Jump to content

Dags för uppgradera datorn


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Tänkte att det är snart dags för mig att uppgradera datorn lite grann o tänkte skriva ut lite snabbt vad som sitter i datorn nu.

AMD: Phenom II X6 1090T 3,20GHz

Nvidia Geforce 440GT

Fractal Design 550W nätagg

2st 500GB hdd

8GB RAM

Det jag tänkte införskaffa nytt är en 1-2TB hårddisk nytt grafikkort Geforce 760-770 serien samt nya ram minnen då dem är från 2008-2009.

Fråga är hur många år kommer jag klara mig med denna processor med nytt grafikkort till? Är det bara byta ut ram minnen eller måste jag kolla så dem passar till moderkortet? Tänkte mig även med nytt grafikkort införskaffa ett nätagg på 750W.

Allt ska inhandlas från Inet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För det första verkar det onödigt att lägga pengar på nytt RAM så länge det är DDR3. För det andra verkar det också onödigt att byta ut nätaggregatet då du har 510W/42.5A för 12V-railsen (läste att för ett 770 rekommenderas 42A så det kanske är värt att köpa ett nytt trots allt), och för det tredje verkar din processor prestera bra trots sin ålder enligt www.cpubenchmark.net.

Grafikkortet är din särdeles största flaskhals, så lägg pengarna där.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du är villig att lägga ut hjälper otroligt mycket.

Men ett 770 rekomenderas! Evga's Superclocked är bra och vill gärna trimmas upp lite mer!

Och ja ett 750w nätagg kan vara bra att ha.

Cpu lär väl uppgraderas så småningom också, beror på budget som sagt :)

Har ingen direkt budget till det utan släng ihop nåt så kan jag kolla upp det.

För det första verkar det onödigt att lägga pengar på nytt RAM så länge det är DDR3. För det andra verkar det också onödigt att byta ut nätaggregatet då du har 510W/42.5A för 12V-railsen (läste att för ett 770 rekommenderas 42A så det kanske är värt att köpa ett nytt trots allt), och för det tredje verkar din processor prestera bra trots sin ålder enligt www.cpubenchmark.net.

Grafikkortet är din särdeles största flaskhals, så lägg pengarna där.

Det som jag har endast byt ut är prollen förra som satt i var en AMD Athlon II tror det var en X2 eller X4 som satt i. Och grafikkortet vet jag att den måste bytas ut därför införskaffar jag ett nätagg med grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, klart ett FD 550W klarar ett oklockat/fabriksklockat GTX770 tillsammans med oklockad 1090T. 12-voltslinorna pallar trycket. Minnena är helt onödiga att byta ut, det är fortfarande DDR3 som gäller.

Fokusera på hårddisk och grafikkort du.

Okej tackar Curly. Finns det nå prisvärda 1-2TB hårddiskar? Hur är Western Digital diskarna nu? Vet förrut att jag läste rätt så ofta här på forumet att dem tvärdog efter 1-2år bara. Är livslängden längre nu eller bör jag söka efter ett annat märke på diskarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tackar Curly. Finns det nå prisvärda 1-2TB hårddiskar? Hur är Western Digital diskarna nu? Vet förrut att jag läste rätt så ofta här på forumet att dem tvärdog efter 1-2år bara. Är livslängden längre nu eller bör jag söka efter ett annat märke på diskarna?

Jag tycker inte att jag ser något gnäll på varken Samsung, WD eller Seagate nu för tiden. WD verkar vara populärast bland de kunniga att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att jag ser något gnäll på varken Samsung, WD eller Seagate nu för tiden. WD verkar vara populärast bland de kunniga att rekommendera.

Samsung är borta, Seagate köpte upp deras hårddiskdivision. Det är precis som Kebab säger, WD eller Seagate spelar ingen roll. Båda har så klart måndagsexemplar, vilket det finns ganska många av eftersom det är avancerade och stötkänsliga produkter. Sortera ut de populäraste på Prisjakt och läs omdömena.

Edit: Vill du ha ordentlig fart på datorn är ju SSD helt underbart. T.ex. Samsung 840 Evo.

Redigerad av Curly
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samsung är borta, Seagate köpte upp deras hårddiskdivision. Det är precis som Kebab säger, WD eller Seagate spelar ingen roll. Båda har så klart måndagsexemplar, vilket det finns ganska många av eftersom det är avancerade och stötkänsliga produkter. Sortera ut de populäraste på Prisjakt och läs omdömena.

Edit: Vill du ha ordentlig fart på datorn är ju SSD helt underbart. T.ex. Samsung 840 Evo.

SSD har jag inte för tillfället råd med först jag vet hur det blir med jobbet. Om jag har tur så får jag en fet peng snart så ska fundera ett tag till om SSD

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Dra upp tråden igen inför BF4 releasen så tänkte jag nu att jag ska införskaffa nytt grafikkort denna månad och en ny HDD samt ev en SDD eftersom kommer bli allt för dyrt då jag inte vet hur min lön ser ut för i Oktober eller om jag måste ta in allt på ett klarna konto. Såg att för att lira på högsta så skulle man tydligen ha 3GB integrerat grafikkorts minne 8 GB ram o en 6 kärnig prolle vilket jag har. Är det ens värt att slänga ut ett dyrare för att maxa kraven minimum var tydligen 512MB.

Kan nån länka ett schysst GTX 770 kort för en hyfsad peng mellan 2900-3500 om det nu ligger runt den klassen samt en bra 1TB hårddisk då jag måste även formatera om hela datorn o behöver ha 1TB disken som backup på massa bilder o musik sparfiler också.

Så jag kan även då skippa nytt nät agg då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...