Jump to content

Bostonbomberna


Tweak
 Share

Recommended Posts

Trådstart med anledning av Vaxxors statusuppdatering som jag faktiskt vågade mig in på och kollade igenom. Skummade mest, men det verkade handla om att det återigen rörde sig om ett inside-jobb, right? Detta tror alltså dibel och Vaxxor, så tänkte att fortsatt diskussion kan tas här. Vilka är huvudargumenten? Någon slags profetia-post på reddit och ett gäng snubbar med ryggsäckar som ser suspekta ut?

http://imgur.com/a/Nx8EU

Där är länken där bevis läggs fram. Finns rätt äckliga bilder på vad jag misstänker är den skottskadade gärningsmannen, som väl även försökte begå självmord, så är man äckelmagad bör man kanske hålla sig undan. (Verkar vid närmare titt snarare vara den dödade gärningsmannen.)

En fundering. Om de nu planerat allt detta för att driva igenom en lag som reglerar försäljningen av viss ammunition eller hur det nu var, och alltså är då pass dedikerade till den lagen att de vill döda egna medborgare.. Borde de då inte lyckas fixa rätt ryggsäck till snubben de tänkt framea? Eller tror ni de är så jävla dåliga att de trots den enorma apparat ett sånt företag innebär ändå goofar och ger gärningsmannen fel ryggsäck?

Redigerad av Tweak
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skummade också mest igenom bilderna, såg ut som om de lika gärna kunna finnas med i ett uppslag i Aftonbladet eller DAM. Vad för typ av sprängämne fanns det i tryckkokarna (jag syftar inte på skrotet som låg i, utan vad som utlöste själva energin)?

Vad tycker VaXXoR och dibel om vapenlagarna i USA?

Edit: lol, tittade igenom bilderna nu, ganska efterblivna argument och en hel del photoshoppade grejer. 9/11 var ju också ett inside job, eller hur? Sluta sprida okunskap.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor

Vad är mer troligt? Att två kids i missriktad frustration halvsjaskigt bygger hemmagjorda bomber eller att USA/Obama/CIA/FBI/Blackwater/The Punisher organiserar en enormt komplicerad aktion mot sina egna medborgare för att på något vis minska försäljningen av ammunition?

Vidare så kan man undra vad man ska lita på, det händelseförlopp som hela världens media har rapporterat om dygnet runt senaste veckan eller ett par lågupplösta screencaps som gör fantastiska antaganden utan några som helst belägg?

Jag är för att ifrågasätta auktoritet men dessa människor som gör/tror på såna här "teorier" har sin egen agenda..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering. Om de nu planerat allt detta för att driva igenom en lag som reglerar försäljningen av viss ammunition eller hur det nu var, och alltså är då pass dedikerade till den lagen att de vill döda egna medborgare.. Borde de då inte lyckas fixa rätt ryggsäck till snubben de tänkt framea? Eller tror ni de är så jävla dåliga att de trots den enorma apparat ett sånt företag innebär ändå goofar och ger gärningsmannen fel ryggsäck?

De är inga robotar, klart fel kan begås. För dem spelar det ingen roll heller så länge de vinner. På andra sidan kan jag göra fel, vilket så klart är beklagligt. I längden bryr jag mig inte särskillt mycket om det så länge jag och det jag tror på står som segrare.

Vad tycker VaXXoR och dibel om vapenlagarna i USA?

Vissa stater har väl okej lagar medan andras är mer restriktiva, tyvärr för folket som bor där.

9/11 var ju också ett inside job, eller hur?

Förvisso styr den evige mycket i USA, men huruvida man ska klassa dem som en del av nationen är svårt. Så beroende på hur man ser på den frågan så är svaret ja eller nej.

Spoiler
Är själv kluven i frågan. Staten grundades ju av och för vita (till stor del protestantiska) europeer, men det tycks ju ha varit mycket mörka krafter inblandade redan då. Off topic hur som helst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor

Vad är mer troligt? Att två kids i missriktad frustration halvsjaskigt bygger hemmagjorda bomber eller att USA/Obama/CIA/FBI/Blackwater/The Punisher organiserar en enormt komplicerad aktion mot sina egna medborgare för att på något vis minska försäljningen av ammunition?

http://en.wikipedia.org/wiki/dibel's_morakniv

Det första alternativet är mer troligt. På samma sätt är det mer troligt att man får 1-5 än 6 när man kastar en sexkantig tärning, men vad sanningen/resultatet är/blir tycker jag är mer relevant.

Vidare så kan man undra vad man ska lita på, det händelseförlopp som hela världens media har rapporterat om dygnet runt senaste veckan eller ett par lågupplösta screencaps som gör fantastiska antaganden utan några som helst belägg?

Litar inte på median och tycker inte ens det är antaganden som läggs fram i bilden. Det är, med reservation för medveten photoshoppad eller annan manipulering, fakta som inte lägger ihop ett plus ett utan snarare visar delar som man själv får dra slutsatser av. Om jag ritar upp fem i; iiiii - Ser du fem prickar, fem streck eller fem i:n? Det skulle inte vara fel att säga att man ser fem prickar eller fem streck, men det som är närmast sanningen måste vara att man ser fem i:n.

