Jump to content

Fartkameror


Merkky
 Share

Recommended Posts

Har någon blivit fotad av en? Blev ni bötesfällda eller undvek ni det? Några bra tips på hur man undviker dom?

Min bil blev fotad förra helgen på väg upp mot Luleå, vem som körde ska jag inte skriva här på internet men jag väntar med spänning på ett brev just nu. Föraren hade solglasögon och en mössa, hur tydligt måste det vara för att dom ska kunna bevisa vem som körde egentligen? Har hört talas om dom som bara blånekat och inte kunnat bli fällda, exakt hur är reglerna gällande det här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon blivit fotad av en? Blev ni bötesfällda eller undvek ni det? Några bra tips på hur man undviker dom?

Min bil blev fotad förra helgen på väg upp mot Luleå, vem som körde ska jag inte skriva här på internet men jag väntar med spänning på ett brev just nu. Föraren hade solglasögon och en mössa, hur tydligt måste det vara för att dom ska kunna bevisa vem som körde egentligen? Har hört talas om dom som bara blånekat och inte kunnat bli fällda, exakt hur är reglerna gällande det här?

Vet inte om det ändrats, men tidigare var det iaf den som körde som var skyldig, inte den som ägde bilen.

Så det är ju bara säga att du lånat ut den men minns inte vem exakt det var.

De lär ju skicka med en bild på personen från kameran, där du ser hur pass bra man ser vem det är.

Och är ni jätte olika så är det ju lugnt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrades för inte allt för länge sedan.

Nu skiter de i vem som körde eller om personen är oidentifierad. Bilägaren bötfälls...

Enligt polisens hemsida;

Under utredningen kontrolleras fordon, samt möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den misstänkta personen. Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet.

http://www.polisen.s...kerhetskameror/

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom skickar inte en bild till dig om bilden inte förstället dig.

Vad menade du nu? :wacko:

Ändrades för inte allt för länge sedan.

Nu skiter de i vem som körde eller om personen är oidentifierad. Bilägaren bötfälls...

Är du säker på det? På Trafikverkets hemsida står det att det är föraren som bötfälls.

http://www.trafikverket.se/Privat/Resan-och-trafiken/Din-resa/Trafiksakerhetskameror/Fragor-och-svar-om-trafiksakerhetskameror/Fragor-och-svar-om-trafiksakerhetskameror---utredning/Kommer-det-att-bli-sa-att-det-blir-bilagaren-som-far-boter-aven-om-nagon-annan-kor-bilen/

http://www.trafikverket.se/Privat/Resan-och-trafiken/Din-resa/Trafiksakerhetskameror/Fragor-och-svar-om-trafiksakerhetskameror/Fragor-och-svar-om-trafiksakerhetskameror---utredning/Ar-det-foraren-eller-agaren-som-drabbas-av-boterna/

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrades för inte allt för länge sedan.

Nu skiter de i vem som körde eller om personen är oidentifierad. Bilägaren bötfälls...

Är det en företags bil, så ja företaget bötfälls. Det spelar ingen roll vem som kör den då, är det en privat bil så gör dem inte så.

Jag minns inte riktigt exakt varför dem ändrade, men jag tror att det var för att med företagsbilar kunde man köra hur fort man ville in princip vid fartkameror, och sen hävda att man inte vet vem det är eller något sånt där, minns inte exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste på flashback att en tjej som körde sin farsas bil (den var skriven på honom) fick ett brev om boten direkt hem till sig, trots att hon och hennes far inte delade boende. Så om de kan identifiera föraren (antar att de kollar upp släkt till personen bilen står på?) så bör ju han/hon vara den som får boten. Hur detta går till låter jag vara osagt... använder de ansiktsigenkänning via bilden på körkortet kanske, som jag antar att de har i sin databas? Men hur de gör när föraren inte kan identifieras vet jag faktiskt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en företags bil, så ja företaget bötfälls. Det spelar ingen roll vem som kör den då, är det en privat bil så gör dem inte så.

Jag minns inte riktigt exakt varför dem ändrade, men jag tror att det var för att med företagsbilar kunde man köra hur fort man ville in princip vid fartkameror, och sen hävda att man inte vet vem det är eller något sånt där, minns inte exakt.

Fast så står det inte på Trafikverkets hemsida. Är de dåliga på att uppdatera den, månne?

http://www.trafikverket.se/Privat/Resan-och-trafiken/Din-resa/Trafiksakerhetskameror/Fragor-och-svar-om-trafiksakerhetskameror/Fragor-och-svar-om-trafiksakerhetskameror---utredning/Vem-far-bota-om-man-kor-en-foretagsbil/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte säga att jag VET, att det är så. Läste det på nån sida/tidning där nya trafikregler kommer upp. De nämde bla annat snubben med skåpbilen som torskade dit. Han är rikskändis efter att ha blivit fotad hur många gånger som helst, men eftersom förare alltid hade keps och glasögon (har jag för mig) så slapp han alltid undan.

