Jump to content

Fiske


Vice.
 Share

  

14 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hej!

Nu när våren närmar sig funderar jag på att investera i ett fiskespö då jag gillar att fiska.

Fiskade med farsan när jag var liten men slutade då jag blev hysterisk för att jag inte fick napp direkt.

Men nu när jag är en vuxen, ansvarstagande och klok familjefar som, i värsta fall, kan få lugnande, tänkte jag ta upp fiskandet igen.

Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag skall köpa. Vill bara ha en "vanligt" kastspö.

Finns tydligen 2 modeller, spinnspö och haspelspö.

Någon som vet skillnaden på dessa eller kan tipsa om ett bra nybörjarspö?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fiskar inte speciellt mycket, men när jag väl gör det så föredrar jag spinnspö.

Känns lättare att manövrera och hantera.

"Skillnaden på spinn och haspelspön är:

- Utformningen runt infästningen av rullen (för att det ska vara bekvämt - fattningen bli lite olika beroende på vilken rulle man har)

- Storleken på öglorna som linan löper igenom (haspel har gärna större öglor för att det ska fungera smidigt)"

- http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43034

Vote: Det fick bli "Nja, det är egentligen öldrickandet jag gillar!"

Visst kan jag fiska, men jag älskar inte det.

------------

EDIT: Finns det förresten något som heter fiskning? :P

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haspelrulle är det vanligaste och även det jag skulle rekommendera en nybörjare.

Jag älskar att fiska, men numer blir det knappt av alls. Brukar bli en fjällresa om år för att fiska fjällöring/-röding och dessutom lite vinterfiske (angling, att pimpla är ganska tråkigt).

Det heter fiske, inte "fiskning".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som nybörjare tipsar jag dig om att skaffa dig ett haspelset, det duger utmärkt till fiske i alla svenska insjöar och även lättare kustfiske. Dessutom är det väldigt enkelt att lära sig kasta med en haspelrulle.

Tyngre spinnspön med tillhörande multiplikatorrulle är dels svårare att lära sig bemästra och kan vara lite väl overkill när du ska drilla en gäddsnipa eller abborre.

Fiskar själv ganska ofta. Flugfiske tillhör favoriten men även jerkbait och mete efter gädda står högt i kurs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Meta med egengrävd mask, stekande hetta, vindstilla, en iskall öl och bara binda fast spöt i tån och slumra till i gräset. Det är fan livet.

Hur 17 binder man fast ett spö i tån? :P^_^

Jag älskar det mesta som har med friluftsliv och sommar att göra, men fiske har aldrig varit min grej. Jag sitter i en brasse och dricker pilsner eller spelar gitarr när polarna fiskar, så rullar jag.

Vad är brasse?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...