Jump to content

GTA V's kvinnosyn?


Ferno
 Share

Recommended Posts

Som flera av er säkert vet så har ju spelet fått kritik för hur de framställer kvinnor. Åt andra sidan gör ju alltid rockstar det i sina spel. En kvinnlig recensent fick tydligen hatmail (oväntat?!) på internet när hon påpekade detta, tror inte Thomas Arnroth i Godmorgon Sverige-soffan kommer få några "bögjävel"-mail på twitter precis.

Sure, det kanske är för att anpassa produkten efter "efterfrågan" då det mest är killar som spelar spelet, men det är ju inte bara GTAV utan hundratals andra spel som detta finns. Personligen håller jag med till en viss del, oftast brukar jag inte reagera så mycket på den typen av fiktion. Plus att jag sällan tar GTA så seriöst så jag kanske till och med inte ser det som kränker, då är det ju också bra att det kommer till ytan. Men det som gör mig mest arg, som jag skrev ovan, var att en person fick massa hatmail för en åsikt.

Det är fegt, internethat är såklart helt fel, det är också fel att hota IRL. Ska jag och alla sluta spela? Nej, det ska ingen. Men åt andra sidan är det bra att frågan kommer upp på tapeten.

En sak till, hur många här på GTA-sajten är tjejer? Vad tycker NI i så fall? Kanske borde göras en poll men det orkar jag inte skapa, har fått för mig att jag sett en aktiv medlem här förut som är tjej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår mig inte riktigt på kritiken. Med GTA har Rockstar alltid kört extrem satir. Det är ju hur tydligt som helst i GTA V att de skämtar om att kvinnor blir så förnedrade och nertryckta.

Jag tror att det är precis lika troligt att någon spelar GTA och sedan går och bitchslappar en kvinna och ber om en macka som att någon spelar GTA och går ut och rånar en bank, snor en bil eller mördar någon. Folk blir inte påverkad på det sättet om de inte redan är psykiskt sjuk på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelet görs för att tjäna pengar och säljas i så många utgåvor möjligt och det är svårt att säga annat än att Rockstar har lyckats träffa seriens målgrupp bra med tanke på antalet GTA-spelare där ute. En av de charmiga inslagen i GTA har alltid varit satiren och alla gliringar mot konkurrenter och sin samtid. Dock framstår det för mig lika tydligt att man driver med stereotyper och samhällsbilder vad gäller kvinnor som allt annat. Är det exempelvis mer okej att framställa folk från landsbygden som att drogframställning och vapenförsäljning är deras stora dröm? Att framställa all polis som skjutglada legosoldater? Eller för den delen att den färgade karaktären var den som inte riktigt hade råd med eget boende, medan den mest framgångsrika var ljushyad?

GTA är en spelserie som om den granskas med ett par bajsnödiga ögon, är förnedrande mot de flesta i samhället. Man måste verkligen spela med en förståelse för att man kan komma att precis allt kan komma att drivas med.

Det är väl precis lika enkelt som med böcker, filmer eller TV-serier, det finns mängder med olika innehåll och målgrupper - alla faller en inte i smaken. Jag har inte läst några kommentarer på recensionen, men med tanke på hur det brukar se ut när det antalet kommentarer ramlar in på något som skrivits på internet så antar jag att det är mycket grova ord som är helt obefogade - vilket är skitsynd. Det är en recension och om man tycker att ett element i spelet är tillräckligt dåligt för att plocka ett poäng så är det nog högst sällan det kan rättfärdiga personangrepp.

TL;DR - För mig är kvinnosynen inget problem, satiren är lika tydlig där som i övriga spelet.

TL;DR 2 - "Internethat" är skitlarvigt och fel, men en helt annan diskussion.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTA-spelen har alltid varit grabbiga och kommer förmodligen alltid att vara det. Med det sagt tycker den militanta feministen inom mig ändå att det är synd att GTA-världen är så svartvit när det gäller skildringen av kvinnor. Nästan alla GTA-kvinnor (speciellt i GTA V!) framställs som idioter, bimbos eller köttstycken. I den grabbiga jargongen mellan de manliga karatkärerna är kvinnor ofta likställda med vandrande vaginor. Objektifieringen är illa nog (och är till viss del, tyvärr, en satirisk illustration av verkligheten) men det jag reagerar mest på är avsaknaden av starka kvinnliga karaktärer. Och visst, GTA-spelens män är också en samling psykopater, idioter och förlorare men många av männen har ändå försonande egenskaper. Ta t.ex. Franklin - en brutal och droglangande gangsta men i grunden likväl en ganska sympatisk person. Sen har vi det där med huvudpersoner... Jag gillar huvudpersonerna i GTA V men var, och är, lite besviken över att ingen av dem är kvinna. Jag tror att en kvinnlig huvudperson skulle innebära ett stort steg framåt och medföra en mer balanserad bild av hur könen representeras i GTA-spelen.

