Jump to content

Filmer med historisk handling


L_Voll
 Share

Recommended Posts

Fick en idé efter att ha sett "Elizabeth: The Golden Age" att man kan samla på sig historiska filmer och göra en timeline av dem för att sedan se dem i historisk ordning efter årtal de utspelar sig i. Och kanske ha ett gigantiskt marathon om man pallar. Skulle behöva lite tips på bra filmer!

Time line:

1200fk: Troja

330 fk: Alexander the Great (1956)/ Alexander (2004)

48 fk: Cleopatra (1963)

1170: Becket (1964)

1412: Joan of Arc (1999)

1520-1530: A Man for All Seasons (1966)

1530: The Other Boleyn Girl (2008)

1550: Juana la Loca (2001)

1550: Elizabeth (1998)

1553: Lady Jane (1986)

1572: La reine Margot (1994)

1580: Elizabeth: The Golden Age (2007)

1610: The New World (2005)

1643-1715: The Man in the Iron Mask

1774: The Duchess (2008)

1776: The Patriot

1797: Amazing Grace (2006)

1820: The Young Victoria (2009)

1836: The Alamo(1960/2004)

1870: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

1939: The King's Speech (2010)

1941: Das Boot (1981)

1943: Valkyrie (2008)

1945: Schindler's List

1954: Das Wunder von Bern

Årtalen är väl inte exakt då filmerna ofta sträcker sig över en längre tid.

Redigerad av L_Voll
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Patriot - 1776

Inglourious Basterds - 1941-1944 :naughty:

Saving Private Ryan - 1944

Das Wunder von Bern - 1954

Andra världskriget-filmer brukar inte vara nåt problem att hitta iafl :P

edit: Inglourious Basterds väljer jag bort ^_^ En av mina favoritfilmer annars.

Typ 1870-någonting till 1890-någonting: mordet på jesse james av ynkryggen robert vford

Sjukt bra!

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inglorious basterds skulle jag dessutom inte kalla en "film med historisk handling" eftersom den bygger på en helt alternativ historia och inte parallellerar speciellt mycket alls med verklighetens historia. Fast det kanske var det du menade när du skrev att du valde bort den kom jag på nu. Isf kan det jag skrev ignoreras. Hej!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inglorious basterds skulle jag dessutom inte kalla en "film med historisk handling" eftersom den bygger på en helt alternativ historia och inte parallellerar speciellt mycket alls med verklighetens historia. Fast det kanske var det du menade när du skrev att du valde bort den kom jag på nu. Isf kan det jag skrev ignoreras. Hej!

Där av smileyn i mitt inlägg. :)

Men har en liten fantasi om att visa den filmen för några fjortisar som 'historiskt korrekt' och se om de går på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kommer ihåg rätt så var 3:10 to Yuma en ganska bra westernfilm med handling i slutet av 1800-talet. Hur pass historiskt korrekt den är kan jag inte svara på.

Sen finns ju Schindler's List som utspelar sig omkring krigsåren 1940.

Skulle kanske kunna lista Gudfadern, d.v.s. alla tre filmerna. Ungefär mitten av 1900-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Milk - 1960-70-ish

Apollo 13 - 1970

Om Saving Private Ryan passar så antar jag att filmer som Braveheart, Titanic, Das Leben der Anderen och The Deer Hunter passar även om de i grunden är fiktiva berättelser med en historisk grund.

Sen finns det ju filmer som Raging Bull och Into the Wild som inte direkt är historiska men behandlar verkliga människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för förslagen!

Men har inte tagit med alla filmer, några pga. av historisk tveksamhet som Troy och The Last Samurai? Eller är Troy en historisk film?

Har också valt bort vissa filmer som berättar en för smal händelse. Givetvis stora händelser(som Titanic), men jag är mer ute efter mer övergripande som krig, maktskiften och om historiskt viktiga personer så man kan följa historien vidare genom alla filmer.

En påhittad berättelse som beskriver ett fenomen för sin tid kanske kan vara okej, som Nybyggarna.

Nu är listan jätteflummig. Vet ju inte vad alla handlar om. Kanske bättre med en europeisk och en amerikansk timeline. Behöver mycket mer filmer som utspelar sig innan 1900.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för förslagen!

Men har inte tagit med alla filmer, några pga. av historisk tveksamhet som Troy och The Last Samurai? Eller är Troy en historisk film?

Har också valt bort vissa filmer som berättar en för smal händelse. Givetvis stora händelser(som Titanic), men jag är mer ute efter mer övergripande som krig, maktskiften och om historiskt viktiga personer så man kan följa historien vidare genom alla filmer.

En påhittad berättelse som beskriver ett fenomen för sin tid kanske kan vara okej, som Nybyggarna.

Nu är listan jätteflummig. Vet ju inte vad alla handlar om. Kanske bättre med en europeisk och en amerikansk timeline. Behöver mycket mer filmer som utspelar sig innan 1900.

Yes, Troy handlar ju om Trojakriget med den stora fina hästen osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...