Jump to content

Ny trådstartardag?


Umberto
 Share

Recommended Posts

Kära forumiter,

Eftersom aktiviteten på forumet varit ganska blygsam under våren och eftersom de flesta vill se ett aktivt forum föreslår jag att vi arrangerar en ny trådstartardag. Det skulle innebära att på dagen X skapar så många medlemmar som möjligt en ny tråd om valfritt ämne i valfritt delforum. Blott 10 medverkande och därmed 10 nya trådar skulle innebära ett ordentligt uppsving för forumet och "svallvågorna" efter en sådan koncentrerad injektion av trådar skulle bidra till att skapa ett gynnsammare "trådstartarklimat" (aktivitet föder aktivitet) i veckor efteråt. Förra gången blev kickens projekt inte riktigt av, kanske pga att vi då samtidigt var mitt inne i forumutvecklingsdiskussioner, men vad sägs om att försöka igen? Vad tror ni?

Man behöver inte "signa upp" sig på något men det skulle vara intressant att veta hur stor beredskap det finns bland användarna att medverka och bidra med en tråd om ett sådant projekt blir av.

Väll mött,

U

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Som sagt, aktivitet alstrar aktivitet. Det har tidigare visat sig att när många trådar skapas och forumet aktiveras leder det ofta till en ketchupeffekt och fler skapade trådar och ytterligare ökad aktivitet. Dessutom har iaf jag (och troligtvis även ni) en del trådidéer som man länge funderat på men som aldrig verkar förverkligas. Man tänker "Hmm... Borde kanske starta en tråd om det där... Men mja, äsch... Orka." Sen blir det inget av det. En trådstartardag skulle kanske göra att man får tummen ur röven och startar trådarna. Trådstartandet blir lättare när det är lite teamwork över det hela.

I dessa ekonomiskt kärva tider kan man likna en trådstartardag vid ett krispaket. GTAsajtens bailout! :ph34r: Det är givetvis inte någon långsiktig lösning på att få ett aktivare forum men det är iaf ett steg på vägen, en grund att bygga vidare på. Vi har egentligen inget att förlora.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker. Låg aktivitet beror på lågt engagemang och så länge den inte ökar spelar det nog ingen roll hur många trådstartardagar vi har. Så som jag ser det beror GTAsajtens "nedgång" under senare år på två saker:

1. Nedläggningen av huvudsidan. Intresset för GTA var det som attraherade de allra flesta och i längden också det som tillät OT-delen att t.o.m. växa om GTA-delen av forumet. Men nu när sidans själva huvudfunktion är borta finns det ingen direkt anledning för folk att ta sig hit längre.

2. De flesta av kärnmedlemmarna har blivit äldre och ödmjukare. Man har inte tid för forumet på samma sätt längre och kanske även insett att man trots allt inte har den kunskap som krävs för att diskutera många av de saker vi gjorde förr. Jag menar, titta på t.ex. de gamla politiktrådarna - det är riktigt pinsamt att läsa idag! Många av de diskussioner som fanns förr var antingen motiverade av drama snarare är genuint intresse eller ämnen som de flesta idag växt ifrån.

Vill vi att forumet ska tända till igen krävs förmodligen ytterligare reformer, så som att återigen starta upp huvudsidan eller kanske t.o.m. lägga om forumet helt. På så sätt kan forumet växa igen med nya medlemmar som rör om i grytan lite.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker. Låg aktivitet beror på lågt engagemang och så länge den inte ökar spelar det nog ingen roll hur många trådstartardagar vi har. Så som jag ser det beror GTAsajtens "nedgång" under senare år på två saker:

1. Nedläggningen av huvudsidan. Intresset för GTA var det som attraherade de allra flesta och i längden också det som tillät OT-delen att t.o.m. växa om GTA-delen av forumet. Men nu när sidans själva huvudfunktion är borta finns det ingen direkt anledning för folk att ta sig hit längre.

