :)

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(NOTE: Röda korsets symbol härstammar från det kristna korset).

Det röda korset mot den vita bakgrunden tillkom för att hedra Schweiz. De som bildade Internationella rödakorskommittén var schweizare och den första Genèvekonventionen kom till stånd på deras initiativ. Ett rött kors på vit botten är helt enkelt en omvänd schweizisk flagga och har inte någon religiös innebörd.

- Röda Korset Sverige, redcross.se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker du på kristendom när du ser en person med ett kors-halsband? Tänker du på kristendom när du ser röda korsets symbol? Tänker du på kristendom när du ser DirectX-symbolen? Tänker du kanske på kristendom när du ser bokstaven X? Om du svarar ja på alla frågor (och några fler som du säkert själv kan komma på), så rekommenderar jag dig att skaffa något annat att tänka på! :rolleyes:

Ja, när jag ser någon med ett korshalsband tänker jag kristendom och om jag pratar med människan frågar jag oftast om människan är kristen.

Nej, eftersom det inte har något med kristendomen att göra. Se Curlys inlägg.

Nej, eftersom det är ett x så nej...

Se ovan.

Dina argument är ju bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det röda korset mot den vita bakgrunden tillkom för att hedra Schweiz. De som bildade Internationella rödakorskommittén var schweizare och den första Genèvekonventionen kom till stånd på deras initiativ. Ett rött kors på vit botten är helt enkelt en omvänd schweizisk flagga och har inte någon religiös innebörd.

- Röda Korset Sverige, redcross.se.

Ja. Men hela idén med att ha kors på flaggor är ju att visa att landet är (eller var) kristet. Så indirekt härstammar röda korsets symbol från kistendom. Jag vet att det inte är det som menas, röda korsets kors har (bland allmänheten) blivit synonym med allt som har med medicin m.m. att göra. Likadant har gravkorset blivit synonymt med "R.I.P.".

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...