Jump to content

Ny stationär ska inhandlas


Merkky
 Share

  

18 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Meme-Computer-On_1215172_0.jpg

Då min gamla Pentium 4 börjar sjunga på sista versen så tänkte jag att det kanske är dags för en uppgradering. Problemet är att jag inte alls hänger med i den världen längre och jag vet att rätt många här gör det! Hjälp mig.

Har runt 10 000 att spendera och jag har inte brytt mig om att spela på PC alls dom senaste åren, det får Xboxet sköta. Allt med foto, video och liknande är användningsområdet, och den ska gärna räcka ett tag. Bryr mig inte riktigt om att ha det värsta av det värsta men det skadar ju inte att ha en bra dator?

- Skiten ska funka.

- Skiten ska tåla eventuellt Pepsi MAX-spill..

- Skiten behöver ingen skärm eller något OS, det har jag redan.

- Skiten får gärna hålla sig svalt men samtidigt vara tyst.

- ...hårddiskutrymme är bra!

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Jag mår bra!

Jag rekommenderar dig att spana in Sweclockers sommardator: http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommardator-2011/1

De går igenom varje del och förklarar varför de valt den. Den landar på 10 500 kronor.

Lite overkill med en dator för 10 500 om du bara ska jobba med foto, video osv med den förvisso, men å andra sidan blir den ju framtidssäker.

Om du inte kan klocka kan du dessutom skära ner på nätagg och ta bort processorkylning, och för att spara några hundralappar extra kan du ta ett billigare chassi. De har gjort en budgetvariant där de gör dessa ändringar, men de plockar även bort SSD-disken vilket jag inte rekommenderar dig att göra.

Som alltid, vänta på Curlys expertis. smile_1181703_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Jag mår bra!

Jag rekommenderar dig att spana in Sweclockers sommardator: http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommardator-2011/1

De går igenom varje del och förklarar varför de valt den. Den landar på 10 500 kronor.

Lite overkill med en dator för 10 500 om du bara ska jobba med foto, video osv med den förvisso, men å andra sidan blir den ju framtidssäker.

Om du inte kan klocka kan du dessutom skära ner på nätagg och ta bort processorkylning, och för att spara några hundralappar extra kan du ta ett billigare chassi. De har gjort en budgetvariant där de gör dessa ändringar, men de plockar även bort SSD-disken vilket jag inte rekommenderar dig att göra.

Som alltid, vänta på Curlys expertis. smile_1181703_0.gif

Ska läsa igenom motiveringarna, tack. :) Lite overkill är alltid bra, orkar så sällan lägga ner pengar på datorer så bara den pinnar på ett tag är jag nöjd. Väntar med spänning på Curly också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk om inte jag vill då!!!

Kan väl motivera i jämförelse med SweClockers system.

Processor: Mer krut och hyperthreading (simulering av fler kärnor, bra i tunga program men inget att ha i spel).

Moderkort: Z68 istället för P67 chipset, då slipper du ha grafikkort eftersom det finns inbyggda utgångar.

Grafikkort: Saknas, fungerar ju bra om du inte alls ska spela vilket jag uppfattade det som.

Hårddiskar: Är nöjd med mina Samsung-diskar, plus att jag har stort förtroende för dem, och lade därför till sådana. 3TB totalt, Windows och program bör installeras på 1TB-modellen. Det har varit mycket problem med SSD:er på senaste tiden, Intels 320-serie har en trevlig bugg där disken blir 8MB stor helt plötsligt, vilket gör att all data försvinner. Sandforce-baserades SSD:er ska vi inte prata om, ehe. Jag håller mig sålunda borta från att rekommendera SSD:er just nu.

Chassi: Tystare än SweC:s alternativ, plus att det inte är något hål i toppen (förutsatt att du inte tar bort "moduvent"-plattan som sitter där) - då kan du spilla på den utan fara för liv och hälsa.

Nätaggregat: Billigt men med hög kvalitet. Vill du ha bättre energieffektivitet (inget som lär synas på elräkningen) köper du SweC:s alternativ.

Minne: Inte så mycket att säga, 8GB kvalitetsminne.

Som du kanske vet så är det du som får bygga ihop den i nuvarande konfiguration!

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lika bra att slänga in ett grafikkort också, för det kan bli enstaka spel. Har hemskt gärna flera utgångar för skärmar också!

Och bygga kan jag, hänger bara inte med vad som är bra delar nu för tiden och jag är för lat för att googla! (dessutom så vet vi ju att du vill plocka ihop paket åt andra Krullig, det står skrivet i stjärnorna!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det okej om jag lånar din tråd en snabbis, Merkky? :)

Även jag kommer att byta upp mig [inom en månad eller så], och likt Merkky så har jag inte allt för stor koll på vad som är bra nu för tiden. Har plockat ut lite delar som jag tror bör funka helt okej ändå, och som ska passa datorn syfte (generellt datorbruk). Men jag är väl inte då helt 100%, så någon form av bekräftelse på delarna vore kanon. Kan man pressa priset vore det också jättebra!

