Jump to content

LEK: Tjugo frågor.


mr_tobbe
 Share

Recommended Posts

Är det Beyonce, Rihanna, Shakira,eller Mariah Carey?

Så kan man inte fråga.

Är hennes make känd?

Ja!

Är hon Amerikan?

Ja!

Ingen av dem spelar instrument.

Den där är lite tricky, sång är faktiskt ett instrument som man kan spela på, det vill säga att man spelar på sina stämband.

Vad var svaret och vem har hatten?

Svaret var faktiskt Beyoncé men eftersom det aldrig uttryckligen skrevs "Är det Beyoncé?" så valde jag att inte kommentera det. Då eXotic "var närmst" men inte vill ha hatten släpper jag den fri!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Beyonce, Rihanna, Shakira,eller Mariah Carey?

Så kan man inte fråga.

VÄNTA lite nu!

Du kan inte hitta på egna regler och vaddå "så där kan man inte fråga"????

Min fråga är fruktansvärt genomtänkt och jävligt bra!

"Är det Beyonce, Rihanna, Shakira,eller Mariah Carey?"

det är en Ja eller nej fråga.

Hade DU följ reglerna och svarat hade svaret blivit JA.

Då har vi alltså 3 fel svar och ett rätt!

Då kan man skippa resterande frågor och koncentrera sig på de 4.

Följd frågan hade sedan kunnat bli: Är det Beyonce, Rihanna?

Och minimerat det till en 50/50 situation!

Så jag skulle vilja ha en förklaring till ditt påstående att man INTE kan fråga så!

Eller har jag fel?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suck, ska vi hålla på att fråga så där Vice så blir den här leken sjukt tråkig. Ska jag skriva 10 namn som jag tror det kan vara om man svarar nej så är det ju ingen utav dem & svarar den som har hatten ja är den någon utav dem 10. :confused:

Självklart får du gissa på en person, men en åt gången isf. Du hade ju kunnat ställa en fråga som Beyonce & Rihanna bara har genemsamt till exempel.

Är personen animerad?

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

VÄNTA lite nu!

Du kan inte hitta på egna regler och vaddå "så där kan man inte fråga"????

Min fråga är fruktansvärt genomtänkt och jävligt bra!

"Är det Beyonce, Rihanna, Shakira,eller Mariah Carey?"

det är en Ja eller nej fråga.

Hade DU följ reglerna och svarat hade svaret blivit JA.

Då har vi alltså 3 fel svar och ett rätt!

Då kan man skippa resterande frågor och koncentrera sig på de 4.

Följd frågan hade sedan kunnat bli: Är det Beyonce, Rihanna?

Och minimerat det till en 50/50 situation!

Så jag skulle vilja ha en förklaring till ditt påstående att man INTE kan fråga så!

Eller har jag fel?

Åh...... Vice...... alltså... ens.... jag orkar inte..... kan inte du bara typ allmänt tagga ner och bara chilla? Jag är ganska säker på att folk är trötta på dig och dina bombastiska inlägg.

Anledningen till varför du inte kan svara så är för att du fuskar och bryter upp poängen med spelet. Det du egentligen gör när du ställer frågan "är det Beyonce, Rihanna, Shakira,eller Mariah Carey?" är att du ställer fyra frågor, "är det Beyoncé?", "är det Rihanna?", "är det Shakira?" eller "är det Mariah Carey?". Som förstaposten säger är det högst en fråga per inlägg, du ställde fyra.

För att du verkligen ska förstå kan du likna det vid om man hade ställt frågan "Är personen mörkhyad, kommer från USA, har på sig vita kläder eller dansar tango?".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst, klart man kan ställa frågan som vice gjorde! Läs på lite om logik så förstår ni..Logik

Han ställer 1 (en) fråga, inte flera. Bara för att man kan ställa frågan som flera frågor betyder det inte att man gör det. Dessutom är de fyra påståendena inte ekvivalenta, vi inte inte samma information. Att dela upp frågan i fyra frågor germycket mer information, dvs exakt vem det är. Du svarar bara ja om det är någon av de personerna som rabblas upp.

Man kan ställa hur kompilerade frågor som helst men sannolikheten att få nej är ju större..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst, klart man kan ställa frågan som vice gjorde! Läs på lite om logik så förstår ni..Logik

Han ställer 1 (en) fråga, inte flera. Bara för att man kan ställa frågan som flera frågor betyder det inte att man gör det. Dessutom är de fyra påståendena inte ekvivalenta, vi inte inte samma information. Att dela upp frågan i fyra frågor germycket mer information, dvs exakt vem det är. Du svarar bara ja om det är någon av de personerna som rabblas upp.

Man kan ställa hur kompilerade frågor som helst men sannolikheten att få nej är ju större..

Jag tänkte på det men uteslöt att resonera så eftersom det är ett extremt drygt tankesätt (och en lika dryg påpekning). Det man är ute efter här kobbe är inte vad som är logiskt korrekt utan vad som ger det roligaste spelmomentet.

Att ställa frågan på det viset genererar ett svar som antyder att ett av de nämnda objekten är det rätta men inte vilket av dem (eftersom vi bara kan svara ja eller nej) och hur tillfredställande är egentligen det? Ungefär lika tillfredsställande som "är det en flicka eller pojek?". Ja. Lägg ner nu för fan.

Kebab: Är han känd för något inom kultur?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...