Jump to content

Köpa mer minne till datorn


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Kärna okunniga VaXXoR, jag hade verkligen högre tankar om ditt datorkunnande. Mycket ram-minne är endast ett säljknep och du behöver knappast över 2 GB (MAX 3) totalt i datorn...Det är ca 1 % av alla datoranvändare som någonsin kommer behöva mer än 3 GB minne och det är vid div redigeringsprogram eller 3D modeller mf. Dvs inte spel och dylikt. Börjar datorn bli seg beror det på dålig CPU med största sannorlikhet.

Protip nr 1:

Datorvana: Mycket hög

Svårighetsgrad: Extrem

Utförande: Tryck ner tangenterna Ctrl, Alt och Delete samtidigt. Aktivitetshanteraren poppar upp, välj prestandafliken. Där finns det grafer (graf) för CPU och ram. Såvida den minnesanvänding inte ligger på 100% (eller 80+ ofta) så behöver du inte mer ram.

Denna post skrevs med åtake på att du inte använder ram-krvävande program.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter på 4GB ram i min gammla burk som är lite smått slö just nu, skulle det göra skillnad att dra upp till 8GB?

Minne: Corsair 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREAME 2x2GB HEATZINK

Går det köpa 2x2GB till min dator eller måste jag köpa 4 nya isåfall?

Så länge du har kör ett 64-bit OS så är det helt klart värt det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vardagligt användande behöver inte så mycket minne, vad fasen syssar du med egentligen?!?

Jag gör helt korrekta antaganden: "min gammla burk som är lite smått slö just nu, skulle det göra skillnad att dra upp till 8GB?". Du nämner inga som helst minnesproblem eller att du skulle vara i behöv av det och eftersom 4 GB räcker till 99% av alla datoranvändare är mitt antagande riktigt.

Och ja, använder du 100% av din ram blir datorn segare eftersom HDD används som ram istället efter dessa 4 gb är använda. Hur mycket snabbare är svårt att svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter på 4GB ram i min gammla burk som är lite smått slö just nu, skulle det göra skillnad att dra upp till 8GB?

Minne: Corsair 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREAME 2x2GB HEATZINK

Går det köpa 2x2GB till min dator eller måste jag köpa 4 nya isåfall?

Vilket som, har du SSD för systemet just nu?

Om inte, skaffa det istället för RAM. Jag lovar dig, det är en bättre uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är datorn slö i allmänhet lär det inte vara ramet kan jag hålla med om, men ska man spela skulle jag säga att allt under 4gig ram kan ge prestandaförluster i många moderna spel, framför allt WoW. Att gå från 2gig till 6gig ram på min dator var som natt och dag i det spelet.

Edit: Aha du hade 4 gigabyte ram i datorn. Kolla så inte din Windowsinstallation är helt våldtagen, eller kanske att diskarna är kassa. Eller processorn. :P

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är datorn slö i allmänhet lär det inte vara ramet kan jag hålla med om, men ska man spela skulle jag säga att allt under 4gig ram kan ge prestandaförluster i många moderna spel, framför allt WoW. Att gå från 2gig till 6gig ram på min dator var som natt och dag i det spelet.

Edit: Aha du hade 4 gigabyte ram i datorn. Kolla så inte din Windowsinstallation är helt våldtagen, eller kanske att diskarna är kassa. Eller processorn. :P

Han skrev att han använde över 4GB...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han skrev att han använde över 4GB...

Från början var mitt inlägg menat som svar till ditt påstående att en modern dator aldrig skulle behöva mer än 3 gigabyte ram vilket helt enkelt inte stämmer, särskilt eftersom inköpspriset är extremt lågt och det maximalt skiljer någon till några hundralappar mellan 2 och 4gb.

Sen gjorde jag en fin edit 5 minuter efter att jag postat inlägget efter att jag såg att det gällde en dator med över 4gb, den kan du gärna läsa om du vill. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min dator är några år nu så kanske bara är normalt. Vill köpa ny men det har jag verkligen inte pengar till just nu. tror nästan allt skulle behövas bytas iofs men tänkte bara om ramen skulle ge den någon boost. Iofs failar jag i CPU när jag kollar tex canyourunit.

Det beror ju lite på, hur mycket du kan lägga ut, om ditt modekort är en flaskhals eller inte. Failar du i CPU testet, är det ju prolle du ska köpa och lägga dina pengar på. Beror ju som sagt på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...