2. De flesta av kärnmedlemmarna har blivit äldre och ödmjukare. Man har inte tid för forumet på samma sätt längre och kanske även insett att man trots allt inte har den kunskap som krävs för att diskutera många av de saker vi gjorde förr. Jag menar, titta på t.ex. de gamla politiktrådarna - det är riktigt pinsamt att läsa idag! Många av de diskussioner som fanns förr var antingen motiverade av drama snarare är genuint intresse eller ämnen som de flesta idag växt ifrån.

Vill vi att forumet ska tända till igen krävs förmodligen ytterligare reformer, så som att återigen starta upp huvudsidan eller kanske t.o.m. lägga om forumet helt. På så sätt kan forumet växa igen med nya medlemmar som rör om i grytan lite.

Det finns ju planer på att starta en Blogg/huvudsida här på forumet. Som en av flikarna högst upp på sidan. Detta borde medför ganska mycket aktivitet ifall det blir något av det hela. Förhoppningsvis kommer även wikin att flytta in här.

Ifall detta genomförs borde forumet få ett rejält uppsving! Dessutom kommer väl nytt gta snart?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker. Låg aktivitet beror på lågt engagemang och så länge den inte ökar spelar det nog ingen roll hur många trådstartardagar vi har. Så som jag ser det beror GTAsajtens "nedgång" under senare år på två saker:

1. Nedläggningen av huvudsidan. Intresset för GTA var det som attraherade de allra flesta och i längden också det som tillät OT-delen att t.o.m. växa om GTA-delen av forumet. Men nu när sidans själva huvudfunktion är borta finns det ingen direkt anledning för folk att ta sig hit längre.

2. De flesta av kärnmedlemmarna har blivit äldre och ödmjukare. Man har inte tid för forumet på samma sätt längre och kanske även insett att man trots allt inte har den kunskap som krävs för att diskutera många av de saker vi gjorde förr. Jag menar, titta på t.ex. de gamla politiktrådarna - det är riktigt pinsamt att läsa idag! Många av de diskussioner som fanns förr var antingen motiverade av drama snarare är genuint intresse eller ämnen som de flesta idag växt ifrån.

Vill vi att forumet ska tända till igen krävs förmodligen ytterligare reformer, så som att återigen starta upp huvudsidan eller kanske t.o.m. lägga om forumet helt. På så sätt kan forumet växa igen med nya medlemmar som rör om i grytan lite.

Du har rätt i allt det du säger men tanken med det här är väl att man ska försöka stimulera aktiviteten någorlunda. En kortsiktig lösning på ett stort problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Som kobbe skrev är en hel del på g. En nyhetsblogg är planerad och den kommer gissningsvis startas efter att GTA V utannonserats (kanske på årets E3?), omstruktureringar av forumet och nya forummods är möjliga och förhoppningsvis flyttar wikin in på gtasajtens domäner. Hultenius får berätta mer om det när det blir aktuellt. Till dess får vi försöka klara oss så gott vi kan med vad vi har och använda oss av sådana här tillfälliga smålösningar. ;)

-

Trevligt att se att så många verkar vara positivt inställda till idén iaf. :yes:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Alright! NU på söndag, 22.5, är det trådstartardag här på forumet! Trådstartardagen genomförs främst som ett "testprojekt" för att se hur forumet påverkas av en samlad injektion av nya trådar och förhoppningsvis leder det till en allmän aktivitetshöjning. Förhoppningen är att så många som möjligt av forumets aktiva användare deltar i projektet genom att starta en tråd (givetvis får man skapa fler trådar om man vill, men hellre kvalitet än kvantitet) så att vi under dagen får ihop minst tio nya trådar. Om du har en tråd-idé som du gått och funderat på är alltså söndagen en lämplig dag att förverkliga idén!

Stöd ditt forum och bidra med en tråd! Tack och bock!

(jag skriver ett forummeddelande på dagen D så att ingen missar detta)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...