Jag är för att ifrågasätta auktoritet men dessa människor som gör/tror på såna här "teorier" har sin egen agenda..

Givetvis. Du har ju en agenda här med, inte sant? Bara det faktum att skriva teorier inom citationstecken är väl någon slags debattmedel att förminska den andra sidan. Ni som bögar på högskolor/universitet kan ju dra fram någon term för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men alltså.. De iscensätter HELA det här och du tror det är troligt att de inte kan köpa samma ryggsäck till alla?

För övrigt känns det väldigt orimligt att den "liberala sidan" skulle utföra något sånt här för att vinna poäng mot vapenlobbyister. Om inte skolskjutningar osv räcker, varför skulle detta? Kan ju snarare tjäna till att ge argumentet guns-for-protection ytterligare tyngd. Även om det nu handlade om någon slags ammunition i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt känns det väldigt orimligt att den "liberala sidan" skulle utföra något sånt här för att vinna poäng mot vapenlobbyister. Om inte skolskjutningar osv räcker, varför skulle detta? Kan ju snarare tjäna till att ge argumentet guns-for-protection ytterligare tyngd. Även om det nu handlade om någon slags ammunition i det här fallet.

Du glömmer att även Sandy Hook-massakern anses vara en iscensättning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Hook_Elementary_School_shooting_conspiracy_theories

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vaxxor. Vet att du vid något tillfälle förklarat din tendens att köpa konspirationsteorier med argument i stil med att du inte köper alla offentliga fakta, tänker själv och gärna ifrågasätter, vilket självklart är bra egenskaper. Men hur mycket har du ifrågasatt faktan som presenteras i länken? Till exempel bilderna på båten som "bevisar" att det inte fanns blod på den osv. Vad säger att de bilderna inte tagits efter båten skrubbats ren? Eller photoshopats? Du borde ägna minst lika mycket tid åt att ifrågasätta andra sidans argument.

Annan grej på samma tema. Bilden där någon regeringstaleman säger att man bara bör inrikta sig på de här två personerna och inte leta andra misstänka, har tolkats som "shut up slaves, these are the only suspects". Är det inte ganska mycket troligare att ett sånt uttalande görs just för att skydda oskyldiga från att pekas ut på det ganska allvarliga sätt de gör här, vilket förmodligen kommer ses av ett stort antal människor?

P-C: Well, that changes everything..

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men alltså.. De iscensätter HELA det här och du tror det är troligt att de inte kan köpa samma ryggsäck till alla?

Ja. Det hade varit oerhört märkligt om gärningsmännen och den helt oväntat närvarande insatsstyrkan - med beredd förstärkning - haft samma ryggsäckar. De sprängde fel ryggsäck. Trist för dem, men ingen katastrof. Eller? Får se...

Annan grej på samma tema. Bilden där någon regeringstaleman säger att man bara bör inrikta sig på de här två personerna och inte leta andra misstänka, har tolkats som "shut up slaves, these are the only suspects". Är det inte ganska mycket troligare att ett sånt uttalande görs just för att skydda oskyldiga från att pekas ut på det ganska allvarliga sätt de gör här, vilket förmodligen kommer ses av ett stort antal människor?

Möjligt, rent av troligt. Vad som inte framgår i bilderna och som jag själv inte vet något om är om utegångsförbudet var eller gick i kraft i samband med att de släppte videomaterialet och uttalandet?

-

Låt oss frångå de olika teorierna en stund och ställa några frågor istället. Vad i helvete får tjetjenskvänliga muslimer att bomba en marathontävling?

Jämför med Breivik. Han släppte ett manifest (i vilket han förklarade mycket), hade en tydligt definierad fiende (islam och kulturmarxismen) och ett tydligt mål (en organisation som är/främjar fienden).

Är marathonlöpare ett stort hot mot Tjetjeniens frihet och kalifatets uppståndelse? Ska det ses som ett angrepp mot Mr. John & Mrs. Jane Doe, isåfall varför då? Islam välkomnar ju konvertiter och målet med islam är ju att alla ska vara muslimer. Så varför attackera en fredlig tävling istället för ett mer tänkbart mål såsom en rysk eller israelisk ambassad, eller en amerikansk/judisk organisation?

Låt mig då återgå till teorierna. Jag ser fler och mer konkreta motiv hos den världsjudiska maktpolen. De behöver bara säga utegångsförbud så lyder en mycket stor del av befolkningen detta. Det vet dem nu. Vidare så pågår det en intensiv antivapenkampanj i staterna, som är en mycket svår nöt för dem att knäcka. Detta eftersom frihet är en så stor del, för att inte säga den enda delen, i amerikanskt (och då menar jag WASP-America) existensberättigande. Så då jobbar dem för mindre frihet, steg för steg... Att de "råkar" införa nya lagar mitt i allt "oväntade" kaos kan ju vara en ren jävla slump. Så frågan man bör ställa sig är; tror jag på slumpen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suck. Jag är så trött på sånt här trams. Varje jävla gång.... Nöjer mig med att säga att jag håller med P-C.

