Jump to content

Konsert- upplevelser


Jacker
 Share

Recommended Posts

Konserthelgen var underbar på många sätt och vis.

Lördag, Franz Ferdinand, debaser medis.

Jag har aldrig vart så insatt i deras musik om jag ska vara ärlig, jag har deras första skiva och tycker den är bra, men ingen "wow upplevelse", men efter att ha sett dom live så ändrar jag mig nog, det vart som ett nytt band som spelade låtarna i ny tappning, det gick fort, det var hårdare än på skiva och publiken är med på allt, redan i andra låten "Do you want to" så lyfter publiken debasers golv som man trodde att golvet ska ge vika och man skulle falla ner i tunnelbanan under.

Sen följer låtarna som typ alla kan som lyssnar på den musiken, This Fire, The Dark Of The Matinée, Walk away (som hade en grym allsång), Take me out, osv.

Några nya låtar från den kommande plattan "Tonight; Franz Ferdinand" bjöd dom också på, vet inte vad dom hette, men det lät lovande i alla fall.

Söndag, Dirty Pretty Things, debaser medis.

Mycket, väldigt mycket bättre den här gången än dom var på Where the Action Is i somras, då var dom otroligt sega, Carl var troligtvis hög och det var bara allmänt segt tyckte jag då och kommer ihåg hur besviken jag vart.

Men nu, 5 månader senare kommer dom tillbaka och bjuder på en spelning med en sån energi och högt tempo så man inte vill att det ska ta slut, eller åtminstone inte vill att dom ska lägga ner och gå vidare till andra saker.

Två plattor från ett halvstort band inom Indie/alternative kretsar så har man ju inte så många hits, men dom spelade Bang Bang You're Dead, Tired of England, Deadwood, Chinese Dogs, The Gentry Cove, Hippys Son och dom spelade även The Libertines - I Get Along vilket var en trevlig överraskning men det kändes samtidigt som en hint "lyssna och njut för The Libertines kommer aldrig göra en comeback".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte dåliga band alltså. Hur gick det med att släppa in alla som köpt biljett och sådär? Du snackade ju om att de sålt för många.

Jag vet inte om dom sålde för mycket, men på Franz Ferdinand kändes det som det i all fall, golvet var smockat med folk då gick vi upp i biosalongen och kollade om man fick en bättre plats där men även där var det fullt med folk.

Under Dirty Pretty Things var det lungt med folk, mycket folk men inte helt utsålt.

Nu fortsätter konsertveckan för min del, Wolf Parade imorgon och MGMT på fredag, kommer bli skoj.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på Wolf Parade ikväll, kraftigt utdragen spelning pga strömavbrott i gamla stan, insläppet skulle ske 19:00 och förbandet Dag för Dag skulle gå på 20:00, nu vart insläppet runt 20:30 och förbandet gick på runt 21:30, kön vart längre och längre och tillslut stå stog alla som skulle in i samma kö så debaser slussen fylldes upp på 20 min, och det var inte lite folk som skulle in, har inte sett så mycket folk där sen Eagles of Death Metal, dom skulle nog ha flyttat konserten till medis eller kanske berns istället.

Wolf Parade var bra, men man märkte att dom nog vart lite störda av strömavbrottet, allt som ska vara roddat och klart var det inte, istället fick dom själva gå runt och skruva på sin utrustning mellan låtarna, men trots detta så var dom väldigt samspelta och dom levererar en bra show med mycket energi, setlisten bestod såklart mest av låtar från senaste plattan At Mount Zoomer, men även ett par låtar från debuten Apologies to the Queen Mary spelades.

Och tydligen har Hadji Bakara hoppat av bandet, sen vet jag inte om jag hörde fel, men jag tyckte dom sa "thanks, we see you this summer", om det var det dom sa så är väl det troligtvis en festivalturne som väntar dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, jag är avundsjuk på Kiedis som snart kommer få se MGMT.

Det var mycket bra! Totalt smockat med folk, helt slutsålt och vi fick köa jobbigt länge till garderoben. De var lite ojämna, de låtarna som inte håller Kids-, Electric Feel-, Time to Pretend-, Pieces of What- och Weekend Wars-klass var inget vidare live. Kvällens största överraskning var The Handshake. Vilket drag.

Men MGMT var inget vidare liveband, inget mellansnack och ingen publikkontakt, de fick förlita sig på låtmaterialet. De spelade några nya låtar också, de lät sådär.

Kids var, helt enligt planerna, bland det allra grymmaste jag sett live.

