Jump to content

Flyg!


felshoe
 Share

Recommended Posts

Jag började ogilla flygning för några år sedan och idag avskyr jag det mer än något annat. Inte för att det är trångt, dålig luft och ibland dålig mat, utan för att jag kan dö som in i bänken om det störtar 10.000 meter upp i luften.

Jag ska flyga på söndag. Två flygresor på en dag: Först till Stockholm och sedan till Chicago. Jag har tänkt på resan i flera månader, men först nu börjar jag inse på riktigt att jag måste sätta mig på två jäkla flygplan och lämna över säkerheten över mitt liv till en människa jag inte ens har träffat. Det skrämmer mig, och jag mår jättedåligt över att ha en flygresa framför mig.

Vad tycker ni om att flyga? Också: Tips för att bota flygrädsla mottages gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började ogilla flygning för några år sedan och idag avskyr jag det mer än något annat. Inte för att det är trångt, dålig luft och ibland dålig mat, utan för att jag kan dö som in i bänken om det störtar 10.000 meter upp i luften.

Jag ska flyga på söndag. Två flygresor på en dag: Först till Stockholm och sedan till Chicago. Jag har tänkt på resan i flera månader, men först nu börjar jag inse på riktigt att jag måste sätta mig på två jäkla flygplan och lämna över säkerheten över mitt liv till en människa jag inte ens har träffat. Det skrämmer mig, och jag mår jättedåligt över att ha en flygresa framför mig.

Vad tycker ni om att flyga? Också: Tips för att bota flygrädsla mottages gärna.

Jag känner PRECIS som dig. Blir värre för varje år som går, men det är ju ett nödvändigt ont.

hatar, hatar, hatar att flyga.

En sak som jag kommit på hjälper mig när jag flyger är att filma. Börjar alltid filma när jetmotorerna startar och hela vägen tills man är upp på rätt höjd. Filar ut genom rutan och på så vis koncentrerar jag mig helt på det och rädslan minskar. Fråga mig inte varför, men det hjälper lite. Håller i alla fall paniken i schak.

Så ett hett tips är att prova detta, och ja, man FÅR filma på flygplanet, har frågat i princip VARJE gång jag flugit.

Sen ska man veta att om ett plan får nått fel och måste landa, så räknas även det som en "flygolycka".

För att vara med om en flygolycka med dödlig utgång måste man flyga daggligen i 10. tusen år har jag för mig.

Sen lusläste jag även den här. Lite lugnande. =)

Kommer gå fint, oror dig inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar att flyga! allt från att komma till flygplatsen, vänta på boarding, vänta på att planet ska köra ut på landningsbanan och sen när planet börjar accelerera och lämna marken, känslan man får i magen är ju perverst skön ^_^ visst sen finns ju en del dötid att slå ihjäl när man väl är i luften, det kan man ju fördriva med att partaja med sina medresenerer eller se på film.

Finns ju såklart en baksida med flygningar även för mig, maten är inte alltid den bästa och speciellt på långflighter så kan det dröja bra länge mellan varm mat och fikat man får innan man landar.

Det värsta jag kan komma på med att flyga är barn, fy fan för dom när dom ska åka iväg, dom blir uttråkade så fort planet har lyft.

Kommer ihåg för ett par år sen när jag skulle flyga till Philadelphia och en unge sitter bakom mig och sparkar på min stol, vänder mig om och ber vänligt att han ska sluta, det gör han inte, ber då mamman och säga åt honom att sluta och får till svar att han leker :huh: nåja ungen tröttnar någon minut efter det och efter drygt en timme sätter jag på mig hörlurar och lyssnar på musik, då känner jag hur någon knackar på min axel, det är mamman som ber mig sänka för hennes jävla son har somnat och störs av min musik, ber henne då vänligt men bestämt att dra åt helvete! Sen hörde jag inte ett ord av henne och kände inte en spark på min stol, ungjävel.

Har själv en flygning till Chicago att se fram emot om drygt en månad.

Det här är en av dom ballaste inflygningar jag vart med om. Las Vegas på kvällstid, precis när man flyger över USA och solen gått ner helt så ser man på flera mils avstånd hur himlen lyser upp av alla lampor från Vegas, var riktigt coolt.

Nu var den där videon rätt gammal och en hel del nya byggnader har kommit till, men det var den bästa jag hitta som är som jag såg det.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att den första byggnaden man såg i videon var Stratosphere, där jag bodde!

Hur som helst: Att jobbiga medresenärer är en annan del av flygningen jag avskyr går väl att tillägga, men det är ingenting alls jämfört med rädslan, eller framför allt ångesten jag har när jag flyger. När jag flög hem från L.A sist så tog jag ett par piller och sov sju timmar i sträck, vilket också var första gången någonsin jag faktiskt har lyckats sova på flygplan(!), men de värsta stunderna är start och landning. När man ser land och piloten svänger kraftigt så att när man tittar ut genom fönstret så tittar man rakt ner på marken. Burr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar också att flyga, om det undgått någon.

När man flyger i dessa flermotoriga passagerarflygplan så är riskerna minimala.

Vad är det egentligen som kan hända? Att båda motorerna lägger av?

Risken att en motor fallerar är minimal, att båda motorerna fallerar under samma flygning är - ja, nära på oändligt liten. Flygplanen är byggda för att kunna flygas på enbart en motor. De kan ofast även starta med en motor avstängd.

