Jump to content

Expert konkar


Arvid
 Share

Recommended Posts

Först föll OnOff och nästa företag att gå i graven på den hårt pressade svenska hemelektronikmarknaden är Expert som ansökt om konkurs. Det känns precis som förra gången udda att en så väletablerad kedja som varit med länge nu plötsligt försvinner. Fast man börjar bli van.. Är Siba nästa företag som står på tur att konka?

Min spontana tanke är att detta är ett resultat av tyska MediaMarkts prisdumpning av hemelektronik i Sverige. De har sålt till priser så låga att de själva gjort förlust på affärerna i syfte att etablera sig i landet och slå ut konkurrenterna. Kunderna har föredragit att handla hos dem utan att reflektera över konsekvenserna såsom framtida prishöjningar när konkurrenterna slagits ut.

Eller kan konkursen förklaras med att efterfrågan på fysiska butiker minskar? Behöver vi stormarknader när vi numera kan få våra elektronikprylar mycket billigare över nätet, dock med haken att vi inte kan se, känna på och prova varorna i verkligheten före köpet?

Andra tankar eller teorier?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller kan konkursen förklaras med att efterfrågan på fysiska butiker minskar? Behöver vi stormarknader när vi numera kan få våra elektronikprylar mycket billigare över nätet, dock med haken att vi inte kan se, känna på och prova varorna i verkligheten före köpet?

Det är så de har tappat mig som kund i alla fall. Sist jag exempelvis köpte en TV gick jag först till en fysisk butik för att titta på den, sedan gick jag hem och beställde den från nätet.

Det förvånar mig inte jättemycket att det var Expert, de var löjligt dyra.

Välkommen tillbaka förresten happy_1182248_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min spontana tanke är att detta är ett resultat av tyska MediaMarkts prisdumpning av hemelektronik i Sverige. De har sålt till priser så låga att de själva gjort förlust på affärerna i syfte att etablera sig i landet och slå ut konkurrenterna. Kunderna har föredragit att handla hos dem utan att reflektera över konsekvenserna såsom framtida prishöjningar när konkurrenterna slagits ut.

Eller kan konkursen förklaras med att efterfrågan på fysiska butiker minskar? Behöver vi stormarknader när vi numera kan få våra elektronikprylar mycket billigare över nätet, dock med haken att vi inte kan se, känna på och prova varorna i verkligheten före köpet?

Säkerligen bådadera som bidrar till konkursen. Om Mediamarkt fortsätter att fläska på som de har gjort hittills så kommer de med tiden vara ensamma kvar. Allt fler handlar på nätet, men det kommer alltid finnas plats för någon aktör som kör på fysiska butiker. Vad jag har förstått så är det bara Elgiganten som har möjlighet att tampas med Mediamarkt, men Mediamarkt blir nog sist kvar såvida de fortsätter gå med vinst i resten av Europa och därmed kan bibehålla pressen de sätter på andra elektronikkedjor i Sverige.

Det ska förresten nämnas att Expert kommer finnas kvar i de andra nordiska länderna. Kan det vara så att svenskarna handlar mer via nätet än andra européer och att det är därför elektronikkedjorna har det så tufft här?

Edit: Såg lite intressant skvaller på Flashback.

"Ser ut som om man kommit överens med Media Markt om att dela upp nordenmarknaden. Var inte många veckor sen MM meddelade att man avbryter sin planerade lansering i Norge. MM hade redan börjat anställa personal för detta. Norge är Experts hemmamarknad och där går det bra (bättre iaf)..."

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde verkligen att det skulle hålla längre, i och med att man köpte upp resterna av OnOff. Trodde snarare att Siba skulle vara nästa att falla. Kan verkligen inte minnas när jag senast hörde någon berätta om ett köp på Siba.

På tal om det, jag är kass på hur det fungerar med företag och ägande m.m. vad händer med Netonnet om det skulle skita sig för Siba?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde verkligen att det skulle hålla längre, i och med att man köpte upp resterna av OnOff. Trodde snarare att Siba skulle vara nästa att falla. Kan verkligen inte minnas när jag senast hörde någon berätta om ett köp på Siba.

På tal om det, jag är kass på hur det fungerar med företag och ägande m.m. vad händer med Netonnet om det skulle skita sig för Siba?

SIBA? Fattar inte att folk tror det, har hört det från flera håll.

FATTAR ni hur stora SIBA är?

Onoff och expert är små skitbutiker i jämförelse. SIBA måste fan ha kapital nog att kunna gå back i ett decennium minst...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SIBA? Fattar inte att folk tror det, har hört det från flera håll.

FATTAR ni hur stora SIBA är?

Onoff och expert är små skitbutiker i jämförelse. SIBA måste fan ha kapital nog att kunna gå back i ett decennium minst...

Har förstått (hört) att det finns kulor, men om det ska bli fler sådana så borde det ju finnas kunder. Vilket jag som sagt inte minns senast jag hörde talas om en. Säger inte att butikerna står tomma, men Elgiganten och Media Markt tycker jag ändå mig höra med jämna mellanrum att personer har varit inne på och införskaffat sig något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SIBA? Fattar inte att folk tror det, har hört det från flera håll.

FATTAR ni hur stora SIBA är?

Onoff och expert är små skitbutiker i jämförelse. SIBA måste fan ha kapital nog att kunna gå back i ett decennium minst...

DÄR har DU FEL! DN publicerade idag omsättningen av alla stora elektronikkedjor. SIBA hade faktiskt mindre omstättning än expert...De flesta stora kedjor i sverige hade faktiskt liknande omstättning, det skiljde mest i det faktum att expert hade flest butiker, typ 2-3 gånger fler än SIBA mf.

Jag har faktiskt ingen aning om vinst

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SIBA? Fattar inte att folk tror det, har hört det från flera håll.

FATTAR ni hur stora SIBA är?

Onoff och expert är små skitbutiker i jämförelse. SIBA måste fan ha kapital nog att kunna gå back i ett decennium minst...

Oavsett hur mycket stålars SIBA har just nu så ingår de inte i någon europeisk storkedja som håller dem om ryggen. Vad jag har hört i flera år nu så går inte några elektronikkedjor i Sverige med vinst, och anledningen till att MediaMarkt och Elgiganten klarar sig är eftersom de säljer mycket bättre i övriga Europa.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och Elgiganten finns utomlands?

Trodde SIBA var den största och i princip inte kunde gå omkull. Då blir ju det här intressant. men ändå, de KAN ju fan inte bara gå om kul. Skulle det bara finns 2 kvar, EG och MM?

Naah...

Elgiganten (svenska verksamheten) omsätter mer än dubbla det Siba gör. Elgiganten ingår sedan i norska koncernen Elkjøp (med butiker i Norge hela Skandinavien), som i sin tur ägs av en brittisk koncern (Dixons Retail) med verksamhet i 26 länder. Sibas muskler är i jämförelse fjuttiga, faktiskt.

Edit: korrigerat.

Redigerad av Curly
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Elgiganten (svenska verksamheten) omsätter mer än dubbla det Siba gör. Elgiganten ingår sedan i norska koncernen Elkjøp (med butiker i Norge), som i sin tur ägs av en brittisk koncern (Dixons Retail) med verksamhet i 26 länder. Sibas muskler är i jämförelse fjuttiga, faktiskt.

Minsann. Helt nytt för mig som trott att SIBA var större än EG. Många tack för infon

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...