Länk 1

Länk 2

Thx

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, ja! Dock rekommenderar jag aldrig att nöja sig med medföljande processorkylare.

Sedan anser jag det där Zotac-kortet är misslyckat. Utdrag nedan från techpowerup.com och deras slutsats i recensionen av länkat kort.

Very high power consumption

Noisy cooler in 3D

High temperatures

No low clock profile for idle desktop 2D

Kortet är bland de mest högljudda du kan köpa samtidigt som det blir 90 grader varmt, totalt misslyckad kylardesign!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, ja! Dock rekommenderar jag aldrig att nöja sig med medföljande processorkylare.

Sedan anser jag det där Zotac-kortet är misslyckat. Utdrag nedan från techpowerup.com och deras slutsats i recensionen av länkat kort.

Very high power consumption

Noisy cooler in 3D

High temperatures

No low clock profile for idle desktop 2D

Kortet är bland de mest högljudda du kan köpa samtidigt som det blir 90 grader varmt, totalt misslyckad kylardesign!

Då är det ett direkt bortbyte! Det tackar jag för. Vad sägs om detta kortet istället och att jag slänger in en sån här CPU-kylare? Hade tänkt köpa till kylare vid ett senare tillfälle, men det kanske är lika bra att köpa med en på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det ett direkt bortbyte! Det tackar jag för. Vad sägs om detta kortet istället och att jag slänger in en sån här CPU-kylare? Hade tänkt köpa till kylare vid ett senare tillfälle, men det kanske är lika bra att köpa med en på en gång.

Mycket bättre! Asus har förmodligen den bästa egendesignade kylarlösningen på grafikkortsmarknaden nu (Zotac har kanske den sämsta).

Recensenterna ställer sig positiva till TX3:an, låg ljudnivå och mycket prisvärd. Dock olämplig för överklockade processorer, vilket man kan se direkt på prislappen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bättre! Asus har förmodligen den bästa egendesignade kylarlösningen på grafikkortsmarknaden nu (Zotac har kanske den sämsta).

Recensenterna ställer sig positiva till TX3:an, låg ljudnivå och mycket prisvärd. Dock olämplig för överklockade processorer, vilket man kan se direkt på prislappen.

Utmärkt! Fast nu har det dykt upp ett litet annat problem. Jag började läsa på om 6950-korten som presterar aningen bättre än 560 TI, men ligger i samma prisklass [på ett ungefär]. Är det vettigare att köra på med ett sånt här kort, och i så fall vilket? Har ringat in några olika varianter: Asus, XFX och XFX nr2.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utmärkt! Fast nu har det dykt upp ett litet annat problem. Jag började läsa på om 6950-korten som presterar aningen bättre än 560 TI, men ligger i samma prisklass [på ett ungefär]. Är det vettigare att köra på med ett sånt här kort, och i så fall vilket? Har ringat in några olika varianter: Asus, XFX och XFX nr2.

Stämmer att HD6950 är lite bättre, samt att det drar lite mindre ström. Asus-kortet som gäller i mina ögon, samma kylare som på GTX 560-kortet. Jag hade köpt HD6950 när prisskillnaden är så liten. Har haft goda erfarenheter av mina AMD-kort, nu senast ett Asus HD6870 (också med riktigt bra kylare, dock endast en fläkt).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Vote: Jag mår bra!

Jag rekommenderar dig att spana in Sweclockers sommardator: http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommardator-2011/1

De går igenom varje del och förklarar varför de valt den. Den landar på 10 500 kronor.

Lite overkill med en dator för 10 500 om du bara ska jobba med foto, video osv med den förvisso, men å andra sidan blir den ju framtidssäker.

Om du inte kan klocka kan du dessutom skära ner på nätagg och ta bort processorkylning, och för att spara några hundralappar extra kan du ta ett billigare chassi. De har gjort en budgetvariant där de gör dessa ändringar, men de plockar även bort SSD-disken vilket jag inte rekommenderar dig att göra.

Som alltid, vänta på Curlys expertis. smile_1181703_0.gif

En liten bump :)

Hur skulle en sådan dator klara dagens nya spel?

Räcker det med 10k för att kunna maxa ett nytt spel tex bf3?

Efter lite googlande verkar det funka helt ok.

Kanske blir ny dator för mig då ifall jag får jobb nu :ph34r:

Redigerad av eminem33
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En liten bump :)

Hur skulle en sådan dator klara dagens nya spel?

Räcker det med 10k för att kunna maxa ett nytt spel tex bf3?

Efter lite googlande verkar det funka helt ok.

Kanske blir ny dator för mig då ifall jag får jobb nu :ph34r:

Att maxa nya spel skulle jag inte säga, dvs minimum 60 fps på max inställningar. För detta behöver du ett mycket dyrare grafikkort, dock inte prisvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att maxa nya spel skulle jag inte säga, dvs minimum 60 fps på max inställningar. För detta behöver du ett mycket dyrare grafikkort, dock inte prisvärt.

Beror väll helt på vilket spel också? Jag klarar av att maxa spel som kommit nu i Sep, och min dator kostade runt 9.5k.. 570 i det dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...