Jump to content

Speltipstråden


IceCandy
 Share

Recommended Posts

I denna tråden så hade jag tänkt att man kan be om eller ge ut speltips till varandra.

Jag börjar, för jag är damsel in distress här och trånar efter att få sätta tänderna i något spel just nu:

Jag vill spela ett PC spel. Gärna ett fantasy-RPG med mycket interaktiv dialog. Dock vill jag samtidigt att spelet INTE skall vara i den klassiska isometriska vinkeln, utan föredrar FPS eller tredjepersonsvy. Därav får spelet gärna vara snyggt och ha grafik som är hållbar än idag. Orkar inte med att spela något jättefult spel.

Andra spel inom samma genre jag tycker om:

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Elder Scrolls Oblivion

Fable

Dragon Age: Origins

Fallout 3 & New Vegas

Andra spel inom samma genre jag inte tycker om:

Mass Effect

Dragon Age 2

The Witcher

Plus:

Customizeable karaktär

Öppen värld

Vampyrer

Minus:

När man hittar en skitfet ny rustning men karaktärens kläder inte ändras alls.

Science fiction/rymden som tema

Superhjältar (marvel)

Så pojkar, tipsa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Super Street Fighter IV Arcade Edition om någon här gillar fighters :) En varning bara - man måste fan vara lobotomerad om man kör det här online, alla spammar samma skit over and over för att vinna, så kör med kompisar istället, tusen gånger bättre.

Warband är fett nice fantasy-ish. Medeltida team-management och krigsföring iallafall :D

Redigerad av Jojje
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och spelar Two Worlds II just nu. Efter att ha tagit sig förbi en tråkig tutorial, och vant sig vid en lätt hackig och stel gameplay, öppnar sig ett jävligt roligt spel! Varje quest är välgjord och griper tag om dig.

Sen är ju ett stort plus att du kan välja att leka bard som sidosyssla. Många av de låtar du hör som bakgrundsmusik i spelet kan du spela på trumma, flöjt, gitarr, fiol mm. Detta kan du även tjäna pengar på om du står och spelar på en folkfylld gata!

Riktigt kul spel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat på lite gameplay från era förslag, och Two Worlds 2 verkar mest intressant. (Dock är ju huvudkaraktärens röst riktigt skrattretande mörk!) Antar att det inte är så mycket interaktionsvänlig dialog i det spelet, men det kanske kan vara värt att kika på ändå.

I Mount & Blade: Warband ser striderna ut att vara ett riktigt clusterfuck. Dessutom så har varenda gameplayfilm på youtube titlar som "epic battle", "huge battle", "100 vs 300 battle" osv. Börjar nästan fundera på om spelet har någon handling, eller om det enbart är att rida runt på sin my little pony och kötta fiender?..

Drakensang ser sjukt plastigt ut, och röstskådespelarna, deras dialog samt karaktärsdesignen gör det svårt för mig att kunna ta spelet seriöst..

Gothic 4 är snyggt även om dom stela animationerna och dialogerna är lite skrämmande. Dock gillar jag ju Oblivion, så jag kan nog klara av Gothic's problematik också.

Dock får jag säga att både Two Worlds 2 och Gothic 4 ser väldigt lika ut. Några frågor om dom två titlarna:

Hur är questen? Det tråkigaste jag vet är när varenda quest involverar att springa in i någon grotta, ruin eller borg, kötta alla monster där inne, för att sedan typ plocka upp något item och springa hela vägen tillbaka. Det är faktiskt för min del ett större problem med Oblivion än röstskådespelarna och den stela AI'n, att alla quests involverar mörka och urtrista grottor som ofta ser likadana ut, men med olika syften och möjligtvis olika monster väl där inne. Så om en majoritet av alla quests i något utav dom spelen involverar det där, do tell. (Öppna världar där man springer runt i olika miljöer är roligare, har inget emot att kötta varelser i en skog, öken eller uppe på något berg. Det är när allt måste ske genom att entra någon mörk håla som jag gäspar.)

Hur mycket "lol-grejer" finns det att göra i spelen förutom just quests? Kan vara allt från att skaffa en familj med någon NPC (som i Fable) till att ställa sig och fiska eller typ bli bästis med sina eventuella party members. Allt sånt uppskattas.

Hur interaktiva är spelen när det kommer till att t.e.x. göra olika val eller helt enkelt prata med folk? Jag gillar interaktiv dialog, och även när man måste fatta tunga beslut. Hjärndöd slakt är aldrig roligt om jag inte är engagerad i storyn, och just att få fatta egna beslut i spelet är en rätt bra väg för att jag skall bli engagerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...