Jump to content

Geocaching


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Från Wikipedia:

Geocaching är en modern och världsomspännande variant av skattjakt utomhus. Utövaren söker med hjälp av en GPS-mottagare efter skatter (så kallade cacher), vars koordinater är utlagda på internet. En digital karta i GPS-en är ofta en förutsättning för att sökandet ska bli framgångsrikt, men även enklare GPS-varianter kan användas. En cache består av en behållare, som helst ska vara gömd på ett sådant sätt att en geocachare kan hitta den, medan en person som inte letar inte ska råka snubbla över den. Cacher är som regel inte nedgrävda. En cache kan vara av väldigt varierande storlek och vara gömd såväl mitt inne i storstäder som ute i naturen. När man väl hittat cachen gäller det bara att följa ett par stående regler. Skriva något i loggboken, lägga i något om man tar något, samt se till att lämna allt exakt som när man hittade det.

Jag har aldrig provat på detta men det låter onekligen roligt och spännande. I sommar kommer jag hålla på med mitt examensarbete, som inte har det minsta att göra med geocaching men jag kommer vara utrustad med en hyrbil och en GPS-navigator för mitt fältarbetes skull. Pryltokig som jag är så kommer jag nog tycka det blir rätt roligt att ha en proffs-GPS med mig vart jag än ska, och det är inte omöjligt att jag kommer lägga en cache på varje plats jag ska ut och göra mina biologiska undersökningar på. Kanske registrerar jag mig på sajten nedan och skapar en profil med en egen cachelista, för jag är rätt säker på att jag kommer befinna mig på riktigt fina platser i sommar! :)

Är Geocaching något ni provat på, eller kan tänka er göra? :)

http://www.geocaching.se/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en cache 2 minuter från mitt hus. Funderar på att ta mig dit och klottra i gästboken.

Edit: Gick dit på en cigg, men fann ingen cache. Får väl testa igen någon gång ikväll... Det är ju inte så lätt när man inte har en GPS.

Redigerad av xstreem
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...