Jump to content

LEK: Tjugo frågor.


mr_tobbe
 Share

Recommended Posts

Jag ställer ingen räknad fråga här, bara en öppen undran:

Om man är amerikansk (världskänd) politiker och inte varit minister eller ledamot i kongressen, vad kan man då mer vara? Senator? Borde inte en president falla inom dessa, alternativt att han varit det tidigare?

Det är såklart svårt för mig att svara på den här frågan utan att ge bort för mycket. Och personen jag tänker på är också ganska svår, eftersom frågan som leder rätt inte kommit upp.

När jag svarade på "politiker?" hade jag gärna utvecklat mitt svar, men man ska ju hålla sig till ja och nej. Det finns andra områden, ämbeten, titlar och uppgifter som har med politik att göra. Jag är inte sen på att ge en ledtråd eller två, men det är upp till er. Kan isåfall ta det efter tjugo frågor har ställts, kanske?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ställer ingen räknad fråga här, bara en öppen undran:

Om man är amerikansk (världskänd) politiker och inte varit minister eller ledamot i kongressen, vad kan man då mer vara? Senator? Borde inte en president falla inom dessa, alternativt att han varit det tidigare?

En senator är ledamot av kongressen; närmare bestämt dess övre kammare. President kan vi utesluta eftersom alla som avlidit under de senaste 10 åren varit republikaner. Bland "rena" politiker återstår då alltså guvernörer, borgmästare, delstatsparlamentariker och folk som ställde upp i val men inte blev invalda... Och aktivister förstås.

---

Kandiderade han i ett politiskt val under sin livstid?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En senator är ledamot av kongressen; närmare bestämt dess övre kammare. President kan vi utesluta eftersom alla som avlidit under de senaste 10 åren varit republikaner. Bland "rena" politiker återstår då alltså guvernörer, borgmästare, delstatsparlamentariker och folk som ställde upp i val men inte blev invalda... Och aktivister förstås.

---

Kandiderade han i ett politiskt val under sin livstid?

Det korta svaret är nej. Inte personligen.

16/20.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kurt Vonnegut?

Han var inte äldre än 75 när han dog.

Jag har ingen jävla aning om vem det är så jag tänker inte ställa någon fråga. De som plockar de sista frågorna bör göra det med gissningar på personer.

Magnus Härenstam sammanfattar åt er:

"En manlig amerikanthk icke-republikanthk politiker/facklitterär författare som finnth på riktigt och dog en naturlig död för lägre än 10 år thedan vid en ålder på lägre än 75. Inte en minithter, prethident eller George R.R. Martin."

  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...