Jump to content

The Hobbit


Lajnux
 Share

Recommended Posts

Det här med hög FPS, gäller det även 3D? Jag tyckte det var ett otroligt framedrop i början av filmen och jag började tidigt undra om det var värt att slänga 160 spänn i sjön. Det var lika illa som att se det hemmakopplat till teven från en laggande dator. Scenerna där hoberna springer omkring i början var verkligen som tecknad film utan något som helst flyt alls. Vet inte om det var biografens fel, de började nämligen med 30 sekunder svart skärm.

Filmen i sig tycker jag inte var mycket att ha faktiskt, alldeles för pompös utan att vara storslagen. Skulle denna varit innan trilogin skulle serien nog inte fått särskilt stort genomslag alls, faktiskt.

Vad jag minns av boken fanns inte särskilt många antagonister i färden, men bara för att det är film måste det prompt finnas ärkefiender och fysiska härer. Jag kommer mest ihåg att man talade om ondskan som väsen och mystiska händelser, inte "han den där orcen". Det blir för konkretiserat. Filmatiserat. Dåligt och klyschigt. Nä, den får en svag trea av fem från min sida, jag får hoppas att kommande filmer är bättre. Kommer inte se den i 3D och kanske inte ens på bio.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med hög FPS, gäller det även 3D? Jag tyckte det var ett otroligt framedrop i början av filmen och jag började tidigt undra om det var värt att slänga 160 spänn i sjön. Det var lika illa som att se det hemmakopplat till teven från en laggande dator. Scenerna där hoberna springer omkring i början var verkligen som tecknad film utan något som helst flyt alls. Vet inte om det var biografens fel, de började nämligen med 30 sekunder svart skärm.

Filmen i sig tycker jag inte var mycket att ha faktiskt, alldeles för pompös utan att vara storslagen. Skulle denna varit innan trilogin skulle serien nog inte fått särskilt stort genomslag alls, faktiskt.

Vad jag minns av boken fanns inte särskilt många antagonister i färden, men bara för att det är film måste det prompt finnas ärkefiender och fysiska härer. Jag kommer mest ihåg att man talade om ondskan som väsen och mystiska händelser, inte "han den där orcen". Det blir för konkretiserat. Filmatiserat. Dåligt och klyschigt. Nä, den får en svag trea av fem från min sida, jag får hoppas att kommande filmer är bättre. Kommer inte se den i 3D och kanske inte ens på bio.

pzIug_1244445_0.gif

Men va, du kan ju inte bedöma fps och flyt från en screener? Trodde ända tills jag läste sista meningen att du hade betalat 160 spänn för icke-3D-versionen av filmen (vilken förresten inte visar 48 fps om jag har förstått det rätt), men eftersom du pratar om en biograf så menar du att du har kollat på en screener? :mellow:

Edit: Jag missförstod visst, du menade att du såg Hobbit på bio i 3D och att du inte kommer kolla på kommande Hobbit-filmer på bio? För att svara på din fråga då, så var det hög FPS när du kollade med 3D, i alla fall om det var här i Linköping du kollade.

Hur som helst så verkar du ha gjort en Crusader när du bedömde filmen eftersom du inte nämnde något positivt men ändå gav den 3/5. :rolleyes:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

trilogin

Var har det stavats fel på "trilogi"?

Trodde ända tills jag läste sista meningen att du hade betalat 160 spänn för icke-3D-versionen av filmen

Han skrev ju i början att han såg den i 3D?

Förresten: Angående att du bara såg första filmen i trilogin och inte blev intresserad, det är den film som håller minst hög standard. De andra två är snäppet bättre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Jag missförstod visst, du menade att du såg Hobbit på bio i 3D och att du inte kommer kolla på kommande Hobbit-filmer på bio? För att svara på din fråga då, så var det hög FPS när du kollade med 3D, i alla fall om det var här i Linköping du kollade.

Jag såg den på bio i 3D och tyckte det var kass framerate i början, sen blev det antingen bättre eller så vande man sig. Just vad gäller 3D tyckte jag ofta att det var ganska påklistrat, för det var inte sådär jättemånga grejer som kändes tredimensionella.

Vad tekniken beträffar så är 3D-bio aldrig riktig 3D eftersom kameran alltid har fokus på förvalda saker. Du kan inte välja att fokusera på närliggande objekt utan att få dem suddiga, därför att linsen har fokuserat på personen i mitten som pratar. Äkta 3D kommer först när någon form av hologrambio uppfunnits, eller att filmtekniken avsevärt förändras.

