Jump to content

Lärardebatten


P-C
 Share

  

22 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

"Läraren Jenny har ett av Sveriges viktigaste jobb – det vet alla utom arbetsgivarna. Efter examen och 12 års arbete får hon 26 050 kr i lön."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13031600.ab

Det har varit ett jävla tjat om att alla stackars lärare får jobba för svältlön. Ja, det är hemskt. Bara 26 000 i månadslön? HUR ska hon klara sig? Det är inte så att en genomsnittlig kommunal tjänsteman tjänar i snitt 23 000. 18 000 spänn efter skatt är rätt mycket pengar. Vad förväntar de sig egentligen? En heltidsanställd på sl tjänar 20 000, en kock 19 000, ett vårdbiträde 17 000, skräddare 20 000, IT-supporter 22 000, vaktmästare 20 000 osv. osv.

Det är liksom där lönerna ligger. Notera att detta är genomsnittslöner från lonestatestik.se. Enligt samma sida har en lärare i genomsnitt 25 000 i lön. Visst, de kan inte konkurrera med en jurist (32 000) eller en Art Director (31 000) eller kanske en civilekonom (31 000) men i alla fall. Det krävs många år av utbildning för att bli jurist eller ekonom.

Jag personligen tycker det finns 2 sorters lärare: mer eller mindre utbildade lekledare för låg- till högstadiet och sen riktiga utbildare för högskola och kanske gymnasium. Att vara den första sortens lärare är inget jag pissar på, det är en pedagogisk utmaning att få barn att lära sig grundläggande saker men jag känner flera som arbetat som vikarier och det är inte världens svåraste jobb. Det är absolut inte värt de extra 10 000:- som lärarna kräver.

Vad tycker ni? Eller är det bara jag som inte har något perspektiv på pengar?

Redigerad av P-C
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, 26 000 är väl inte så jävla illa men tycker ändå du har en hyfsat naiv inställning när det kommer till de "utbildade lekledarna". På kanske främst högstadiet tror jag att lärare kan (framför allt skulle kanske fler kunna) spela en väldigt stor roll i vilken riktning en elevs liv tar, ett läraryrke känns som betydligt mer än att bara ge elever grundläggande kunskaper. En tjej i min klass hade det jävligt tufft på många områden under hela högstadiet, var verkligen på väg ner i skiten och det märktes ju minst sagt på hennes beteende men en av våra lärare gav sig fan på att inte ge upp på henne och lyckades, antar jag, till slut nå fram och idag är hon en helt annan människa med gymnasieexamen, fast jobb, läkarplaner och hon är en så sjukt skön tjej.

Blir på ett konstigt sätt lite stolt över henne, och honom, varje gång jag träffar henne för att hon lyckades fixa sitt liv. Så jag tror att ett läraryrke i många fall är betydligt mer än att bara lära ut lite baskunskaper till snorungar, och det är väl också detta merjobb (ihop med rättning på privattid, rastvaktande, massivt pappersarbete osv) som det gnälls mycket om från lärarhåll.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det största problemet för lärarna är inte deras löner utan att deras yrke, ett av det civiliserade samhällets viktigaste, har blivit ett lågstatusyrke! Decennier av förödande socialakrobatisk utbildningspolitik har fullständigt eroderat läraryrkets ställning och renommé. Kompetenskraven för att bli antagen till lärarutbildningarna måste höjas, lärarna måste återfå sin ställning som självklara auktoriteter i klassrummen, kunskapsskolan måste ersätta flumskolan för gott och disciplin och ordning måste bli ledord i skolvardagen.

Vad lönefrågan anbelagar, löses den enklast genom ökade privatiseringar och genom att låta marknadskrafterna få större möjligheter att styra. I ett utbildningssystem med fler privata alternativ kommer duktiga och välförtjänta lärare automatiskt att erhålla bättre löner, karriärmöjligheter och arbetsvillkor.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo vist kan de få lite extra i fickan, oftast tjänar de mindre än 26 000, brukar ligga kring 22 - 24 000 genomsnittligt.

Dock finns det andra yrkesgrupper som också har oförskämt låga löner. Brandmän får 17 - 22 000, likaså ambulanssjukvårdare. De gör ändå ett ganska viktigt jobb,även om mycket av tiden går åt till bandyturneringar och liknande.

En annan aspekt är att lägre löner gör att bara de som vill bli lärare blir det. Hur hade det blivit om lärarna hade fått 36 000? Det är ändå en glassig lön för att vara anställd, kanske hade många utbildat sig bara för lönens skull. Nej, höj så att ingångslönen är 25 000, i hela landet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 år i skola av olika former och några gånger fler lärare i någon form. Trots detta räcker det med en hand för att räkna alla lärare som jag vill påstå gör ett jobb som är värt en lön av högre klass än de har idag. Det är ett viktig yrke, men om inte inställningen bland fler lärare blir en som är lite intresserad av att lära ut något och utveckla sina elever är lönen snarare i överkant för många av de som i alla fall jag haft under alla år.

