Jump to content

Homosexualitetens orsak.


darkjak
 Share

Vad tror du är orsaken till att folk blir homosexuella.  

120 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Stå fast vid vad du vill, jag tycker fortfarande att du är dum i huvet.

Det är okej.

Jag har inget emot homosexuella. Inte alls, dom får älska samma kön precis hur mycket dom vill, det gör dom inte till "konstigare" personer eller så. Dom stör ju inte mig.

Men jag tror det beror på egna och/eller påverkade påfund. Om jag har rätt är ju en annan sak. Tills dess är jag dum i huvet, okej.

Redigerad av Random
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...usch, det var inte det här jag var ute efter...

Och nej, jag är inte bara mock-modest.

Nåväl.

Kattälskaren: tyvärr, R2D2 är smartare än mig. Jag, han och Freud började tala penisavund i Wien en gång, och, ja, R2D2 kom med en hel del påståenden som fick både mig och Freud att tänka till.

Så nej. Jag är inte smart.

Jag nekar förintelsen, tror på ett fascistiskt samhälle och hyllar en skapande Gud som bestämmer vilka som ska till himmelen och vilka som ska till helvetet.

Jag älskar att vara dubbeltydig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar om kemi, mina vänner. Kemi och åter kemi. Tänker ta en en riktigt lång förklaring nu så att jag slipper eventuella missförstånd.

Inledande citat:

"Love is a romantic designation for a most ordinary biological - or shall we say, chemical? - process. A lot of nonsense is talked and written about it."

- Ninotchka

"There's no love, it's a trick of the brain, it's a combination of hormones and chemicals."

- Page Conners, Heartbreakers

Kärlekens historia

Glöm all nonsens om romans och kärlek. Öppna ditt sinne, töm hjärnan på allt skräp och bered dig på att lyssna.

Om man tittar på kärleken med ett mikroskop så ser man att det inte är någon fånig, magisk känsla. Mikroskopet avslöjar att kärlek är en av grunderna för evolution, biolig och kemi. Det som på ytan tycks vara irrationellt, berusat beteende är faktisk en del av naturens strategi – något som har hjälpt människan att överleva och reproducera sig i tusentals år. Det var på ett fält i Afrika för ungefär 4 miljoner år sedan, ungefär då den första människan fanns då kärleken hade sin början.

När människan slutade gå på alla fyra och började gå på två ben, så hände mycket inom evolutionen. Könsorgan syntes till fullo, och man kunde lättare se en människas drag, ögonfärg osv. Det var nu man märkte att alla inte såg likadana ut, alla hade ett unikt utseende. Det var först nu som sex inte längre var för enbart reproduktivt syfte, det blev mer romantiskt. När vi gick på alla fyra var det bara doggystyle som gällde, men nu började man upptäcka andra ställningar, där man samtidigt kunde titta varandra i ögonen under akten, en slags gemenskap. Romans hjälpte människor att ingå långa partnerskap, vilket var livsviktigt för reproduktion, för att nya människor skulle kunna födas och näras. Ute i naturen var det svårt för en förälder att samtidigt som den letade efter mat bära ett barn. Därför behövde man en partner som kunde hålla barnet åt den andre föräldern. Detta förklarar antropologen Helen Fisher i boken ”Anatomy Of love”. Samtidigt som västvärlden står fast vid att ”sann kärlek varar för evigt”, så var det enligt naturen menat att kärlek/passioner skulle slockna efter ungefär fyra år. Primitiva människor var tillsammans exakt så lång tid som behövdes för att föda och uppfostra ett barn, säger hon också. Efter detta letade varje förälder upp en ny partner och började om från början igen. Detta beteende syns än idag, skilsmässor är som vanligast under det fjärde året av äktenskap. Barn hjälper till att hålla förhållandet ihop lite längre, ungefär fyra år till.

Varför blir man kär?

Förälskade säger ofta ett de känns hänförda. Det stämmer, de dränks praktiskt taget av kemikalier, enligt forskning. Blickar som möts, kroppsberöring eller någons lukt avfyrar en armé av kemikalier som börjar i hjärnan och fortsätter till nerverna och genom blodet.

Resultaten känner du igen, rådnad hud, handsvett, tung andning. Om kärlek påminner dig mycket om stress, så är anledningen enkel; de kemiska processerna är identiska. Visst mår man bra av att vara kär? En känsla av extas, eller hur? Det är inte så konstigt det heller. Ämnena som finns i dessa kemikalier är besläktade med de som återfinns i amfetamin. Det inkluderar dopaminer, noradrenalin och speciellt fenetylamin. Fenetylamin gör att du ler fånigt när man ser någon som är attraktiv. Men dessa berusningar varar inte för alltid, vilket stödjer det faktum att passionerade romanser är kortlevade. Precis som med amfetamin så bygger kroppen upp en tolerans mot fenetylamin, med andra ord; det behövs mer och mer varje gång för att man ska känna den där speciella kicken som kallas kärlek. Efter två-tre år så kan kroppen inte längre producera tillräckligt med fenetylamin för att man ska känna sig kär. Men om man har en partner, så hjälper denna till att öka kroppens produktion av endorfiner. Dessa får oss att känna oss lugna. Naturell Ipren, ungefär, endorfiner får oss att känna säkerhet, lugn och ro. Det är därför man blir så ledsen när en partner lämnar en eller dör. Kroppen får inte längre den dagliga dos av droger (kärlekskemikalierna) som vi behöver.