4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså FUCKING SHIT vad bra MGMT var.

Det började väldigt bra, vi hade biljetter till bion men fick en ståplats stämpel istället, kanon tänkte vi och traska in.

Första förbandet Sad Day For Puppets var sådär faktiskt, hade förväntat mig mer av dom. Andra förbandet A Place To Bury Strangers som jag gillar grymt mycket var riktigt bra, synd bara att publiken var så upptagna att ta kort på sig själva hela tiden och inte dansa, jag mitt gäng var dom enda som dansade typ.

Sen när MGMT klev på blev trycket otroligt, jag stod i mitten på Foo Fighters i somras när 20 000 pers tryckte på, det var ingenting jämfört med det här, jag har aldrig sett dom dela ut vatten på Debaser, nu stod dom med slangar ibland och sprutade, sjukt vilket tryck det var.

Konserten i sig var riktigt bra, dom spelade i stort sett igenom Oracular Spectacular, dom spelade några äldre låtar från Climbing To New Lows plattan, dom spelade några nya och Cyndi Laupers - Girls Wanna Have Fun, men det var Time to Pretend, Electric Feel, Pieces of What och speciellt Kids som fick golvet på Debaser att gunga, allsången till Kids och Pieces of What var riktigt bra.

Nu sitter jag här genomsvettig, glad, salongsberusad och lyssnar på MGMT på hög volym på stereon.

Dom såg ut att trivas väldigt bra i Stockholm ikväll.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Unholy Alliance på Annexet igår!

Det hela startade med Dr. Living Dead, ett svenskt crossover thrash band starkt influerat av Anthrax. Dom var ett helt OK förband, lite väl enformiga låtar dock.

Efter Dr. Living Dead's kvart på scen kom Mastodon in med en man kort (ena gitarristen var borta utav någon anledning). Riktigt segt framträdande. Inte ett break mellan låtarna, de sa inte ens ett ord till oss i publiken. Låtarna var inge vidare heller. Sämst under kvällen. :mellow:

När Amon Amarth äntrade scenen var då som det först blev drag - till deras headbang vänliga låtar. Riktigt bra framträdande, skönt med lite mellansnack av bandets sångare Johan Hegg. Bra scennärvaro.

Efter vikingarna kom Trivium in på scenen och öppnade med Kirisute Gomen, då blev drag på riktigt. Grymt bra scennärvaro. Ett perfekt låtval (snabba) med tanke på att Slayer vara nästa band. Dom såg ut och lät riktigt bra med tanke på att de endast har varit med i fem år.

Sen var det så dags för huvudattraktionen: SLAYER!

Det startades med den intensiva Flesh Storm och helvetet bröt ut. De lirade en massa ny och gamla godingar. Två låtar som de sällan spelat live Live Undead och Dittohead var riktigt skoj att höra! :D Såväl som den nya singeln Psycopathic Red.

Det mest magiska var att när den dryga halvtimmen återstod körde de igenom hela klassiska Reign In Blood och då snackar vi intensiv headbanging och moshpits osv... Jeff Hannamans solon.. mmm.. :unsure:

En av de bästa Slayer gigen på senare tid. De måste ha fått en nytändning efter deras 13-månaders uppehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte lyssnat på dem innan så jag var inte speciellt intresserad. Men roliga var dem, konstiga dräkter på sig och de ville ha en circle pit runt ljudtornet vilket var lite kul.

Circle piten:

http://www.pixbox.se/pic_show_id11951482.html

Haha. Låter precis som Less Than Jake!

Cirkle Pit kör de ofta med. :mellow:

Ska bli helgrymt att se dem! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Adam Tensta spelade på gymnasiefest här igår. Vi var nästan längst fram bland massa hiphopare som kunde alla texter och det var sjukt dåligt, men jag spelade med och lekte 8 Mile. Under My Cool var det galet. :( Mina vänner var på efterfest med Adam Tensta sen, haha.

Något, och det enda, som var fett var att han samplade Justice på en av låtarna.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Adam Tensta spelade på gymnasiefest här igår. Vi var nästan längst fram bland massa hiphopare som kunde alla texter och det var sjukt dåligt, men jag spelade med och lekte 8 Mile. Under My Cool var det galet. :wub: Mina vänner var på efterfest med Adam Tensta sen, haha.

Något, och det enda, som var fett var att han samplade Justice på en av låtarna.

Var det därför det var massa töntiga minderårika hiphopkids på mollys igår?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...