Det finns vissa historier om lärare som verkligen räddat personer som är påväg åt fel håll (Se Tweak ovan, och jag har fler egna exempel). Dock ska sägas att exemplen med "Fråga dina kompisar"-kommentarer från lärare som inte har kompetensen de borde ha, elever som har svårt för ämnen som skjuts åt sidan för att lärare är mer intresserade av eleverna som ligger i framkant. Då är alla extremfall som 1. Sitter och spelar tetris på en dator hela lektionstiden. 2. Inte orkar rätta läxförhör utan delar ut ett facit "så får ni se hur bra det gick". 3. Inte har nog med pedagogik i sig för att inse att det bästa sättet att få respekt hos en grupp trotsiga tonåringar inte är "Håll käften nu för helvete", "Förbannade fågelungar", "Nu passar du dig jävligt noga"...

Som sagt, det finns många lärare som absolut drar ett lass på jobbet värt 35'+, men majoriteten har inget faktiskt intresse av att lära ut eller utveckla sina elever.

Jag tycker att det är ett viktigt yrke, men högre lön behöver de inte. Det är knappast så att det är något existensminimum vi pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstatliga skolan igen. En (tillbakagång till en) mer mansdominerad lärarkår med tillstånd att återställa disciplinen i klassrummen är vad som behövs för att förbättra skolan => läraryrket blir mer/återigen attraktivt. Lönen bör väl ligga runt 30k-snåret så en liten höjning vore väl på plats, förutsatt att det verkligen blir förändring i vår förfallna utbildningsverksamhet.

Dagisfröknar och fritidslärare borde nog ligga snäppet under, drygt 23 tusen/mån.

Dagens genuspropagerande och hbt-försvarande lärare ska helst söka sig till andra yrken. Ingen lönehöjning för dem, att de ens försöker ger mig obehag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det största problemet för lärarna är inte deras löner utan att deras yrke, ett av det civiliserade samhällets viktigaste, har blivit ett lågstatusyrke! Decennier av förödande socialakrobatisk utbildningspolitik har fullständigt eroderat läraryrkets ställning och renommé. Kompetenskraven för att bli antagen till lärarutbildningarna måste höjas, lärarna måste återfå sin ställning som självklara auktoriteter i klassrummen, kunskapsskolan måste ersätta flumskolan för gott och disciplin och ordning måste bli ledord i skolvardagen.

Vad lönefrågan anbelagar, löses den enklast genom ökade privatiseringar och genom att låta marknadskrafterna få större möjligheter att styra. I ett utbildningssystem med fler privata alternativ kommer duktiga och välförtjänta lärare automatiskt att erhålla bättre löner, karriärmöjligheter och arbetsvillkor.

Nej.

Förövrigt. Att jobba på ett högstadie är inte det lättaste. Speciellt eftersom att man inte har föräldrarnas stöd längre i någonting.

Exempel:

elev har varit dum i skolan och kastat sin dator i golvet. lärare hör av sig hem till föräldrarna för att meddela att det hänt.

förälder säger ok.

elev kommer tillbaks till skolan dagen efter och kan inte jobba på lektioner för att datorn är trasig. För tanken att papper o penna finns har på något sätt försvunnit.

En månad senare är det utvecklingssamtal. Föräldrarna får veta att elev inte gjort något på 3 veckor för att hans dator varit trasig och läraren har uppmanat honom att använda papper och penna. Svaret från föräldrarna blir;

Men idiot DU måste ju fixa fram en ny dator åt honom och DU måste ju förse honom med extra pennor och papper (pennor får man i början av terminen och annars kostar dom en krona styck) för han har tappat bort sina pennor! Det här är ditt fel. Sätter ni IG på honom anmäler vi hela skolan!

Löst förklarat för att inte utsätta någon men det där har hänt.

Allt ansvar ligger på läraren. Det är lärarens ansvar att elever kommer ihåg läxor. Det är lärarens ansvar att uppfostra barnen helt och hållet.

Enligt många föräldrar.

Det är SKIT!

Edit: Jag har förövrigt 17000 i månaden. så..

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår lärare, men de har över lag ganska ok lön.

Höj istället undersköterskornas löner.

Många av dem jobbar under farliga förhållanden. De jobbar tex som jag, med utåtagerande personer. Där de riskerar att få skallen inslagen om de inte håller koll. Eller få avföring kastad mot sig. Och det står de ut med för en lön runt 17 tusen...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det största problemet för lärarna är inte deras löner utan att deras yrke, ett av det civiliserade samhällets viktigaste, har blivit ett lågstatusyrke! Decennier av förödande socialakrobatisk utbildningspolitik har fullständigt eroderat läraryrkets ställning och renommé. Kompetenskraven för att bli antagen till lärarutbildningarna måste höjas, lärarna måste återfå sin ställning som självklara auktoriteter i klassrummen, kunskapsskolan måste ersätta flumskolan för gott och disciplin och ordning måste bli ledord i skolvardagen.

Vad lönefrågan anbelagar, löses den enklast genom ökade privatiseringar och genom att låta marknadskrafterna få större möjligheter att styra. I ett utbildningssystem med fler privata alternativ kommer duktiga och välförtjänta lärare automatiskt att erhålla bättre löner, karriärmöjligheter och arbetsvillkor.

Det citetade inlägget förtjanar mer än bara +1!

Helt rätt! Huvudet på spiken!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...