Jump to content

Religon


Zix
 Share

Recommended Posts

Vilka? Offren eller besökarna?

En statschef bör inte uttala sig så. Tänk om Persson skulle säga "Alla med brunt hår borde inte betraktas som svenskar". Det är både kränkande och odemokratiskt.

Besökarna.

Det är väl klart att han får säga det (yttrandefrihet). Frågan är bara hur många som skulle rösta på honom efter det.

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 564
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Just i detta med vad Bush sa så är det svårt att säga vad som är rätt och fel. Eller egentligen inte. Ett sådant uttalande är både äckligt och kränkande. Men tyvärr så får man uttrycka sin tro och sitt tryckande hur man vill så länge det inte är våldsamt i USA. Så enligt lag så har han inte gjort fel men på något sätt har han ändå kränkt "alla andra" än "de som tror det 'sanna'"

EDIT: någon (de flesta) kommer nog inte fatta ett ord av det jag sa... Men jag vet och det är det enda som räknas.

Redigerad av Bubbli
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Men att sätta kors på gravar/minnesmärken är en tradition vi har. Ska du inte klaga för att vi firar Jul också?

Jag firar inte Jul för att hedra Jesus, jag firar den för att det är god mat som jag kan frossa. Överäter inte du dig också vid Jul? Frossa är väl en av de sju dödssynderna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag firar inte Jul för att hedra Jesus, jag firar den för att det är god mat som jag kan frossa. Överäter inte du dig också vid Jul? Frossa är väl en av de sju dödssynderna?

Det är precis det jag säger, de flesta besökare tänker inte på Gud när det ser ett kors på en grav/ett minnesmärke. Och nej, jag frossar inte vi jul.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina första reflektioner om kristendomen var faktiskt när jag byggde ett träkors för 9 år sedan. Vår katt hade just dött och jag tänkte bepryda graven med detta. Då kom min syster och påpekade att det där var en kristen symbol och stod för saker som jag inte hade en aning om, och hon bad mig att tänka efter. Sen dess har jag varit ateist, fint va?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina första reflektioner om kristendomen var faktiskt när jag byggde ett träkors för 9 år sedan. Vår katt hade just dött och jag tänkte bepryda graven med detta. Då kom min syster och påpekade att det där var en kristen symbol och stod för saker som jag inte hade en aning om, och hon bad mig att tänka efter. Sen dess har jag varit ateist, fint va?

Ska vi inte varna folk som tittar på månen om att den är ett tecken för Allah också?

@Bubbli: Du måste väl förstå att det inte är en del av den kristna läran att ateister inte ska räknas som medborgare? :rolleyes:

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi inte varna folk som tittar på månen om att den är ett tecken för Allah också?

@Bubbli: Du måste väl förstå att det inte är en del av den kristna läran att ateister inte ska räknas som medborgare? :rolleyes:

VA?! >_< Detta kom som en chockande nyhet.

Liksom... Inget bajs, Beck. Klart jag vet det. Men en president eller någon annan människa som har hand om ett land ska inte uttala sig på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att jag är ganska mycke mot religioner och så, men..

Måste predika lite nu :rolleyes:

Jag är inte en High Level kristen, men när man mår väldigt dålit i bland

och inte vet vad jag ska ta mig till, behöver jag nån att vända mig till..

Och en av dom bästa är enligt mig är då Gud, han kan man berätta

vad som helst som man inte alls vill att någon annan människa skall

veta, inte ens en psykiatiker.

Och då börjar det kännas bättre så småning om..

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

VA?! :rolleyes: Detta kom som en chockande nyhet.

Liksom... Inget bajs, Beck. Klart jag vet det. Men en president eller någon annan människa som har hand om ett land ska inte uttala sig på det sättet.

Det borde han självklart inte. Vad jag menar är att om det amerikanska folket inte gillade honom, så skulle de inte rösta på honom. Så uppenbarligen anser amerikanerna att han har gjort mer bra än dåligt. Det är ju trots allt deras val.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi inte varna folk som tittar på månen om att den är ett tecken för Allah också?

Klockren jämförelse :rolleyes:

Edit: Den stora grejen var inte att jag gjorde ett kors, men att det var då jag började tänka efter. Nu tycker jag att det skulle vara rent förnedrande om det sätts ett kors på min grav när jag dör.

Edit 2: Angående Bush så fuskade han sig till makten första valet (marginellt ja, men avgörande). Anledningen till att han vann andra var att det pågick ett krig och patriotisk som man är stödjer man sin ledare då.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde han självklart inte. Vad jag menar är att om det amerikanska folket inte gillade honom, så skulle de inte rösta på honom. Så uppenbarligen anser amerikanerna att han har gjort mer bra än dåligt. Det är ju trots allt deras val.

De som röstar på Bush är bönderna som är troende.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja? Att ett kors är en symbol för kristendom betyder inte att man som ateist ska vara rädd för det. Samma sak med månen.

Jag skulle vara "rädd" för att sätta Allah's symbol på min katts grav nu ja, men att titta på månen har iaf jag aldig förknippat med islam.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De som röstar på Bush är bönderna som är troende.

Att de som inte kan något om politik får rösta är det demokratiska systemets fel, varken väljarnas eller den valdas. Om man står fast vid att det nuvarande systemet fungerar, då får man även stå för konsekvenserna.

Sen är det ju fortfarande Bushs fel att han uttalade sig som han gjorde. Inte de kristnas.

@The Dude: Vad är då problemet? Tänk bara inte på Gud när du ser ett kors, så är "problemet" ur världen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...