Priset 160 spänn är det inte värt alls, tycker jag. Kommer se de övriga två filmerna hemma eller på 2D-bio.

Var har det stavats fel på "trilogi"?

Förresten: Angående att du bara såg första filmen i trilogin och inte blev intresserad, det är den film som håller minst hög standard. De andra två är snäppet bättre. :)

Hur vet du det? Är de andra färdigproducerade och läckta redan?

"Triologi" har faktiskt bara sagts en gång i den här tråden, men alltför många både säger och skriver "triologi" när de pratar om LoTR och annat. Det är sjukt störande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg den på bio i 3D och tyckte det var kass framerate i början, sen blev det antingen bättre eller så vande man sig. Just vad gäller 3D tyckte jag ofta att det var ganska påklistrat, för det var inte sådär jättemånga grejer som kändes tredimensionella.

Vad tekniken beträffar så är 3D-bio aldrig riktig 3D eftersom kameran alltid har fokus på förvalda saker. Du kan inte välja att fokusera på närliggande objekt utan att få dem suddiga, därför att linsen har fokuserat på personen i mitten som pratar. Äkta 3D kommer först när någon form av hologrambio uppfunnits, eller att filmtekniken avsevärt förändras.

Priset 160 spänn är det inte värt alls, tycker jag. Kommer se de övriga två filmerna hemma eller på 2D-bio.

Då förstår jag. Men du måste ha inbillat dig för jag kan inte tänka mig att fps-drop existerar inom filmproduktion.

Angående 3D och priset man får betala för det så håller jag med. Att gå på bio kommer ju snart inte vara något man som förälder kan göra en lördag med familjen eftersom notan kan landa uppåt tusenlappen... :ermm:

Hur vet du det? Är de andra färdigproducerade och läckta redan?

Det var nog riktat åt mig. Jag nämnde att jag inte fastnade för Sagan om ringen-trilogien efter att ha sett ettan och han menar att jag ska ge de andra två en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mer 48 fps åt folket! Märkte en enorm skillnad och i början var det lite ovant men jag vande mig snart. Man märkte att de utnyttjade det väl vid vissa snabba panoreringar och "kameran-flyger-ikapp-och-förbi-konvojen"-filmningar. Lite för att visa vad tekniken går för antar jag.

Delvis det säkert, men sedan är Peter Jackson ganska kåt på den typen av kameraflygningar.

Förresten, hade Bilbo

på sig ringen när han attackerade Orcen eller gjorde han det av "eget mod"

?

Han hade inte ringen på sig.

Det här med hög FPS, gäller det även 3D? Jag tyckte det var ett otroligt framedrop i början av filmen och jag började tidigt undra om det var värt att slänga 160 spänn i sjön. Det var lika illa som att se det hemmakopplat till teven från en laggande dator. Scenerna där hoberna springer omkring i början var verkligen som tecknad film utan något som helst flyt alls. Vet inte om det var biografens fel, de började nämligen med 30 sekunder svart skärm.

Ja, det gäller även stereoskopisk film. Låter faktiskt som att du gick till en dålig biograf. Jag har en kompis som sett filmen på bio både i Malmö och Köpenhamn, och han sade att upplevelsen var betydligt mycket bättre i Köpenhamn så biografen gör mycket.

Vad jag minns av boken fanns inte särskilt många antagonister i färden, men bara för att det är film måste det prompt finnas ärkefiender och fysiska härer. Jag kommer mest ihåg att man talade om ondskan som väsen och mystiska händelser, inte "han den där orcen". Det blir för konkretiserat. Filmatiserat. Dåligt och klyschigt.

Kom ihåg att de tre filmerna inte baseras på en treologi utan en enda bok. Den dramaturgiska kurvan blir fel, och PJ kände förmodligen att del ett och två hade blivit lite för tråkiga om resan inte kändes lite farligare.

för icke-3D-versionen av filmen (vilken förresten inte visar 48 fps om jag har förstått det rätt)

Jag är rätt säker på att man kan se high frame rate utan 3D, faktiskt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte allt tjat om frame raten?? Tycker att 3D-upplevelsen blev mycket bättre i 48fps. Såg Life of Pi i 3D bara några dagar tidigare (grym film!) i 24 fps och det var väldigt suddigt och jobbigt för ögonen i panoreringar t.ex....

Annars lite besviken på filmen :( Det hade nog räckt med en film!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...