Jump to content

Vilken mobil ska jag köpa?


Tweak
 Share

Recommended Posts

Hejhejhej. Det ar inga jattekonstigheter; min mobil har blivit snodd och tankte att det kan vara dags att for forsta gangen skaffa en som man kan mer an smsa och ringa pa. Som jag forstatt forhaller det sig typ ungefar sa att iPhone ar snygg, enkel, bekvam, medan Androids (ar Galaxy S3 bast? Heter den ens sa..?) ar battre prestandamassigt men ocksa kraver mer av anvandaren (om man nu vill fa ut sa mycket som mojligt av den), ar det nagorlunda korrekt? Finns det nagot bra tredjealternativ? Vilka ar ALLA for- och nackdelar? Storlek, funktioner, pris, antal appar, komfort, utseende osv osv osv.

All hjalp uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den att det i slutändan handlar om "smak" och till en viss del pris antar jag. Praktiskt taget allt vettigt en SIII:a är kapabel till kan en jailbreakad iPhone 5 göra, förutom att kunna dra nytta av 4G. Tveksamt om Android nu för tiden kräver mer av användaren, handlar nog mest om vana.

IMO känns SIII:an undermålig designmässigt i jämförelse, samt att jag föredrar storleken på iPhone. Däremot tror jag att du kan få ett bättre pris på en SIII:a.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog kört på en s3 om jag var tvungen att välja mellan dem. Större skärm, mycket roligare OS, minneskort, NFC, 4G... Mer för pengarna helt enkelt.

Själv har man precis beställt en Lumia 920 som jag har hypat ett tag, så det är väl tredjealternativet då. Verkar lätt vara den fetaste mobilen just nu med överlägsen skärm och kamera! Samt NFC, 4G, trådlös laddning och bästa navigeringstjänsten. Sjukt snygg också! Jag beställde en gul! :D

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

IOS är utarbetat in i minsta detalj och gör, i mitt tycke att det blir lite diktatur över din lur. Du kan inte bestämma själv, vilket vissa tycker är bra. Gillar man att alla telefoner är precis likadana (som äldre pre-smartphones var) så är det nog iPhone som gäller, medan Android till viss del är helt upp till användaren.

Nu är jag personligen en stor Apple motståndare. Har aldrig förstått grejen med att betala mer för ett märke på en produkt som är sämre prestandamässigt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig ägt en android lur, men testat flera olika. Skulle säga att fördelarna med iPhone är inte minst den mänskliga storleken, den genuina designen och enkelheten i användandet.

Visst är man lite begränsad i vad man kan göra med inställningar, widgets och liknande i iOS. Och visst saknade jag det lite i början efter att ha sett några vänners mer personliga androidlurar, men det gick snabbt över.

Med facit i hand efter snart två år - jag lär inte köpa en telefon från annan tillverkare än Apple i framtiden, så länge inget mycket oväntat händer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kompis som är sjukligt trött på iPhone och varenda funktion jag tar för given (personliga ringsignaler, fria val bland appar, väldigt stora val för att göra menyer och telefonen mer personlig) säger han inte går att göra över huvud taget med iPhone. Bara att widgets över huvud taget inte existerar i iOS (eller hur?) gör mig synnerligen förbluffad över att iOS behållit den marknad det - förvisso - skapade när smartphones var nya.

Varje grej jag visar honom säger han "åh, fan, jävlar vad bra. Det där går inte att göra på iPhone. Hur fungerar det där? Jaha, är det så smidigt alltså? Det var som fan".

Senast var det att jag fotat en teveskärm som visade ett spelschema för kvällen, som var viktigt att komma ihåg. Jag tog ett foto på schemat, redigerade bilden snabbt och lade på hemskärmen. På så sätt kunde jag ha den enkelt tillgänglig utan att behöva gå in i galleriet, utan att manuellt skriva av schemat, och utan att behöva byta bakgrundsbild. Det hela gick på 20 sekunder.

(Fel telefon och helt annan widget, men det fungerar nästan likadant.)

Jag vet inte att Android kräver särskilt mycket av användaren. En annan kompis skulle göra en stor beställning av valfri surfplatta med tillhörande telefon till sitt jobb, båda med samma operativsystem, och han valde mellan iPhone 5 + iPad 3(?) eller Galaxy S2/S3 med tillhörande Android-platta. Han lekte runt med min S2 i tre minuter och förstod direkt hur menyerna fungerade och såg möjligheterna.

Köp en Android. Teknikmagasinet M3 utnämnde Galaxy S2 till världens coolaste pryl 2011 och Galaxy S3 till världens coolaste pryl 2012, bland 100 tävlande varje år. Inte för inte, säger jag. Varenda gång jag måste blippa en iPhone blir jag förbannad. Med S2 sker i princip allt som jag vill, och då har jag ändå varit smartphone-motståndare i många herrans år.