Varför blir man kär i bara en person och inte fler?

Kemikalier kanske kan förklara vad kärlek är och hur den fungerar, men varför blir man bara kär i en och inte alla man tycker är snygga? Åter igen handlar detta bara om simpel evolution och biologi. Män letar efter maximal fertilitet, per instinkt. Det är därför som kvinnor mellan 17 och 28 år är de mest eftertraktade. Det är också därför män blir snabbare kära, vi har enkla krav. Kvinnor är å andra sidan mycket långsammare, deras krav är mer komplexa, de behöver längre tid för att bli kär i en man (det förklarar varför alla de gånger jag varit kär i någon, så har jag blivit det ”vid första ögonkastet” istället för efter 1 års vänskap, eller liknande). Den huvudsakliga anledningen till att man blir kär i en speciell person är för att naturen har bestämt detta åt oss. Varje människa har inom sig en slags ”guide”, eller karta, där alla krav och regler för den perfekta partnern finns uppskrivna. Denna karta skapas med hjälp av de minnen och erfarenheter man haft som barn, kartan är ett uppslagsverk över allt det man finner spännande och attraktivt eller äckligt och fult. T.ex det sätt din mamma klappade dig när du var liten, har format din kärlekskarta. Man träffar aldrig någon som till 100% överensstämmer med kartan, men när en person uppfyller ett tillräckligt antal med krav, så signalerar den ”du är kär nu”.

Kärlek kan inte förklaras in i MINSTA detalj, man jag hoppas att ni förstår och nu kan tillämpa detta i ert kärleksliv, det har faktiskt hjälpt mig att handla mer rationellt vid vissa tillfällen, hur otroligt det än må låta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

$SLB

skribb: Det var ju ungefär det jag sa, bara förenklat: Kärlek är en kemisk reaktion som, enligt evolutionsvetenskapen, är till för att vi ska föröka oss. Hur passar homosexualitet in i detta?

Men du glömmer en sak: Förklaringen du ger är enbart ett förök att få in kärleken i det evolutionistiska perspektivet, och utgör på inga sätt någon fakta.

Vad kärlek är kanske vi vet, men varför kärlek är kan vi bara gissa om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävla tönt.

Är du för distraherad av moroten som kliar i din röv, eller?

Kärlek finns till för att man ska föröka sig, homosexuella är inte tillräckligt många för att mänskligheten ska du ut, därför "tillåts" många att vara homosexuella. Om alla blev homosexuella så kan du ge dig fan på att vi så småningom skulle bli hermafroditer, som många djur faktiskt är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävla tönt.

Är du för distraherad av moroten som kliar i din röv, eller?

Morot i röven, så trevligt! :unsure:

Kärlek finns till för att man ska föröka sig, homosexuella är inte tillräckligt många för att mänskligheten ska du ut, därför "tillåts" många att vara homosexuella. Om alla blev homosexuella så kan du ge dig fan på att vi så småningom skulle bli hermafroditer, som många djur faktiskt är.

Frågan är väl mer hur det kan komma sig att folk blir homosexuella? I denna tråd har jag påstått att det är en form av "rubbning", och du verkar ju hålla med på den punkten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De gjordes en forskning om varför folk är homosexuella läste jag om, där de hade gemfört straights hjärna och homosexuellas, och de såg nån viss skillnad, så enligt dessa forskare så födds de med det, att det är som en defekt. Tror de var aftonbladet de stog något om också att killar med många bröder i familjen riskerar bli homosexuell, kan tydligen bli något fel i moderns kropp som gör det efter den fött flera killar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De gjordes en forskning om varför folk är homosexuella läste jag om, där de hade gemfört straights hjärna och homosexuellas, och de såg nån viss skillnad, så enligt dessa forskare så födds de med det, att det är som en defekt. Tror de var aftonbladet de stog något om också att killar med många bröder i familjen riskerar bli homosexuell, kan tydligen bli något fel i moderns kropp som gör det efter den fött flera killar.

Vilket jävla påhitt. Klart att det inte är nåt fel i födseln.

Människan är skapad för att föröka sig och föra generna vidare, vare sig vi vill eller inte. Därför fungerar inte teorin om att det skulle vara "meningen" att vissa skulle vara homosexuella. Då skulle vi helt enkelt dö ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...