Jump to content

Musiktips


jaeger
 Share

Recommended Posts

Rival Sons - Pressure And Time

Riktigt bra schwuuung!

Riktigt skön låt.

Detta är vad som rullar mest hos mig just nu. Temat är, bra och avslappnad musik!

White Birds - We Both Scream

Får lite San Francisco vibbar av det här bandet. Grymt sköna.

A.A. Bondy - Surfer King

http://www.youtube.com/watch?v=VA8MH4Hb97g

First Aid Kit - The Lion's Roar

Gillar nya skivan skarpt. Kommer garanterat bli en av årets bästa när det är dags att summera.

Niki & The Dove - The Drummer

Sveriges nästa musikexport? Yes!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MV_3Dpw-BRY

Jag skrev om den, A Real Hero och Under Your Spell i Filmtråden efter att ha sett Drive. Soundtracket är verkligen helt fantastiskt. Generellt verkar folk främst ha fått upp ögonen för de två sistnämnda men även om jag älskar dem också är Nightcall totalt överlägsen. Så suggestivt, trevande jävla vacker att jag knappt kan förstå det, har lyssnat på den varje kväll innan jag släcker datorn sen jag första gången hörde den. Ett mästerverk.

First Aid Kit - The Lion's Roar

http://www.youtube.c...h?v=gekHV9DIjHc

Gillar nya skivan skarpt. Kommer garanterat bli en av årets bästa när det är dags att summera.

Niki & The Dove - The Drummer

http://www.youtube.c...h?v=eHuci2LUHPA

Sveriges nästa musikexport? Yes!

Gillar båda låtarna, men framför allt Emmylou på First Aid Kits nya är så sjukt fin.

Annars har jag i veckan lyssnat igenom nya of Montreal, Chairlift, Cloud Nothings och Asap Rockys mixtape i postbilen. of Montreal.. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Har egentligen aldrig lyssnat på dem innan och visste väl inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, hade någon vag föraning om att det var "out there", i någon slags Wolf Parade-stil, och där hade jag halvrätt, typ. Out there, ja, Wolf Parade, nej. Jag tror jag gett den 3-4 genomlyssningar men tycker nästan det är outhärdligt dåligt.

Chairlifts nya är däremot jävligt mysig. Bästa låt Take It Out On Me. Asap Rocky var väl halvkul men inget vidare egentligen. Längesen jag hörde en rappare som överanvände svordomar på det sättet.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Musiktips, det var bannemej inte igår.

Jag vill tipsa om en nästan totalt okänd (måste man nog ändå säga) brittisk 1960-talsgrupp, The Web. Hittade en platta med dem för något år sedan och det blev en positiv överraskning. En ganska bred grupp, men mest lutar den åt psykedelisk pop och rock. Min favoritlåt är dock en sorts bossa nova-fusion med titeln "Harold Dubbleyew".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Nog världens vackraste låt. Kan lyssna hur många gånger som helst på raken.

http://www.youtube.com/watch?v=4LlSG2dungQ

Sannerligen!

Var på en hyllningsspelning på hans 75års dag och när just Glimmande Nymf spelades var det bara blunda och låtsas. Sjukt orättvist egentligen att man aldrig fick chansen att se de två stora herrarna i svensk vismusik musik.

För att bidra med ett eget tips tar jag ett stycke som gått varmt på gitarren de senaste förfesterna, som lämpligt nog kommer från den andra av de två tidigare nämnda herrarna!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sannerligen!

Var på en hyllningsspelning på hans 75års dag och när just Glimmande Nymf spelades var det bara blunda och låtsas. Sjukt orättvist egentligen att man aldrig fick chansen att se de två stora herrarna i svensk vismusik musik.

För att bidra med ett eget tips tar jag ett stycke som gått varmt på gitarren de senaste förfesterna, som lämpligt nog kommer från den andra av de två tidigare nämnda herrarna!

Tja, man kommer ju alltid ha live-inspelningarna men det är ju inte riktigt samma sak. Cornelis är sjukt tacksamt att spela på gitarr eftersom det finns extremt mycket rum för improvisation och egen tolkning. Och allsång såklart!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner på mig att detta är helt rätt forum att fråga på:

Jag är ute efter space-ambient, med andra ord lugn elektronisk musik som får en att känna sig tyngdlös, som att man flyger runt i rymden. Gör inget om låtarna är långa, det är bara ett plus. Viktigt dock att det är lugn musik. Man ska kunna slappna av till den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner på mig att detta är helt rätt forum att fråga på:

Jag är ute efter space-ambient, med andra ord lugn elektronisk musik som får en att känna sig tyngdlös, som att man flyger runt i rymden. Gör inget om låtarna är långa, det är bara ett plus. Viktigt dock att det är lugn musik. Man ska kunna slappna av till den.

Vet inte riktigt om du räknar det här till lugn musik, men Shpongle får mig att känna som du säger!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...