:)

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kompis som är sjukligt trött på iPhone och varenda funktion jag tar för given (personliga ringsignaler, fria val bland appar, väldigt stora val för att göra menyer och telefonen mer personlig) säger han inte går att göra över huvud taget med iPhone.

Jag tror att din polare har missat något som 40 miljoner iOS-enheter använder. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att din polare har missat något som 40 miljoner iOS-enheter använder. :)

Förklara gärna! :) Jag har ett förakt jag själv byggt upp för att iOS känns väldigt o-användarvänligt, men det tycks bekräftas varje gång jag diskuterar skillnaderna mellan iOS och Android.

Han har en iPhone 3, tror jag. Har jag fel i att personliga ringsignaler inte finns och att widgets inte existerar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förklara gärna! :) Jag har ett förakt jag själv byggt upp för att iOS känns väldigt o-användarvänligt, men det tycks bekräftas varje gång jag diskuterar skillnaderna mellan iOS och Android.

Han har en iPhone 3, tror jag. Har jag fel i att personliga ringsignaler inte finns och att widgets inte existerar?

Han får ägna 5 minuter åt ett jailbreak på sin telefon, sedan har han tillgång till tusentals tweaks för sin telefon som har förfinats under 4 år som Cydia har funnits, däribland widgets och en simpel fix för egna ringsignaler, samt gratis apps för den skrupelfria.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Henki-post.

Jag saknar inget som en widget kan göra, tänkte väl i början att väder och klocka hade varit ball, men klockan ser man ju ändå och vädret är lättillgängligt och snyggt placerat (även om jag inte använder det). Personlig ringsignal har jag inte haft sen jag var 15.. Och så vidare..

Så det är väl det som är det stora valet, om man tycker sånt är viktigt eller ej.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han får ägna 5 minuter åt ett jailbreak på sin telefon, sedan har han tillgång till tusentals tweaks för sin telefon som har förfinats under 4 år som Cydia har funnits, däribland widgets och en simpel fix för egna ringsignaler, samt gratis apps för den skrupelfria.

Problemet med jailbreak (i alla fall när jag hade iPhone 3Gs) var att det var så meckigt att uppdatera varje gång det kom ett nytt iOS. Men sedan hade jag unlock också, vilket gjorde det hela ännu känsligare för eventuella farliga Apple-uppdateringar.

Själv föredrar jag Android över iOS. Jag tyckte om mitt iOS förr i tiden eftersom att det var mycket bättre optimerat och flöt på så bra till min iPhone, men nu tycker jag Android har hunnit ifatt. Det flyter på väldigt bra på min SGSIII.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är faktiskt än mer sugen på Lumia 920 nu. Kikat runt på en del videos osv.

Är dels lite nyfiken Windows OS för att ha "testat".

Synd bara att den är slutsåld överallt..

Jag beställde från CDON, det stod att den skulle komma in på lager den 3:e december. Men efter den 3:e hände det inget och nu står det inget alls. Då gick jag till Phone House vilka sa att den är slutsålt i hela Sverige. Men så läste jag att Halebop hade fått in 20st gula, så drog iväg en beställning igår och idag fick jag ett mail om att de hade skickat telefonen! :D

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde från CDON, det stod att den skulle komma in på lager den 3:e december. Men efter den 3:e hände det inget och nu står det inget alls. Då gick jag till Phone House vilka sa att den är slutsålt i hela Sverige. Men så läste jag att Halebop hade fått in 20st gula, så drog iväg en beställning igår och idag fick jag ett mail om att de hade skickat telefonen! :D

Jag kollar direkt på det! Tack för tipset :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han får ägna 5 minuter åt ett jailbreak på sin telefon, sedan har han tillgång till tusentals tweaks för sin telefon som har förfinats under 4 år som Cydia har funnits, däribland widgets och en simpel fix för egna ringsignaler, samt gratis apps för den skrupelfria.

Man ska inte behöva göra något med sin telefon som tillverkaren inte vill att man ska göra bara för att få tillgång till saker som alla android lurar kommer med direkt ur kartong. Där är apple jävligt dåliga, för det är ett envägsföretag. Dom skiter i vad konsumenterna tycker, kommer dom på något dom tycker är bra slänger dom in det i iOS och försöker få det till att dom "uppfunnit" det (videosamtal någon?).

Apple var hästvägar före med IP3 och en bit före med IP4 pga. en återanvändning av samma interface (som dom fortfarande kör med, SERIOUSLY?!). Andriod är där och även förbi beroende på vilken telefon vi snackar om. Folk som prisar iOS har antingen aldrig testat andriod eller är helt enkelt för vana vid iOS för att byta. Har man haft IP sen dom kom kan jag absolut förstå att man väljer att fortsätta, men jag skulle aldrig, om jag inte hade haft en smartphone innan köpa med en IP5 nu. Ordentligt överpris på gammal prestanda som inte har ändrats något vidare sen IP4, med undantag på en extra rad ikoner.