Moderna plan kan landa när det är i princip noll sikt. Detta med hjälp av autoland-system som flyger ner planet utan att piloterna behöver spaka (de håller docka alltid för säkerhets skull händerna på "ratten" - autopilotsystemet slår av automatiskt om piloterna tar över från datorn, om det skulle behövas.)

Det har skett en och annan olycka, men efter 2000 så har det inte varit många fatala katastrofer. Bara 90-talet var markant säkrare än tidigare - utvecklingen vad gäller flygsäkerhet har minst sagt gått framåt.

Av de olyckor som sker så sker ~90%

Det bästa när man är flygrädd är nog att skaffa dig kunskap - något speciellt som gör dig så pass flygrädd?

Ang. landningar/starter: Även om det är obehagligt när planet lutar så sker allt enligt de procedurer som piloterna övat många gånger på - och saom sagt, i många fall är det helt och hållet skött av autopilotsystem som jag alrig har hört talas om att de har fallerat (finns flera backupsystem osv).

Man lutar aldrig mer än 30°, gör man det så får piloterna en varning ("bank angle! bank angle!") och de rättar till problemet med goda marginaler.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite off men är egentligen inte allt farligt om man tänker efter? Korsa en väg? Sätta sig i en buss o du vet inte vad som händer under buss färden. Tåg för den delen med kan vara farligt.

Detta har väl inte med denna sak att göra men vet inte hur många gånger jag har åkt buss som busschauffören vart lite konstig eller vad man ska säga tvärnitar i sista minuten nästan kört av vägen. För ca en månad sen så var busschauffören på väg köra in i ett räcke i en rondell som dem hade precis byggt så han tvärnitade medans han fick svänga kraftig o vi var inte långt ifrån att bussen körde genom räcket o hamna mitt ute på E18.

Fan, du skriver som en skitunge på nio år.
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, du skriver som en skitunge på nio år.

Onödigt dryg kommentar till ett inlägg som var ganska välskrivet ändå. Det finns mycket jobbigare texter att läsa men jag ser ingen dryga sig sådär för det.

Jaha /care

Du kan ta åt dig av andemeningen men inte av förolämpningen. Om du övar på interpunktion så blir dina texter betydligt mer lättlästa och får därför också högre kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick reda på att modellen jag ska flyga är av samma typ som det plan som störtade i Atlanten 2009. Är dööööd.

Dude, det finns inte särskilt många modeller som är i drift. Får jag gissa att det var en Boeing, kanske 737? Någon Airbus möjligen? Jag tror inte du ska oroa dig för flygmodellen. Oroa dig för att maten är kass, att grannen i sätet bredvid har gaser eller att filmen på flyget kommer vara en skitkass rulle från 2008 med Ben Stiller. Det är bra mycket mer sannolikt än att det skulle vara nåt fel på planet. ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude, det finns inte särskilt många modeller som är i drift. Får jag gissa att det var en Boeing, kanske 737? Någon Airbus möjligen? Jag tror inte du ska oroa dig för flygmodellen. Oroa dig för att maten är kass, att grannen i sätet bredvid har gaser eller att filmen på flyget kommer vara en skitkass rulle från 2008 med Ben Stiller. Det är bra mycket mer sannolikt än att det skulle vara nåt fel på planet. ;)

En Airbus 330. Vet att riskerna är otroligt minimala (en på tio miljoner, typ?) men förr eller senare ska ännu en flygkrasch över Atlanten ta livet av alla ombord, och det hade varit typiskt ifall jag var på det planet. Jag är självklart så dum i huvudet att jag sitter och läser om flygkrascher dagen innan jag åker. Jäkla Google.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En Airbus 330. Vet att riskerna är otroligt minimala (en på tio miljoner, typ?) men förr eller senare ska ännu en flygkrasch över Atlanten ta livet av alla ombord, och det hade varit typiskt ifall jag var på det planet. Jag är självklart så dum i huvudet att jag sitter och läser om flygkrascher dagen innan jag åker. Jäkla Google.

Antar att du redan satt dig på detta olycksplan. Men för framtiden (hemresan?).

Olyckan i Atlanten var den allra första fatala olyckan med flygplanstypen Airbus A330. Innan dess hade den flugit över 12 000 000 timmar utan ett enda olyckstillbud (vilket kan vara allt från att få en fågel i motorn till att tappa båda motorerna).

Motorerna är för övrigt Rolls Royce. Kan ju inte gå fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Resan hit gick ok. Landningen var den läskigaste i mitt liv, dock. Kraftig turbulens och en kamera monterad på nosen av planet så att man såg hur planet gungade fram och tillbaka några hundra meter från landningsbanan. Trodde på riktigt att planet skulle tippa över och att alla skulle dö. Mycket svettigt. Hemresan blir förhoppningsvis bättre. I alla fall landningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Resan hit gick ok. Landningen var den läskigaste i mitt liv, dock. Kraftig turbulens och en kamera monterad på nosen av planet så att man såg hur planet gungade fram och tillbaka några hundra meter från landningsbanan. Trodde på riktigt att planet skulle tippa över och att alla skulle dö. Mycket svettigt. Hemresan blir förhoppningsvis bättre. I alla fall landningen.

Låter bra, ta nu till dig att trots att det var sjuk turbulens så hände det ingenting. Det är säkert att flyga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...