Men åkte dit när det ändrades. Vi får Ringa farbror blå och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte säga att jag VET, att det är så. Läste det på nån sida/tidning där nya trafikregler kommer upp. De nämde bla annat snubben med skåpbilen som torskade dit. Han är rikskändis efter att ha blivit fotad hur många gånger som helst, men eftersom förare alltid hade keps och glasögon (har jag för mig) så slapp han alltid undan.

Men åkte dit när det ändrades. Vi får Ringa farbror blå och fråga.

Jag minns också det, fast bara vagt. Var det inte så att de lyckades bevisa på en av bilderna att det var han och att han i och med det åkte dit på fler av de äldre bilderna med? Alltså, när de hade en bild där de kunde se att det var han så kunde de avgöra att det var samma person på några av de maskerade bilderna också. Men nu chansar jag lite bara, lyckas inte hitta artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns också det, fast bara vagt. Var det inte så att de lyckades bevisa på en av bilderna att det var han och att han i och med det åkte dit på fler av de äldre bilderna med? Alltså, när de hade en bild där de kunde se att det var han så kunde de avgöra att det var samma person på några av de maskerade bilderna också. Men nu chansar jag lite bara, lyckas inte hitta artikeln.

Jo det stämmer, han åkte dit för äldre grejer med.

Men i samband med artikeln stod det också att reglerna för kameror skulle ändras när det nu var i slutet av förra året.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testade att köra lagligt en gång. Det fungerade faktiskt

Jag testade vara en kvinna en gång, det föll mig inte i smaken.

Vem försöker inte pressa ur tio extra km/h efter en 110 väg när du bara kan kicka i farthållaren och vara nöjd? Frågan gällde inte hur man kör lagligt, för om man inte vet det bör man säkerligen inte klara en uppkörning. Frågan handlade snarare om det bästa sättet att inte kunna bli identifierad av en fartkamera. Vi kan väl ändå konstatera att majoriteten av dom med bil har kört en antydan för fort nån gång i sitt liv! Det var inte mer än fem-tio km/h som diskuteras när den här kameran gick av!

Om du ärligt kan säga att du aldrig legat 5 km/h över hastighetsbegränsningen så kan vi konstatera att du är förberedd för att bli en sån där pensionär som saktar ned alla andra och som människor svär åt medan dom ligger bakom.. I slutändan måste man följa trafikens flyt, det är dom som följer varje regel in i det sista som förstör för resten!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade vara en kvinna en gång, det föll mig inte i smaken.

Vem försöker inte pressa ur tio extra km/h efter en 110 väg när du bara kan kicka i farthållaren och vara nöjd? Frågan gällde inte hur man kör lagligt, för om man inte vet det bör man säkerligen inte klara en uppkörning. Frågan handlade snarare om det bästa sättet att inte kunna bli identifierad av en fartkamera. Vi kan väl ändå konstatera att majoriteten av dom med bil har kört en antydan för fort nån gång i sitt liv! Det var inte mer än fem-tio km/h som diskuteras när den här kameran gick av!

Om du ärligt kan säga att du aldrig legat 5 km/h över hastighetsbegränsningen så kan vi konstatera att du är förberedd för att bli en sån där pensionär som saktar ned alla andra och som människor svär åt medan dom ligger bakom.. I slutändan måste man följa trafikens flyt, det är dom som följer varje regel in i det sista som förstör för resten!

Och du blir en som där som inte hinner bli en pensionär! Lol, nä, men, Guy Fawkes-mask?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla har säkerligen kört för fort. Men att göra vad man kan för att slippa bli identifierad i en kamera istället för att minska hastigheten tycker jag dock bara påvisar bristande omdöme och att man antagligen inte ska ha körkort.

Fartkamerorna är generellt uppsatta på mer riskfyllda vägsträckor. Att du kör för fort och riskerar ditt eget liv får stå för dig, men när man sätter andra människor i potentiell fara bara för att du vill köra hur fort du vill blir jag lite förbryllad.

Att köra för fort på 110-sträcka är väl OK om förhållandena tillåter det, i vissa fall kan jag också göra bedömningen att det inte är en säkerhetsrisk att köra i 115-120 knyck på 110-sträcka (försöker i möjligaste mån hålla mig till lagen, men kör man massor med mil i sträck utan farthållare orkar man inte hålla exakt fart hela tiden. Bara man inte har en övertro på sig själv och gasar allt för mycket.). Tomt på bilar och inga människor på motorvägen.

Man vinner ju extremt lite på att köra 10km/h snabbare, så jag ser inte riktigt att det skulle vara nödvändigt.

Generellt tycker jag man ska försöka vara extra noga med fartållningen på 80-sträckor och under då det kan förekomma cyklister, fotgängare, barn osv. Den glädjen man får av att trycka extra på gasen i dessa fall väger inte riktigt upp mot att råka köra på någon annan person.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...