Jag saknar inget som en widget kan göra, tänkte väl i början att väder och klocka hade varit ball, men klockan ser man ju ändå och vädret är lättillgängligt och snyggt placerat (även om jag inte använder det). Personlig ringsignal har jag inte haft sen jag var 15.. Och så vidare..

Så det är väl det som är det stora valet, om man tycker sånt är viktigt eller ej.

Du TROR du inte saknar, det är skillnaden. Väder och klocka har jag ingen överhuvudtaget på min telefon, för det är skit jag inte är intresserad av. Det finns dock så mycket annat som du tror dig inte behöva för du sitter på en iPhone som en andriodlur skulle fixa på ett knapptryck.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du TROR du inte saknar, det är skillnaden. Väder och klocka har jag ingen överhuvudtaget på min telefon, för det är skit jag inte är intresserad av. Det finns dock så mycket annat som du tror dig inte behöva för du sitter på en iPhone som en andriodlur skulle fixa på ett knapptryck.

Jag VET att jag inte saknar något. Än mindre behöver, för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag VET att jag inte saknar något. Än mindre behöver, för den delen.

Onödigt med smartphone imo. Extremt sällan man behöver en.

Alltså sarkastiskt, borde köpa en lur snart. Är segmentet kring och under 1000kr med android 2.3 något att ha?

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte behöva göra något med sin telefon som tillverkaren inte vill att man ska göra bara för att få tillgång till saker som alla android lurar kommer med direkt ur kartong. Där är apple jävligt dåliga, för det är ett envägsföretag. Dom skiter i vad konsumenterna tycker, kommer dom på något dom tycker är bra slänger dom in det i iOS och försöker få det till att dom "uppfunnit" det (videosamtal någon?).

Äh, kom igen. Android må ha lösare tyglar (på gott och ont) men det är långt ifrån fritt ifall man inte rootar, vilket sätter en i samma situation som med en jailbreakad iPhone. Du måste dessutom förstå vad det är de siktar på. En lättanvänd miljö som ska funka utan egen konfiguration. Något tyvärr Android behöver innan det känns bekvämt.

Att Apples miljö är mer kontrollerad har sina fördelar också. Många appar till iOS känns mycket mer kvalitativa än motparten till Android. Mindre nerklottrad appmarknad dessutom.

Apple var hästvägar före med IP3 och en bit före med IP4 pga. en återanvändning av samma interface (som dom fortfarande kör med, SERIOUSLY?!). Andriod är där och även förbi beroende på vilken telefon vi snackar om. Folk som prisar iOS har antingen aldrig testat andriod eller är helt enkelt för vana vid iOS för att byta. Har man haft IP sen dom kom kan jag absolut förstå att man väljer att fortsätta, men jag skulle aldrig, om jag inte hade haft en smartphone innan köpa med en IP5 nu. Ordentligt överpris på gammal prestanda som inte har ändrats något vidare sen IP4, med undantag på en extra rad ikoner.

iPhone 5 använder ju inte sig utav gammal hårdvara. Kanske inte den absolut superbästa som finns, men fortfarande i toppskiktet. Skärmen t.ex. är superb.

Och att användargränssnittet börjar utdateras håller jag helt med dig om. Å andra sidan har inte Androids utseende utvecklats så häpnadsväckande mycket heller. Lite nya teman till samma interface.

Det finns dock så mycket annat som du tror dig inte behöva för du sitter på en iPhone som en andriodlur skulle fixa på ett knapptryck.

Du får gärna ge exempel.

Alltså sarkastiskt, borde köpa en lur snart. Är segmentet kring och under 1000kr med android 2.3 något att ha?

ZTE säljer väldigt prisvärda lurar. Jag har för mig att de nyligen släppt, eller snart släpper en ny Blade med 4.x till ett pris runtomkring 1300 kr.

---

Jag kör iPhone, jag är nöjd.

Jag kör inte Android därför jag att jag ogillar gränssnittet, inkonsistent användning utav hårdvaruknappar och dålig framtidssupport. (Har man inte någon utav ett företags toppmodeller så är det högst otroligt att man får se nya androidversioner).

Windows Phone verkar riktigt nice. Värt att pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Onödigt med smartphone imo. Extremt sällan man behöver en.

Alltså sarkastiskt, borde köpa en lur snart. Är segmentet kring och under 1000kr med android 2.3 något att ha?

Innan man har en behöver man den inte, när man väl skaffat en är det otroligt jobbigt att vara utan. I dagsläget ser jag hellre att datorn pajjar än att nallen gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...