Vissa brukar försvara GTA-spelens kvinnosyn med att fansen är män och det här är vad männen vill ha och bla, bla, bla... Mmm, för alla män är ju ölhävande douchebags som trivs bäst i en strippklubb med ett par silikontuttar i fejset. Eller hur? Jag vet av erfarenhet och år av internetsurfande att inbitna gamers hör till de mest bittra och sexistiska mansgrupperna i samhället. Därför vore det inspirerande om stora spelföretag som Rockstar kunde leverera en mer nyanserad genusskildring, istället för att bara förstärka bedagade könsroller och manschauvinistiska attityder. Får vi inte en kvinna i GTA VI tänker jag banne mig börja rösta på Fi!

Redigerad av Umberto
  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska ju tilläggas att GTA V är att ses som ett demospel inför GTA Online också. I Online kommer du kunna göra din egen karaktär, baserat på två karaktärer ur tidigare spel som föräldrar (huruvida det är man+kvinna eller HBTQP-certifierad är oklart), där du kan välja att vara kvinna. I trailern ser man tydligt att de lagt in kvinliga element i spelet så som att shoppa kläder, möblera om sitt safehouse och liknande. I singleplayer kan man ju även utföra ett yoga-minigame vilket säkert kan utvecklas i Online där du skulle kunna gå ut med väninnorna på gruppyoga. Tror det kommer bli ett utmärkt spelläge för män som vill vara kvinnor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I singleplayer kan man ju även utföra ett yoga-minigame vilket säkert kan utvecklas i Online där du skulle kunna gå ut med väninnorna på gruppyoga. Tror det kommer bli ett utmärkt spelläge för män som vill vara kvinnor.

För alla kvinnor älskar ju Yoga!

(Och Yoga-delen i spelet var ju så jävla rolig den med)

...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTA-spelen har alltid varit grabbiga och kommer förmodligen alltid att vara det. Med det sagt tycker den militanta feministen inom mig ändå att det är synd att GTA-världen är så svartvit när det gäller skildringen av kvinnor. Nästan alla GTA-kvinnor (speciellt i GTA V!) framställs som idioter, bimbos eller köttstycken. I den grabbiga jargongen mellan de manliga karatkärerna är kvinnor ofta likställda med vandrande vaginor. Objektifieringen är illa nog (och är till viss del, tyvärr, en satirisk illustration av verkligheten) men det jag reagerar mest på är avsaknaden av starka kvinnliga karaktärer. Och visst, GTA-spelens män är också en samling psykopater, idioter och förlorare men många av männen har ändå försonande egenskaper. Ta t.ex. Franklin - en brutal och droglangande gangsta men i grunden likväl en ganska sympatisk person. Sen har vi det där med huvudpersoner... Jag gillar huvudpersonerna i GTA V men var, och är, lite besviken över att ingen av dem är kvinna. Jag tror att en kvinnlig huvudperson skulle innebära ett stort steg framåt och medföra en mer balanserad bild av hur könen representeras i GTA-spelen.

Vissa brukar försvara GTA-spelens kvinnosyn med att fansen är män och det här är vad männen vill ha och bla, bla, bla... Mmm, för alla män är ju ölhävande douchebags som trivs bäst i en strippklubb med ett par silikontuttar i fejset. Eller hur? Jag vet av erfarenhet och år av internetsurfande att inbitna gamers hör till de mest bittra och sexistiska mansgrupperna i samhället. Därför vore det inspirerande om stora spelföretag som Rockstar kunde leverera en mer nyanserad genusskildring, istället för att bara förstärka bedagade könsroller och manschauvinistiska attityder. Får vi inte en kvinna i GTA VI tänker jag banne mig börja rösta på Fi!

Tänkte skriva typ precis det där.

Tror det kommer bli ett utmärkt spelläge för män som vill vara kvinnor.

Män som du alltså, har aldrig sett ett mer latent homosexuellt inlägg på denna sajt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...