Jump to content

Duvor på min balkong med 2 ungar.


DizzY
 Share

Recommended Posts

Hej!

ja som ni ser så har jag inte bara fått en jävla duva som bosatt sig på min balkong utan även har den jäveln lyckats lägga 2 ägg som senare då kläcktes!

saken är denna, att vi upptäckte duvans Bo PLUS 2st ägg en lördag kväll(den hade byggt det instängt i en hörna där jag ställt massa saker ivägen,därav hade jag inte upptäckt detta tidigare). sen va det röd dag på måndagen så jag fick inte tag i anticimex och fick vänta tills på tidagen.

men måndag kväll upptäckte jag att äggen redan hade kläckts, och när jag ringde anticimex på tisdagen så kunde dom inte komma och göra något om äggen redan kläckts!!?!

så jag undrar om de finns någon som vet vart man kan vända sig för att få bort dessa sakerna, för jag har inte hjärta nog att bara kasta ut dom från 12e våningen!

jag e nämnligen nyinflyttad i denna lägenheten och jag hade planerat att sätta upp nät på baklongen eftersom duvorna alltid bajsar ner hela stället, och nu med detta boet så stoppas hela min planering upp.

hoppas detta inte blev för invecklad läsning,e lite stressad. tacksam för snabba svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men alltså så ungarna stannar en så kort tidsperiod? dom har nog varit på balkongen i.. 2 veckor snart tror jag, när ska dom lämna boet?

och det ngn sa med att ta ner boet med ungarna är exakt samma som att kasta ut dom, bara att dom svälter ihjäl, och då vet jag fan inte va som e värre av det eller flyga ner från 12e våningen. oavsett vad har jag inte hjärta till det ^^

och precis som ngn sa, sålänge ungarna försvinner så kommer anticimex hit efteråt och sanerar,samt sätter upp nät!

så hur länge innan dom flyger, om ngn vet ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men alltså så ungarna stannar en så kort tidsperiod? dom har nog varit på balkongen i.. 2 veckor snart tror jag, när ska dom lämna boet?

och det ngn sa med att ta ner boet med ungarna är exakt samma som att kasta ut dom, bara att dom svälter ihjäl, och då vet jag fan inte va som e värre av det eller flyga ner från 12e våningen. oavsett vad har jag inte hjärta till det ^^

och precis som ngn sa, sålänge ungarna försvinner så kommer anticimex hit efteråt och sanerar,samt sätter upp nät!

så hur länge innan dom flyger, om ngn vet ?

Av det lilla jag har lyckats googla fram så kan vissa arter flyga redan efter fem veckor. Wikipedia säger att ungarna lämnar boet efter sju till 28 dagar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Columbidae

"They lay one or two eggs, and both parents care for the young, which leave the nest after 7 to 28 days."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För två år sedan skedde exakt samma sak mig. En mammaduva med två ungar som bodde på balkongen. Först blev jag lite fundersam, men lät dem vara. Efter en 4-5 dagar blev det dock så pass skitigt (bajs, bo, mat osv) att jag var tvungen att ringa vaktmästaren som jobbar för hyresrätten. Ett samtal som tog 30 sekunder. Nästa dag kom han förbi och plockade upp allting. För övrigt hade bägge ungarna dött och mamman lämnat boet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För två år sedan skedde exakt samma sak mig. En mammaduva med två ungar som bodde på balkongen. Först blev jag lite fundersam, men lät dem vara. Efter en 4-5 dagar blev det dock så pass skitigt (bajs, bo, mat osv) att jag var tvungen att ringa vaktmästaren som jobbar för hyresrätten. Ett samtal som tog 30 sekunder. Nästa dag kom han förbi och plockade upp allting. För övrigt hade bägge ungarna dött och mamman lämnat boet.

Du är allt en riktig glädjespridare Kicken :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samma grej hände en storasyster till min kompis förra sommaren. Fast mamman hade tydligen dissat ungen, det var bara en unge, så hon tog hand om duvungen. Ni vet, köpte bur och mat och sådär. Den blev jättemysig som tam och älskade att krypa ner i luvan om man bar en tröja med luva. Sen fick den flytta till deras föräldrar ute på landet och man kunde gå ute med den utan att den flög iväg. En kväll fick den vara ute hela natten och sen var den borta. Tror en av vildkatterna åt den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anticimex... Herrejestanes vilket trams. Ring brandkåren, armén och flygvapnet när du ändå håller på. :doh:

Nåväl, eftersom äggen har kläckts är det bäst att du tar skeden i vacker tass och väntar ut duvorna. Annars förlorar du karma.

det är inte att jag e rädd för dom, men dom har verkligen bajsat ner hela balkongen så dom skulle hit o sanera stället främst, och sen då ta bort boet i samma veva. och jag håller med er alla om att detta är smittodjur o allting, hade lätt kunnat skjuta mamman och andra duvor utan att blinka. men just ungar, nej det bara känns fel att va orsaken till deras död. om ngn hämtar bort dom, så kan jag lura mig själv iaf att dom kommer ta hand om dem även om dom kanske inte gör de ^^ haha

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

om ngn hämtar bort dom, så kan jag lura mig själv iaf att dom kommer ta hand om dem även om dom kanske inte gör de ^^ haha

Så resonerade folk i Tyskland 1939, med...

Så länge man resonerar så, så har man ju ett rent samvete, eller hur...?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...