Jump to content

Julfilmer v2.0


samuelszon
 Share

Recommended Posts

christmas_header_story_1_1243138_0.jpg

Jag såg att den fanns en sex år gammal tråd som behandlade detta ämne men tänkte att det var bättre att skapa en ny istället för att fräscha upp den andra. Som titlen säger får ni tipsa om era bästa julfilmer, berätta gärna lite kort vad den handlar om, var den utspelas o.s.v.

Jag är själv ganska lättroad på filmfronten och älskar julen då det ofta är ganska mysiga och lätta filmer. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på riktigt amerikanska filmer som utspelar sig i New York, gärna lite äldre, typ 60-tal. Ni vet, snö, NYC, Frank Sinatra, tomtar och lite romantik.

Själv har jag ett starkt minne av filmen "Jingle All The Way" med Arnold i huvudrollen. Vet bara att det brukade gå kring julen på TV. Han är en hårt arbetande man som sviker sin son gång på gång men som en gång för alla vill visa att han finns där för honom och förvandlar sig till superhjälten Turbo-Man. Blir helt klart att se den lite längre fram.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett It's a Wonderful Life? Det är klassikernas klassiker när det kommer till julfilmer och innehåller mycket av det du efterfrågar. Den är dock från 1946, om det spelar någon roll.

---

Jag tror jag har en ganska otraditionell film som julfilmsfavorit, nämligen Tim Burtons underbara Batmanfilm från 1992! Christopher Nolans trilogi i all ära, men för mig är fortfarande den stämningsfulla Batman Returns den klart bästa Batmanfilmen och också en bra film i sin egen rätt. Allt utspelar sig i jultid och julen genomsyrar hela filmen utan att det känns sådär överdrivet-påtvingat-juligt som det ibland kan bli. Tvärtom har filmen en ganska cynisk attityd till julfirandet och ifrågasätter bland annat julens kommersialisering och medialisering. De flesta har väl sett den - men om inte, se den!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jingle All The Way eller Klappjakten som den heter på svenska är en klassiker. Den ska jag självklart titta på!

Sen lär jag nog också se på Home Alone.

Förutom det så brukar jag även försöka se på Kan Du Vissla Johanna som alltid brukar gå på SVT direkt efter julvärden på Julafton.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...