Det finns massor av bra böcker om de psykologiska och sociologiska faktorerna bakom konspirationstro och teoriernas orimlighet - jag kan t.ex. rekommendera The Believing Brain av Michael Shermer. Jag läste den i vintras och den är en bra och överskådlig introduktion i ämnet. Läs den och (för)bli förnuftiga och rationella medborgare. En svensk motsvarighet (dock inte fullt så bra) är Skeptikerskolan av Anundi & Åkerberg, den finns bl.a. på elib.

***

3 Punkter om varför konspirationsteorier är just teorier

http://www.snopes.com/politics/conspiracy/boston.asp

http://www.reddit.com/r/conspiratard/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker VaXXoR och dibel om vapenlagarna i USA?

Vad jag tycker om vapen lagarna? Jag tycker så här. Folk har rätt till vapen och försvar, det handlar om amerikanarnas frihet. Men, tycker vapen ska gå till folk som kan använda dom på rätt sätt. Göra det lite svårare i vissa stater att få tag i dom kanske, mer regler och så vidare på det hela.

Som visar att man är en okej människa att bära vapen. Vapen dödar inte, människor gör.

Om jag tror på allt blablabla andra sidan och så vidare.

Jag tror på mycket av konspirationerna. Bortsett från det där med ödlor och utomjordingar.

När det kommer till mot argument mot konspirationerna så är det oftast saker från media som används. Eller liknande saker P&T bullshit. För mig är konspirationerna mer trovärdiga än vad som sägs i media och i officiella storys.

När jag säger ett namn som David Icke så säger alla på det här forumet "vilken skojare". Har ni tagit tiden att ens kolla vad han har att säga? Varför tror ni att han blev utskrattad för några år sen och nu är hur populär som helst? Jo folk börjar vakna upp till en annan verklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du glömmer att även Sandy Hook-massakern anses vara en iscensättning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Hook_Elementary_School_shooting_conspiracy_theories

Har du sett sakerna från Batman filmerna när det kommer till Bio skjutningen och Sandy Hook? Lika som när 9/11 referenser var med i saker innan det hände.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

post_1247288_0.jpg

Sällan har jag identifierat mig så mycket med professor Farnsworth som efter VaXXors inlägg.

P-C har sagt det bra redan.

Det är synd om människorna.

Haha visste att du skulle komma med ett litet instick snabbt utan något speciellt bra att komma med. Classic Frusciante.

In och sparka och springa iväg. Bravo.

----

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tror ni att han blev utskrattad för några år sen och nu är hur populär som helst?

Därför att han kommer med tokiga teorier om ödlemänniskor, illuminati och liknande. Det är skäl nog att både skratta åt och dyrka honom, antar jag.

Och för övrigt, bara för att någon är populär betyder inte det att de ha rätt.

Redigerad av xstreem
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha visste att du skulle komma med ett litet instick snabbt utan något speciellt bra att komma med. Classic Frusciante.

In och sparka och springa iväg. Bravo.

----

Skrev att P-C redan skrivit allt som behövs. Ni som tror på den här skiten gör massvis med logiska felslutningar och tänker helt enkelt fel. Det är helt enkelt så att USA/CIA/FBI/Obama inte i en massiv konspiration dödar ett barn och två vuxna och skadar massa mer av sina egna medborgare. Det är går helt enkelt emot all jävla logik. Särskilt när "motivet" ni målar upp VERKLIGEN inte är tillräckligt. Och OM de skulle göra det så skulle de för fan inte göra det så klantigt att random tomte på Reddit kan avslöja dem. JÖSSES.

Sen får jag ursäkta att jag "sprang iväg", jag kollade på fotboll istället för att läsa alla nya inlägg i tråden efter mitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att han kommer med tokiga teorier om ödlemänniskor, illuminati och liknande. Det är skäl nog att både skratta åt och dyrka honom, antar jag.

Och för övrigt, bara för att någon är populär betyder inte det att de ha rätt.

Du har helt klart inte sett honom prata. Ingen skrattar, alla håller med. Visst ödlemänniskor och annat, fine. Det är lite för mycket. Men mycket av det han säger är en tankeställare.

Lite om Bohemian grove. Det här är människor som styr, hur förklarar ni detta? En sommar picknick?

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt klart inte sett honom prata. Ingen skrattar, alla håller med. Visst ödlemänniskor och annat, fine. Det är lite för mycket. Men mycket av det han säger är en tankeställare.

Fortfarande, bara för att någon är populär, har en trogen publik, är karismatisk och är relativt vältalig innebär inte det att ett enda ord personen säger är sant.

David Icke må kasta 'food for thought' åt folk, men det betyder inte att han ska tas på allvar. Du säger själv att shapeshifters, reptilmänniskor och annat är lite för mycket, så varför ska några av hans andra teorier vara trovärdiga?

David Icke är en rubbad individ som sprider onödiga (fast underhållande) konspirationer om allt mellan himmel och jord. Gör dig själv en tjänst och sluta tro på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...